Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På 14.2.2018 den 17.07, LilleMakrell skrev:

Vi har flexitid... Men siden vi har litt for mye å gjøre, får man sjeldent avspasert. En dødperiode varer sjeldent mer enn en dag, og oppstår som regel pga. Rot i byggesak. Vi har for øvrig fri når byggeplassen har fri, dvs. Jul, påske og byggeferien, slik som resten av bransjen. Å ta seg fri en fredag(eller dersom man er syk)... medfører ofte at man sitter i telefonen uansett, siden det alltid skjer ett eller annet uforutsett. Og da må man jobbe overtid neste uke for å rydde opp i kaoset. Krangler ikke så ofte med entreprenører. Arkitekter, derimot... 🙄

Da skjønner jeg frustrasjonen, men dere er åpenbart underbemannet. Man skal akseptere "topper" der man må ta i et tak i perioder, men slik du beskriver det hadde jeg aldri orket. Da hadde jeg forlangt nye ansettelser, og begynt å se meg om etter noe annet. Du kan jo forsette i faget ditt, men prøve deg hos en annen arbeidsgiver. Bare å undresøke litt, og være ærlig i et evt. intervju at du er villig til å ta i et tak, men at du også har behov for å avspassere nå og da.

På 14.2.2018 den 23.39, AnonymBruker skrev:

Kjenner en byggingeniør som begynte som branningeniør i stedet, fikk inntrykk det var mer spennende.

Anonymkode: 690a8...387

En branningeniør er en byggingeniør med brann som spesialfelt :)

Anonymkode: fe8c6...262

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er det nok firmaet ditt det er noe feil med. Jeg jobber som ingeniør på entreprenørsiden og det er meget fleksibelt. Tar fri når jeg vil,det handler om å levere det man skal....

Anonymkode: c0cee...7d7

AnonymBruker
Skrevet

Jobber som rådgivende ingeniør innen kommunalteknikk og stortrives. Mulighetene innenfor VA-faget er uendelige. Har ansvaret for egne prosjekter og er ofte ute på befaring med kundene og reiser minst en gang i mnd til andre landsdeler. Veldig gøy og utfordrende jobb. Blir jo selvsagt en del tid foran skjermen, men det er veldig allsidig og fleksibelt likevel. Vi er ikke så stort firma da, kanskje det har litt å si? Her må alle bidra til alt og ingen sitter «bare» og jobber med rapporter og regning.

Anonymkode: 1ef57...abf

AnonymBruker
Skrevet

Hva med SINTEF byggforsk? Der kan hverdagen bestå av feks. 

Skadesaker, sakkyndig i rettsak, forskning, skriving og revisjoner av byggedetaljblader, bøker, rapporter og produktdokumentasjon. Ellers jobber mange av oss mye opp mot Standard Norge, DiBK, bransje organisasjoner osv. 

Det har akkurat vært en stor søknadsrunde i Trondheim, men både Oslo og Trondheim kan nok ha muligheter utenom utlysninger for de rette kandidatene. 

Så hvis du brenner for et spesifikt fagområde og anser deg selv som ekspert innen dette oppfordrer jeg deg til å søke.  

Fleksitid, lite press om overtid, ekstra ferie i påske og fjerde arbeidsdag i mellomjula. Kan typisk matche privat lønn, eller noe lavere.

Anonymkode: 9d527...e34

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er det nok firmaet ditt det er noe feil med. Jeg jobber som ingeniør på entreprenørsiden og det er meget fleksibelt. Tar fri når jeg vil,det handler om å levere det man skal....

Anonymkode: c0cee...7d7

Det er kanskje enklere å jobbe for den som sitter på pengesekken og setter fremdriften? Vi har gjerne 5-10-15 prosjekter samtidig, og har ingen innvirkning på fremdriftsplaner(utenom å kunne flytte levering en dag eller to). Det betyr at man ikke har så mye kontroll på når ting må leveres. Selv om prosjektet er planlagt og man har en start og sluttstrek, så må jeg alltid vente på at elementleverandører skal kontraheres, arkitekter skal flytte på ting, eller byggesak som roter til IG. Kjenner forøvrig mange som har jobbet for entreprenører og har vært på jobb døgnet rundt. 

AnonymBruker
Skrevet
På 12.2.2018 den 22.23, LilleMakrell skrev:

Jeg er rådgivende ingeniører byggeteknikk og er lei av jobben. Har jobbet flere år som RIB. Er det noen som har et tips til ny jobb som ikke er A4, hvor jeg muligens får brukt utdanningen min? Trenger ikke være like greit betalt, bare det er noe som gir mer frihet / morsommere enn å sitte å stirre på en skjerm hele dagen. Tips? 

Jobbe for en byggherre som statsbygg, statens vegvesen e.l. Mer prosjektstyring der om man er interessert i det. Møter, oppfølging av konsulenter og entreprenører.

Entreprenørbransjen som prosjektleder, hms etc. Veidekke, Skanska etc.

Privat utbygger som feks Obos, Selvaag etc.

Jeg jobber selv sammen med byggingeniører for en større byggherre. De jobber mye med anbud mot entrprenører i prosjekter vi gjør, kvalitetssikring av underlag fra konsulenter, prosjekt/anleggseldelse. Oppfølgin og møter på byggeplass.

Anonymkode: 299e0...192

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da skjønner jeg frustrasjonen, men dere er åpenbart underbemannet. Man skal akseptere "topper" der man må ta i et tak i perioder, men slik du beskriver det hadde jeg aldri orket. Da hadde jeg forlangt nye ansettelser, og begynt å se meg om etter noe annet. Du kan jo forsette i faget ditt, men prøve deg hos en annen arbeidsgiver. Bare å undresøke litt, og være ærlig i et evt. intervju at du er villig til å ta i et tak, men at du også har behov for å avspassere nå og da.

En branningeniør er en byggingeniør med brann som spesialfelt :)

Anonymkode: fe8c6...262

- eller en ingeniør med annen bakgrunn og tilleggsutdannelse innen brann ;) 

Anonymkode: 7a2ee...8ae

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

- eller en ingeniør med annen bakgrunn og tilleggsutdannelse innen brann ;) 

Anonymkode: 7a2ee...8ae

Det er en egen branningeniør-utdanning i Haugesund. Kjenner flere som er Ribr. Noen har gått bygg med fordypning i brann, andre i Haugesund. 

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 12.2.2018 den 22.23, LilleMakrell skrev:

Jeg er rådgivende ingeniører byggeteknikk og er lei av jobben. Har jobbet flere år som RIB. Er det noen som har et tips til ny jobb som ikke er A4, hvor jeg muligens får brukt utdanningen min? Trenger ikke være like greit betalt, bare det er noe som gir mer frihet / morsommere enn å sitte å stirre på en skjerm hele dagen. Tips? 

Hei!

Hvordan gikk dette? :) Er du fortsatt RIB?

Jeg kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen din. Har bakgrunn som håndverker, men valgte å utdanne meg til ingeniør i voksen alder. Hadde ingen illusjoner om at jobben skulle være utrolig spennende eller givende, men at det skulle være så monotont hadde jeg ikke forventet.

Jeg anser meg for å være en intellektuell person og synes skole var veldig morsomt. Ingeniør er jo en tøff utdanning sånn sett. Men å skulle sitte på nøyaktig samme plass hver dag og gjøre mer eller mindre det samme (med små variasjoner) ble for kjedelig i lengden. Bare det å forlate kontoret for en legetime føltes som en fantastisk befrielse. I mitt gamle selskap var vi omtrent aldri ute på byggene heller.

Har lurt på om det kanskje er spesielt den jobben jeg hadde som var kjedelig (veldig spisset arbeidsoppgaver) og om det hadde vært bedre i et annet rådgivende selskap med litt mer variasjon, men jeg er sannelig ikke sikker.

Har vurdert å forsøke en jobb for entreprenør eller innen prosjektledelse, men sant å si frister det ikke så veldig det heller. Skulle jeg begynt som RIB igjen ville jeg i hvert fall ønsket mulighet for hjemmekontor og å være litt mer ute i felten.

Nysgjerrig på å høre hva du endte opp med :)

Anonymkode: 22ce7...3f3

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Hvordan gikk dette? :) Er du fortsatt RIB?

Jeg kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen din. Har bakgrunn som håndverker, men valgte å utdanne meg til ingeniør i voksen alder. Hadde ingen illusjoner om at jobben skulle være utrolig spennende eller givende, men at det skulle være så monotont hadde jeg ikke forventet.

Jeg anser meg for å være en intellektuell person og synes skole var veldig morsomt. Ingeniør er jo en tøff utdanning sånn sett. Men å skulle sitte på nøyaktig samme plass hver dag og gjøre mer eller mindre det samme (med små variasjoner) ble for kjedelig i lengden. Bare det å forlate kontoret for en legetime føltes som en fantastisk befrielse. I mitt gamle selskap var vi omtrent aldri ute på byggene heller.

Har lurt på om det kanskje er spesielt den jobben jeg hadde som var kjedelig (veldig spisset arbeidsoppgaver) og om det hadde vært bedre i et annet rådgivende selskap med litt mer variasjon, men jeg er sannelig ikke sikker.

Har vurdert å forsøke en jobb for entreprenør eller innen prosjektledelse, men sant å si frister det ikke så veldig det heller. Skulle jeg begynt som RIB igjen ville jeg i hvert fall ønsket mulighet for hjemmekontor og å være litt mer ute i felten.

Nysgjerrig på å høre hva du endte opp med :)

Jeg har faktisk skiftet arbeidsgiver, men er fremdeles RIB. Er litt mer fleksibelt i den nye jobben, heldigvis. Og litt mindre stress, selv om det alltid er kaos i byggebransjen. Blir desverre fremdeles mye stirring på en skjerm, spesielt nå i disse korona-tider.

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, LilleMakrell skrev:

Jeg har faktisk skiftet arbeidsgiver, men er fremdeles RIB. Er litt mer fleksibelt i den nye jobben, heldigvis. Og litt mindre stress, selv om det alltid er kaos i byggebransjen. Blir desverre fremdeles mye stirring på en skjerm, spesielt nå i disse korona-tider.

Skjønner :)

Mer fleksibelt hvordan om jeg kan spørre? Variasjon eller at du har/kan ha hjemmekontor (om vi ser bort fra korona hvor de fleste ser ut til å ha det)?

Ser du for deg å fortsette med dette videre?

Er veldig i tenkeboksen selv om dagen...

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner :)

Mer fleksibelt hvordan om jeg kan spørre? Variasjon eller at du har/kan ha hjemmekontor (om vi ser bort fra korona hvor de fleste ser ut til å ha det)?

Ser du for deg å fortsette med dette videre?

Er veldig i tenkeboksen selv om dagen...

Er vel ikke rette tiden for å skifte jobb, ser ikke så bra ut for byggebransjen fremover...Tenker det blir permitteringen fremover. 

Er litt mer fleksibilitet i forhold til ferie og slikt, så det er bra. Større firma, så man kan få andre til å steppe inn i prosjektet dersom det blir hektisk, og ikke krav om 100% fakturerbar tid. Man kan faktisk ha 95% uten at det er helt krise! Og man prøver faktisk å unngå overtid, i stedet for å planlegge med overtid. 

Hadde jeg kunnet gått tilbake i tid, hadde jeg nok valgt en annen utdanning, men synes det er ok nå. Faget er jo interessant, men hadde gått for noe med litt mer variasjon og litt mer action. 

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, LilleMakrell skrev:

Er vel ikke rette tiden for å skifte jobb, ser ikke så bra ut for byggebransjen fremover...Tenker det blir permitteringen fremover. 

Er litt mer fleksibilitet i forhold til ferie og slikt, så det er bra. Større firma, så man kan få andre til å steppe inn i prosjektet dersom det blir hektisk, og ikke krav om 100% fakturerbar tid. Man kan faktisk ha 95% uten at det er helt krise! Og man prøver faktisk å unngå overtid, i stedet for å planlegge med overtid. 

Hadde jeg kunnet gått tilbake i tid, hadde jeg nok valgt en annen utdanning, men synes det er ok nå. Faget er jo interessant, men hadde gått for noe med litt mer variasjon og litt mer action. 

Skjønner. Og kjenner meg igjen i det du skriver. Byggebransjen blir litt traust på mange måter. I hvert fall virker det som vi synes det, men sikkert noen som er uenige også. Det jeg kanskje savner aller mest er muligheten til å kunne være litt kreativ og komme med egne løsninger og ideer. Slik jeg hadde det var ting veldig standardisert og skulle gjerne gjøres på en bestemt måte. 

Akkurat nå er jeg selvvalgt arbeidsledig på grunn av flytting og har egentlig flere løse tilbud i luften, så jeg er ikke bekymret enda selv om tidene riktignok ikke er de beste nå. Det virker generelt ikke vanskelig for en byggingeniør med erfaring å få seg jobb. Som nyutdannet kan det vel bli tøffere i år.

Min tidligere arbeidsplass og mange andre har langsiktige kontrakter som er mer eller mindre upåvirket av det som skjer akkurat nå, men om det får langvarige konsekvenser kan det jo bli en annen situasjon.

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dytter litt på denne.

Hilsen byggingeniør/RIB som også kunne tenke seg å gjøre noe annet.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dytter litt på denne.

Mitt tips, jeg valgte å bli betongarbeider!  Da får man utrettet noe i stedet for å sitte på skjermen inne på en kontor, nå bygger jeg. Støper og bygger forskaling, ser sluttresultatet etterpå....gir meg mye mer! Som byggingeniør har man jo god base.

Angrer ikke ett sekund, godt betalt også. Over 300kr timen, fysisk helse av jobben også. Friperioder.

Så, kontorjobb blir det nok ikke igjen....

Anonymkode: e440f...77a

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mitt tips, jeg valgte å bli betongarbeider!  Da får man utrettet noe i stedet for å sitte på skjermen inne på en kontor, nå bygger jeg. Støper og bygger forskaling, ser sluttresultatet etterpå....gir meg mye mer! Som byggingeniør har man jo god base.

Angrer ikke ett sekund, godt betalt også. Over 300kr timen, fysisk helse av jobben også. Friperioder.

Så, kontorjobb blir det nok ikke igjen....

Spennende! :) Friperioder hvordan? Jobber du turnus?

Jeg gikk motsatt vei da. Er opprinnelig tømrer og jobbet med det i mange år. Utdannet meg til byggingeniør i voksen alder. Trodde det skulle være langt mer givende, men ble raskt rutinepreget og kjedelig. Det er mulig at min jobb var mer rutinepreget enn hva den KAN være som RIB, men ser jo her at andre virker å ha samme problem, så det er ikke sikkert ny RIB jobb er løsningen.

Hadde et lite oppussingsprosjekt for noen måneder siden og det var utrolig godt! Men er allikevel usikker på om jeg kunne tenke meg å jobbe 100 % med dette igjen.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spennende! :) Friperioder hvordan? Jobber du turnus?

Jeg gikk motsatt vei da. Er opprinnelig tømrer og jobbet med det i mange år. Utdannet meg til byggingeniør i voksen alder. Trodde det skulle være langt mer givende, men ble raskt rutinepreget og kjedelig. Det er mulig at min jobb var mer rutinepreget enn hva den KAN være som RIB, men ser jo her at andre virker å ha samme problem, så det er ikke sikkert ny RIB jobb er løsningen.

Hadde et lite oppussingsprosjekt for noen måneder siden og det var utrolig godt! Men er allikevel usikker på om jeg kunne tenke meg å jobbe 100 % med dette igjen.

Hei, gleden med å jobbe utendørs fysisk er helt topp. 5år med dette nå...du må jo også bruke hodet. Så jeg er litt lei av de som sitter inne på et kontor å tror det er ENKELT for de som jobber ute i "dritten". Sitter inne i rent tøy og med kaffetrakteren på...er det tomt for kaffe er det krise.

RIB er kjedelig etter etpar år ja, lite kreativt på en skjerm. Bedre å bygge ute 🙂 Ser resultatet! Betongsøyler, avsfasingen...hvor flink du var med trekantlektene. Forskale trapp fra bunnen av, ikke mange lærer det i dag. Alt er jo prefab.

Så konklusjonen for min del: kontorjobb blir kjedelig uansett hva man gjør inne på det kontoret. Asosialt også.

Jeg går 12/16, 16 dager fri er helt fantastisk. Arbeidstiden er utrolig viktig, man-fredag jobb er ikke min greie nå.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dytter litt på denne.

Noe HELT annet? Bli lokfører, da vel. Aldri en kjedelig dag på jobb (sannhet med modifikasjoner), godt betalt (rundt 1 mill.) og "verdens fineste" kontorutsikt. Og du får cruise rundt i doninger til et par hundre mill 😄 , med tusen tonn på slep fordelt på 5-600 meter. Forutsetter at du kjører gods da, persontog er bare glorifiserte trikker uansett (men godt betalt der og, altså) ;) 

Anonymkode: debd2...abd

AnonymBruker
Skrevet
På 14.2.2018 den 7.54, LilleMakrell skrev:

Så det er med andre ord ingen som kjenner en ingeniør som har gjort noe annerledes? En ingeniør ikke jobber som entreprenør, rådgiver, i byggesak/offentlig eiendomsforvaltning eller takstmann? 🤔 

Den eneste som jeg kommer på i farten som har hoppet av byggebransjen er en islandsk krimforfatter. Blir muligens et litt langt sprang. 

Jeg jobber som byggeleder, å trives godt som det. Variert arbeidsdag med befaring/oppfølging på byggeplass, kontakt mot byggherre, oppfølging/avklaringer mot ARK og selvfølgelig litt papirarbeid.

Anonymkode: 8a321...6ac

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe HELT annet? Bli lokfører, da vel. Aldri en kjedelig dag på jobb (sannhet med modifikasjoner), godt betalt (rundt 1 mill.) og "verdens fineste" kontorutsikt. Og du får cruise rundt i doninger til et par hundre mill 😄 , med tusen tonn på slep fordelt på 5-600 meter. Forutsetter at du kjører gods da, persontog er bare glorifiserte trikker uansett (men godt betalt der og, altså) ;) 

Anonymkode: debd2...abd

Nå overdriver du. Lønna ligger nok nærmere 700-800 000 kr. Selv om 1 Mill ikke er umulig med en del overtid. Uansett kjempefin jobb og godt betalt. Men turnus, og spesielt borteligging i gods passer ikke alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...