AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #1 Skrevet 12. februar 2018 Jeg leier ut et hus til en familie. Fikk telefon i dag fra en av naboene der om at bilen til leietager står i veien for brøytebilen. Familien fortalte meg på forhånd at de skulle på ferie, men jeg tenkte jo ikke på bilen og dette snøfallet som nå har kommet. Hva er mitt ansvar? Jeg er alene med 3 barn, så det frister lite å kjøre i over time før å måke rundt bilen.. Anonymkode: a8c6e...fc3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #2 Skrevet 12. februar 2018 Hva med å ringe dem og fortelle om situasjonen. Høre om du kan låse deg inn og hente en reservenøkkel til bilen og deretter flytte den. Må sikkert måke litt rundt den for å få den frem. Er det en time å kjøre til huset du leier ut? Det er vel noe du bare må få ordnet. Er nok sikkert leietager ansvar, men skal det brøytes må bilen flyttes. Da er du nestemann på ansvarslisten. Anonymkode: 62370...240
reiseglad Skrevet 12. februar 2018 #3 Skrevet 12. februar 2018 Ring leietaker og si de må få noen til å flytte bilen. Selv om de er bortreist, er de ansvarlig for å ta vare på gjenstandene sine, inkl bilen. Hadde de bodd her, så hadde den blitt fjernet for 4500kr. 9
Gjest Tutte Skrevet 12. februar 2018 #4 Skrevet 12. februar 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leier ut et hus til en familie. Fikk telefon i dag fra en av naboene der om at bilen til leietager står i veien for brøytebilen. Familien fortalte meg på forhånd at de skulle på ferie, men jeg tenkte jo ikke på bilen og dette snøfallet som nå har kommet. Hva er mitt ansvar? Jeg er alene med 3 barn, så det frister lite å kjøre i over time før å måke rundt bilen.. Anonymkode: a8c6e...fc3 Du får ringe familien å gi beskjed. Det er ikke ditt ansvar å gjøre noe med dette. Det er vel heller ikke ditt ansvar å tenke på hvor leietaker parkerer bilen i forhold til brøyting før de drar på ferie, det må de passe på selv.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #5 Skrevet 12. februar 2018 Ring familien. Det er deres ansvar, ikke ditt. Anonymkode: fa827...a78 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #6 Skrevet 13. februar 2018 Ts her Jeg har ringt familien, de har med bilnøkkelen. Nabo sier at hun vil kontakte viking i morgen og at bilen da fjernes på den måten. Leietager nekter dette og sier til meg at jeg da må ta den kostnaden. Kan han kreve det? Anonymkode: a8c6e...fc3
The Kitten Skrevet 13. februar 2018 #7 Skrevet 13. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her Jeg har ringt familien, de har med bilnøkkelen. Nabo sier at hun vil kontakte viking i morgen og at bilen da fjernes på den måten. Leietager nekter dette og sier til meg at jeg da må ta den kostnaden. Kan han kreve det? Anonymkode: a8c6e...fc3 Det har jeg vanskeligheter for å tro de kan kreve. De er ansvarlig for å parkeringen av bilen sin, og i februar måned må man forvente at det kan snø i Norge og at det da må brøytes. 16
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #8 Skrevet 13. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her Jeg har ringt familien, de har med bilnøkkelen. Nabo sier at hun vil kontakte viking i morgen og at bilen da fjernes på den måten. Leietager nekter dette og sier til meg at jeg da må ta den kostnaden. Kan han kreve det? Anonymkode: a8c6e...fc3 Selvfølgelig ikke, du har jo ikke med hvor de parkerer og du får heller ikke regningen om bilen ikke er registrert på deg. Dette burde de ha tenkt på før de reiste. Anonymkode: eb378...704 16
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #9 Skrevet 13. februar 2018 Ts her Takk for Svar Anonymkode: a8c6e...fc3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #10 Skrevet 13. februar 2018 Selvfølgelig kan de ikke kreve at du tar kostnaden på st bilen flyttes. Du kan jo ikke noe for hvor de står. Noen leietakere tror vist at de kan komme unna med alt, bare fordi dette er din eiendom (?) så er det ikke du som skal svi for sånne ting. Anonymkode: fab06...687 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #11 Skrevet 13. februar 2018 Er det på eiendommen eller har de gateparkering? Hvis de har privat parkeringsplass synes jeg det stiller seg annerledes. Jeg ville nok gått ut fra at jeg kan stå på min private parkering uten å stå i veien for noen.. Anonymkode: 21104...5cc 4
Sirah Skrevet 13. februar 2018 #12 Skrevet 13. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det på eiendommen eller har de gateparkering? Hvis de har privat parkeringsplass synes jeg det stiller seg annerledes. Jeg ville nok gått ut fra at jeg kan stå på min private parkering uten å stå i veien for noen.. Anonymkode: 21104...5cc Dette. Jeg ville også gått ut i fra at jeg trygt kan sette bilen på min private parkering og dra på ferie. Hvor skal jeg ellers gjøre av den? Står den i gata er saken en helt annen. Da burde de tenkt seg til at snøen kan komme og i det minste lagt igjen bilnøklene hjemme slik at noen ved behov kunne flyttet den.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #13 Skrevet 13. februar 2018 Hva har naboen med dette å gjøre? Det er vel måkeselskapet, enten det er kommunen eller privat innleid aktør, som ordner evnt inntauing? Er det naboens egen private måking det handler om kan hun vel bare måke rundt eller for den saks skyld måke inn bilen, så lenge den ikke direkte sperrer hennes innkjørsel/står på hennes eiendom. Privatpersoner kan vel ikke kreve andres biler inntauet etter eget forgodtbefinnende... Anonymkode: 08971...848 7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #14 Skrevet 13. februar 2018 Du leier ut et hus, så dette er vel ikke midt i sentrum et sted? De fleste hus litt unna sentrum har som regel en tilknyttet parkering, og om bilen står der ser jeg ikke hva naboen klager over. Er det naboen selv som måker? For da har han ingenting han skulle sagt, han kan ikke kreve biler fjernet med mindre de står på hans eiendom. Og det gjør vel ikke denne bilen? Står den langs en hovedvei? Om bilen står på naboens eiendom og du ikke har informert leietager om at naboen kan kreve bilen flyttet etter egne behov, så tenker jeg at det er du som burde ta kostnaden. Når man leier forventer man at tildelt bilplass er friplass, og spesielt om man sier fra om at man reiser på ferie burde man bli informert om at det kan bli trøbbel med bilen. Om bilen tår i en offentlig veikant der flere biler må kjøre forbi for å komme seg frem, så tenker jeg leietaker burde tenkt på det. Men om den står 1m unna trafikkert vei ser jeg ikke at hun skulle forstå at dette ville bli et problem. Anonymkode: 7afc3...c3f
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #15 Skrevet 13. februar 2018 Men hvor står bilen? På offentlig vei, på privat biloppstillingsplass på tomten de leier, eller på tvers i en felles innkjørsel? Jeg har vansdkelig for å se for meg hvordan dette kan ha skjedd, uten at leietaker har gjort noe teit. Anonymkode: ff5d5...450
happiest Skrevet 13. februar 2018 #16 Skrevet 13. februar 2018 Tenker det ikke er ditt problem. Her bør familien som bor der selv ordne opp, dvs. at de bør høre med egne bekjente om de kan hjelpe til. Ikke kan man regne med at utleier alltid er tilgjengelig heller.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #17 Skrevet 13. februar 2018 Jeg skjønner ikke hvorfor du skal gjøre noe med dette i det hele tatt. Deres bil, deres problem. Og det er brøytemannskapet som får bilen flyttet om den står ulovlig parkert/slik parkert at den er til hinder for trafikken. At de leier hos deg er da revnende likegyldig. Og nei, du får ikke noen regning på dette, det er jo ikke din bil... Anonymkode: 1489a...c34 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #18 Skrevet 13. februar 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg leier ut et hus til en familie. Fikk telefon i dag fra en av naboene der om at bilen til leietager står i veien for brøytebilen. Familien fortalte meg på forhånd at de skulle på ferie, men jeg tenkte jo ikke på bilen og dette snøfallet som nå har kommet. Hva er mitt ansvar? Jeg er alene med 3 barn, så det frister lite å kjøre i over time før å måke rundt bilen.. Anonymkode: a8c6e...fc3 Ditt ansvar er å varsle videre. Vil ikke eir av nilen finne løsninger slik at bilen fjernes, så får de finne seg i at bilen taues eller fjernes på annen måte. Anonymkode: 4e826...828
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå