Jordbærkake34532 Skrevet 12. februar 2018 #1 Skrevet 12. februar 2018 Hei, Jeg står mellom barnevern eller barnehage til høsten. Jeg synes barnevern høres veldig spennende ut og kanskje den som frister mest, men eneste som trekker ned er at jeg har litt sosial angst (gjelder da egentlig egen alder/eldre, barn prater jeg i vei med). Har siden august jobbet i barnehage, der jeg har fått mye skryt og ved flere tilfeller fått høre a jeg er flink i jobben. Er en jobb jeg trives med, men synes kanskje noen av dagene kan bli litt kjedelig og litt for like. Har dere noe tips til hva jeg bør velge? Gjerne sleng med fordeler/ulemper hvis de er noen av dere som har dette som yrke
Jordbærogfløte Skrevet 12. februar 2018 #2 Skrevet 12. februar 2018 Denne hører vel hjemme under Karriere og utdanning. 2
richbitch Skrevet 12. februar 2018 #3 Skrevet 12. februar 2018 Hva tenker du blir mer «spennende» og ulikt i barnevern i forhold til barnehage? Er veldig mye samme opp og opp igjen der også. Mye kontorarbeid og lignende. To ganske ulike jobber egentlig. Begge jobbene trenger ganske god psyke og selvsikkerhet, tenker jeg. Barnevern krever nok enda mer enn barnehagelærer, men barnehagelærer krever en del det også. Det er ikke bare barna du skal være med, du skal også ha ansvar for foreldreansvaret og være leder for de andre ansatte på avdelingen.
Gjest making.a.mess Skrevet 12. februar 2018 #4 Skrevet 12. februar 2018 14 minutter siden, Jordbærkake34532 skrev: Hei, Jeg står mellom barnevern eller barnehage til høsten. Jeg synes barnevern høres veldig spennende ut og kanskje den som frister mest, men eneste som trekker ned er at jeg har litt sosial angst (gjelder da egentlig egen alder/eldre, barn prater jeg i vei med). Har siden august jobbet i barnehage, der jeg har fått mye skryt og ved flere tilfeller fått høre a jeg er flink i jobben. Er en jobb jeg trives med, men synes kanskje noen av dagene kan bli litt kjedelig og litt for like. Har dere noe tips til hva jeg bør velge? Gjerne sleng med fordeler/ulemper hvis de er noen av dere som har dette som yrke Barnehage er kanskje best om du har litt sosial angst. Barnevernet kommer i mange situasjoner der folk blir sure, sinte og frustrert. Kanskje får du trusler også. Dessuten er barnevernet så sensitivt tema at i sosiale settinger så blir det garantert en diskusjon når du sier du jobber der. Og folk vil selvsagt fortelle deg hvor urettferdig en barnevernsituasjon de eller noen de kjenner har vært i og at du skal forsvare barnevernets meninger. Det er sikkert en bra jobb på mange måter. Jeg kjenner fire som jobber der og de er veldig trygge på seg selv og av typen som er litt kontant. Det tror jeg også at de må være. Ville du taklet disse tingene greit? Det vil være mer spennende og krevende. Barnehagejobb vil gi deg mange positive tilbakemeldinger som er bra for selvtilliten. Større sjangs for gode varige relasjoner. Anser det som en tryggere jobb uten mye prestasjonskrav. Det er givende å jobbe med barn. Men det blir unektelig monotont og kjedelig i lengden. Dagene er mer like. Men forutsigbart. Forutsigbart kan bli kjedelig, men er bra. Og før noen kritiserer meg så er ikke dette kalde fakta men sånn jeg ser det.
Lopploella Skrevet 12. februar 2018 #5 Skrevet 12. februar 2018 Det stemmer ihvertfall ikke at det å jobbe som pedagogisk leder/barnehagelærer ikke innebærer mye prestasjonskrav. (Les rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, ligger på nett, så ser du hva som kreves). Dagene trenger heller absolutt ikke være særlig like. Og hvis du tar barnehagelærerutdanning vil du oppleve at hverdagen inneholder helt andre ansvarsområder og oppgaver enn det du har hatt som assistent. Jeg anbefaler deg å lese fagplaner osv for begge utdanningene på det aktuelle universitetets/høyskolens sider. Da får du et inntrykk av hva det innebærer. 4
Minlillesky Skrevet 12. februar 2018 #6 Skrevet 12. februar 2018 Å jobbe i barnevern krever at du er psykisk sterk. Er du det? Det er mye mer krevende enn barnehage. Du kommer til å møte på alle mulige foreldre, både hyggelige og snille, til de aggressive og de som kommer med trusler osv. Du kommer til å møte på barn med ingen problemer, små, store og ekstreme problemer som trenger hjelp. Klarer du å håndtere det? Klarer du å høre på alt det grusomme noen barn kommer til å fortelle deg? Du kommer opp i tøffe og vanskelige situasjoner og du må ta viktige avgjørelser og gjøre det beste for barnet/barna det gjelder. Det er i tillegg mye kontorarbeid. Mye som skal skrives og leses gjennom. Jeg har jobbet i barnehage. Jeg syntes det var veldig greit. Noen dager blir jo veldig like, men det er jo for å gi barna rutiner og en forutsigbar hverdag i barnehagen. Men da er det ekstra gøy de dagene det skjer noe spennende! Har lyst til å jobbe i barnehage igjen faktisk! 1
decker Skrevet 12. februar 2018 #7 Skrevet 12. februar 2018 @Mrs.Purdey eg er einig i ein del av det du skriv, men eg skal lova deg at det å vera pedagogisk leiar ikkje er monotont, kjedeleg eller forutsigbart, men derimot ganske krevande. Det er mange utfordringar, ein skal planlegga, rettleia, observera, møter med BV og PPT (og det kan vera rimeleg tøffe tak viss ein får alvorlege sakar i hendene, eller må vurdera meldingar dit), følga opp foreldre og assistentar, oppdatera seg fagleg og i tillegg prøva å ha tid saman med ungane. 3
Gjest making.a.mess Skrevet 12. februar 2018 #8 Skrevet 12. februar 2018 42 minutter siden, mordi skrev: @Mrs.Purdey eg er einig i ein del av det du skriv, men eg skal lova deg at det å vera pedagogisk leiar ikkje er monotont, kjedeleg eller forutsigbart, men derimot ganske krevande. Det er mange utfordringar, ein skal planlegga, rettleia, observera, møter med BV og PPT (og det kan vera rimeleg tøffe tak viss ein får alvorlege sakar i hendene, eller må vurdera meldingar dit), følga opp foreldre og assistentar, oppdatera seg fagleg og i tillegg prøva å ha tid saman med ungane. Men du må innrømme at man ikke trenger å være fullt så tøff? Foreldre, ppt og bv kan nok være pågående i krevende saker, men du får ikke den fiendtlighet rettet mot deg som de i bv?
Jordbærkake34532 Skrevet 12. februar 2018 Forfatter #9 Skrevet 12. februar 2018 (endret) Tusen takk for svar! Generelt synes jeg begge alternativene høres ut som spennende yrker på hver sin måte, så derfor det har vært litt vanskelig og bestemme seg. Så synes det var kjekt og få synspunkter fra flere, og da gjerne folk som har vært der selv Endret 13. februar 2018 av Jordbærkake34532 1
Siki Skrevet 13. februar 2018 #10 Skrevet 13. februar 2018 Ser det er mange som påpeker at å jobbe i barnevernet kan være ekstremt krevende, og det er det nok helt sikkert. Men som barnevernspedagog trenger man ikke å jobbe innenfor barnevernet. En barnevernspedagog kan og jobbe i barnehager, skoler, avlastningsboliger osv. TS, du nevner at du sliter litt med sosial angst. Nå veit ikke jeg hvor gammel du er, men husk at du helt sikkert kommer til å utvikle deg masse gjennom studiet du velger. Så istede for å se på angsten din som en hindring, se på det som en utfordring som du skal jobbe deg igjennom! Jeg er utdannet Barnehagelærer, men jobber i dag som miljøterapeut, i en stilling som også barnevernspedagoger kan jobbe i. Jeg opplever at jeg har mer kompetanse om barn og barns utvikling samt å tilrettelegge for læring enn det barnevernspedagogene på min arbeidsplass har. Barnevernspedagogene har mer kompetanse når der gjelder å støtte utsatte barn eller barn som har det vanskelig. De har og kompetanse innenfor juss og er i større grad kvalifisert til å jobbe med saksbehandling. Mitt tips er at du setter deg inn i de ulike studieplanene, og se hva som interesserer deg mest 😊 1
decker Skrevet 13. februar 2018 #11 Skrevet 13. februar 2018 (endret) 15 timer siden, Mrs.Purdey skrev: Men du må innrømme at man ikke trenger å være fullt så tøff? Foreldre, ppt og bv kan nok være pågående i krevende saker, men du får ikke den fiendtlighet rettet mot deg som de i bv? Nei, det har du rett i, men ein kan risikera kraftige trusler frå foreldre der og, men nok ikkje så mykje ute i kvardagen. Eg er i andrelinjeteneste, så eg ser nok ekstra mykje av frustrasjon og vanskeleg samarbeid. Endret 13. februar 2018 av mordi
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #12 Skrevet 13. februar 2018 Hei. Barnehagelærer er en en lederutdanning, ofte får du jobb som pedagogisk leder etterpå. Det betyr at blir leder for assistentene . Du har ansvar for foreldresamabeid, foreldre samtaler. og skal lede foreldremøter. Du må melde videre saker til barnevern og PPT. Ikke velg barnehagelærer fordi det er enkelt. Begge utdanningene fører til en utfordrende jobb, men på ulike måter, så må du tenke gjennon hvilke utfordringer du takler. Du bør å tenke om barnhage er det rette hvis du opplever det som kjedelig. Anonymkode: 3fa4d...bd7 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #13 Skrevet 13. februar 2018 16 timer siden, Siki skrev: Ser det er mange som påpeker at å jobbe i barnevernet kan være ekstremt krevende, og det er det nok helt sikkert. Men som barnevernspedagog trenger man ikke å jobbe innenfor barnevernet. En barnevernspedagog kan og jobbe i barnehager, skoler, avlastningsboliger osv. TS, du nevner at du sliter litt med sosial angst. Nå veit ikke jeg hvor gammel du er, men husk at du helt sikkert kommer til å utvikle deg masse gjennom studiet du velger. Så istede for å se på angsten din som en hindring, se på det som en utfordring som du skal jobbe deg igjennom! Jeg er utdannet Barnehagelærer, men jobber i dag som miljøterapeut, i en stilling som også barnevernspedagoger kan jobbe i. Jeg opplever at jeg har mer kompetanse om barn og barns utvikling samt å tilrettelegge for læring enn det barnevernspedagogene på min arbeidsplass har. Barnevernspedagogene har mer kompetanse når der gjelder å støtte utsatte barn eller barn som har det vanskelig. De har og kompetanse innenfor juss og er i større grad kvalifisert til å jobbe med saksbehandling. Mitt tips er at du setter deg inn i de ulike studieplanene, og se hva som interesserer deg mest 😊 Kan jeg spørre hvilken type institusjon du er miljøterapeut på? Positivt å høre at barnehagelærere er godkjent for slike type stillinger. Jeg trodde kun det var helse/sosial/barnevern bachelor som var aktuelt for slike jobber. Anonymkode: bf04f...ed2
Siki Skrevet 13. februar 2018 #14 Skrevet 13. februar 2018 (endret) 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvilken type institusjon du er miljøterapeut på? Positivt å høre at barnehagelærere er godkjent for slike type stillinger. Jeg trodde kun det var helse/sosial/barnevern bachelor som var aktuelt for slike jobber. Anonymkode: bf04f...ed2 Jeg jobber med barn som har psykisk utviklingshemming. Så vidt jeg veit er det opp til de ulike kommunene å vurdere barnehagelærere til miljøterapeutstillinger. Jeg kunne nok ikke tatt en miljøterapeutstilling på en hvilken som helst institusjon, men i og med at dette er barn så er jeg kvalifisert. Men som pedagog har jeg jo tatt en sosialfaglig bachelorutdanning. Endret 13. februar 2018 av Siki
Gjest making.a.mess Skrevet 13. februar 2018 #15 Skrevet 13. februar 2018 7 timer siden, mordi skrev: Nei, det har du rett i, men ein kan risikera kraftige trusler frå foreldre der og, men nok ikkje så mykje ute i kvardagen. Eg er i andrelinjeteneste, så eg ser nok ekstra mykje av frustrasjon og vanskeleg samarbeid. Hadde ikke trodd at du fikk trusler i din stilling. Barnehage er tross alt et valgfritt tilbud foreldre betaler for å få, og alt de skal gjøre er å følge opp sin egen unge...
Siki Skrevet 13. februar 2018 #16 Skrevet 13. februar 2018 1 minutt siden, Mrs.Purdey skrev: Hadde ikke trodd at du fikk trusler i din stilling. Barnehage er tross alt et valgfritt tilbud foreldre betaler for å få, og alt de skal gjøre er å følge opp sin egen unge... Det er nok noen barnehagelærere som opplever å få trusler i forbindelse med vanskelig foreldresamarbeid. F.eks. hvis barnehagelæreren vurderer å sende bekymringsmelding til barnevernet, eller henvisning til PPT, og foreldrene ikke er enige. 1
decker Skrevet 13. februar 2018 #17 Skrevet 13. februar 2018 1 time siden, Mrs.Purdey skrev: Hadde ikke trodd at du fikk trusler i din stilling. Barnehage er tross alt et valgfritt tilbud foreldre betaler for å få, og alt de skal gjøre er å følge opp sin egen unge... Eg er ikkje barnehagelærar, som sagt jobbar eg i andrelinjeteneste, men å få truslar frå foreldre som er melde til til dømes BV er ikkje uvanleg. 1
skrivegladanonym Skrevet 13. februar 2018 #18 Skrevet 13. februar 2018 Jeg har vært inne på tanken på å jobbe i barnehage. For min del ble det litt slik; vil jeg komme hjem til mine egne barn dødssliten av å ha vært irundt barn hele dagen? Jeg elsker barn altså, men den jobben ble det ikke for meg. Har prøvd det ut. Alltid syns barnevern har hørtes interessant ut. Men tror jeg hadde vært en person som hadde tatt med meg jobben hjem. Det finnes både positivt og negativt med alle jobber; skriv en liste! Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #19 Skrevet 13. februar 2018 Mye av ped planer gikk ut hos meg, ser det i andre barnehager og, mye sykdom, dårlig bemanning.. Ser derfor etter miljøterapautjobber. Er utdannet innen den retning. Ville aldri valgt barnehagelærer, ingen rom for personlig utvikling, det er en grense over hvor mye en kan skvise ut av en rammeplan-som igjengjeld er vanskelig å følge pga tidspress og vanlige rutiner. Aldri mer. Som regel drives det rovdrift på personalet. Anonymkode: 3062f...31e 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #20 Skrevet 13. februar 2018 Jeg vet om flere barnevernspedagoger som jobber i barnehage, men ikke omvendt. Mange barnehager ser det som en ressurs at ikke alle har akkurat samme utdanning (barnehagelærer), men at du har lært mer om barn med atferdsvansker og spesielle behov. Så du kan faktisk få både i pose og sekk. :-) Anonymkode: a649e...7dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå