Gå til innhold

Hvordan bli sterkest mulig på plank på 1 måned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har inngått et veddemål med en svært irriterende person (broren min). Vi har 1 måned på oss til å trene på plank. Etter en måned ser vi hvem som holder ut lengst.

Konsekvensen av å tape er vanskelig å svelge denne gangen. 

Så;

Hvor ofte må jeg trene plank for å få maksimal effekt? Og hvor lenge?

Jeg tenker 3 ganger til dagen; morgen, midt på dagen og kveld. Lengde; så lenge jeg klarer hver gang.

Er det noe som er mer optimalt? Vil jeg ha fordel av hviledager?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville trent på den maks 4 ganger i uka. Vanlig planke så lenge du klarer, planke med vekt på ryggen(5-15 kg), rollout på ball og pikes på ball. 

Men husk!! Tar du planke med skikkelig teknikk uten å jukse så klarer du ikke å stå lenge. Idrettsutøvere klarer maks 1 minutt når de gjør det skikkelig. Så om dere står lengre enn det så jukser dere begge to :)

Anonymkode: 35d11...daa

• Liker 1
Skrevet

Øvelser for kjernemuskulatur behøver egentlig ikke hviledager, men jeg synes ikke dette høres særlig bra ut.
Når du styrker kjernemuskulatur, må du samtidig styrke ryggmuskulatur for å holde så lenge som mulig.

Start med å få kontakt med kjernemuskulaturen.

10 x 3, der du ligger på rygg med bøyde bein, trekk navlen inn og opp.
Dette gjør du hver dag inntil du får full kontroll.
10 x 3 rygghev.  Husk rolige bevegelser.

Så tar du planken mot ball 30 sekunder x 3, først på knærne, så med strake bein.
Fremdeles må ryggøvelser være en del av treningen.

Deretter kan du begynne med strak planke på gulv, og gradvis øke tiden du holder planken.  Pass på holdningen!

Anonymkode: 72358...499

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville trent på den maks 4 ganger i uka. Vanlig planke så lenge du klarer, planke med vekt på ryggen(5-15 kg), rollout på ball og pikes på ball. 

Men husk!! Tar du planke med skikkelig teknikk uten å jukse så klarer du ikke å stå lenge. Idrettsutøvere klarer maks 1 minutt når de gjør det skikkelig. Så om dere står lengre enn det så jukser dere begge to :)

Kun 1 min? Jeg har (eller innbiller meg iallefall det) at jeg har korrekt teknikk og til og med jeg klarer mer enn 1 min.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øvelser for kjernemuskulatur behøver egentlig ikke hviledager, men jeg synes ikke dette høres særlig bra ut.
Når du styrker kjernemuskulatur, må du samtidig styrke ryggmuskulatur for å holde så lenge som mulig.

Start med å få kontakt med kjernemuskulaturen.

10 x 3, der du ligger på rygg med bøyde bein, trekk navlen inn og opp.
Dette gjør du hver dag inntil du får full kontroll.
10 x 3 rygghev.  Husk rolige bevegelser.

Så tar du planken mot ball 30 sekunder x 3, først på knærne, så med strake bein.
Fremdeles må ryggøvelser være en del av treningen.

Deretter kan du begynne med strak planke på gulv, og gradvis øke tiden du holder planken.  Pass på holdningen!

Anonymkode: 72358...499

Notert! 

Da tar jeg med ryggtrening også :)

Skrevet
1 minutt siden, _BuseMannen_ skrev:

Kun 1 min? Jeg har (eller innbiller meg iallefall det) at jeg har korrekt teknikk og til og med jeg klarer mer enn 1 min.

Da har du nok feil teknikk ja. Rumpa skal veldig mye lengre ned enn du tror.

Stå rett opp og ned i en nøytral posisjon, se deg i speilet og kopier den stående holdningen over i en plankeposisjon.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du nok feil teknikk ja. Rumpa skal veldig mye lengre ned enn du tror.

Stå rett opp og ned i en nøytral posisjon, se deg i speilet og kopier den stående holdningen over i en plankeposisjon.

Det er jo det jeg allerede gjør. Hvilken idrettsgren har så pinglete profosjonelle utøvere? Sjakk?

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

This!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...