Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg registrerte meg på myheritage.no i dag for å se om jeg kunne finne ut litt mer om slekten min. Men jeg ble ganske sjokkert over et par ting jeg fant ut der- og lurer på om noen aner hvordan dette funker?!

Jeg har et litt spesielt etternavn, vi er kun 42 stk (kun min familie) som heter det i Norge, og det er vel omtrent ca tilsvarende antall som heter det i Sverige også. Når jeg søkte på mitt etternavn fikk jeg dermed kjapt en god del treff på folk jeg visste hvem var- deriblant min avdøde farmor, farfar og tante. Alle disse tre lå med bilder (bildet av tanten min var et bilde jeg vet hun hatet dypt mens hun var i live)- og etter hvert fant jeg jammen meg selv der også- med bilde..! Bildet var det som ble brukt på takkekortet etter konfirmasjonen min- det er dermed 24 år gammelt.

Jeg skjønner ikke hvem som har lagt ut disse bildene, og ikke minst hvor i alle dager de har fått bildene fra..! Dette er ikke bilder som ligger tilgjengelig på nettet- og det gamle kofirmasjonsbildet mitt er IKKE et bilde jeg synes det er spesielt kult at noen har lagt ut.

Noen som vet?! Kan hvem som helst laste oppe hvilke som helst bilder av hvilken som helst person på myheritage.no??

Anonymkode: d364e...5b3

Skrevet

Bildet har nok desverre blitt delt på nett da jeg mener det er der de finner og låner bildene uten å be om rettigheter.. 

Og her er grunnen og en av konsekvensene av deling av bilder på nett, spesielt av barn. 

Du er desverre langt fra alene om denne opplevelsen. 

Anonymkode: 7128e...e82

Skrevet

Det er slektninger av deg som har lagt ut alt du finner der. Antageligvis en du sendte takkekort til da du var konfirmant, men de kan også ha fått bildet via en annen slektning.

Anonymkode: 79acd...9c8

Skrevet

Du kan se hvem som har laget familietre med samme familie som deg selv. Hvis du ikke kjenner igjen de som har laget familietre med bilder av deg og andre slektninger så sender du bare melding og hører med dem hvorfor de tror at dere er i familie og finner ut av ting sånn. 

Myheritage er kjappe med å linke personer med samme navn og så er det mange som ukritisk bare trykker godkjenn og så har du plutselig mange i treet ditt som er slektninger av en inngiftet tante eller en steforelder til en eller annen f.eks. 

Anonymkode: b505f...e5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...