Gå til innhold

Tid for å så!

Veslejenta

Anbefalte innlegg

En del blomster/planter bør bli sådd cirka nå.

Hva har du sådd/tenkt til å så?

Tenkte å komme igang nå i helga, men er litt usikker på hva jeg skal plante i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har sådd tomat, stokkrose og petunia.

Skal snart så mer petunia, tagetes, solhatt og lobelia.

I mars sår jeg:

løvemunn, lavatera, flox, noen kryddersorter og sommergeorginer

I april sår jeg:

ringblomst, blomkarse, kornblomst

Alt står under vekstlys i kjelleren.

Koselig med prikling inne når man venter på vår....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Åh, nå fikk jeg lyst til å så lobelia :heiajente:

maxine (eller andre!) bør disse såes i "minidrivhus" ? Og hva er i såfall beste plassen å sette dette? (varmt, kjølig?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tidlig for meg enda siden jeg ikke har noen mulighet for ekstra vekstlys.

Når den tid kommer om ca en måned skal jeg så, det jeg trenger til grønnsakshagen.

Squash, knutekål, fenikkel, noen typer løk og noen ettårige urter. Har et urtebed ute som jeg verker etter å begynne å fikse litt på.

Skal og sette gladiolløk, ute npr det ikke leger er fare for frost.

Gleder meg til sommern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom blomsterbutikken på senteret her hvor jeg bor, og de hadde ikke fått inn frø ennå!

Ble litt paff jeg. Er jo mange urter og blomster som bør såes i januar eller februar. Så jeg får ta meg en tur innom sentrum i neste uke. Kanskje ikke på mandag, da er det vel like lang kø som idag, med folk som har hendene fulle av roser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt tidlig for meg enda siden jeg ikke har noen mulighet for ekstra vekstlys.

Når den tid kommer om ca en måned skal jeg så, det jeg trenger til grønnsakshagen.

Squash, knutekål, fenikkel, noen typer løk og noen ettårige urter. Har et urtebed ute som jeg verker etter å begynne å fikse litt på.

Skal og sette gladiolløk, ute npr det ikke leger er fare for frost.

Gleder meg til sommern.

Hvordan frø vil ha det varierer veldig. Noen kjølig og lyst eller mørkt, noen varmt og mørkt (eller lyst) og noen vil flyttes fra varmt til kjølig etter at de har spirt. Les på frøpakkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom blomsterbutikken på senteret her hvor jeg bor, og de hadde ikke fått inn frø ennå!

Ble litt paff jeg. Er jo mange urter og blomster som bør såes i januar eller februar. Så jeg får ta meg en tur innom sentrum i neste uke. Kanskje ikke på mandag, da er det vel like lang kø som idag, med folk som har hendene fulle av roser.

Dette er et problem hvert år, men de større sentrene er gjerne tidlig ute.

Prøver å bøte på dette med å ha frø til de tidligste sortene fra fjoråret liggende i tett boks i kjøleskapet.

Frø kan også bestilles gjennom postordre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å så i februar, med mindre du har vekstlys og kjølige rom de kan oppbevares i. Ellers risikerer dere laaaaaange, tynne lysegrønne plantestengler som ikke har noen mulighet til å klare seg.

Jeg er mildt sagt hagegal og begynner for tidlig hvert år. Men jeg har ingen kjølige rom med godt lys og de blir derfor stående for varmt og vokser for fort.

I år skal jeg nekte meg selv å så noe før overgangen mars/april. (Bortsett fra Ipomea og ett par andre greier som jeg skal så i beg. av mars...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å så i februar, med mindre du har vekstlys og kjølige rom de kan oppbevares i. Ellers risikerer dere laaaaaange, tynne lysegrønne plantestengler som ikke har noen mulighet til å klare seg.

Jeg er mildt sagt hagegal og begynner for tidlig hvert år. Men jeg har ingen kjølige rom med godt lys og de blir derfor stående for varmt og vokser for fort.

I år skal jeg nekte meg selv å så noe før overgangen mars/april. (Bortsett fra Ipomea og ett par andre greier som jeg skal så i beg. av mars...)

Har samme erfaringen. Så derfor velger jeg å vente noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...