Gå til innhold

Nervøse hunder som vil hilse, men ikke tør helt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker hunder, og vil gjerne hilse på alle hunder jeg treffer på. Etter god opplæring fra foreldrene min spør jeg alltid om lov selv om jeg leser hunders kroppspråk godt. At hunden vil hilse betyr ikke nødvendigvis at det er greit for eieren. 

Noen ganger har jeg truffet på hunder som gjerne vil hilse, men de tør ikke helt. Dette har vært alt fra valper til voksne hunder. Det jeg pleier å gjøre er å sette meg på huk, vende ansiktet litt vekk så jeg ikke inngår blikkontakt på noe tidspunkt og la hunden lukte på meg mens jeg snakker rolig til den. Så klapper jeg hunden hvis den viser stor interesse for meg. Trekkker den seg unna eller på annet vis viser tegn til ubehag opphører klappingen umiddelbart men hunden må gjerne fortsette å lukte om den vil. 

Men er det en bedre måte å gjøre det på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du møter de helt rett.

Anonymkode: 0a84a...8b5

Skrevet

Godt du spør, har selv en hund som gjerne viser at den vil hilse, helt til du er helt innpå den.. Da får de som nekter å høre på mine "stopp" seg en liten overraskelse ja ;)

Min hund synes også det er skummelt med folk som bøyer seg, det beste du kan gjøre for henne er rett og slett å overse henne frem til hun har fått roet seg ned og dermed kan komme bort å snuse... ETTER at hun har snust og finni ut at du ikke er farlig, kan du kose så mye du vil, da er dere bestevenner, og mor ei forbanna drittkjerring som ikke lar henne få med seg denne nye vennen hjem ;) 

Så tenker det er lurt å spørre eieren om hvordan gå fram, valper kan være lurt å bøye seg for ikke å virke så stor og skummel, voksne hunder bør du høre med eieren... 

Anonymkode: bc8a0...93a

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt du spør, har selv en hund som gjerne viser at den vil hilse, helt til du er helt innpå den.. Da får de som nekter å høre på mine "stopp" seg en liten overraskelse ja ;)

Min hund synes også det er skummelt med folk som bøyer seg, det beste du kan gjøre for henne er rett og slett å overse henne frem til hun har fått roet seg ned og dermed kan komme bort å snuse... ETTER at hun har snust og finni ut at du ikke er farlig, kan du kose så mye du vil, da er dere bestevenner, og mor ei forbanna drittkjerring som ikke lar henne få med seg denne nye vennen hjem ;) 

Så tenker det er lurt å spørre eieren om hvordan gå fram, valper kan være lurt å bøye seg for ikke å virke så stor og skummel, voksne hunder bør du høre med eieren... 

Takk for svar! Jeg spør alltid om det er greit å hilse, men ikke hvordan. Og jjeg hilser aldri på hunder som viser null interesse.  Men å spørre eieren var veldig lurt. 

Har selv passet en hund en del som ikke var så glad i barn. "Dessverre"  syntes mange barn hunden var veldig søt og ville gjerne hilse. De som hørte på mine instrukser fikk lov. Problemet var at han var nervøs for barn, så han var ikke aggreiv, men nervøse hunder kan bite så jeg var alltid forsikig. 

Skrevet
6 minutter siden, The Kitten skrev:

Takk for svar! Jeg spør alltid om det er greit å hilse, men ikke hvordan. Og jjeg hilser aldri på hunder som viser null interesse.  Men å spørre eieren var veldig lurt. 

De aller fleste som sier ja til å hilse uten forbehold har som regel hunder som er sosiale og trygge og takler det fint :) Med gamlebikkja var det aldri noe problem og alle som ville fikk hilse :)

Jeg sier som regel "nei dessverre" med ett smil, om de spør videre kan jeg enten si at vi trener på å ikke hilse på alt og alle hvis jeg ikke er i snakkehumør selv, eller så stopper jeg å slår av en prat og forklarer hvorfor.. Om de da fortsatt vil hilse så får de instrukser :) Så ikke tenk for mye på det, folk som har hunder utenfor "normalen" er som regel ganske bevisste på dette selv, og sier ifra om du skal ta spesielle hensyn... Skal jo dessverre ingenting til før man får en anmeldelse imot og avlivningsvedtak på bikkja, så de er nok veldig obs :)

Skrevet

For min families nervøse hund er ofte problemet at folk plent skal klappe så veldig på henne. Helt greit å hilse og hun snuser gjerne på dem og sier hei liksom, men hater at de skal stryke og klappe på henne. Stor intimsone der altså.

Anonymkode: baa6f...fa3

Skrevet

Det beste man kan gjøre med litt forsiktige og utrygge hunder er å overse dem helt. Hvis man setter seg på huk så kan noen utrygge hunder bli enda mer skeptisk - fordi ansiktet vårt (med tennene) kommer plutselig mye nærmere.

Selv om hunden kommer bort og snuser så ville jeg fortsatt oversett den. Kanskje kastet noen godbiter på bakken rundt meg hvis den ikke var redd for å komme bort (unngå godbiter hvis hunden er veldig skeptisk). Først når hunden begynner å nærmest klatre på meg, så gir jeg den oppmerksomhet. Da med rolig stemme og litt kort klapping. 

Gjest Dragoneyes
Skrevet (endret)

Jeg ville satt meg på huk med siden til og ignorert hunden, evt bare stå med siden til. Hvis den kommer bort til deg, la den snuse og undersøke, men fortsett å overse den. Ikke strekk ut hender e.l. Jeg ville ikke kastet godbiter på bakken hvis den er veldig usikker, for den kan fort glemme seg og komme nærmere enn den egentlig tør, og det kan gjøre vondt verre. Jeg ville ikke klappet den hvis det ikke er en hund som tydelig synes det er greit og ikke er usikker. Og uansett på en rolig måte og med rolig stemme (vi mennesker har lett for å matche energien til hunder). Å møte usikre hunder på en ok måte kan hjelpe til å gjøre hunden mindre usikker. 

Endret av Dragoneyes
Skrevet

Ryddet for personangrep.

Edie, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...