AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #1 Skrevet 12. februar 2018 Jeg er SÅ lei av å krangle med lisensavdelingen - men nå er det på’n igjen. Jeg har nemlig kjøpt meg en TV. En plombert sådan og sendt inn de papirene som skal sendes inn. Likevel får jeg krav om lisens. Når jeg spør hvorfor, er det fordi det er registrert et Canal Digital-abonnement på adressen vår. Vel, ja, minst en av naboen våre har TV, og han har hatt det også i fjor og i forfjor. Har det plutselig blitt vårt problem nå? Hvorfor skal vi betale for naboens TV? Hvorfor må de tulle med alt? Jeg blir så lei... Jeg trenger ingen gode råd eller tips her, bare å klage litt. Takk for at du «hørte» på! Anonymkode: c9b6a...b71 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #2 Skrevet 12. februar 2018 Så vidt jeg kjenner til har NRK fått innsyn i Canal digitals registre. Da kan det nok bli et problem hvis det er flere husstander på samme adresse. Spesifiser hvilken adresse du bor på i klagen, hvis delt adresse er "Ola Nordmanns vei 3", så skriver du "Ola Nordmanns vei 3C" hvis du bor i C. Kontakt også Canal digital og få dem til å registrere akkurat den adressen i sine registre også. Anonymkode: 00b2d...aa6
Gjest padawan Skrevet 12. februar 2018 #3 Skrevet 12. februar 2018 Jeg har CD hjemme (borettslaget har avtale om internett og kabel tv) og slipper lisens etter jeg gav de beskjed om at jeg hadde kvittet meg med apparaturene.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #4 Skrevet 12. februar 2018 Sjekk hvilket bruksenhetsnummer du og naboen er registrert på og sjekk det mot NRK og Canal Digital. Du og naboen kan umulig begge bo i "Ola Nordmanns vei 3 H0301". Anonymkode: 01b63...96a 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #5 Skrevet 12. februar 2018 Men nå har jeg altså kjøpt denne TV’n som de påstår jeg skal bruke til å se på Canal Digital med til tross for at den er plumbert og ergo egentlig lisensfri. Og nei, jeg kan ikke hevde å bo i Ola Nordmannsvei 3C, siden jeg jo ikke gjør det. Jeg bor i nummer 3 og det gjør naboen også. Men han betaler jo allerede lisens. Hvor mange lisenser har de tenkt å kreve for samme abonement? Anonymkode: c9b6a...b71 1
Gjest padawan Skrevet 12. februar 2018 #6 Skrevet 12. februar 2018 Skal man tolke reglene litt firkantet så kan NRK faktisk kreve at flere i samme hustand betaler avgift.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #7 Skrevet 12. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjekk hvilket bruksenhetsnummer du og naboen er registrert på og sjekk det mot NRK og Canal Digital. Du og naboen kan umulig begge bo i "Ola Nordmanns vei 3 H0301". Anonymkode: 01b63...96a Det er en mulighet, takk for tips. Men jeg skjønner bare ikke hvordan de greier å rote til alt de tar i... Anonymkode: c9b6a...b71
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #8 Skrevet 12. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Men nå har jeg altså kjøpt denne TV’n som de påstår jeg skal bruke til å se på Canal Digital med til tross for at den er plumbert og ergo egentlig lisensfri. Og nei, jeg kan ikke hevde å bo i Ola Nordmannsvei 3C, siden jeg jo ikke gjør det. Jeg bor i nummer 3 og det gjør naboen også. Men han betaler jo allerede lisens. Hvor mange lisenser har de tenkt å kreve for samme abonement? Anonymkode: c9b6a...b71 Bor dere i to ulike hus? Sjekk hva gårds- og brukesnummer er og send det til dem Anonymkode: dd3ec...c21
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #9 Skrevet 12. februar 2018 Akkurat nå, padawan skrev: Skal man tolke reglene litt firkantet så kan NRK faktisk kreve at flere i samme hustand betaler avgift. Ja, men nå bor vi altså ikke i samme husstand, så da får de i såfall kreve lisens av både han og kona hans istedenfor. Jeg har hverken lisenspliktig TV eller noe TV-abonnement og det vet de egentlig. Anonymkode: c9b6a...b71
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #10 Skrevet 12. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bor dere i to ulike hus? Sjekk hva gårds- og brukesnummer er og send det til dem Anonymkode: dd3ec...c21 Samme hus, ulike leiligheter. Gårds- og bruksnummer er det samme. Anonymkode: c9b6a...b71
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #11 Skrevet 12. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så vidt jeg kjenner til har NRK fått innsyn i Canal digitals registre. Da kan det nok bli et problem hvis det er flere husstander på samme adresse. Spesifiser hvilken adresse du bor på i klagen, hvis delt adresse er "Ola Nordmanns vei 3", så skriver du "Ola Nordmanns vei 3C" hvis du bor i C. Kontakt også Canal digital og få dem til å registrere akkurat den adressen i sine registre også. Anonymkode: 00b2d...aa6 Nrk har fått politikernes tillatelse til å "vaske" sine adresselister opp mot navne- og adresselistene til alle leverandører av digital nettil gang. Canal Digital leverer meg bekjent både internett og tv i sine pakker. Har du en tv boks/mottaker registrert på ditt navn og fødselsnummer så blir dette gjort oppmerksom på ved vaskingen, og du får NRK lisens. Hva som skjer hos ts er dermed en liten gåte om det hun påstår er korrekt. Anonymkode: 24396...a8e
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #12 Skrevet 12. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Samme hus, ulike leiligheter. Gårds- og bruksnummer er det samme. Anonymkode: c9b6a...b71 Er det tomannsbolig? Du gjør det veldig vanskelig å finne en løsning når du ikke spesifiserer situasjonen. Å dra all infoen som man trenger ut av folk er veldig slitsomt Anonymkode: dd3ec...c21 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #13 Skrevet 12. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men nå bor vi altså ikke i samme husstand, så da får de i såfall kreve lisens av både han og kona hans istedenfor. Jeg har hverken lisenspliktig TV eller noe TV-abonnement og det vet de egentlig. Anonymkode: c9b6a...b71 Har dere egne leilighetsnummer i form av de selvlysende klistrelappene på utgangsdørene? Leilighetsnummer står og på selvangivrlsen til oss som eier bolig. (Det er en adresse på adressen hver og en boenhet skal ha.) Anonymkode: 24396...a8e
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #14 Skrevet 12. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det tomannsbolig? Du gjør det veldig vanskelig å finne en løsning når du ikke spesifiserer situasjonen. Å dra all infoen som man trenger ut av folk er veldig slitsomt Anonymkode: dd3ec...c21 Beklager, men jeg vet ikke hva mer jeg skal si. Det er et hus med både næringsvirksomhet og tre utleieleiligheter hvorav alle enhetene (også næringsvirksomheten) har adresse Ola Bordmannsvei 3. Det er ingen A, B eller C her, hvilket vel betyr at enhetene ikke er 100% selvstendige og for eksempel ikke kan selges hver for seg. Men det betyr ikke at vi bor i samme husstand. Anonymkode: c9b6a...b71
anniewal Skrevet 12. februar 2018 #15 Skrevet 12. februar 2018 Da ville jeg sendt inn kopi av leiekontrakt.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #16 Skrevet 12. februar 2018 Dersom leilighetene er godkjent så har de vel eget bruksnummer ? Anonymkode: 6fb5d...969
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #17 Skrevet 12. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Beklager, men jeg vet ikke hva mer jeg skal si. Det er et hus med både næringsvirksomhet og tre utleieleiligheter hvorav alle enhetene (også næringsvirksomheten) har adresse Ola Bordmannsvei 3. Det er ingen A, B eller C her, hvilket vel betyr at enhetene ikke er 100% selvstendige og for eksempel ikke kan selges hver for seg. Men det betyr ikke at vi bor i samme husstand. Anonymkode: c9b6a...b71 Alle selvstendige leiligheter har et leilighetsnr, noe ala "H0301" som noen over påpekte. Anonymkode: 00b2d...aa6 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #18 Skrevet 12. februar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle selvstendige leiligheter har et leilighetsnr, noe ala "H0301" som noen over påpekte. Anonymkode: 00b2d...aa6 Ja, jeg vet. Det er ingen lapp på dørkarmen her og naboen er ikke hjemme, men jeg skal få sjekket ut det Anonymkode: c9b6a...b71
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #19 Skrevet 12. februar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vet. Det er ingen lapp på dørkarmen her og naboen er ikke hjemme, men jeg skal få sjekket ut det Anonymkode: c9b6a...b71 Ta også en titt i prospektet til leiligheten, kontrakten e.l. Det kan hende det står der. Hvis ikke så kan også kommunen eller kanskje også statens kartverk kontaktes. Anonymkode: 00b2d...aa6
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #20 Skrevet 12. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta også en titt i prospektet til leiligheten, kontrakten e.l. Det kan hende det står der. Hvis ikke så kan også kommunen eller kanskje også statens kartverk kontaktes. Anonymkode: 00b2d...aa6 Det står ikke i kontrakten og noe prospekt finnes ikke. Får vel kontakte kommunen (eller helst folkeregistret) hvis det blir nødvendig, men jeg skjønner bare ikke hvorfor dette er et problem overhode... Jeg har ikke noe abonnement (og naboens betales det allerede lisens for) og jeg har ikke lisenspliktig TV. Anonymkode: c9b6a...b71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå