LilleMakrell Skrevet 12. februar 2018 #1 Skrevet 12. februar 2018 Jeg er rådgivende ingeniører byggeteknikk og er lei av jobben. Har jobbet flere år som RIB. Er det noen som har et tips til ny jobb som ikke er A4, hvor jeg muligens får brukt utdanningen min? Trenger ikke være like greit betalt, bare det er noe som gir mer frihet / morsommere enn å sitte å stirre på en skjerm hele dagen. Tips? 2
Lill3My Skrevet 12. februar 2018 #2 Skrevet 12. februar 2018 Hva med å komme seg mer ut på befaringer og sånne ting? Kontroll på byggeplass o.l? =) evt se om det finnes noe du kan gjøre innen HMS. Høres ut som om å bytte fra "prosjekterende" til en mer "utøvende" posisjon ville vært noe for deg. Selv jobba jeg også som byggingeniør og de dagene jeg likte best var faktisk de dagene da jeg ble sendt ut på befaring/armeringskontroll/inspeksjon o.l 2
LilleMakrell Skrevet 12. februar 2018 Forfatter #3 Skrevet 12. februar 2018 Så du har sluttet som ingeniør for godt? Det frister, men er nok for gammel for en ny utdanning. Jeg ville aldri jobbet for en entreprenør, de jeg kjenner som tok den veien tjener bra, men de bor mer eller mindre på jobben... Vil ha mulighet til å ta ferie utenom byggeferien. Eller ta fri en dag i ny og ne.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #4 Skrevet 13. februar 2018 Hva med jobb innenfor kommunen? Med byggteknisk bakgrunn kan det være flere mulige alternativ der. Anonymkode: 7bde9...2e3
LilleMakrell Skrevet 13. februar 2018 Forfatter #5 Skrevet 13. februar 2018 Jeg har vurdert kommunen, til og med vært på intervju, men fikk dårlig inntrykk av en kommunal jobb etter den opplevelsen. Vet ikke om jeg orker alt byråkratiet en kommunal jobb medfører. 🤔 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #6 Skrevet 13. februar 2018 Faren min var byggingeniør. De sa de ikke merket forskjell på han som var ingeniør, og de vanlige snekkerne. Du får slenge deg ut på gulvet med resten av flokken, og ta i ett tak Anonymkode: 9394c...0d4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #7 Skrevet 13. februar 2018 20 timer siden, LilleMakrell skrev: Jeg er rådgivende ingeniører byggeteknikk og er lei av jobben. Har jobbet flere år som RIB. Er det noen som har et tips til ny jobb som ikke er A4, hvor jeg muligens får brukt utdanningen min? Trenger ikke være like greit betalt, bare det er noe som gir mer frihet / morsommere enn å sitte å stirre på en skjerm hele dagen. Tips? 20 timer siden, LilleMakrell skrev: Så du har sluttet som ingeniør for godt? Det frister, men er nok for gammel for en ny utdanning. Jeg ville aldri jobbet for en entreprenør, de jeg kjenner som tok den veien tjener bra, men de bor mer eller mindre på jobben... Vil ha mulighet til å ta ferie utenom byggeferien. Eller ta fri en dag i ny og ne. 1 time siden, LilleMakrell skrev: Jeg har vurdert kommunen, til og med vært på intervju, men fikk dårlig inntrykk av en kommunal jobb etter den opplevelsen. Vet ikke om jeg orker alt byråkratiet en kommunal jobb medfører. 🤔 Den jobben din finnes ikke. Anonymkode: e5d1d...579 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #8 Skrevet 13. februar 2018 1 time siden, LilleMakrell skrev: Jeg har vurdert kommunen, til og med vært på intervju, men fikk dårlig inntrykk av en kommunal jobb etter den opplevelsen. Vet ikke om jeg orker alt byråkratiet en kommunal jobb medfører. 🤔 Det blir mer og mer digitalisert, også i kommunene. Hva tenker du på når du snakker om byråkratiet? Tenker du beslutningsveier eller tenker du forvaltningslov eller hva tenker du? Anonymkode: 7a2ee...8ae 1
LilleMakrell Skrevet 13. februar 2018 Forfatter #9 Skrevet 13. februar 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir mer og mer digitalisert, også i kommunene. Hva tenker du på når du snakker om byråkratiet? Tenker du beslutningsveier eller tenker du forvaltningslov eller hva tenker du? Anonymkode: 7a2ee...8ae Jeg har jobbet en del mot forskjellige kommuner. Det er alltid bare budsjett til å gjøre 1/2 jobben, så må man fortsette om et par år (når man har fått ny bevilgning)... Noe som gjør at prosjektet blir dobbelt så dyrt. Eller så er en del av prosjektet på ett budsjett, og en annen del på et annet budsjett, og man må ringe rundt for å finne ut hvem som skal betale for hva. Og på slutten av året skal alle i kommunen bruke opp resten av pengene, slik de får et like stort budsjett neste år... Og plutselig er det nytt kommunestyret som forlanger omprosjektering av hele prosjektet. Eller avlyser hele greia for å spare penger. Det er byråkrati. 2
Nevian Skrevet 13. februar 2018 #10 Skrevet 13. februar 2018 Hva med å bli prosjekleder hos en totalentreprenør av noe slag? Eller en betongentreprenør? Da blir man vel litt mer hands-on på byggeplass? 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #11 Skrevet 13. februar 2018 Takstma...ehh...takstperson? Anonymkode: e25b7...e3d
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #12 Skrevet 13. februar 2018 2 timer siden, LilleMakrell skrev: Jeg har jobbet en del mot forskjellige kommuner. Det er alltid bare budsjett til å gjøre 1/2 jobben, så må man fortsette om et par år (når man har fått ny bevilgning)... Noe som gjør at prosjektet blir dobbelt så dyrt. Eller så er en del av prosjektet på ett budsjett, og en annen del på et annet budsjett, og man må ringe rundt for å finne ut hvem som skal betale for hva. Og på slutten av året skal alle i kommunen bruke opp resten av pengene, slik de får et like stort budsjett neste år... Og plutselig er det nytt kommunestyret som forlanger omprosjektering av hele prosjektet. Eller avlyser hele greia for å spare penger. Det er byråkrati. Snu på flisa. Nå snakker du fra stolen til kontraktøren som har fått et byggeprosjekt, ikke fra stolen til oppdragsgiver (kommunen). Husk at kommunene ikke bare bygger nytt. De forvalter også eksisterende kommunal bygningsmasse, de utarbeider reguleringsplaner, følger opp byggesaker og håndterer brudd på byggtekniske forskrifter. Anonymkode: 7a2ee...8ae
LilleMakrell Skrevet 14. februar 2018 Forfatter #13 Skrevet 14. februar 2018 (endret) Så det er med andre ord ingen som kjenner en ingeniør som har gjort noe annerledes? En ingeniør ikke jobber som entreprenør, rådgiver, i byggesak/offentlig eiendomsforvaltning eller takstmann? 🤔 Den eneste som jeg kommer på i farten som har hoppet av byggebransjen er en islandsk krimforfatter. Blir muligens et litt langt sprang. Endret 14. februar 2018 av LilleMakrell 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #14 Skrevet 14. februar 2018 Det finnes andre offentlige instanser enn byggesaksavdelingen i kommunen. Hva med å søke jobb i Arbeidstilsynet? De jobber mye overfor aktørene innenfor byggenæringen, og har bygg og anlegg som et av sine satsningsområder, og da må du opp av stolen og ut på byggeplassene. Det er en stor fordel at du kan det bygningstekniske i den sammenhengen. Anonymkode: f0927...15b 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #15 Skrevet 14. februar 2018 På 12.2.2018 den 22.31, LilleMakrell skrev: . Eller ta fri en dag i ny og ne. Du må jobbe i et svært rigid firma. De store rådgivende firmaene har i dag fleksible ordninger, og avhengig av prosjekter, skal det fint være mulig å ta fridager, forutsatt at man har jobbet opp flexikontoen sin da. Flere av de store firmaene har også fri i hele romjula og i påska. Har jobbet som byggingeniør i over 15 år, og har det veldig fritt. I perioder er det sinnsykt mye jobbing, mens det i andre perioder er roligere, og da har man muligheten til å avspassere en god del faktisk. Jeg skjønner for øvrig hva du snakker om, er selv i perioder møkklei, men det går litt i bølger. Enkelte ganger vil man slutte på dagen fordi man er drittlei av å krangle med entreprenører, mens man den andre dagen har det helt topp. Har du vurdert skadetaksering? Da kan du bruke kompetansen din, samtidig som du får dra på masse befaringer, treffe folk, og får en mye mer variert arbeidsdag enn å sitte med Autocad dag ut og dag inn..... Anonymkode: fe8c6...262 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #16 Skrevet 14. februar 2018 Både Arbeidstilsynet og brannvesenet har ansatte med byggteknisk bakgrunn. - om du er interessert i å kunne bruke fagkompetansen din på andre felt enn du gjør i dag. Anonymkode: 7bde9...2e3
Lill3My Skrevet 14. februar 2018 #17 Skrevet 14. februar 2018 På 2/12/2018 den 22.31, LilleMakrell skrev: Så du har sluttet som ingeniør for godt? Det frister, men er nok for gammel for en ny utdanning. Jeg ville aldri jobbet for en entreprenør, de jeg kjenner som tok den veien tjener bra, men de bor mer eller mindre på jobben... Vil ha mulighet til å ta ferie utenom byggeferien. Eller ta fri en dag i ny og ne. Jeg har sluttet enn så lenge iallfall. Jeg sa opp jobben min etter to år, fordi jeg virkelig ikke trivdes og det ble ikke bdre med tiden, heller verre. Gikk en stund og lurte på hva jeg ville, søkte litt jobber på må-få uten egentlig å "ønske" jobben. Så tok jeg en beslutning, kjente på hva jeg ville og hva jeg brenner for og etter å ha diskutert med samboer (for å avklare dette med økonomi da min nye situasjon innebærer en uforutsigbar inntekt) hoppet jeg i det og begynte som personlig trener (har vært aktiv innen toppidrett i mange år). Stortrivdes med den jobben, gledet meg til å gå på jobb osv.. en helt annen hverdag enn ingeniør. En helt annen inntekt også - men trivselen er såpass stor at det ikke betyr noe
LilleMakrell Skrevet 14. februar 2018 Forfatter #18 Skrevet 14. februar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må jobbe i et svært rigid firma. De store rådgivende firmaene har i dag fleksible ordninger, og avhengig av prosjekter, skal det fint være mulig å ta fridager, forutsatt at man har jobbet opp flexikontoen sin da. Flere av de store firmaene har også fri i hele romjula og i påska. Har jobbet som byggingeniør i over 15 år, og har det veldig fritt. I perioder er det sinnsykt mye jobbing, mens det i andre perioder er roligere, og da har man muligheten til å avspassere en god del faktisk. Jeg skjønner for øvrig hva du snakker om, er selv i perioder møkklei, men det går litt i bølger. Enkelte ganger vil man slutte på dagen fordi man er drittlei av å krangle med entreprenører, mens man den andre dagen har det helt topp. Har du vurdert skadetaksering? Da kan du bruke kompetansen din, samtidig som du får dra på masse befaringer, treffe folk, og får en mye mer variert arbeidsdag enn å sitte med Autocad dag ut og dag inn..... Anonymkode: fe8c6...262 Vi har flexitid... Men siden vi har litt for mye å gjøre, får man sjeldent avspasert. En dødperiode varer sjeldent mer enn en dag, og oppstår som regel pga. Rot i byggesak. Vi har for øvrig fri når byggeplassen har fri, dvs. Jul, påske og byggeferien, slik som resten av bransjen. Å ta seg fri en fredag(eller dersom man er syk)... medfører ofte at man sitter i telefonen uansett, siden det alltid skjer ett eller annet uforutsett. Og da må man jobbe overtid neste uke for å rydde opp i kaoset. Krangler ikke så ofte med entreprenører. Arkitekter, derimot... 🙄
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #19 Skrevet 14. februar 2018 Kjenner en byggingeniør som begynte som branningeniør i stedet, fikk inntrykk det var mer spennende. Anonymkode: 690a8...387
LilleMakrell Skrevet 15. februar 2018 Forfatter #20 Skrevet 15. februar 2018 På 14.2.2018 den 9.04, Lill3My skrev: Jeg har sluttet enn så lenge iallfall. den jobben, gledet meg til å gå på jobb osv.. en helt annen hverdag enn ingeniør. En helt annen inntekt også - men trivselen er såpass stor at det ikke betyr noe Jeg forstår deg! Hadde funnet meg en annen jobb dersom jeg hadde hatt muligheten. Har dessverre ingen som kan "forsørge" meg dersom det går skeis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå