Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #1 Skrevet 11. februar 2005 Jeg har gått nesten hele veien med et forenklet forelegg. Håper mange vil gjøre det samme for å lamme systemet som en protest mot de nye bøtesatsene. Det som skjer er følgende. 1.Du nekter å vedta boten.Tjeneste mannen blir sur fordi han nå må annmelde deg Ekstra papirarbeid synes de som regel ikke noe om. 2.Du blir inkalt til avhør.Du møter sefølglig ikke opp. Du har ikke noen plikt til å forklare deg.Du får flere innkaleser men svarer ikke på disse. 3 Du for nå en bot i postkassa som du heller ikke svarer på etter flere purringer. 4 Poltijurister sender saken over til retten. 5 Du får innkalese til retten med svarslipp om at du har møteplikt. Bør svares på vis ikke for du politi på døra som forkjynner tid og sted for rettsaken 6 Du faxer eller ringer inn at du vedtar boten dagen før rettsaken begynner. 7 Du får nå boten fra statensinnkrevningsentral. 8 Du kommer nå i bøteregistret.Du blir stånde der i fem år før det blir slettet Du vinner ikke annet en at det tar ca 1år til 1,5 før du må betale. Velger du rettsaken å taper kommer det på rulle bladet og står der for alltid. Poenget mitt er at vis mange nok saboterer på samme måte vil rettsystemet kenele.Det er bare til pass for den innkompetete Samferdsels/justis minister vi har. Tror dette er den eneste måten å vise hva folket mener om de nye satsene. Kan også legge til at har du seks prikker kan du hale ut tiden så de førsteprikkene kommer utenfor tre årsregelen. Du får ingen prikker før forelegget/boten er vedtatt. Får du flere prikker en åtte i en treåreperiode ryker lappen. Prikken blir strøket når de er tre år gamle. Får stort sett 2 om gangen også.
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #3 Skrevet 11. februar 2005 ja vi skulle ha gått sammen og gjort dette alle mann.
Cand alt Skrevet 11. februar 2005 #4 Skrevet 11. februar 2005 ja vi skulle ha gått sammen og gjort dette alle mann. Rene mensaklubben her inne.
Gjest gjest1 Skrevet 11. februar 2005 #5 Skrevet 11. februar 2005 Jeg lover å jobbe hardt for å få fartsbot
Gjest Bringebær Skrevet 11. februar 2005 #6 Skrevet 11. februar 2005 Gjelder dette kun fartsbøter eller gjelder det andre overtredelser også? I såfall kan jeg kanskje få nytte av det...
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #7 Skrevet 12. februar 2005 Noen må bruke tid og energi til andre nyttige ting...som foreksempel å følge trafikkreglene.
Gjest kenneth Skrevet 13. februar 2005 #8 Skrevet 13. februar 2005 Jeg har gått nesten hele veien med et forenklet forelegg. Håper mange vil gjøre det samme for å lamme systemet som en protest mot de nye bøtesatsene. (...) Du vinner ikke annet en at det tar ca 1år til 1,5 før du må betale. Velger du rettsaken å taper kommer det på rulle bladet og står der for alltid. Poenget mitt er at vis mange nok saboterer på samme måte vil rettsystemet kenele.Det er bare til pass for den innkompetete Samferdsels/justis minister vi har. Tror dette er den eneste måten å vise hva folket mener om de nye satsene. Kan også legge til at har du seks prikker kan du hale ut tiden så de førsteprikkene kommer utenfor tre årsregelen. Du får ingen prikker før forelegget/boten er vedtatt. Får du flere prikker en åtte i en treåreperiode ryker lappen. Prikken blir strøket når de er tre år gamle. Får stort sett 2 om gangen også. Sett i et samfunnsøkonomisk perspektiv, virker dette som en GENIAL idé! Jfr. denne tråden, debattprogrammer på TV/etc., er det tydeligvis i denne typer saker at folk viser sitt sanne ansikt. Argumentet om at det nå er dyrere å kjøre for fort enn å slå ned noen på gata, blir mye brukt. At vårt kjære kjøretøy er en potensiell dødsfelle, for såvel oss selv som for andre, hvis man ikke håndterer det med varsomhet, synes ikke å gjøre særlig inntrykk på folk. Tipper de mange tusen som hvert år blir trafikkofre, ville vært mektig imponert over denne typen innlegg. Du vinner ikke annet en at det tar ca 1år til 1,5 før du må betale.Som sagt, GENIALT! Intet mindre. Poenget mitt er at vis mange nok saboterer på samme måte vil rettsystemet kenele.Det er bare til pass for den innkompetete Samferdsels/justis minister vi har.Som sagt, GENIALT! Intet mindre. (For øvrig er det alltid like morsomt når folk rakker ned på andres inkompetanse, og samtidig ikke vet hvordan inkompetanse skrives/staves).
Gjest Melk Skrevet 13. februar 2005 #9 Skrevet 13. februar 2005 Ja, å bruke MASSE skattepenger er jo MYE bedre enn å betale en høy bot....
Zulu Skrevet 13. februar 2005 #10 Skrevet 13. februar 2005 Du blir inkalt til avhør.Du møter sefølglig ikke opp. Du har ikke noen plikt til å forklare deg.Du får flere innkaleser men svarer ikke på disse. Dette er ikke helt riktig.... Du har plikt til å møte til avhør, men ikke til å forklare deg. Uteblir du uten å ha gitt beskjed/gyldig forfall, kan du avhentes av politiet.... Ikke alltid like kult og bli hentet av uniformert politi på jobb eller hjemme kanskje..... Enig i at bøtesatsene for trafikkforseelser er ALTFOR høye slik som de er nå, men en må jo huske på at det var 259 personer som mistet livet i trafikken i fjor mot 31 drap.....ikke tvil om hva som er farligst! Men om høye bøter er tingen...det er en annen sak!
Liz_69 Skrevet 13. februar 2005 #11 Skrevet 13. februar 2005 Snakk om å misbruke skattepenger! Jeg betaler heller bota, så kan politiet bruke tiden sin på nyttigere ting. Får du ikke betalingsanmerkning da?
Gjest Onkel Skrevet 14. februar 2005 #12 Skrevet 14. februar 2005 Jeg blir litt uggen helt nederst i buken av det der... At du virkelig gidder å lage et sånn oppstyr over ting du klart skal piskes for.. Du er sikkert en arbeidsløs rødstrømpe med kvarulantnykker tilbake fra ungdomsskolen. Bruk tida di på noe fornuftig! I all verden...
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #13 Skrevet 14. februar 2005 bytt ut bøtene med 30 piskeslag og salt i såret etterpå. Fungerer fint for alle samfunnsklasser - rik og fattig.
Annie Skrevet 14. februar 2005 #14 Skrevet 14. februar 2005 Jeg lover å jobbe hardt for å få fartsbot Det er da fort gjort..... :-)
Gjest gjest1 Skrevet 15. februar 2005 #15 Skrevet 15. februar 2005 Jeg har hatt et par trafikkbøter som ble trukket av lønna mi faktisk. Jeg vedtok dem på stedet men hadde liksom aldri pengene. Ellers har jeg en sønn som soner seksten dager for en bot nå, ikke en trafikkbot, men en bot like forbannet... Kan man ikke heller la være å kjøre så forbannet fort? Læreren min på barneskolen fortalte om et eksperiment som var gjort en gang for mange år siden. To biler skulle fra Hamar til Oslo. Den ene skulle følge trafikkreglene, og han andre skulle peise på når han hadde anledning, med forbikjøringer osv. Han som kjørte som en villmann vant - med et kvarter eller noe sånt. På strekningen Hamar - Oslo! Hva skal du med det kvarteret'a?
Gjest gjest 0 Skrevet 15. februar 2005 #16 Skrevet 15. februar 2005 Hamar - Oslo er ikke veldig langt da... Jeg har spart over 2 timer på en strekning på 60 mil ved å kjøre over fartsgrensa uten å ta helt av. Og 2 timer er mye! Dessuten kan man ikke si at den undersøkelsen du sikter til er riktig for man vet ikke hvor tøff sjåføren som skulle "peise på" var. Kanskje kunne en annen mer vågal og kanskje også dyktigere sjåfør spart mere tid?? Og så avhenger det av bilen. En liten opel Corsa kan umulig komme frem like fort som en bmw m3 hvis man ser på kjøreferdighetene til bilene. Jeg er IKKE tilhenger av å kjøre fort! Men jeg tøyer fartsgrensene nå og da. At lærere bruker slike "undersøkelser" som eksempler er mer eller mindre bortkastet tid. Vi regnet på dette i fysikken på videregående, men jeg tror ikke det satte særlig spor hos noen... Dessuten er det stor forskjell på teori og praksis! Bare prøv selv... Pam
Gjest LoisLane Skrevet 15. februar 2005 #17 Skrevet 15. februar 2005 Jeg har spart over 2 timer på en strekning på 60 mil ved å kjøre over fartsgrensa uten å ta helt av. Og 2 timer er mye! Å, flinke deg. Jeg er IKKE tilhenger av å kjøre fort! Men jeg tøyer fartsgrensene nå og da. Hallo! Da ER du jo tilhenger av å kjøre for fort, du velger bare å si det på en annen måte. At lærere bruker slike "undersøkelser" som eksempler er mer eller mindre bortkastet tid. Vi regnet på dette i fysikken på videregående, men jeg tror ikke det satte særlig spor hos noen... Dessuten er det stor forskjell på teori og praksis! Bare prøv selv... Pam Det får da være grenser for å oppfordre andre til å bryte trafikkreglene! Husk at vi andre sikkert ikke er like flinke til å kjøre bil som deg...
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #18 Skrevet 15. februar 2005 Jeg har spart over 2 timer på en strekning på 60 mil ved å kjøre over fartsgrensa uten å ta helt av. Og 2 timer er mye! Når du kjører i gjennomsnitt over 20 km/h over fartsgrensen ja. Det vil altså si at du mer eller mindre kan miste lappen når som helst i løpet av den turen. Skremmende at mennesker som deg fortsatt får kjøre bil
Zulu Skrevet 17. februar 2005 #19 Skrevet 17. februar 2005 Hamar - Oslo er ikke veldig langt da... Jeg har spart over 2 timer på en strekning på 60 mil ved å kjøre over fartsgrensa uten å ta helt av. Og 2 timer er mye! Pam Uff og uff og uff... Sorry Pamella, enten skriver du innlegget ditt kun for å provosere - hvilket du har klart - ellers så håper jeg du snart er luket ut av trafikken... :evil: Du sier du har spart 2 timer på 60 mil uten å ta helt av. Da lurer jeg på hva du mener med å ta helt av? Regner man litt på tallene du oppererer med finner jeg ut at, i en 80 km/t sone må man øke hastigeheten til 100 km/t for å spare 2 timer på 60 mil. Og 100 km/t i SNITT er IKKE pen kjøring... Ennda værre er det om det er i 100 km/t sone du kjører for da må du øke hastigheten til 150 km/t for å spare 2 timer på samme strekning.... Og jeg tror faktisk ikke poenget med "forsøket" som ble utført mellom Hamar og Oslo var hvor tøff sjåføren som kunne bryte farstgrensen turde være...eller om han kjørte BMW eller Corsa... :o Kanskje burde du fulgt bedre med i fysikk timen på videregående skole - teorien de regnet på der - stemmer faktisk også i praksis...
Prycilla Skrevet 18. februar 2005 #20 Skrevet 18. februar 2005 Så må vi betale mer skatt... Men trådstarter har kanskje en løsning for å utsette dette også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå