Gå til innhold

Hvor lenge dater man før man kalles kjærester

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at noen dater i flere uker og måneder uten at de definerer seg som kjærester. Er dette vanlig? Trenger man virkelig så lang tid før man finner ut om man er forelsket og ønsker å være kjærester? Jeg har datet en fyr i et par uker nå og vi er kjempeforelsket begge to! :ninuskapus: Det føles helt rart at vi ikke skulle kalt oss for kjærester, for vi oppfører jo oss som det. Vi kysser offentlig osv.

Anonymkode: 02861...3f9

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir man enige om. Hva andre gjør må være opp til dem. Han jeg dater nå så er vi enige om å ta det sakte, men vi er enige om at det bare er oss to. Vi har barn og ekser som må tas hensyn til etter nylige brudd hos oss begge. Jeg ser ingen grunn til å ha hastverk med å definere oss som kjærester når vi har nok av tid :)

Anonymkode: 140c2...d6d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Man er jo det man føler seg som, uten at en definisjon endrer noe i forholdet. Men, det er jo viktig at begge er av samme oppfatning, derfor er det ofte nødvendig at man rett og slett «tar praten» på et tidspunkt. Min kjæreste spurte meg rett ut, noe som var veldig greit for meg. :ler: Det tok noen måneder da, men vi var jo «på samme side» hele veien, ingen av oss datet noen andre underveis, og vi var begge på utkikk etter noe langvarig og seriøst. Det snakket vi faktisk om på første date.

Anonymkode: 026fa...b10

• Liker 5
Skrevet

Nja tror det er ganske vanlig. Mye fordi man kanskje ikke «tør» helt å ta prater i frykt foe å miste det man har sammen der og da. I hvert fall min erfaring. 

• Liker 2
Skrevet

Så lenge man dater, så er man jo enda ikke kjærester? Man er kanskje «eksklusive» osv..

.. tenker jeg :vetikke:

• Liker 2
Skrevet

Har gjort begge deler. Brukt lang tid, datet i flere måneder, siden egentlig ingen av oss var klar for noe forhold.  Og siste gangen ble vi enige ganske fort at vi var kjærester. Føltes riktig sånn. Selvom vi tok ting med ro. 

Anonymkode: d4602...0ec

• Liker 1
Skrevet

Slikt må man kommunisere om og bestemme selv. Åpent med hverandre

Anonymkode: 312b4...eb5

• Liker 1
Skrevet

Jeg har oppført meg som kjæreste etter noen uker, men aldri definert det såpass tidlig. Andre (venner, familie) har liksom alltid kommet meg i forkjøpet der; "Dere er sammen hele tiden, dere er kjærester", eller hilser på han for første gang; "Så det er du som er kjæresten". :dry: Folk er så besatte av å definere tidligst mulig, så å si kompis, venn etc. er bare å glemme! "Du sier venn, men vi vet hva du egentlig mener. Du gliser, du er forelsket, når blir det barn og bryllup?"......

Såå jeg tar visst aldri praten med noen og lar andre definere det, virker jo egentlig rimelig slapt, men er slik det blir. 

• Liker 1
Skrevet

Man skal jo bli ganske godt kjent før man bestemmer seg for å bli kjærester, for når man blir kjærester så betyr det at man ser for seg å leve livet ut sammen. Det er ikke det samme som å være forelsket i hverandre og oppføre seg som kjærester. Man kan oppføre seg som kjærester uten å være det. Jeg vil si 4-5 måneder er en grei datinglengde så bør man avklare at man er et offisielt par og ha funnet ut det man trenger om hverandre , men at man bør avklare før det om man faktisk ser for seg at det kan utvikle seg eller ikke, slik at man ikke bare bruker den andre for sex og selskap uten videre intensjoner.

Anonymkode: 6bb68...ccf

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man skal jo bli ganske godt kjent før man bestemmer seg for å bli kjærester, for når man blir kjærester så betyr det at man ser for seg å leve livet ut sammen. Det er ikke det samme som å være forelsket i hverandre og oppføre seg som kjærester. Man kan oppføre seg som kjærester uten å være det. Jeg vil si 4-5 måneder er en grei datinglengde så bør man avklare at man er et offisielt par og ha funnet ut det man trenger om hverandre , men at man bør avklare før det om man faktisk ser for seg at det kan utvikle seg eller ikke, slik at man ikke bare bruker den andre for sex og selskap uten videre intensjoner.

Det du beskriver er ekteskap. De fleste er kjærester før de kommer så langt..

Anonymkode: 2f2b1...f06

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker annerledes. Jeg vil bli kjærester når vi er forelsket og har lyst til å være i hverandres selskap. Når jeg kommer til det punktet du beskriver (at man ser for seg å være sammen livet ut, da begynner man å tenke på samboerskap. Betyr jo ikke at man  trenger å flytte sammen med en gang da spesielt ikke hvis det er barn og annet kompliserende involvert. Men at man ihvertall begynner å tenke på det, om det så er fem år frem i tid....

• Liker 5
Skrevet

Jeg og kjæresten ble sammen etter 4 måneder. Vi følte oss som et par før det, og oppførte oss også som et par, men vi tok ikke praten før etter vi fikk spørsmål 2 dager på rad fra samme gjengen om vi var sammen eller ikke. For min del hadde det med studiene å gjøre, var bedre å være uvitende midt i eksamenstida.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da en fordel å bli litt mer enn litt kjent med personen før man blir sammen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser på det som normalt å date et par mnd, så bli kjærester. Også være kjærester i noen mnd, så bli samboere. (bedre å sjekke om man passer sammen tidligst mulig, istedet for å kaste bort mange år på folk man egentlig ikke blir kjent med før man bor ilag)

Anonymkode: d34ca...925

Skrevet
4 minutter siden, nordlending skrev:

Det er da en fordel å bli litt mer enn litt kjent med personen før man blir sammen.

Eller ganske maktsykt og nedverdigende og nekte en annen person å kalle en kjæresten, når det er det man er i mange, mange måneder?

4-5 mnder er altfor lang tid å holde en annen person på pinebenken. Det er rett å slett ondskapsfullt å ta seg sånne friheter med andre folks følelser og tid. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil bli ganske godt kjent før vi defineres som kjærester. Vil vite at jeg ønsker å satse på ham og ikke bare er betatt. 

Med mitt tempo tar det 3-4 mnd. 

Anonymkode: b99ec...472

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Man skal jo bli ganske godt kjent før man bestemmer seg for å bli kjærester, for når man blir kjærester så betyr det at man ser for seg å leve livet ut sammen. 

Ehhh nei. Kjærester betyr at man er kjærester. Det medfører hverken direkte eller implisitt løfter om livsvarig forhold.

Endret av Overrasket
Skrevet

Etter 15 dager er man kjærester

Anonymkode: 9fdd8...60a

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller ganske maktsykt og nedverdigende og nekte en annen person å kalle en kjæresten, når det er det man er i mange, mange måneder?

4-5 mnder er altfor lang tid å holde en annen person på pinebenken. Det er rett å slett ondskapsfullt å ta seg sånne friheter med andre folks følelser og tid. 

Jeg har vel tenkt at det er bedre å vente til jeg er helt sikker enn at jeg angrer etter et par mnd. Med nåværende kjæreste tok det 3,5 mnd. Møttes på nett, så kjente ham ikke fra før av. Og da trenger jeg rett og slett såpass lang tid på å bli kjent og utvikle følelser. 

Blir selvfølgelig annerledes om man kjenner hverandre fra før av. Jeg studerte med eksen, vi klinte på en fest og ble sammen to dager etterpå. Men da var jeg allerede småbetatt av ham og vi kjente hverandre godt. 

Anonymkode: b99ec...472

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange ting som er lurt å finne ut av før man blir helt commited. Se rundt deg? Forhold ryker hele tiden, Tinder er full av dårlige kandidater, folk er utro, later som at de er en annen enn de er, har relasjonsvansker, har skjelett i skapet og har bulimi og manier.

Det er seriøst lurt å se hvordan man kommer overens og hvordan man skal løse bulimien.

Anonymkode: 4d274...f00

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...