Blårosa Skrevet 12. februar 2018 #1 Skrevet 12. februar 2018 Hvordan løser man det økonomisk? Vi bor 80 min fra der jeg ønsker å gå skole.. jeg vil nødig bryte opp hele familien å dra de med til byen, men kan man leve på studielån/stipend om jeg drar alene å de blir igjen her?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #2 Skrevet 12. februar 2018 Gikk på ungdomsskole og videregående med jevnaldrende som pendlet 1 time hver vei, hver dag. Anonymkode: 6ca26...be6
Blårosa Skrevet 12. februar 2018 Forfatter #3 Skrevet 12. februar 2018 Men dette er snakk om 80 mil! Dvs 1 time i fly eller 12 timer i bil.. å det går jo selvfølgelig ikke. Jeg vil ikke engang klare å reise hjem hver helg pga det er så kostbart.. 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #4 Skrevet 12. februar 2018 Hvorfor må du gå en skole så langt unna? finnes det ikke noe nærmere? Hva med nettstudie? Anonymkode: 53f08...b8c 1
Biloba Skrevet 12. februar 2018 #5 Skrevet 12. februar 2018 5 minutter siden, Blårosa skrev: Men dette er snakk om 80 mil! Dvs 1 time i fly eller 12 timer i bil.. å det går jo selvfølgelig ikke. Jeg vil ikke engang klare å reise hjem hver helg pga det er så kostbart.. Det går åpenbart ikke å dagpendle da, nei. Du kan selvsagt leve på studentbudsjett hvis du kvalifiserer for lån/stipend, men det er høye bokostnader i byene og kanskje uvant å ikke ha råd til noe særlig. Hvis du ikke kan reise hjem ofte har du også mulighet til ekstrajobb for å spe på budsjettet. Men det er neppe så mye overskudd å bidra til dem hjemme med, kan det gå fint på bare fars inntekt? Er du trygg på at far vil klare seg godt som aleneforelder, eller vil han bli utslitt pg det kan tære på forholdet? Tror du barna vil takle det godt ut fra sin alder og individuelle behov? 1
Minlillesky Skrevet 12. februar 2018 #6 Skrevet 12. februar 2018 Hva med nettstudier? Nettstudier med oppmøte innimellom?
Blårosa Skrevet 12. februar 2018 Forfatter #7 Skrevet 12. februar 2018 Det er ikke oppstart av det studie jeg ønsker her hjemme før høst 2019 å det går over 4 år.. Om jeg kommer meg inn i høst er det over 3 år. Jeg ønsker jo så klart at alle skal bli med men det er vanskelig mtp at vi eier hus her som vi ikke ønsker å selge.. jeg vet at mannen min ikke ønsker å flytte men jeg ønsker ikke å bo borte fra barna i 3 år, nå er det jo heldigvis en del praksis på sykepleien så da kan jeg være hjemme i perioder..
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #8 Skrevet 12. februar 2018 11 minutter siden, Blårosa skrev: Det er ikke oppstart av det studie jeg ønsker her hjemme før høst 2019 å det går over 4 år.. Om jeg kommer meg inn i høst er det over 3 år. Jeg ønsker jo så klart at alle skal bli med men det er vanskelig mtp at vi eier hus her som vi ikke ønsker å selge.. jeg vet at mannen min ikke ønsker å flytte men jeg ønsker ikke å bo borte fra barna i 3 år, nå er det jo heldigvis en del praksis på sykepleien så da kan jeg være hjemme i perioder.. Bare så du er klar over det, får du ikke finne praksisplass selv, så i de periodene du snakker om, er det ikke sikkert det er mulig, med mindre skolen har praksisplasser på det området du er fra. Anonymkode: 66038...561 3
Gjest wildfig Skrevet 12. februar 2018 #9 Skrevet 12. februar 2018 Hva med å jobbe frem til høsten 2019 og spare opp litt kapital? Kan det ikke og hende at å ta studiet over 4 år vil være mer overkommerlig enn 3 år? Jeg ville rådet det til å ikke flytte på deg, det er langt vanskeligere i praksis enn i teorien. Tenk over det iallefall :-)
Ulrikke Skrevet 12. februar 2018 #10 Skrevet 12. februar 2018 Jeg ville aldri flyttet 80 mil for en periode på tre år. Beklager altså, men med mann og barn hadde det vært uaktuelt... Da hadde jeg ventet til 2019 og tatt det året ekstra.... 6
solmåneogstjerner Skrevet 12. februar 2018 #11 Skrevet 12. februar 2018 Sykepleie? Finnes ikke det 'overalt'? Er det ikke noe sted som er nærmere? Såvidt jeg har hørt får du ikke velge hvor du skal ha praksis selv. 2
Biloba Skrevet 12. februar 2018 #12 Skrevet 12. februar 2018 13 minutter siden, Ulrikke skrev: Da hadde jeg ventet til 2019 og tatt det året ekstra.... Jeg også, 1,5 års venting er lite for at familien skal utsettes for et fravær på 3 år. 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #13 Skrevet 12. februar 2018 For å være brutalt ærlig synes jeg det er helt vanvittig og utrolig egoistisk at en mor forlater barna sine i 3år(!) fordi hun selv ønsker å studere! 3 år er en utrolig stor del av barns liv! Tenk på alt du går glipp av disse årene, tenk på barna som brått ikke har en mor som stiller opp. Ikke tro at dette ikke vil påvirke forholdet mellom deg og barna (eller mannen for den saks skyld) Det her er virkelig selvrealisering dratt til nye høyder. Også du dumper hele foreldreoppgaven på mannen i 3år...Det er en stor byrde du pålegger ham for at du skal få oppfylt dine ønsker. Om hverken mann eller barn har lyst til å flytte kan du ikke forvente at de skal følge deg. Jeg synes jeg dere skal bli der dere er, og du kan starte opp i 2019. Da har du 1,5 år på å legge opp penger slik at det ikke blir like trangt for familien mens du studerer. Synes det er litt rart at det er lenge for deg å vente 2 år lenger med å fullføre, men det er ikke lenge for familien å være uten deg i 3år?! Det er faktisk villt at du i det hele tatt vurderer dette! Anonymkode: 47c82...248 5
Minlillesky Skrevet 12. februar 2018 #14 Skrevet 12. februar 2018 Hvilken andre muligheter er det for studier der dere bor? Hva kan du velge mellom? Hva med å ta en annen utdannelse enn så lenge? Evt bruke nettstudier, annet skole, som gjør at du kan kombinere det med å bli hjemme med familien, samtidig som du kan få studere og ha praksis der dere bor? Har hørt om en del voksne som har fått det ganske så tilrettelagt
Sandie Skrevet 12. februar 2018 #15 Skrevet 12. februar 2018 3 timer siden, Blårosa skrev: Hvordan løser man det økonomisk? Vi bor 80 min fra der jeg ønsker å gå skole.. jeg vil nødig bryte opp hele familien å dra de med til byen, men kan man leve på studielån/stipend om jeg drar alene å de blir igjen her? Jeg studerte sammen med en som gjorde det slik. Hun hadde 2 barn, og studiet var 3-årig. Bodde på en av de minste og rimeligste hyblene som Studentsamskipnaden kunne tilby, og dro hjem til mann og barn hver helg. De bodde ca 5 timers kjøring unna. Såvidt jeg vet klarte hun seg på støtten fra Lånekassen og ved å jobbe litt om sommeren. Når det gjelder praksisplass kan du prøve søke om å få en plass nær mann og barn. Flere av de jeg har studert sammen med som hadde barn fikk innvilget slik særplass. Hadde jeg vært deg,ville jeg kontaktet studieveileder for å høre om dette med økonomi, praksis og studieorganisering allerede nå. Han/hun kjenner sikkert til studenter som har vært i samme båt som deg. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #16 Skrevet 12. februar 2018 Jeg løste det med å vente 14 år, til vi var så økonomisk sikre at det lot seg gjøre. Noen situasjoner lar seg løse, andre ikke. For vår del ville tapt arbeidsinntekt bli så vanskelig for hele familien at jeg måtte/valgte å sette egne ønsker på vent. Det er mange som klarer å kombinere studier og familieliv, men det er ikke alltid det lar seg gjøre. Lykke til i hvert fall, håper dere finner en løsning alle kan leve med. Anonymkode: 01a5a...d3e
Gjest ti10 Skrevet 12. februar 2018 #17 Skrevet 12. februar 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: For å være brutalt ærlig synes jeg det er helt vanvittig og utrolig egoistisk at en mor forlater barna sine i 3år(!) fordi hun selv ønsker å studere! 3 år er en utrolig stor del av barns liv! Tenk på alt du går glipp av disse årene, tenk på barna som brått ikke har en mor som stiller opp. Ikke tro at dette ikke vil påvirke forholdet mellom deg og barna (eller mannen for den saks skyld) Det her er virkelig selvrealisering dratt til nye høyder. Også du dumper hele foreldreoppgaven på mannen i 3år...Det er en stor byrde du pålegger ham for at du skal få oppfylt dine ønsker. Om hverken mann eller barn har lyst til å flytte kan du ikke forvente at de skal følge deg. Jeg synes jeg dere skal bli der dere er, og du kan starte opp i 2019. Da har du 1,5 år på å legge opp penger slik at det ikke blir like trangt for familien mens du studerer. Synes det er litt rart at det er lenge for deg å vente 2 år lenger med å fullføre, men det er ikke lenge for familien å være uten deg i 3år?! Det er faktisk villt at du i det hele tatt vurderer dette! Anonymkode: 47c82...248 Hadde du syntes det samme hvis det var mannen i huset som ville studere? Endret 12. februar 2018 av ti10 manglet bokstav
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #18 Skrevet 12. februar 2018 21 minutter siden, ti10 skrev: Hadde du syntes det samme hvis det var mannen i huset som ville studere? Ja, så absolutt! Jeg er like uforstående til både mødre og fedre som bevisst velger bort det å være tilstedet i barnas daglige liv. Som foreldre er ikke ens egene ønsker alltid førsteprioritet. Anonymkode: 47c82...248 2
Blårosa Skrevet 13. februar 2018 Forfatter #19 Skrevet 13. februar 2018 Jeg bare lufter en tanke her, jeg ville aldri reist fra barna mine i 3 år!! La ut dette innlegget for å få innspill Har nettopp funnet ut at desentralisert i sykepleie starter opp januar 19 med søknadsfrist høst 2018, det er nok dette som blir aktuelt 👍🏻
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå