Gå til innhold

Er det bra å bytte skole ofte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange barn skifter skole en gang eller to i løpet av barneskolen. Noen flytter, men det finnes også andre grunner, f.eks at andre pedagogiske tilbud kan passe barnet bedre. Det er sikkert sjelden noe problem, men er det noen som vet om det er gjort forskning på hvordan et stort antall skolebytter (uten at familien nødvendigvis har flyttet selv) kan innvirke på et barn? Nysgjerrig på kunnskapsbasert fakta i slike tilfeller :) 

Anonymkode: de528...80a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler sterkt på at det er gjort forskning på det, da man jo må ha en litt stor målgruppe og teste. Er neppe veldig mange som bytter skole ofte uten at det er flytting inne i bildet!

Skrevet

Rent faglig: barnet mister kontinuitet i arbeidet og kan få faglige hull. To skoler trenger ikke følge pensum likt, og skoler har også anledning til å prioritere. 

Det vil også få konsekvenser for barnet sosialt. Jeg tror heller ikke det er vanlig å bytte skoler ofte innenfor en skolekrets. 

Anonymkode: 028c0...35f

• Liker 1
Skrevet

Jeg byttet skole 13 ganger mellom 3. kl og 9. kl. Jeg har gått glipp av jævlig mye. 

Anonymkode: 15187...fc6

Skrevet

Om barnet bytter skole offte mellom 1-2kl, tror jeg ikke spiller noen rolle.
Etterhvert som barnet blir eldre, vil det miste store deler av sin sosiale krets.
Å det å komme inn i en ny vennekrets, kan være vanskelig.
Jo eldre man blir, jo vanskeligere er det.

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange barn skifter skole en gang eller to i løpet av barneskolen. Noen flytter, men det finnes også andre grunner, f.eks at andre pedagogiske tilbud kan passe barnet bedre. Det er sikkert sjelden noe problem, men er det noen som vet om det er gjort forskning på hvordan et stort antall skolebytter (uten at familien nødvendigvis har flyttet selv) kan innvirke på et barn? Nysgjerrig på kunnskapsbasert fakta i slike tilfeller :) 

Anonymkode: de528...80a

Hvordan et barn takler skolebytting er helt avhengig av barnets tilpasningsevne, miljøet rundt barnet og hvilket miljø barnet kommer inn i på den nye skolen. 

Legebarn, frelsesarmebarn og militærbarn er alle barn i familier der foreldrenes arbeidssituasjon ofte medfører mange flyttinger. Men dette er igjen gjerne barn av resurssterke foreldre som igjen klarer seg godt fordi de har mye støtte hjemmefra. 

Skal du lete etter forskningsmateriale på området så kontakt bilblioteket og spør der om de kan anbefale en gratis og seriøs forskningsdatabase. Det du da kanskje kan finne er utelnadsk forskning som ikke er direkte sammenlignbar med norske forhold. 

Anonymkode: a25d1...de0

Skrevet

Det er isåfall lurt å bytte etter 2., 4., eller 7. skoleår. Da er de ferdig med pensum og skal ta fatt på nye mål. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...