AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #1 Skrevet 12. februar 2018 Jeg har i det siste forsøkt å lage ny retter som jeg ikke har laget tidligere, og det har vist seg å bare bli nedtur etter nedtur. Jeg har lyst til å ha middagen som et måltid hver dag som jeg gleder meg til, men jeg blir så oppgitt over å lage nye retter som rett og slett ikke blir gode. Merker at jeg angrer på at jeg f.eks. ikke bare laget f.eks. blomkålsuppe. Jeg forstår det bare ikke, hvordan har dere blitt flinke til å lage mat? Går dere aldri på noen "smeller"? Anonymkode: da6a5...b22
Gjest Cocosa Skrevet 12. februar 2018 #2 Skrevet 12. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har i det siste forsøkt å lage ny retter som jeg ikke har laget tidligere, og det har vist seg å bare bli nedtur etter nedtur. Jeg har lyst til å ha middagen som et måltid hver dag som jeg gleder meg til, men jeg blir så oppgitt over å lage nye retter som rett og slett ikke blir gode. Merker at jeg angrer på at jeg f.eks. ikke bare laget f.eks. blomkålsuppe. Jeg forstår det bare ikke, hvordan har dere blitt flinke til å lage mat? Går dere aldri på noen "smeller"? Anonymkode: da6a5...b22 Lager masse nye retter, og som regel blir det vellykket - men med noen justeringer til gangen etter. Hva lager du, hvor finner du oppskrift og hvorfor blir det dårlig? 😶
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #3 Skrevet 12. februar 2018 Jeg tror at de som er gode til å lage mat har gått på flere smeller, men sånn bortsett fra det så prøver man seg fram med ingredienser man vet passer sammen. Og prøver seg på litt og litt og også leser kokebøker og blogger osv. Jeg er ikke noe glad i verken kokebøker eller matblogger, så jeg er heller ikke noe god på å lage "ny" mat. Jeg får ikke til å lage noe med f.eks krydder som smaker godt. Det blir ganske tamt. (Er så mye bedre på kaker, men det har jeg sluttet å spise, så da blir det lite tid på kjøkkenet for tida) Anonymkode: 90187...dd4
Gjest Overrasket Skrevet 12. februar 2018 #4 Skrevet 12. februar 2018 Prøv flere ganger. Les flere oppskrifter på samme retten, og lag den flere ganger. Nøkkelen til matlaging er rett og slett øving. Jo, jeg har gått på mange smeller.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #5 Skrevet 12. februar 2018 12 minutter siden, Cocosa said: Lager masse nye retter, og som regel blir det vellykket - men med noen justeringer til gangen etter. Hva lager du, hvor finner du oppskrift og hvorfor blir det dårlig? 😶 Har laget mye fra de mest kjente matbloggerne i Norge... fulgt oppskriftene til punkt og prikke. I dag laget jeg f.eks. denne pastasalaten. Ble ikke noe god i det hele tatt. Ting jeg kan er virkelig god på å lage; blomkålsuppe, indisk mat, pannekaker. Jeg kan ikke engang lage god tomatsuppe - jeg foretrekker faktisk fortsatt Toro sin! Føler ofte at jeg ender opp med å lage så mye dårlig mat, og det er ikke særlig økonomisk siden jeg ikke alltid da ender opp med å spise opp alt. Noen dager foretrekker jeg å gå for spaghetti og kjøttdeig med dolmiosaus siden jeg bare er lei av den dårlige maten jeg ender opp med... Anonymkode: da6a5...b22
Mkigjen Skrevet 12. februar 2018 #6 Skrevet 12. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: for spaghetti og kjøttdeig med dolmiosaus Kan jo prøve å lage tomatsaus fra bunnen av selv, begynne i det små med ting du liker
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #7 Skrevet 12. februar 2018 1 minutt siden, Mkigjen said: Kan jo prøve å lage tomatsaus fra bunnen av selv, begynne i det små med ting du liker Har prøvd det også, men jeg synes ikke det blir noe særlig godt. Det blir helt greit, men det er liksom ikke slik at jeg får lyst til lage samme oppskrift igjen senere. Anonymkode: da6a5...b22
Gjest Cocosa Skrevet 12. februar 2018 #8 Skrevet 12. februar 2018 Hjemmelaget tomatsaus: skjær opp en gul løk, en chili, og et par fedd hvitløk og stek det litt sammen i en gryte før du heller over en god boks med hakkede tomater. La dette koke godt sammen mens du har oppi det du måtte ha av grønnsaker i kjøleskapet: gulrøtter i terninger, paprikabiter ol. Ha oppi stekt kjøttdeig og smak til med salt, pepper, evt mer chili, oregano og det du måtte ha av krydder. Vår blir bedre jo lengre den koker, gjerne en times tid. Lykke til!
Mkigjen Skrevet 12. februar 2018 #10 Skrevet 12. februar 2018 2 minutter siden, Cocosa said: Hjemmelaget tomatsaus: Er faktisk veldig godt med litt kanel i og :-)
skruf Skrevet 12. februar 2018 #11 Skrevet 12. februar 2018 Tror de fleste har gått på en smell eller to når man begynner å lage mat. Man kan følge ei oppskrift til punkt og prikke, men likevel er det noe som mangler eller smaker feil. Det positive er jo at man etterhvert lærer av de feilene man gjør, og at man kanskje blir bedre til å lage mat ved å slumpe litt. Jeg var helt noldus når det kom både til baking og middagslaging, hadde null interesse og kunne knapt koke egg. I hybeltiden så levde jeg på kneippbrød og makaroni. Men så fikk jeg barn som ikke kunne leve på kneippbrød og makaroni.. Der har vært mange kjøkkenkatastrofer. Mange. Men jeg ga ikke opp, og nå er jeg en ganske habil kokk og gjærbaker (selv om det fortsatt forekommer noen rare middager eller kaker som eksploderer i komfyren) Det beste er å begynne med enkle retter og bruk gode råvarer. Kjøp deg noen enkle kokebøker og sjekk ut gode matbloggere, f.eks Trines matblogg.
Gjest Cocosa Skrevet 12. februar 2018 #12 Skrevet 12. februar 2018 27 minutter siden, Mkigjen skrev: Er faktisk veldig godt med litt kanel i og :-) Det har jeg ikke prøvd, men mye annet av det vi har hjemme i skapet. Blir vellykket hver gang. Har også hørt at litt mørk sjokolade i skal piffe opp retten
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #13 Skrevet 12. februar 2018 25 minutter siden, Mkigjen said: Hva liker du å spise på restaurant da?? Indisk og kinesisk. I Norge spiser jeg aldri ute, har ikke råd til det. Er veldig glad i kyllingretter med kokosmelk, men kan ikke akkurat spise det hver dag... jeg lager egne naan og lassi. 16 minutter siden, skruf said: Det beste er å begynne med enkle retter og bruk gode råvarer. Kjøp deg noen enkle kokebøker og sjekk ut gode matbloggere, f.eks Trines matblogg. Jeg er langt over kan-ikke-koke-egg-nivået, synes jeg, jeg føler mer at jeg ligger på samme nivå som den alminnelige mannen i gata som spiser taco på fredager... å kjøpe kokebøker er ikke særlig aktuelt siden jeg ikke kan ta meg råd til noe sånt nå, så jeg har heller fulgt matblogger... Trines matblogg er en av de jeg har brukt... Jeg skjønner jo at jeg bare må øve og øve, men det frister ikke akkurat når jeg lever på 2500 kroner i måneden på mat. Er bare litt frustrert og lei! Anonymkode: da6a5...b22
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #14 Skrevet 12. februar 2018 Klarer du å kjenne etter hva det er du ikke liker da? Har du tilberedt det feil eller er det smaker du egentlig ikke liker, eller er du vant til halvfabrikata? Anonymkode: 2a5c9...ed7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #15 Skrevet 12. februar 2018 Min erfaring er; følg nye ukjente oppskrifter slavisk - katastrofe. Lag nye ukjente oppskrifter med min twist - perfekt. Jeg hater pepper, pepper eier jeg ikke en gang. Salt liker jeg heller ikke og jeg bruker aldri salt. Til pasta så surrer jeg inn Tine ekte meierismør for smak, i stedet for salt i vannet. Det er div urter jeg ikke er så glad i, og da bytter jeg dem ut med noe jeg liker best. Jeg bruker nye oppskrifter til inspirasjon også legger jeg til det jeg vet jeg liker, fjerner det jeg ikke liker. For meg så er dette med salt og pepper viktig, for det kan ødelegge hele retten for meg. Anonymkode: 4564f...5d2
visp Skrevet 12. februar 2018 #16 Skrevet 12. februar 2018 Er du veldig gjerrig på krydrene? Husk at det er mye salt i halvfabrikata som gjør at det smaker mye. Er det tam smak som gjør at du syns det ikke er godt? 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #17 Skrevet 12. februar 2018 Bedre å velge seg ut noen få retter som du vil bli god på og justere/bytte oppskrifter sånn som du liker det over tid. Anonymkode: 98f31...493
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #18 Skrevet 12. februar 2018 Når man lager mat fra bunnen ligger mye i det å smake til retten tilslutt, og justere slik at det blir balanse. Et universaltriks for supper og gryter er at det ofte trengs ekstra salt, syre og sødme. Jeg står alltid og smaker og tilsetter litt mer salt, en knivsodd sukker og ikke minst en skvis sitron i omtrent alt jeg lager. Sitron er essensielt for å skape balanse i forhold til fettinnhold i en rett, men også for å balansere ut feks bitterhet fra grønnsaker. Sitron får alle smakene i andre råvarer og krydder til å tre klarere fram, rett og slett. Sånne små ting mener jeg skiller en ok rett fra en virkelig god en. Jeg har også lært mye om klassiske smakskombinasjoner fra de første bøkene til Jamie Oliver, faktisk. Om man vet litt om smaker som passer godt sammen, er det lettere å velge ut oppskrifter som faktisk er gode, Og så lærer man seg etterhvert hva man selv liker, rett og slett, slik at man ser/vet hva man kan endre i en oppskrift for å ende opp med noe man selv liker. Men uansett kommer man aldri unna å smake til for å finne den rette balansen tilslutt, feks fordi en gulrot ikke er en gulrot - sødmeninnholdet kan variere veldig, og dermed må en rett smakes til, og oppskriften er ikke mer enn et slags omtrentlig kart. Anonymkode: 17300...c05 4
Mkigjen Skrevet 12. februar 2018 #19 Skrevet 12. februar 2018 31 minutter siden, AnonymBruker said: ndisk og kinesisk Fisk?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #20 Skrevet 12. februar 2018 Jeg kan lage tomatsuppe og sauser, men gjør det ikke. Jeg liker toro sin. Jeg vokste opp med den og jeg liker den. Er muligens egentlig ikke så glad i tomatsmak😂 Jeg lager mye mat fra bunnen, såpass fra bunnen at jeg forer opp mine egne lam, gris og kje, og gror endel grønnsaker og rotfrukter. Men noe jeg egentlig har lært meg er å legge innsatsen der jeg bryr meg. Ønsker jeg ikke en annen smak en den jeg allerede liker så holder jeg meg til den. Man trenger ikke å lage alt fra bunnen, mye av det ferdige er like greit og enkelt. Identifiser smaker du liker og vil ha mer ut av, velg retter som inneholder dem og utvikle det derfra. Anonymkode: 6a00e...b0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå