AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #1 Skrevet 13. februar 2018 Har fått med meg det at her er MANGE folk med økonomisk stålkontroll, som legger opp masse penger og har mye på kortet før neste lønn.. Men hvor er de litt mere håpløse da? Ikke på KG? 😬 Jeg er vel i den kategorien selv, blir så fristet av alt mulig som kan kjøpes for penger! Elsker fine klær, opplevelser, hudpleie, god mat osv.. Så jeg er ofte blakk.. Sier ofte til meg selv at NÅ må det bli skjerpings her! Kjøpestopp osv.. Men der glir jo bare ut! 🙈 Betaler alltid utgiftene mine, er voksen med leilighet/bil/har barn.. Men har alltid litt dårlig råd fordi jeg bruker opp pengene på ting andre ser på som luksus... Er det ikke flere av oss? Anonymkode: 424b8...f84 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #2 Skrevet 13. februar 2018 Jeg synes det er helt uforstålig og det minner meg om en hund som ser hundesnop eller en interessant luktende bæsj og han bare MÅ spise det. Skulle tro at mennesker har utviklet seg litt mer enn å bli styrt av den type enkle impulser. Om noen kvinner er så enkle at de bare må kjøpe noe hele tiden fordi de føler for det, så forstår jeg lettere hvordan menn bare må ta på rumper de liker. Dere er mer dyr enn mennesker Anonymkode: 84160...2e1 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #3 Skrevet 13. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er helt uforstålig og det minner meg om en hund som ser hundesnop eller en interessant luktende bæsj og han bare MÅ spise det. Skulle tro at mennesker har utviklet seg litt mer enn å bli styrt av den type enkle impulser. Om noen kvinner er så enkle at de bare må kjøpe noe hele tiden fordi de føler for det, så forstår jeg lettere hvordan menn bare må ta på rumper de liker. Dere er mer dyr enn mennesker Anonymkode: 84160...2e1 Seriøst? Sammenligner du pengebruk med sextrakassering? Du får ta deg en bolle!! Anonymkode: 424b8...f84 21
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #4 Skrevet 13. februar 2018 folk ljuger, spesielt på internett. I alle disse trådene om årslønnn og penger på konto er bare ljug og ønsketenking. Jeg er helt sikker på at det er mange på forumet her som har massiv kredittkortgjeld og er tom på konto to uker før neste lønning basert på alle de andre trådene om rare sosiale problemer her på forumet.Men disse personene henger nok ikke på økonomiforumet og har ingen interesse av å skrive i en tråd at de er personlig konkurs ved 1% renteøkning. Anonymkode: 47d46...2a3 15
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #5 Skrevet 13. februar 2018 Jeg var slik TS beskriver tidligere. Og når jeg mener tidligere, så er kun snakk om måneder. Pengene brant i lomma. De brenner forsåvidt enda, men nå er jeg litt mer på den andre siden. Jeg finner ikke noe å bruke pengene på Holdningen min er totalt endret i løpet av det siste året. Før handlet jeg en del fordi det var 'kjekt å ha', nye tights og treningsutstyr for å få opp motivasjonen som unnskyldning o.l. Hovedgrunnen til endringen har dog vært tvungen, da jeg er syk og går kraftig ned i inntekt snart. Jeg fører budsjett, alt pengene brukes til legges inn. Det er fint å se hvor pengene går, og ikke minst å finne rimeligere løsninger. Nå synes jeg det er mest stas å spare penger. Sparer da hovedsaklig til ferier og opplevelser (og bufferkonto). Jeg er ikke der enda at gjelden er på et minimum (kun hus- og studielån), eller at bufferen er tilstrekkelig i størrelse. Men det kommer seg, og det er deilig å se på kontoen at det hoper seg opp Anonymkode: 569bb...fcf 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #6 Skrevet 13. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er helt uforstålig og det minner meg om en hund som ser hundesnop eller en interessant luktende bæsj og han bare MÅ spise det. Skulle tro at mennesker har utviklet seg litt mer enn å bli styrt av den type enkle impulser. Om noen kvinner er så enkle at de bare må kjøpe noe hele tiden fordi de føler for det, så forstår jeg lettere hvordan menn bare må ta på rumper de liker. Dere er mer dyr enn mennesker Anonymkode: 84160...2e1 Snakk om å sitte på sin høye hest! Helt utrolig at et menneske som ser på seg selv som bedre en mange klarer å gulpe opp sånt tøv snakker om «enkle» mennesker, og sammenligner dem med hunder som spiser bæsj. Veit du hva, jeg vil nå mye heller kjenne slike mennesker enn sånne som deg. Noe så motbydelig! Anonymkode: 5e36d...197 5
WubWub Skrevet 13. februar 2018 #7 Skrevet 13. februar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er helt uforstålig og det minner meg om en hund som ser hundesnop eller en interessant luktende bæsj og han bare MÅ spise det. Skulle tro at mennesker har utviklet seg litt mer enn å bli styrt av den type enkle impulser. Om noen kvinner er så enkle at de bare må kjøpe noe hele tiden fordi de føler for det, så forstår jeg lettere hvordan menn bare må ta på rumper de liker. Dere er mer dyr enn mennesker Anonymkode: 84160...2e1 men... mennesker er jo faktisk dyr. 4
HalldirV2 Skrevet 13. februar 2018 #8 Skrevet 13. februar 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har fått med meg det at her er MANGE folk med økonomisk stålkontroll, som legger opp masse penger og har mye på kortet før neste lønn.. Men hvor er de litt mere håpløse da? Ikke på KG? 😬 Jeg er vel i den kategorien selv, blir så fristet av alt mulig som kan kjøpes for penger! Elsker fine klær, opplevelser, hudpleie, god mat osv.. Så jeg er ofte blakk.. Sier ofte til meg selv at NÅ må det bli skjerpings her! Kjøpestopp osv.. Men der glir jo bare ut! 🙈 Betaler alltid utgiftene mine, er voksen med leilighet/bil/har barn.. Men har alltid litt dårlig råd fordi jeg bruker opp pengene på ting andre ser på som luksus... Er det ikke flere av oss? Anonymkode: 424b8...f84 Jeg er håpløs 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #9 Skrevet 13. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var slik TS beskriver tidligere. Og når jeg mener tidligere, så er kun snakk om måneder. Pengene brant i lomma. De brenner forsåvidt enda, men nå er jeg litt mer på den andre siden. Jeg finner ikke noe å bruke pengene på Holdningen min er totalt endret i løpet av det siste året. Før handlet jeg en del fordi det var 'kjekt å ha', nye tights og treningsutstyr for å få opp motivasjonen som unnskyldning o.l. Hovedgrunnen til endringen har dog vært tvungen, da jeg er syk og går kraftig ned i inntekt snart. Jeg fører budsjett, alt pengene brukes til legges inn. Det er fint å se hvor pengene går, og ikke minst å finne rimeligere løsninger. Nå synes jeg det er mest stas å spare penger. Sparer da hovedsaklig til ferier og opplevelser (og bufferkonto). Jeg er ikke der enda at gjelden er på et minimum (kun hus- og studielån), eller at bufferen er tilstrekkelig i størrelse. Men det kommer seg, og det er deilig å se på kontoen at det hoper seg opp Anonymkode: 569bb...fcf Så fint å lese! Lykke til med sparingen! ☺️ Ps: kjente meg veldig igjen med det å kjøpe tights/treningsklær for motivasjonen.. 😁😁 Anonymkode: 424b8...f84 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #10 Skrevet 13. februar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seriøst? Sammenligner du pengebruk med sextrakassering? Du får ta deg en bolle!! Anonymkode: 424b8...f84 Hva er forskjellen fra perspektivet av tvangshandling? Jeg ser forskjellen i konskevenser for tredjepart, men sammenligner man to HANDLINGSMØNSTER, så er det faktisk analogt; begge handlingsmønstrene, irrasjonell pengebruk og irrasjonell rumpetafsing er tabubelagt og skaper store og langsiktie problemer for utfører. Det at det sistnevnte har større direkte innvirkning på tredje person, er sånn sett mer alvorlig, men det er i en helt annen kontekst Anonymkode: dfeb3...512 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #11 Skrevet 13. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Har fått med meg det at her er MANGE folk med økonomisk stålkontroll, som legger opp masse penger og har mye på kortet før neste lønn.. Men hvor er de litt mere håpløse da? Ikke på KG? 😬 Jeg er vel i den kategorien selv, blir så fristet av alt mulig som kan kjøpes for penger! Elsker fine klær, opplevelser, hudpleie, god mat osv.. Så jeg er ofte blakk.. Sier ofte til meg selv at NÅ må det bli skjerpings her! Kjøpestopp osv.. Men der glir jo bare ut! 🙈 Betaler alltid utgiftene mine, er voksen med leilighet/bil/har barn.. Men har alltid litt dårlig råd fordi jeg bruker opp pengene på ting andre ser på som luksus... Er det ikke flere av oss? Anonymkode: 424b8...f84 Det er nok flere. Jeg har ofte lite igjen uka før lønn, kanskje bare en tusenlapp, selv om jeg har noen kroner på sparekonto. Og jeg kunne spart mer, men har utsatt det. Nå har jeg innført kjøpestopp, men ikke på nødvendige klær og sko. Og unner meg selv å gå ut og spise en til to ganger i mnd. Men ikke uka før lønna. Begynner jeg å ta av sparekontoen forsvinner pengene raskt. Snakket med en som for mange år siden fikk en pen sum penger. Han valgte å reise utenlands og leve livets glade dager. Noen år senere var han blakk og ringte hjem og hørte om foreldrene kunne betale hjemreisen, noe de nektet - når han hadde kommet seg dit, fikk han komme seg tilbake på egenhånd var beskjeden. Så han oppsøkte ambassaden. Jeg sa at det måtte da føles som et nederlag og være j... surt. Det var det, sa han. Så selv om jeg har noen kroner på konto, har jeg ikke på følelsen av at jeg må bruke dem. Det klør ikke i fingrene for å si det sånn. Jeg vet hvordan det er å være blakk og snu på hver krone. Anonymkode: ccae4...337 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #12 Skrevet 13. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har fått med meg det at her er MANGE folk med økonomisk stålkontroll, som legger opp masse penger og har mye på kortet før neste lønn.. Men hvor er de litt mere håpløse da? Ikke på KG? 😬 Jeg er vel i den kategorien selv, blir så fristet av alt mulig som kan kjøpes for penger! Elsker fine klær, opplevelser, hudpleie, god mat osv.. Så jeg er ofte blakk.. Sier ofte til meg selv at NÅ må det bli skjerpings her! Kjøpestopp osv.. Men der glir jo bare ut! 🙈 Betaler alltid utgiftene mine, er voksen med leilighet/bil/har barn.. Men har alltid litt dårlig råd fordi jeg bruker opp pengene på ting andre ser på som luksus... Er det ikke flere av oss? Anonymkode: 424b8...f84 Et godt råd: Prøv å bli hekta på sparing i steden for å være hekta på shopping. Gjerne spar i BSU (hvis du er ung nok til det) eller i IPS, eller spar eventuelt i fastrenteinnskudd 1 år eller 2 år eller spar i superspar med fast trekk hver mnd (supersparkonto har max 12 gebyrfrie uttak pr år, og da tenker man seg nøyere om før man foretar uttak fra disse kontoene. Man kan ha flere supersparkontoer. Overfør penger til sparing på lønningsdagen hver mnd, slik at pengene er borte fra brukskontoen din. (Dette skriver jeg av egen erfaring. Jeg kastet bort mye penger tidligere. Men jeg bestemte meg for å spare, og det går strykende ). Shopping gir i mange tilfeller en kortvarig rus/"rus"/ tilfredstillelse. Prøv sparing, og du vil se at det er mye mer tilfredstillende å se at pengene vokser på konto Når man først har begynt å spare, vil det bli lettere og lettere å unngå å kjøpe ting som man strengt tatt ikke trenger. Skriv også årsbudsjett, slik at du vet hvor mye penger du trenger å ha på brukskontoen din og regningskontoen din pr mnd. En slik supersparkonto kan også være bufferkonto til uforutsette utgifter som feks når varmtvannstanken begynner å lekke og må byttes (det koster minst 30 000,- med tank + arbeidspenger til rørlegger og andre håndtverkere som må inn i bildet i forbindelse med bytte av varmtvannstank). Anonymkode: 9c990...e97 8
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #13 Skrevet 13. februar 2018 Tja, det er vel slik at det først og fremst er folk som er interessert i økonomi som henger på et økonomiforum, de uten kontroll er vel ikke så interessert i å henge på et forum om økonomi. Anonymkode: 852dd...97c 7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #14 Skrevet 13. februar 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Seriøst? Sammenligner du pengebruk med sextrakassering? Du får ta deg en bolle!! Anonymkode: 424b8...f84 Sammenligner at det er like enkle følelser som ligger bak, ja. Å shoppe for gøy iblant er ok, å ikke klare å kontrollere seg selv er sykelig. Da har man ikke impulskontroll. Akkurat som det er enkle følelser av selvnytelse som får en mann til å ta noen på rumpa. Man klarer ikke kontrollere seg selv og følger bare impulsene sine. 3 hours ago, WubWub said: men... mennesker er jo faktisk dyr. Jepp, vet, men regner med alle med minimal IQ forstår hva som er ment, så gadd ikke ordlegge meg annerledes. Anonymkode: 84160...2e1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #15 Skrevet 13. februar 2018 Til TS: Sjekk ut YNAB! youneedabudget.com. Det er et budsjettverktøy som gjør det lettere å prioritere hva pengene skal gå til. Anonymkode: 2a348...5ee 1
Gjest O.G. Skrevet 13. februar 2018 #16 Skrevet 13. februar 2018 Nei, vi er totalt ufornuftige, men vi glimrer til i einingene.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #17 Skrevet 13. februar 2018 Jeg var shoppinggal før, men fikk aldri gjeld av det. Jeg stoppet med det når jeg avdekket skjulte feil og mangler i boligen jeg hadde kjøpt, og en årelang rettslig prosess startet. Jeg fikk ikke tilbake en dritt, og sitter i dag uten bolig og med restgjeld. Det er 20% rente på drittlånet. Jeg betaler mange tusen til det hver måned, men har "bare" 3 måneder igjen. Da skal jeg kaste bort 1000 kr på en god vin Og kanskje få meg bil igjen. Har blitt vant til å leve uten nå da. Anonymkode: a4928...778 1
Husholdning1 Skrevet 13. februar 2018 #18 Skrevet 13. februar 2018 Les noen av innleggene (og tenk over om det egentlig er fornuftig å bruke så mye) og du finner ut at det er mange ufornuftige også.
Svartfugl Skrevet 13. februar 2018 #19 Skrevet 13. februar 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er helt uforstålig og det minner meg om en hund som ser hundesnop eller en interessant luktende bæsj og han bare MÅ spise det. Skulle tro at mennesker har utviklet seg litt mer enn å bli styrt av den type enkle impulser. Om noen kvinner er så enkle at de bare må kjøpe noe hele tiden fordi de føler for det, så forstår jeg lettere hvordan menn bare må ta på rumper de liker. Dere er mer dyr enn mennesker Anonymkode: 84160...2e1 For det første sa ikke TS noe om at "hun var kvinne". For det andre er nok uvettig pengebruk noe som er vanlig for begge kjønn. Faktisk så er 65% av forbrukslån i Norge tatt opp av menn... Jeg synes det er helt forståelig at mennesker lett lar seg styre av impulser, og synes nesten det er mer uforståelig at noen av oss ikke gjør det. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #20 Skrevet 13. februar 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Har fått med meg det at her er MANGE folk med økonomisk stålkontroll, som legger opp masse penger og har mye på kortet før neste lønn.. Men hvor er de litt mere håpløse da? Ikke på KG? 😬 Jeg er vel i den kategorien selv, blir så fristet av alt mulig som kan kjøpes for penger! Elsker fine klær, opplevelser, hudpleie, god mat osv.. Så jeg er ofte blakk.. Sier ofte til meg selv at NÅ må det bli skjerpings her! Kjøpestopp osv.. Men der glir jo bare ut! 🙈 Betaler alltid utgiftene mine, er voksen med leilighet/bil/har barn.. Men har alltid litt dårlig råd fordi jeg bruker opp pengene på ting andre ser på som luksus... Er det ikke flere av oss? Anonymkode: 424b8...f84 Jeg er ikke kjent for å være mest fornuftig, men jeg lever likevel greit. Har gjort det bra i arbeidslivet på tross av manglende utdannelse og har god jobb før jeg nå ble gravid. Høres nok bra ut, men jeg ville egentlig ta utdannelse og en annen jobb før barnet kom til verden. Nå ble det ikke slik hos meg, men da tar jeg det bare senere. Samboer har en godt betalt og trygg jobb med fagbrev så vi klarer oss jo. Han har hatt litt gjeld og jeg har nå litt gjeld. Hadde vi vært helt fornuftige så hadde vi vel heller prioritert å betale ned dette før barn. I tillegg så leier vi i stedet for å eie. Ca en gang i året handler vi klær, en gang i året handler jeg sminke til meg selv. Men vi velger heller å legge litt ekstra penger i mat for å nyte livet. Vi er sjeldent ute å spiser, aldri på kino og slikt heller. Vi lever ikke noe liv i luksus fordi vi har betalt ned gjeld. Men vi liker det vi har og vil ikke kalle meg så altfor ufornuftig av den grunn. Heller litt midt på treet. Anonymkode: c1f2c...968
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå