AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #1 Skrevet 12. februar 2018 Jeg har spist vegetarisk (spiser egg og melk, men ikke kjøtt eller fisk), siden nyttår, men har valgt å spise kjøtt når jeg er på besøk hos f.eks. svigers som jeg ikke vil plage med å tenke på kjøttfritt til meg. Er mest opptatt av miljø, og tenker at det er bedre at jeg bidrar til å spise opp hele gryten som allerede er laget med kjøtt f.eks. Jeg har derfor spist kjøtt to ganger når jeg har fått det servert, og begge gangene fikk jeg voldsomt vondt i magen etterpå, så ille at jeg har vært nødt til å dra hjem, og jeg får (unnskyld detaljene) skikkelig rennende avføring i flere dager etterpå. Den ene gangen spiste jeg indrefilet av storfe, og den andre gangen var det svin. Jeg har hørt om at man kan få litt reaksjoner når man har vært vegeterianer lenge, men jeg har bare spist kjøttfritt i under 1,5 måned? Er det bare psykisk, eller kan man utvikle sånne reaksjoner av å unngå en type mat på så kort tid? Anonymkode: ec8d1...194
Gjest wildfig Skrevet 12. februar 2018 #2 Skrevet 12. februar 2018 Prøv å ha kjøtt som et tilbehør, ikke som hovedrett, dersom du føler du må spise på besøk :-) Det er tungt å fordøye for magen, og det er helt normalt for vegetarianere å reagere slik :-)
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #3 Skrevet 12. februar 2018 Kjøttet vil vel "tære"mer på magen enn grønnsaker 🤔🤔 Selv spiser jeg kun kvernet kjøtt (kjøttdeig, pølse... ikke biff). Var på Fogo med jobben, og prøvde meg litt på kjøtt kjøtt, da det generelt var det som var maten (biff restaurant), ble litt uggen (altså ikke lignende mat forgiftning, men bare litt ... uggen) i magen av det. Ikke like ille som du beskriver, men ble litt uggen så du er ikke helt alene ble litt mer for magen å jobbe med (er min teori) Anonymkode: d0cb4...0d5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #4 Skrevet 12. februar 2018 Sikkert mest psykisk og litt fordi magen typisk reagerer litt når vi spiser andre ting enn vanlig. Spesielt rødt kjøtt krever også litt mer jobb av fordøyelsen. Anonymkode: 9dbf4...b39
_BuseMannen_ Skrevet 12. februar 2018 #5 Skrevet 12. februar 2018 1,5 måned var kanskje tidlig? Aner ikke hvordan det fungerer. Men når man slutter helt å spise kjøtt så slutter kroppen å produsere et enzym man trenger for å bryte det ned. Begynner man å spise kjøtt jevnlig vil kroppen starte å produsere enzymet igjen. Derfor blir vegeterianere som spiser kjøtt dårlige. 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #6 Skrevet 12. februar 2018 1 minutt siden, _BuseMannen_ skrev: 1,5 måned var kanskje tidlig? Aner ikke hvordan det fungerer. Men når man slutter helt å spise kjøtt så slutter kroppen å produsere et enzym man trenger for å bryte det ned. Begynner man å spise kjøtt jevnlig vil kroppen starte å produsere enzymet igjen. Derfor blir vegeterianere som spiser kjøtt dårlige. Dette er veldig godt svart Anonymkode: 0d20c...435
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #7 Skrevet 13. februar 2018 Takk for svarene deres, de var veldig nyttige TS Anonymkode: ec8d1...194
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #8 Skrevet 13. februar 2018 Hadde ei venninne som kuttet ut gluten fordi pt mente det var usunt. Da hun skulle behynne igjen hadde hun mistet evnen til å fordøye gluten. Det samme skjedde meg da jeg innbilte meg at jeg ikke tålte laktose. Ikke kutt ut ting bare på gøy! Anonymkode: 64b6e...b42 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #9 Skrevet 13. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde ei venninne som kuttet ut gluten fordi pt mente det var usunt. Da hun skulle behynne igjen hadde hun mistet evnen til å fordøye gluten. Det samme skjedde meg da jeg innbilte meg at jeg ikke tålte laktose. Ikke kutt ut ting bare på gøy! Anonymkode: 64b6e...b42 Jeg kuttet ikke ut kjøttet "bare på gøy". TS Anonymkode: ec8d1...194 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #10 Skrevet 13. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg kuttet ikke ut kjøttet "bare på gøy". TS Anonymkode: ec8d1...194 Kanskje ikke, men lurt var det ikke. Verken for det selv, miljø eller artsmangfold. Anonymkode: 64b6e...b42
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #11 Skrevet 13. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kanskje ikke, men lurt var det ikke. Verken for det selv, miljø eller artsmangfold. Anonymkode: 64b6e...b42 Hvorfor ikke? Syns du skal slenge på noen kilder når du kaster ut den typen påstander.. TS Anonymkode: ec8d1...194 1
Supernova17 Skrevet 13. februar 2018 #12 Skrevet 13. februar 2018 Jeg spiste ikke kjøtt før jeg flyttet ut hjemmefra for å studere. Da ble jeg dårlig, men da hadde jeg levd et helt liv uten kjøtt. Du har bare levd litt over en måned som vegetarianer, så jeg synes det er merkelig hvis kroppen din reagerer slik. Men det er mulig det er på grunn av kjøttet.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #13 Skrevet 13. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke? Syns du skal slenge på noen kilder når du kaster ut den typen påstander.. TS Anonymkode: ec8d1...194 Hva tror du skjer når vi slutter å holde husdyr? Skal komme med kilder, såfremt du klarer å tenke lenger enn hypa propaganda. Føre-var-prinsippet er en viktig faktor Anonymkode: 64b6e...b42 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #14 Skrevet 13. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva tror du skjer når vi slutter å holde husdyr? Skal komme med kilder, såfremt du klarer å tenke lenger enn hypa propaganda. Føre-var-prinsippet er en viktig faktor Anonymkode: 64b6e...b42 Hva har jeg sagt som tyder på at jeg tror på propaganda? Ba bare deg om å komme med kilder når du kommer med påstander om at det å kutte ut kjøtt blant annet er dårlig for min helse og for miljøet, fordi jeg er oppriktig nyskjerrig på hvor du har det fra. Du trenger ikke å skrive mer her hvis du ikke har tenkt å komme med kilder på "faktaene" dine, gidder ikke å bli angrepet på en så usaklig måte. TS Anonymkode: ec8d1...194 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #15 Skrevet 14. februar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva har jeg sagt som tyder på at jeg tror på propaganda? Ba bare deg om å komme med kilder når du kommer med påstander om at det å kutte ut kjøtt blant annet er dårlig for min helse og for miljøet, fordi jeg er oppriktig nyskjerrig på hvor du har det fra. Du trenger ikke å skrive mer her hvis du ikke har tenkt å komme med kilder på "faktaene" dine, gidder ikke å bli angrepet på en så usaklig måte. TS Anonymkode: ec8d1...194 Disse summerer opp det meste om dyrehold og miljø: https://www.westonaprice.org/health-topics/farm-ranch/time-for-a-one-eighty-on-cows-and-climate/ Som de fleste vet, så er det generelt vannmangel i verden. Dyrehold krever langt mindre vann enn jordbruk. I de tørreste områdene på jorda er det null jordbruk, fordi det har de ikke vann til. Men de har beitedyr. Og faktisk trenger vi flere beitedyr i ørkenområder for å kjempe mot ørkenifisering! Dette er det motsatte av det vi lenge har trodd, men vi har nå faktisk klart å få ørkenområder til å bli frodige igjen ved å introdusere flere beitedyr. Jordbruk ødelegger toppjorda. Etter ca 100 år med jordbruk er toppjorda ødelagt. Beitedyr derimot øker kvaliteten på toppjorda. Jordbruk dreper også insekter. Dette er veldig farlig. Økosystemet er sårbart, og man vet aldri hva langtidseffektene av færre insekter er. Når det kommer til helse, så vet jeg om mange eks-veganere som har måttet snu helt om for sin egen helse. Kjøtt har MYE høyere biotilgjengelighet, som altså betyr at man tar opp mye mer av vitaminene og mineralene. Det hjelper vel ikke at noe inneholder vitaminer og mineraler hvis ikke kroppen klarer å ta dem opp? For eksempel A-vitamin er det mange som ikke vet at det ikke finnes i planteriket. Bare betakaroten. Langt fra alle mennesker har en god nok konverteringsrate fra betakaroten til a-vitamin til å kunne dekke a-vitamin-behovet. Grunnen til at studier viser at vegetarianere er sunnere enn den gjennomsnittlige kjøttspiser, og veganere enda sunnere igjen, er at de bryr seg mer om helse, så de gjør andre grep som er riktige som veier opp for at de ikke spiser kjøtt. Se på statistikk over alkohol, tobakk, trening og lignende, så vil du se at vegetarianere er generelt mye flinkere enn den gjennomsnittlige kjøttspiser, og veganerne enda flinkere igjen. Studier med østlige vegetarianere som kutter ut kjøtt av religiøse årsaker, ikke på grunn av helse, så de lever ellers likt som sine kjøttspisende naboer, viser noe annet. De viser nemlig at kjøttspiserne har bedre helsemarkører. Og det er bare tull at rødt kjøtt er usunt. Alle studiene som sier det skiller nemlig ikke mellom prosessert rødt kjøtt og rent rødt kjøtt. Her er en anekdotisk video fra en eks-veganer som nå spiser kun kjøtt (ja, kun kjøtt) for bedre helse: Anonymkode: 4484d...b54 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #16 Skrevet 14. februar 2018 10 hours ago, AnonymBruker said: Hva har jeg sagt som tyder på at jeg tror på propaganda? Ba bare deg om å komme med kilder når du kommer med påstander om at det å kutte ut kjøtt blant annet er dårlig for min helse og for miljøet, fordi jeg er oppriktig nyskjerrig på hvor du har det fra. Du trenger ikke å skrive mer her hvis du ikke har tenkt å komme med kilder på "faktaene" dine, gidder ikke å bli angrepet på en så usaklig måte. TS Anonymkode: ec8d1...194 Bare ignorer den personen, TS, vedkommende dukker opp i tråderog nekter lese andre kilder enn det den selv kommer med. Selv når man påpeker åpenbare feil ved det vedkommende sier blir det ignorert Når det gjelder vondt i magen, så er det godt mulig det er kjøttet, ja. Men det er alltids en mulighet for at det var noe annet i de to måltidene du ikke tålte, eller at det var kombinasjonen av visse ingridienser som gjorde utslag Anonymkode: f8e45...cad 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #17 Skrevet 17. februar 2018 På 14.2.2018 den 8.03, AnonymBruker skrev: Disse summerer opp det meste om dyrehold og miljø: https://www.westonaprice.org/health-topics/farm-ranch/time-for-a-one-eighty-on-cows-and-climate/ Som de fleste vet, så er det generelt vannmangel i verden. Dyrehold krever langt mindre vann enn jordbruk. I de tørreste områdene på jorda er det null jordbruk, fordi det har de ikke vann til. Men de har beitedyr. Og faktisk trenger vi flere beitedyr i ørkenområder for å kjempe mot ørkenifisering! Dette er det motsatte av det vi lenge har trodd, men vi har nå faktisk klart å få ørkenområder til å bli frodige igjen ved å introdusere flere beitedyr. Jordbruk ødelegger toppjorda. Etter ca 100 år med jordbruk er toppjorda ødelagt. Beitedyr derimot øker kvaliteten på toppjorda. Jordbruk dreper også insekter. Dette er veldig farlig. Økosystemet er sårbart, og man vet aldri hva langtidseffektene av færre insekter er. Når det kommer til helse, så vet jeg om mange eks-veganere som har måttet snu helt om for sin egen helse. Kjøtt har MYE høyere biotilgjengelighet, som altså betyr at man tar opp mye mer av vitaminene og mineralene. Det hjelper vel ikke at noe inneholder vitaminer og mineraler hvis ikke kroppen klarer å ta dem opp? For eksempel A-vitamin er det mange som ikke vet at det ikke finnes i planteriket. Bare betakaroten. Langt fra alle mennesker har en god nok konverteringsrate fra betakaroten til a-vitamin til å kunne dekke a-vitamin-behovet. Grunnen til at studier viser at vegetarianere er sunnere enn den gjennomsnittlige kjøttspiser, og veganere enda sunnere igjen, er at de bryr seg mer om helse, så de gjør andre grep som er riktige som veier opp for at de ikke spiser kjøtt. Se på statistikk over alkohol, tobakk, trening og lignende, så vil du se at vegetarianere er generelt mye flinkere enn den gjennomsnittlige kjøttspiser, og veganerne enda flinkere igjen. Studier med østlige vegetarianere som kutter ut kjøtt av religiøse årsaker, ikke på grunn av helse, så de lever ellers likt som sine kjøttspisende naboer, viser noe annet. De viser nemlig at kjøttspiserne har bedre helsemarkører. Og det er bare tull at rødt kjøtt er usunt. Alle studiene som sier det skiller nemlig ikke mellom prosessert rødt kjøtt og rent rødt kjøtt. Her er en anekdotisk video fra en eks-veganer som nå spiser kun kjøtt (ja, kun kjøtt) for bedre helse: Anonymkode: 4484d...b54 😂 Anonymkode: 75ead...26d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå