Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er ei 18, snart 19 år gammel jente som ikke aner hva jeg vil bli. Jeg går vg2 på studiespesialiserende linje med fordypning i realfag. Har relativt greie karakterer, 4ere, 5ere og 6ere. Tok realfag for å "holde alle dører åpne". 

Tidligere har jeg tenkt på jus, psykologi og medisin, men jeg tror ikke jeg kommer inn på original kvote. Dersom jeg skal søke medisin har jeg regnet ut at jeg kan komme inn på originalkvote når jeg er 23 eller 24. Men er ikke dette litt sent å begynne å studere? 

Fordi jeg ønsker å jobbe med mennesker har jeg også vurdert sykepleie, og deretter spesialisere meg som jordmor for eksempel. Men leser mye dritt om lønn og arbeidsforhold for sykepleiere, i tillegg til turnusen. Har også tenkt på lærer.

Jeg er ganske rådvill, som dere ser... Veldig usikker på hva jeg vil og føler jeg har dårlig tid. Kan nevnes at barn og familie er svært viktig for meg, og jeg prioriterer å få barn og bolig før en lang utdannelse og anerkjent yrke, egentlig.

Har dere noen råd? Bør jeg starte på sykepleie? Hva jobber dere med, hva er morsomme og givende yrker? Vil glede meg til jobb, men også ha tid til familie og hobbyer. Men man er vel svært heldig om man har et slikt yrke. Setter pris på alle tilbakemeldinger :)

Anonymkode: 0434a...aea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med original kvote? Mener du ordinær kvote? Du er på 2 året vgs, og du vet ikke engang om du klarer å fullføre i nominert tid eller ikke. Fullfører du innen nominert tid, altså 3 årene uten å ha strøket noen fag så havner du som førstegangssøker med førstegangsvitnemål og den varer til man er 22 år. Ordinær kvote gjelder kun for de som ikke har fullført vgs i nominert tid, og deres opptak er ikke samme som førstegangssøkere.

Vil du bli lærer eller sykepleier må du forvente at du ikke får så mye tid utenfor arbeidplassen, feks. lærere må rette/lage prøver, lekser, evaluere m.m., mange sykepleiere jobber ofte nattskift og. Både sykepleier og lærer tjener ikke for bra, så er du opptatt av lønn så styr unna. Dett er yrker man må være dedikert til. Er du glad i barn men kan se unna lønnet, så kanskje vurder barnehagelærer?

Anonymkode: d268b...9fd

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med original kvote? Mener du ordinær kvote? Du er på 2 året vgs, og du vet ikke engang om du klarer å fullføre i nominert tid eller ikke. Fullfører du innen nominert tid, altså 3 årene uten å ha strøket noen fag så havner du som førstegangssøker med førstegangsvitnemål og den varer til man er 22 år. Ordinær kvote gjelder kun for de som ikke har fullført vgs i nominert tid, og deres opptak er ikke samme som førstegangssøkere.

Vil du bli lærer eller sykepleier må du forvente at du ikke får så mye tid utenfor arbeidplassen, feks. lærere må rette/lage prøver, lekser, evaluere m.m., mange sykepleiere jobber ofte nattskift og. Både sykepleier og lærer tjener ikke for bra, så er du opptatt av lønn så styr unna. Dett er yrker man må være dedikert til. Er du glad i barn men kan se unna lønnet, så kanskje vurder barnehagelærer?

Anonymkode: d268b...9fd

Den varer til man er 21, ikke 22.

Btw ts, det er ikke for sent å studere når man er 22-23 år! Gjennomsnittsalderen for de som tar utdanning er faktisk 26 år. Det er også ungt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...