Gå til innhold

Noen som droppet ut av vgs og fullførte lenge etterpå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Droppa ut av vgs for 15 år siden midt i 3året allmenfag. Det skjedde veldig mye personlig da, og i stede for å be om hjelp til å takle ting som var noe mye for meg alene, droppet jeg ut. I ettertid har jeg hatt fine og greie jobber, men jeg vil studere og jobbe med spesifikke ting. Er det mulig å finne en måte å bestå vgs på så jeg kan gå videre?

Anonymkode: d196d...3fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Droppa ut av vgs for 15 år siden midt i 3året allmenfag. Det skjedde veldig mye personlig da, og i stede for å be om hjelp til å takle ting som var noe mye for meg alene, droppet jeg ut. I ettertid har jeg hatt fine og greie jobber, men jeg vil studere og jobbe med spesifikke ting. Er det mulig å finne en måte å bestå vgs på så jeg kan gå videre?

Anonymkode: d196d...3fa

Klart det går. Du kan ta det som privatist, lese selv, eller gå på skole. Det er billigst å bare melde seg opp til eksamen og lese selv, men da må du ha selvdisiplin. Ellers kan du gå på privatskole. Selvsagt fikser du dette. Jeg droppet ut i 3., men fullførte året etter. Så hadde jeg en pause på 15 år hvor jeg jobbet, før jeg begynte på en 3-årig universitetsutdannelse. Er halvveis nå. Det er lettere som godt voksen.

Anonymkode: 55ff5...173

Skrevet

Jeg lurer også . Er ikke privatist veldig dyrt?
Hørt at voksenopplæring går an uansett alder, om man har dokumentasjon på sykdom eller lignende. Det er gratis.

Anonymkode: cc158...347

Skrevet

Tar man opp fag som privatist koster kun eksamen og bøkene noe. Man ringer da nærmeste vgs, spør hvilke bøker de bruker i de emnene man skal ta opp og spør om pensum. Så melder man seg opp til eksamen på privatisweb.no ikke vits å bruke nettbasert undervisning som koster skjorta. Ellers kan man gå voksenopplæring i egen kommune. Er utdanningen du ønsket noe som krever fagbrev er voksenopplæringen veien å gå.

Anonymkode: c72b9...149

Skrevet

Ja jeg tok opp alt fra 3. året som privatist over 10 år etter. Jeg gikk opp som privatist, tok 5 eksamener i halvåret og fikk 3, 4 og 5 på karakterer. Hadde ganske dårlig snitt til slutt, men kom inn på et realfagstudie og får nå A/B i de fleste emner :)

Dersom du jobber nå kan du kanskje prøve å ta et par eksamener i halvåret samtidig?

Anonymkode: 821db...24a

Skrevet

Jeg fullførte vgs i fjor, som 27-åring. Det var litt stress, men det var en stor byrde å få løftet fra skuldrene :) jeg tok det offentlig, så jeg gikk sammen med førstisene det første året også gikk jeg påbygg andre året. Litt ensomt, siden jeg ble bedre venn med lærerne enn medelevene, men det gikk fint. Nå studerer jeg på NTNU. 

Anonymkode: 3d842...8ab

Skrevet

Har du lese om voksenopplæring? Der kan du prate med veileder som hjelper deg med å finne dei faga du må ta :-) 

Anonymkode: e9ab1...334

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også . Er ikke privatist veldig dyrt?
Hørt at voksenopplæring går an uansett alder, om man har dokumentasjon på sykdom eller lignende. Det er gratis.

Anonymkode: cc158...347

Grensa er over 25 år, så det burde gjelde TS også :)

Anonymkode: e9ab1...334

Skrevet

Du kan ta videregående på 23/5 regelen. Da trenger du færre fag. Å ta fag som privatist er ikke så dyrt i seg selv om du bare vil lese selv og ta eksamen. Men hvis du vil ta undervisning på en av de privatist skolene så koster det jo. 

Voksenopplæring vet jeg ikke noe om men det går evt. an å sjekke ut :) vet også en voksen (haha, føler jeg er en unge som skriver nå, men ja) som har fått plass på vanlig vgs ved ledig plass men vet ikke helt hvordan det gikk for seg.

Anonymkode: 59daa...455

Skrevet

Jeg hadde kun 1 år på videregående, da jeg droppet ut 2.året og startet annen yrkesretting på nytt 1.år på vgs. 17 år senere startet jeg å ta fag på kveldstid som rettighetselev på voksenopplæring. Brukte 2 1/2 år på alle 6 fagene (10 eksamener) og kom inn på universitetet samme høst. :)

Anonymkode: 410e1...493

Skrevet

23/5, gjennom voksenopplæringen til fylkeskommunen. Du kan fullføre på et år om du er strukturert og kan søke Lånekassen om lån/stipend

Anonymkode: b1081...47f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...