AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #1 Skrevet 12. februar 2018 Som overskriften sier, jeg overspiser når jeg føler meg som en dritt. Når det har skjedd noe, oppstått en konflikt eller noen kommer til meg med noe de ikke er fornøyd med som jeg kan ha sagt eller at væremåten min ikke er ok. Når jeg tenker på oppveksten som ikke var så ålreit, når jeg tenker på at jeg byttet skole flere ganger og hadde ingen venner, ingen ville være med meg. Jeg forstår at alle mennesker skal ta i mot konstruktiv ros å kritikk fra folk rundt seg, men blir det slik at jeg føler meg som en elendig person og går å grubler veldig på dette så er det rett i skapene eller i kjelene å finne noe å spise, og ikke fordi det hjelper, eller kanskje det hjelper der og da. Noen vil sikkert kalle det trøstespising, men jeg vil vel kalle det for "venn", det er der når jeg trenger det mest.. Jeg er ikke overvektig, enda... Anonymkode: 3ce9a...8b2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #2 Skrevet 12. februar 2018 Tren i stedet for å spise når du har det dårlig? Det er mer effektivt for psyken. Anonymkode: 1e4ef...b88 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #3 Skrevet 12. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tren i stedet for å spise når du har det dårlig? Det er mer effektivt for psyken. Anonymkode: 1e4ef...b88 Trening er ikke det første jeg tenker på når jeg føler meg som en dritt... Ingen til å dra meg opp av sofaen heller... Anonymkode: 3ce9a...8b2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #4 Skrevet 12. februar 2018 Du må snakke med en profesjonell, ikke skrive et innlegg på et forum. Anonymkode: c7c8a...493 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #5 Skrevet 12. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du må snakke med en profesjonell, ikke skrive et innlegg på et forum. Anonymkode: c7c8a...493 Så jeg skal snakke med en proff om at jeg spiser litt mer enn vanlig når jeg føler meg som en umenneskelig dritt? Jeg har ikke noen dypere tanker enn at jeg er en dritt, og skjønner at ingen vil være min venn, og at mat er min venn... Ikke noe selvskading eller andre tanker. Anonymkode: 3ce9a...8b2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #6 Skrevet 12. februar 2018 Det gjør det heller ikke bedre at jeg er jobbsøker å sliter meg halvt i hjel på søking av jobber, levere cv og søknad og ikke får noe napp. Anonymkode: 3ce9a...8b2
Gjest Tiaen Skrevet 12. februar 2018 #7 Skrevet 12. februar 2018 Kanskje du skal prøve å meditere? Det kan hjelpe veldig å observere sine egne tanker, da kan det bli lettere å ikke identifisere seg med dem. Grunnen til at du har slike tanker kommer nok fra oppveksten din, med foreldre eller folk rundt deg som har fått deg til å tro at du ikke er god nok. Grunnen til at de ikke trodde på deg, er fordi de selv har problemer, innse det. Du har på en måte blitt programmert til å tenke som du gjør. Ved hjelp av å observere tankene dine, kan du faktisk endre tankemønstrene dine. Dette tar selvfølgelig mye arbeid, men det er verdt å prøve det.
Gjest N-Nøff Skrevet 12. februar 2018 #8 Skrevet 12. februar 2018 Har du liksom.. mat.. liggende i kjeler..? Kokte poteter og sånn.. Lapskaus..? Over flere dager? Ikke bra! Sånt kan gi deg matforgiftning, vet du? 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: men blir det slik at jeg føler meg som en elendig person og går å grubler veldig på dette så er det rett i skapene eller i kjelene å finne noe å spise, Du bør passe på vekta i hvert fall. Det er greit å kose seg med mat, men overspising? Fra kjeler? Hem.. nei..
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #9 Skrevet 12. februar 2018 3 minutter siden, Neinøff skrev: Har du liksom.. mat.. liggende i kjeler..? Kokte poteter og sånn.. Lapskaus..? Over flere dager? Ikke bra! Sånt kan gi deg matforgiftning, vet du? Du bør passe på vekta i hvert fall. Det er greit å kose seg med mat, men overspising? Fra kjeler? Hem.. nei.. Nei men har jeg laget foreksempel middag har til overs så kan jeg gå å spise på det utover dagen. Overspiser jo ikke fordi det er så fryktelig gøy, men det er en greie tror jeg. Har jeg så mye mat til overs så går det oftest i fryseren. Anonymkode: 3ce9a...8b2
Pringle Skrevet 12. februar 2018 #10 Skrevet 12. februar 2018 Har du tenkt over om det er noen sammenheng mellom det å ikke få napp på jobb, kommentarer på væremåten din, hvordan du konsekvent avfeier alle rådene du får her, at du ikke kan trene uten at noen drar deg med, og det at du regner mat for din beste venn? 3
Gjest N-Nøff Skrevet 12. februar 2018 #11 Skrevet 12. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei men har jeg laget foreksempel middag har til overs så kan jeg gå å spise på det utover dagen. Overspiser jo ikke fordi det er så fryktelig gøy, men det er en greie tror jeg. Har jeg så mye mat til overs så går det oftest i fryseren. Anonymkode: 3ce9a...8b2 Ja, jeg tøysa litt med deg. (Men vær obs på pasta og ris, som ikke skal stå ute i romtemperatur i flere timer..) Men mat er vennen din, i vanskelige perioder. Det er ikke unormalt å ha det sånn. For det er en trøst i mat, i det å spise, føle seg bra. Det er noe godt i verden, liksom. Jeg vet hvordan det er, uten at jeg skal rette fokus på meg, men jeg har en sykdom som gjør at jeg nesten ikke kan spise noe. Ja - mat er viktig! Jeg vil si, kos deg med maten. Ha den som trøst. Så - hvis du blir overvektig, kan du ta problemet når det oppstår. Du kan, hvis du vil, lage sunnere middager. Finne sunnere snacks. Det finnes sunn mat som smaker godt.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #12 Skrevet 12. februar 2018 Om du ikke trener i stedet for å spise, så kan du jo trene på et annet tidspunkt når du er opplagt til det? Og å prøve å ha noe litt sunnere snacks på lur kan sikkert også være greit. Anonymkode: 0b2c8...c14
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #13 Skrevet 12. februar 2018 2 minutter siden, Pringle skrev: Har du tenkt over om det er noen sammenheng mellom det å ikke få napp på jobb, kommentarer på væremåten din, hvordan du konsekvent avfeier alle rådene du får her, at du ikke kan trene uten at noen drar deg med, og det at du regner mat for din beste venn? Vel væremåten har jeg ikke fått noe særlig kommentarer på, men føler generelt at jeg ikke blir likt av noen. Hvorfor føler jeg at folk kan rotte seg sammen å tiske å viske om meg? Jeg har ikke hatt mye i livet som har vært så bra. Dårlig oppvekst, ingen venner, og de vennene jeg hadde ville heller ingen andre være venner med. Det er så mye jeg har opplevd som gjør at jeg føler meg som den uverdige eller umenneskelige dritten. Og da blir maten gjerne noe som kan være der for meg, selvom det høres helt idiotisk ut. Jeg har ikke motivasjonen når tankene strømmer på som verst til å komme meg på trening, da føles det så mye bedre å sitte å spise... Og nei jeg er generelt ikke en lat person, jeg pleier å være nokså sosial og aktiv av meg.. Anonymkode: 3ce9a...8b2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #14 Skrevet 12. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om du ikke trener i stedet for å spise, så kan du jo trene på et annet tidspunkt når du er opplagt til det? Og å prøve å ha noe litt sunnere snacks på lur kan sikkert også være greit. Anonymkode: 0b2c8...c14 Ja, selvom det kanskje høres sånn ut så sitter jeg ikke å trykker i meg alt mulig ræl jeg måtte finne i skapene. I dag hadde jeg laget spaghetti med kjøttdeig og chili. Laget kjøttsausen fra bunn av, men jeg overspiste på det.... Det er jo ikke normalt å nesten spise 400gr kjøttdeig på en person selvom det er igjennom dagen og at jeg før det kun hadde spist en kanelbolle som frokost. Anonymkode: 3ce9a...8b2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #15 Skrevet 12. februar 2018 Det virker som om du har endel å slite med, så skjønner godt at du trenger noe som gir trøst. Ville definitivt tatt meg en tur til psykolog om jeg var deg. Anonymkode: abb92...844
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #16 Skrevet 12. februar 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trening er ikke det første jeg tenker på når jeg føler meg som en dritt... Ingen til å dra meg opp av sofaen heller... Anonymkode: 3ce9a...8b2 Kanskje ikke, men det er billigere og bedre for helsen din en stressmestring med mat og det stimulerer hormoner som både kan hjelpe på stresset og regulere apetitten. Det er nokså vanlig å håndtere stress på lite hensikstmessige måter som deg, og ende med det samme som deg: man føler seg enda verre fordi man tyr til destruktive aktiviteter. Så vil oppfordre deg til å lete etter noe som kan snu en kjip dag til ok igjen, i stedet for ting som ødelegger dagen enda mer. Det trenger ikke være trening. Det kan være noe helt annet. Anonymkode: 1e4ef...b88
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #17 Skrevet 12. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje ikke, men det er billigere og bedre for helsen din en stressmestring med mat og det stimulerer hormoner som både kan hjelpe på stresset og regulere apetitten. Det er nokså vanlig å håndtere stress på lite hensikstmessige måter som deg, og ende med det samme som deg: man føler seg enda verre fordi man tyr til destruktive aktiviteter. Så vil oppfordre deg til å lete etter noe som kan snu en kjip dag til ok igjen, i stedet for ting som ødelegger dagen enda mer. Det trenger ikke være trening. Det kan være noe helt annet. Anonymkode: 1e4ef...b88 Ja har en hund som tar mye av min tid, liker veldig godt å drive på med hund Anonymkode: 3ce9a...8b2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #18 Skrevet 12. februar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja har en hund som tar mye av min tid, liker veldig godt å drive på med hund Anonymkode: 3ce9a...8b2 Men det er jo noe du kan bruke. Hva med å engasjere deg i noe som har med hund/dyr og gjøre som er lystbetont og som får deg ut av huset? Kanskje det til og med fins ting der som kan gi deg en ny inntekt.. Anonymkode: 1e4ef...b88
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #19 Skrevet 13. februar 2018 Har fått time hos fastlegen min, slik at han kan sende en henvisning til en dyktig psykolog. Jeg trenger virkelig en proff å prate med som kan hjelpe meg med å forholde meg til alt som foregår oppe i hodet mitt av tanker, meninger og hvordan jeg ser på ting i mitt mislykkede liv. Anonymkode: 3ce9a...8b2 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #20 Skrevet 13. februar 2018 Og å kanskje hjelpe meg å finne en annen måte enn mat og diverse andre ting til å takle ting på. Anonymkode: 3ce9a...8b2
Anbefalte innlegg