AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #41 Skrevet 18. juli 2020 Kjenner byggingeniører som jobber som landmåler. Da kombineres kontor inne og oppmåling av ulike eiendommer ute. Ikke så full fart om en jobber i kommune. Anonymkode: 4b5f7...68d
LilleMakrell Skrevet 18. juli 2020 Forfatter #42 Skrevet 18. juli 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som byggeleder, å trives godt som det. Variert arbeidsdag med befaring/oppfølging på byggeplass, kontakt mot byggherre, oppfølging/avklaringer mot ARK og selvfølgelig litt papirarbeid. Anonymkode: 8a321...6ac Men er ikke det seriøst mye papirarbeid? Signering av papirer, fakturaer, og sluttoppgjør?
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #43 Skrevet 18. juli 2020 1 minutt siden, LilleMakrell skrev: Men er ikke det seriøst mye papirarbeid? Signering av papirer, fakturaer, og sluttoppgjør? Nettopp, papirmølle uten like. Noen liker det, men jeg er så lei alt som skal dokumenteres!!!!!! HMS greiene er også HELT ute av kontroll... Anonymkode: e440f...77a 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #44 Skrevet 18. juli 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: RIB er kjedelig etter etpar år ja, lite kreativt på en skjerm. Bedre å bygge ute 🙂 Ser resultatet! Betongsøyler, avsfasingen...hvor flink du var med trekantlektene. Forskale trapp fra bunnen av, ikke mange lærer det i dag. Alt er jo prefab. Så konklusjonen for min del: kontorjobb blir kjedelig uansett hva man gjør inne på det kontoret. Asosialt også. Jeg går 12/16, 16 dager fri er helt fantastisk. Arbeidstiden er utrolig viktig, man-fredag jobb er ikke min greie nå. Anonymkode: e440f...77a Interessant. Noen tips til hvor jeg kan søke eventuelt? Glad du fant lykken ute i hvert fall 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Noe HELT annet? Bli lokfører, da vel. Aldri en kjedelig dag på jobb (sannhet med modifikasjoner), godt betalt (rundt 1 mill.) og "verdens fineste" kontorutsikt. Og du får cruise rundt i doninger til et par hundre mill 😄 , med tusen tonn på slep fordelt på 5-600 meter. Forutsetter at du kjører gods da, persontog er bare glorifiserte trikker uansett (men godt betalt der og, altså) Anonymkode: debd2...abd Ikke et dårlig innspill! Får lese meg opp litt. Tenkte vel i første omgang noe jeg kan jobbe med uten å ta ny utdanning/kurs. Men om det kun er 1 års utdanning, så kanskje. 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som byggeleder, å trives godt som det. Variert arbeidsdag med befaring/oppfølging på byggeplass, kontakt mot byggherre, oppfølging/avklaringer mot ARK og selvfølgelig litt papirarbeid. Anonymkode: 8a321...6ac Har du lyst å utdype litt mer om jobbhverdagen? Blir det mye stress/mas og lange dager? Jeg fikk tilbud om en slik jobb, men takket nei av ulike årsaker. Selv om en kontorjobb som RIB fort kan bli monotont, så ser jeg for meg at å jobbe som byggeleder er stikk motsatt med et evig mas/stress og ansvar. Jeg likte heller ikke tanken på at det er en jobb hvor folk trolig er avhengig av at jeg er fysisk tilstede på jobb. Akkurat det siste kan vel sies om de fleste praktiske jobber, så ikke nødvendigvis så lett å unngå. Tenker vel at skal jeg fortsette som RIB er jeg avhengig av litt mer frihet med tanke på hjemmekontor og ellers. Anonymkode: 22ce7...3f3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #45 Skrevet 18. juli 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke et dårlig innspill! Får lese meg opp litt. Tenkte vel i første omgang noe jeg kan jobbe med uten å ta ny utdanning/kurs. Men om det kun er 1 års utdanning, så kanskje. Anonymkode: 22ce7...3f3 Anbefales. Utdanningen er ettårig ja. Ser at Traktor mente jeg overdrev lønnsnivået, og det er mulig for førere i persontog. Personlig har jeg hatt gjennomsnittlig 100.000 brutto i måneden hittil i år. Men du må jo ha mulighet til å jobbe litt ekstra og være borte fra hjemmet da det er en del overnatting på utestasjon. Effektive arbeidstimer i forhold til lønnsnivå er dog meget bra Behovet for førere er økende, så jeg ville gjort litt research. Anonymkode: debd2...abd
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #46 Skrevet 19. juli 2020 På 18.7.2020 den 10.41, AnonymBruker skrev: Anbefales. Utdanningen er ettårig ja. Ser at Traktor mente jeg overdrev lønnsnivået, og det er mulig for førere i persontog. Personlig har jeg hatt gjennomsnittlig 100.000 brutto i måneden hittil i år. Men du må jo ha mulighet til å jobbe litt ekstra og være borte fra hjemmet da det er en del overnatting på utestasjon. Effektive arbeidstimer i forhold til lønnsnivå er dog meget bra Behovet for førere er økende, så jeg ville gjort litt research. Anonymkode: debd2...abd Takk for tipset! Ikke uaktuelt, men om jeg ser rett blir det uansett ganske langt frem i tid bare å kunne begynne på skolen. Så blir nok dessverre ikke førstevalget akkurat nå Anonymkode: 22ce7...3f3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #47 Skrevet 19. juli 2020 Slet med det samme. Tok økonomi tilleggsutdanning. Jobber nå med innkjøpsledelse. Litt mere spennende enn ren ingeniør. Masse forhandlinger og noe besøk hos leverandører Anonymkode: e7574...f2a
Traktor Skrevet 20. juli 2020 #48 Skrevet 20. juli 2020 På 18.7.2020 den 10.41, AnonymBruker skrev: Anbefales. Utdanningen er ettårig ja. Ser at Traktor mente jeg overdrev lønnsnivået, og det er mulig for førere i persontog. Personlig har jeg hatt gjennomsnittlig 100.000 brutto i måneden hittil i år. Men du må jo ha mulighet til å jobbe litt ekstra og være borte fra hjemmet da det er en del overnatting på utestasjon. Effektive arbeidstimer i forhold til lønnsnivå er dog meget bra Behovet for førere er økende, så jeg ville gjort litt research. Anonymkode: debd2...abd Du sier det jo selv, mulighet til å jobbe litt ekstra. Jeg sier bare at 1 Mill ikke er realistisk uten overtid. Det blir bare tull å skulle ta med overtid når man opplyser om lønnsnivået i et yrke. Med 100 000 brutto i måneden jobber du ikke bare litt overtid heller. Men for all del, flott yrke med god lønn!
Javachip Skrevet 20. juli 2020 #49 Skrevet 20. juli 2020 På 18.7.2020 den 7.11, AnonymBruker skrev: Kjenner byggingeniører som jobber som landmåler. Da kombineres kontor inne og oppmåling av ulike eiendommer ute. Ikke så full fart om en jobber i kommune. Anonymkode: 4b5f7...68d Dette bli nok mindre aktuelt nå, da det er innført nye krav til landmålere som skal drive med eiendomsmåling fra 2023 - minst 3 års utdannelse med en spesifikk fagkombinasjon (i praksis vil dette være bachelor i geomatikk) + 2 års praksis for å bli autorisert landmåler. Det er en overgangsordning for de som jobber som landmålere i dag (mange byggingeniører), men den krever at du har jobbet noen år, så de som eventuelt begynner å jobbe nå vil ikke omfattes av denne ordningen uten at de må ta en god del tilleggsutdanning.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #50 Skrevet 20. juli 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Slet med det samme. Tok økonomi tilleggsutdanning. Jobber nå med innkjøpsledelse. Litt mere spennende enn ren ingeniør. Masse forhandlinger og noe besøk hos leverandører Anonymkode: e7574...f2a Spennende. Hvor lang tilleggsutdanning? Jeg har faktisk litt økonomiutdannelse som jeg tok først. Har tenkt på innkjøp som et alternativ. Liker forhandlinger og medmenneskelig kontakt. Jobber du innen bygg eller et helt annet felt? Anonymkode: 22ce7...3f3
LilleMakrell Skrevet 20. juli 2020 Forfatter #51 Skrevet 20. juli 2020 På 17.7.2020 den 15.07, AnonymBruker skrev: Jeg gikk motsatt vei da. Er opprinnelig tømrer og jobbet med det i mange år. Utdannet meg til byggingeniør i voksen alder. Kjenner faktisk en tidligere RIB som gikk tilbake til å jobbe som tømrer. Han ville ha mer fritid, mindre stress og være mer ute...
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #52 Skrevet 20. juli 2020 5 timer siden, LilleMakrell skrev: Kjenner faktisk en tidligere RIB som gikk tilbake til å jobbe som tømrer. Han ville ha mer fritid, mindre stress og være mer ute... Interessant. Kan fort bli meg det Men kjenner litt på at jeg har lagt en så tung utdanning bak meg bare for å gå tilbake til start og med det jeg antar er dårligere lønn. Så en RIB-lignende stillingsannonse nå med mer fokus på trehus. Så hadde kanskje trivdes mer med det. RIB-jobben jeg hadde var svært kjedelig fordi den var utrolig repetiv med lite variasjon. Tror dog det finnes RIB-jobber som har litt mer variasjon enn hva jeg hadde. Anonymkode: 22ce7...3f3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #53 Skrevet 20. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Spennende. Hvor lang tilleggsutdanning? Jeg har faktisk litt økonomiutdannelse som jeg tok først. Har tenkt på innkjøp som et alternativ. Liker forhandlinger og medmenneskelig kontakt. Jobber du innen bygg eller et helt annet felt? Anonymkode: 22ce7...3f3 Jeg hadde 3 årig ing, jobbet litt som utviklingsingeniør og tok påbygning til siv ing ind øk (2 år + ekstra matte og litt til). Mye mer spennende med strategisk innkjøp, forhandlinger osv. Jobber med industri, ikke bygg spesielt. Anonymkode: e7574...f2a
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #54 Skrevet 20. juli 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde 3 årig ing, jobbet litt som utviklingsingeniør og tok påbygning til siv ing ind øk (2 år + ekstra matte og litt til). Mye mer spennende med strategisk innkjøp, forhandlinger osv. Jobber med industri, ikke bygg spesielt. Anonymkode: e7574...f2a Akkurat! :) Det er jo en rimelig tung tilleggsutdanning. I hvert fall om du tok den i Trondheim. Blir trolig litt for ambisiøst for meg akkurat nå med tanke på bosituasjon, osv. Og tror/håper kanskje slike jobber kan være tilgjengelig også for meg uten så tung ekstrautdanning. Jeg har en årsenhet i økonomi fra før av. Høres mye mer spennende ut ja. Jeg er generelt glad i forhandling, strategi og spillet, så tror jeg hadde kunnet like dette. Er det mye jobb/stress? De jeg kjenner som har hatt slike type jobber virker som de har ganske behagelige arbeidsdager, men det er vel litt opp til hver enkelt og hver enkelt bedrift også. Anonymkode: 22ce7...3f3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #55 Skrevet 27. oktober 2021 Løfter denne til toppen igjen. Hilsen "utbrent" og lei RIB Anonymkode: 22ce7...3f3
SamsungDayla Skrevet 27. oktober 2021 #56 Skrevet 27. oktober 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Løfter denne til toppen igjen. Hilsen "utbrent" og lei RIB Anonymkode: 22ce7...3f3 Hvor lenge har du jobbet? Selv skal begynne å jobbe som RIB neste år. Jeg har tilbringet noen somre hos entreprenører, og jeg synes det var veldig kjedelig og lite utfordrende, men i følge denne tråden så er RIB-jobben også kjedelig og repeterende... Håper det egentlig ikke er sånn, men må vente og se.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #57 Skrevet 28. oktober 2021 En avdelingsleder eller sjefsstilling i industrien. Forvalter oppgaver videre Anonymkode: 07523...00a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #58 Skrevet 28. oktober 2021 Altså, om det kun er "lei av at jobben er primert på PC" så bør jo første forsøk være å komme seg over til Kontrollingeniær bygg eller noe sånt. (Altså samme fagbakgrunn, bare at jobben er å gå på byggeplass og sjekke at ting er som prosjektert. (Og finne løsninger der ting ikke var som forutsatt.) Da er det jo også lett å utvikle seg til prosjektleder eller noe sånt. Anonymkode: 10444...72f
nattsvermer Skrevet 28. oktober 2021 #59 Skrevet 28. oktober 2021 Om du er RIB hos en av de store rådgiverne er det vanligvis stort rom for utvikling. Be lederen din om et møte og vær ærlig på hva du kunne tenke deg og hva du savner.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #60 Skrevet 28. oktober 2021 SamsungDayla skrev (13 timer siden): Hvor lenge har du jobbet? Selv skal begynne å jobbe som RIB neste år. Jeg har tilbringet noen somre hos entreprenører, og jeg synes det var veldig kjedelig og lite utfordrende, men i følge denne tråden så er RIB-jobben også kjedelig og repeterende... Håper det egentlig ikke er sånn, men må vente og se. Ikke la deg skremme av meg! :) Jeg vet at flere fra klassen min trives godt som RIB, men det var jo litt interessant å se såpass mange andre med lik erfaring som meg (inkludert trådstarter) i denne tråden som uttrykte det samme. Å jobbe som entreprenør burde ikke være kjedelig og det kan definitivt være veldig utfordrende, så da tenker jeg at du i så fall har vært på feil plass og ikke fått utfordrende nok oppgaver. Grunnen til at jeg selv ikke ønsker meg til entreprenør er fordi det er en veldig "hands-on" jobb som krever at du er fysisk tilstede og til faste klokkeslett. I tillegg er det typisk mye stress og ansvar. Det absolutt mest positive med min jobb nå er at jeg har en viss fleksibilitet i forhold til arbeidstid, selv om det stort sett blir vanlig arbeidsdag. Men om jeg vil en dag, så kan jeg jobbe på kveldstid i stedet. Det kan du ikke om du jobber på byggeplass. Du kommer helt sikkert ikke til å kjede deg det første året eller to du jobber som RIB uansett hvor du ender opp ettersom det er mye nytt å lære. En del av problemet for min del er at firmaet jeg jobber i er ganske spesialisert slik at arbeidet blir ganske rutinepreget etterhvert. Lite variasjon i selve arbeidet. Når man i tillegg er på samme kontor hver eneste dag og ser de samme folkene hver eneste dag, så blir det lite spennende. Andre RIB-er jeg har snakket med beskriver en mer variert hverdag og med varierte prosjekter. Til syvende og sist går jo en typisk RIB jobb på utforme bæresystem og styrkeberegninger innenfor et gitt regelverk. Det er en mindre kreativ jobb enn jeg hadde sett for meg og typisk er det mange instanser involvert bare man skal flytte en dør 5 cm. Jeg hadde håpet og trodde vel det skulle være mer kreativt og skapende, men opplever ikke at det er det hvor jeg jobber nå i hvert fall. Anonymkode: 22ce7...3f3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå