Gå til innhold

Til alle husmødre og kompetente voksne folk; Hvordan vaske en gummimatte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om slike gummimatter kan vaskes i vaskemaskin? Isåfall; hvordan?
Hvor mange grader? skyllemiddel? hvor mye vaskemiddel?

Er en slik gummimatte det er snakk om. På nettsiden står det "Av gummi. Lett å rengjøre". Lett å rengjøre sa kjerringa, uten å gi vaskeinstrukser. Har prøvd å vaske for hånd men den blir aldri ren og er ekkel å skrubbe. 

49-144_xl_1.jpg

Anonymkode: 2da1f...5db

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet om slike gummimatter kan vaskes i vaskemaskin? Isåfall; hvordan?
Hvor mange grader? skyllemiddel? hvor mye vaskemiddel?

Er en slik gummimatte det er snakk om. På nettsiden står det "Av gummi. Lett å rengjøre". Lett å rengjøre sa kjerringa, uten å gi vaskeinstrukser. Har prøvd å vaske for hånd men den blir aldri ren og er ekkel å skrubbe. 

49-144_xl_1.jpg

Hadde heller prøvd å ta den i oppvaskmaskin enn vaskemaskin. Men jeg er ingen husmor. 😄 

Anonymkode: d61b5...549

Skrevet

Må ligge i såpevann en stund. Men oppvaskmaskin fungerer nok også. Ville nok ikke valgt vaskemaskin

Skrevet

Oppvaskmaskin 😊

Anonymkode: dc3dc...0de

Skrevet

Legg i en balje såpevann og skyld i dusjen i varmt vann, skrubb med oppvaskskost! IKKE i vaskemaskin eller oppvaskmaskin. Hvis du virkelig syntes den er for ekkel å skrubbe så må du ta deg sammen og gjøre det, eller evn være miljøubevisst og kaste den og kjøpe en ny.

Anonymkode: 7ba4d...6e1

• Liker 3
Skrevet

Høytrykksspyler? Evt zalo og oppvaskbørste og slenge på bøtter med vann, slik du vasker gummimattene i bilen :) 

Anonymkode: b2703...973

Skrevet

Legg den i en balje noen timer. Eddik og zalo, evt litt salmiakk. Skrubb med skurebørste eller svamp. Legg i rent varmt vann. Ferdig. Hva er det egentlig på den hvis den er så ekkel? Hvis dyr skal slikke på den bør du skylle veldig godt og være forsiktig med salmiakk eller klorin hvis du bruker det - og selvfølgelig aldri bruke de to sammen. Aldri salmiakk hvis det er kattetiss. 

Anonymkode: 335c8...e8e

• Liker 1
Skrevet

Er sikker på at spørsmål som dette er det som folk ler av når det gjelder KG.

Anonymkode: ee842...f95

• Liker 2
Skrevet

jeg ville brukt en alkaisk såpe som er sterkt fettløselig. Bruker dette på mattene i bilen og de blir som nye. En bitteliten dasj med jotun husvask eller nerta active pro

Anonymkode: 02334...687

Skrevet

Zalo og oppvaskkost, og skyll den i dusjen etterpå.

Skrevet

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legg i en balje såpevann og skyld i dusjen i varmt vann, skrubb med oppvaskskost! IKKE i vaskemaskin eller oppvaskmaskin. Hvis du virkelig syntes den er for ekkel å skrubbe så må du ta deg sammen og gjøre det, eller evn være miljøubevisst og kaste den og kjøpe en ny.

Anonymkode: 7ba4d...6e1

Takk for tips, da får jeg prøve det. Flere nevner salmiakk, men det kan jeg ikke bruke. For jeg har to katter. Katter og salmiakk går aldri bra sammen. Kan prøve salo-vann. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er sikker på at spørsmål som dette er det som folk ler av når det gjelder KG.

Anonymkode: ee842...f95

Jeg vet derfor jeg skriver under AB. Fordi jeg er en udugelig husmor og kommer nok alltid til å være. jeg kan å slå av og på oppvaskmaskin, men mine husmor-kunnskaper går ikke lengre enn som så. Hvordan vaske gardiner? Ikke vet jeg, derfor kjøper jeg nye en gang i året. :bond:   Jeg vet når jeg må spørre om hjelp, fordi jeg er så udugelig at den minste ting kan gå veldig galt. Som da jeg vasket badet med klorin og klarte å ødelegge en splitter ny bukse og håndduk. Listen over ting jeg har gjort galt som husmor, den er lang og blir bare lengre om jeg skal tenke selv.  Det er selv spørsmål min egen mor ler av og nekter å svare på. Så da tyr jeg til KG, takk gud for KG! Jeg har ihvertfall selvinnsikt da, og med det kommer man langt i livet.

ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en slik. Vasker den bare i varmt vann med zalo. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips, da får jeg prøve det. Flere nevner salmiakk, men det kan jeg ikke bruke. For jeg har to katter. Katter og salmiakk går aldri bra sammen. Kan prøve salo-vann. 

Jeg vet derfor jeg skriver under AB. Fordi jeg er en udugelig husmor og kommer nok alltid til å være. jeg kan å slå av og på oppvaskmaskin, men mine husmor-kunnskaper går ikke lengre enn som så. Hvordan vaske gardiner? Ikke vet jeg, derfor kjøper jeg nye en gang i året. :bond:   Jeg vet når jeg må spørre om hjelp, fordi jeg er så udugelig at den minste ting kan gå veldig galt. Som da jeg vasket badet med klorin og klarte å ødelegge en splitter ny bukse og håndduk. Listen over ting jeg har gjort galt som husmor, den er lang og blir bare lengre om jeg skal tenke selv.  Det er selv spørsmål min egen mor ler av og nekter å svare på. Så da tyr jeg til KG, takk gud for KG! Jeg har ihvertfall selvinnsikt da, og med det kommer man langt i livet.

ts

Kanskje du kan følge med på vasketråder eller lignende på forumet, google når du er usikker eller spørre på forum når du lurer på noe. 

Trodde ikke man måtte vaske gardiner så ofte. Jeg har ikke gjort det hittil her jeg bor, noe som vil si minst fem år uten at gardinene har vært vasket. Gjør deg selv, lommeboka og miljøet en tjeneste ved å ikke kaste gardinene hvert år. Sannsynligvis står det vaskeanvisning  på en lapp på gardinene, og du kan google hva tegnene betyr dersom du er usikker.

Neste gang moren din ler av dine manglende husmorevner, så kan du nevne at det blant annet kommer av manglende "opplæring" hjemmefra.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...