Gå til innhold

Hvorfor er jenta bare en mens gutta er mange?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er jenta bare en jente mens gutta er mange gutter?

Anonymkode: ddb64...e46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei si det. Fascinerende tanke du sitter der å grubler på midt i natten :P

Anonymkode: c7ed7...373

• Liker 1
Skrevet

Fordi jenta er hunkjønn, mens gutta skulle vært guttene, som på mange dialekter blir guttane og dermed forkortet ned til gutta, også har det rett og slett spredd seg rundt og blitt dagligtale over det ganske land.. 

Anonymkode: 422c9...82e

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jenta er hunkjønn, mens gutta skulle vært guttene, som på mange dialekter blir guttane og dermed forkortet ned til gutta, også har det rett og slett spredd seg rundt og blitt dagligtale over det ganske land.. 

Anonymkode: 422c9...82e

Jeg tror ikke nødvendigvis "gutta" er en forkortelse for guttane. Vi sier jo f.eks. ofte tenna om "tennene", enda det tradisjonelt har vært et hunkjønnsord. Men det blir bare spekulering fra min side.

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

og så har det rett og slett spredd seg rundt og blitt dagligtale over det ganske land.. 

Nei, "gutta" er ikke dagligtale over det ganske land, langt derifra. I høyden store deler av Østlandet.

Anonymkode: b5ff3...3db

• 2 uker senere...
Skrevet

Lærer ikke folk grammatikk på skolen lenger?

Anonymkode: c2280...8cc

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lærer ikke folk grammatikk på skolen lenger?

Anonymkode: c2280...8cc

Det ser i hvert fall ut til her på KG at mange har tatt grammatikkundervisningen ganske lemfeldig.

• Liker 1
Skrevet

Anonymkode: ddb64...e46

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Skal du sette deg inn i sånt, kunne du skrevet en bok om det sikkert 😄. Det er veldig interessant da. Språk er dynamisk, og ting henger ikke helt på greip. 

Jenta er et hunnkjønnsord, så derfor a-ending i entall. Samme som hvorfor man sier kua, fordi ei ku er hunkjønn. Man "kan ikke" si oksa, eller gutta(entall), fordi det er hankjønn. Man skal si oksen og gutten. Noen sier "den oksa har store horn!", jeg tror jeg gjør det selv faktisk. Men det er lett å bli forvirret med alle disse endingene. Jeg vet jeg for eksempel også bruker ordene "hunden" og "bikkja" om hverandre. Jeg kan altså kalle samme hund for både "hunden" og "bikkja", dermed bruker jeg både han- og hunkjønnsending på samme hund. Det har rett og slett med at jeg har hørt begge ordene så ofte, at jeg har endt opp med å ubevisst bruke dem begge. Jeg har vokst opp i en by hvor det er en god blanding av både vanlig østlandsk og brei dialekt. Jeg snakker vanlig østlandsk, men kan glimte til med noen dialektord i blant.

Gutta er flertall, og kommer fra dialekt. Skal du ikke bruke dialekt blir det guttene. Men du kan ikke si jenta som flertall i dialekt. Det blir jentene, jentane, jentom (er det fler versjoner?).

Anonymkode: c200e...def

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Det blir jentene, jentane, jentom (er det fler versjoner?).

Anonymkode: c200e...def

Jentune (skrevet gjentone i eldre nynorsk).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...