Gjest Virvar Skrevet 11. februar 2005 #1 Del Skrevet 11. februar 2005 Jeg ønsker argumenter for hvorfor det er så veldig galt å stenge barnet inne på rommet / time out . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annema Skrevet 11. februar 2005 #2 Del Skrevet 11. februar 2005 Det argumentet jeg hørte fra en psykolog under en tv-debatt, var at barnet da vil kunne forbinde rommet sitt med straff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #3 Del Skrevet 11. februar 2005 Trodde hele poenget med time out var at barnet skulle kjede seg mens pausen varer. Dermed mener jeg at rommet til barnet med en masse leker og annet er dårlig egnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skindeep Skrevet 11. februar 2005 #4 Del Skrevet 11. februar 2005 Synest det hørtes veldig strengt ut. kommer nok aldri til å benytte meg av den metoden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cand alt Skrevet 11. februar 2005 #5 Del Skrevet 11. februar 2005 Jeg ønsker argumenter for hvorfor det er så veldig galt å stenge barnet inne på rommet / time out . Time out er ikke det samme som å stenge barnet inne på rommet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 11. februar 2005 #6 Del Skrevet 11. februar 2005 For noen barn er rommet uegnet som et sted for time-out nettopp fordi de begynner å leke med lekene sine. Min søster var en av de. Selv var jeg ikke en av de, så for meg fungerte rommet veldig godt. Noen barn vil forbinde rommet med straff, om det er dette som blir brukt som time-out, andre ikke. For å vite hvem dette gjelder og ikke gjelder må man kjenne barnet, og klart markere med handling om det er snakk om straff eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #7 Del Skrevet 11. februar 2005 Det er ikke galt å gjøre det, men er vel nok av forståesegpåere som mener det. Rart det ble folk av av oss som vokste opp for 2-3 tiår siden (eller ble det det?). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 11. februar 2005 #8 Del Skrevet 11. februar 2005 I vårt hus har vi en streng regel om at barnas rom ALDRI skal brukes som straff! Barna sendes ALDRI på rommet sitt, derimot får de beskjed om å gå ut av det rommet vi er i... Rommet deres er et sted hvor de skal sove, leke og ha det gøy. Timeout tolker jeg som når en tar ut barnet av den situasjonen det er inne i og påpeker for barnet hvorfor det blir tatt ut. Er jeg på jordet?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #9 Del Skrevet 11. februar 2005 Timeout tolker jeg som når en tar ut barnet av den situasjonen det er inne i og påpeker for barnet hvorfor det blir tatt ut. Er jeg på jordet?! Nei jeg er helt enig. Og kanskje plassert i trappen/entrèen eller lignende, fem minutters tid, så de får roet seg. Slik ser jeg på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kitty Skrevet 11. februar 2005 #10 Del Skrevet 11. februar 2005 Det er ikke galt å gjøre det, men er vel nok av forståesegpåere som mener det. Rart det ble folk av av oss som vokste opp for 2-3 tiår siden (eller ble det det?). Det ble da folk av oss som vokste opp uten denne typen straff også. Har ikke noe til overs for denne måten å "straffe" barn på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #11 Del Skrevet 11. februar 2005 helt enig med kitty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
koldbruna Skrevet 11. februar 2005 #12 Del Skrevet 11. februar 2005 Må også si meg enig med kitty i det hun skriver. Denne måten å gi ett barn straff på har heller ikke jeg noe til overs. Koldbruna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skindeep Skrevet 11. februar 2005 #13 Del Skrevet 11. februar 2005 Melder meg inn i "enig med kitty" klubben Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lassie Skrevet 11. februar 2005 #14 Del Skrevet 11. februar 2005 Timeout tolker jeg som når en tar ut barnet av den situasjonen det er inne i og påpeker for barnet hvorfor det blir tatt ut. Er jeg på jordet?! Jeg tolker det også sånn. Det å sende barn på rommet for ditt og datt, synes jeg ikke noe om, det synes jeg er veldig veldig strengt. Sånn som jeg ofte sier hvis det har skjedd ett eller annet som skulle tilsi at et barn trenger en timeout (eks. slår seg vrang totalt eller har gjort noe galt så det gråter fordi det har fått "kjeft") så sier jeg kanskje "du kan sette deg i sofaen og bli ferdig med sutringen der, så kan du komme tilbake når du er blid igjen". Eller noe i den duren. Barn som har gjort noe galt og ikke sier unnskyld eller slikt, de kan heller sitte på en stol mens den voksne (foreldre e.l.) prater med dem og forklarer hvorfor de f.eks. ble tatt ut av leken. Forøvrig så gjør jeg ALDRI dette ved første gangs varsel - det er kun når barnet har fått gjentatte varsler om at det skal "behave" uten å ha lyttet før jeg setter det på en stol. Jeg har ikke noe til overs for de som bare sender på rommet, plasserer på stol o.l. uten å snakke med barna. Barna vil ikke lære om de ikke får forklart hvorfor de må sitte på en stol eller gå ut av rommet. Selvfølgelig må man også se an barnet og dets alder. Tror ikke det er så veldig virksomt å sette en 1åring på en stol liksom... Dessuten tror jeg at det aller beste å gjøre er å snakke. Snakke nesten ihjel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #15 Del Skrevet 11. februar 2005 Liker selvfølgelig ikke straffe barna mine, jeg heller... Men når alt annet er prøvd, dvs å snakke med dem, prøve å lede dem inn på et annet spor, overtale, skjenne og komme med trusler, og det ikke hjelper, da hender det at jeg sender dem på romarrest, eller time-out... :-( Mener at negativ oppførsel må få konsekvenser, og når de mildere formene for konsekvens ikke når frem, ja, hva da? :o Gode råd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 11. februar 2005 #16 Del Skrevet 11. februar 2005 Synes ikke man skla bruke barnas soverom om man bruker disse metodene. Det er tross alt der barnet skal sove om natta! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skindeep Skrevet 11. februar 2005 #17 Del Skrevet 11. februar 2005 men om den metoden absolutt må taes i bruk , ville jeg heller ha sendt barna på rommet sitt, enn et bøttekott, for å si det sånn. på rommet sitt har de kanskje en bamse eller noe som kan trøste... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 11. februar 2005 #18 Del Skrevet 11. februar 2005 Er ikke poenget å putte barnet i et rom der det er grusomt kjedelig å være? Et gjesterom eller noe? Dessuten er skal vel ikke time-out vare så lenge at man har all verdens tid til å begynne å leke med noe heller. Er det ikke et minutt for hvert år barnet har levd? Tror ikke det er lenge nok til at barnet tar særlig skade av det, men man skal vel bare bruke det som en aller siste utvei har jeg skjønt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plonk Skrevet 11. februar 2005 #19 Del Skrevet 11. februar 2005 Liker selvfølgelig ikke straffe barna mine, jeg heller... Men når alt annet er prøvd, dvs å snakke med dem, prøve å lede dem inn på et annet spor, overtale, skjenne og komme med trusler, og det ikke hjelper, da hender det at jeg sender dem på romarrest, eller time-out... :-( Mener at negativ oppførsel må få konsekvenser, og når de mildere formene for konsekvens ikke når frem, ja, hva da? :o Gode råd? Timeout ble brukt av en barnepsykolog i et program som ble sendt på NRK2 nylig (IKKE SOS Barnevakten, men et engelsk program som virket noe mindre tabloid), og det fungerte helt utrolig bra på de barna, som i utgangspunktet var helt ville. De lærte at negativ oppførsel får konsekvenser for dem selv og at det ikke skaffet dem oppmerksomhet, som det hadde gjort tidligere. Det var tydelig at problemet deres var at foreldrene først kom løpende hvis de gjorde noe galt, og dermed brukte de slåssing og hyling og slå-seg-vranging som middel for å få kontakt med de voksne. Barnepsykologen viste hvordan timeout, der barnet ble båret ut av situasjonen uten at den voksne ga øyekontakt eller annen positiv reaksjon og plasserte barnet for seg selv i en krok eller i et annet rom, hadde veldig god virkning på dem allerede etter kort tid. Samtidig måtte de voksne lære seg å gi barna positiv oppmerksomhet og gjøre ting sammen med dem for at de ikke skulle behøve å lage bråk for å bli sett. Veldig virkningsfullt, og ikke det minste skadelig når det ble gjort på den måten, tvert i mot. Det er mulig at "straff" er et fælt ord for mange, men det er jo mye verre for barn om de aldri skal få negative reaksjoner på negativ oppførsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 11. februar 2005 #20 Del Skrevet 11. februar 2005 Ordet straff i slike situasjoner blir feil for meg. Jeg kaller det konsekvens! En konsekvens av hans/hennes handling er f.eks timeout. Konsekvens er ikke et så negativt ladet ord og det er jo faktisk det det er. "Gjør slik og dette skjer." :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå