Gå til innhold

MyHeritage DNA-test, hva viser egentlig resultatet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mor har for et par uker siden tatt en DNA-test fra MyHeritage. Jeg har tatt testen for og finne ut av opphavet av den andre halvdelen av meg som jeg aldri har møtt, kjenner eller noen gang har sett. Far siden vet heller ikke at jeg eksisterer. Min mor tok testen for at det skulle være lettere å "luke" vekk hennes gen når jeg skal leste prøvesvarene, slik at jeg lett kan se hva som er på far siden.

Men er nå blitt usikker på hvordan disse svarene blir... Blir det å stå f.eks:

90% skandinavisk

33% Sør-Afrikansk 

Eller blir det å stå f.eks:

45% Indisk

78% Italiensk 

Kan testen vise nøyaktig eller ca land de mener jeg har opphav fra? Har fått litt forskjellig info om hvordan det er.

Kan dere som har tatt testen og fått prøvesvarene forklare meg litt. Sporet testsettet i stad og da står det; DNA uttak pågår.

Anonymkode: 8a594...573

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noe å tilføye? :) 

Skrevet

Det er slike eksempler jeg fikk..

xx% skandinavisk

xx% Afrikansk
xx% sør asia osv osv

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min mor har for et par uker siden tatt en DNA-test fra MyHeritage. Jeg har tatt testen for og finne ut av opphavet av den andre halvdelen av meg som jeg aldri har møtt, kjenner eller noen gang har sett. Far siden vet heller ikke at jeg eksisterer. Min mor tok testen for at det skulle være lettere å "luke" vekk hennes gen når jeg skal leste prøvesvarene, slik at jeg lett kan se hva som er på far siden.

Men er nå blitt usikker på hvordan disse svarene blir... Blir det å stå f.eks:

90% skandinavisk

33% Sør-Afrikansk 

Eller blir det å stå f.eks:

45% Indisk

78% Italiensk 

Kan testen vise nøyaktig eller ca land de mener jeg har opphav fra? Har fått litt forskjellig info om hvordan det er.

Kan dere som har tatt testen og fått prøvesvarene forklare meg litt. Sporet testsettet i stad og da står det; DNA uttak pågår.

Du kan ikke være mer enn 100%, så de tallene du har er i hvert fall feil. Det kommer til å stå prosentandel av hvilke etniske grupper du består av. Som tilsammen blir 100%

Anonymkode: 19e6d...09b

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke være mer enn 100%, så de tallene du har er i hvert fall feil. Det kommer til å stå prosentandel av hvilke etniske grupper du består av. Som tilsammen blir 100%

Men det var jo bare et eksempel h*n skrev :P og bare tastet noen tall i farten :) 

Sånn ser det ut..se bilde.

Her kan man klikke på å se underkategoriene under en verdensdel, men det står ikke norge sverige danmark finnland osv,, (altså ikke alle landene)

1111.png

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, Linaa skrev:

Det er slike eksempler jeg fikk..

xx% skandinavisk

xx% Afrikansk
xx% sør asia osv osv

Men om det skulle vise seg at min far side var spanjoler, vil det da stå et høyt %tall på Sør-Europa og underkategori Spania?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men om det skulle vise seg at min far side var spanjoler, vil det da stå et høyt %tall på Sør-Europa og underkategori Spania?

image.png.ad8482b7557992d4d37987da31c987a3.png

Sånn ser underkategoriene ut under europa

Skrevet
12 minutter siden, Linaa skrev:

image.png.ad8482b7557992d4d37987da31c987a3.png

Sånn ser underkategoriene ut under europa

Står det da % under underkategoriene og, eller kun ved hovedkatergoriene? :)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Står det da % under underkategoriene og, eller kun ved hovedkatergoriene? :)

det står % ved underkategoriene også, se første bildet :) 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Linaa skrev:

Ja stemmer jeg så jo det i stad hehe.. Da får jeg jo vite litt mer nøyaktig hvor jeg har opphav fra på far siden. Moren min og den siden skal vist være helt norske med kun litt sameblod. 

Skrevet
1 time siden, Linaa skrev:

Tok det lang tid fra du sendte inn testen til du fikk prøvesvarene :) 

Skrevet

Nå er det ikke sånn at du arver 50/50 av det genetiske DNA'et. Vi har tatt den i min familie, og jeg har ikke arvet den ene forelderen min sitt "etniske DNA", men det dukket plutselig opp noe fra den andre forelderen sin oldeforelder. Søskenet mitt hadde motsatt av meg. Jeg har fått treff på både land og områder. MyHeritage har en blogg hvor de forklarer en del rundt dette med DNA, anbefaler deg å lese der.

Anonymkode: 51d65...714

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke sånn at du arver 50/50 av det genetiske DNA'et. Vi har tatt den i min familie, og jeg har ikke arvet den ene forelderen min sitt "etniske DNA", men det dukket plutselig opp noe fra den andre forelderen sin oldeforelder. Søskenet mitt hadde motsatt av meg. Jeg har fått treff på både land og områder. MyHeritage har en blogg hvor de forklarer en del rundt dette med DNA, anbefaler deg å lese der.

Spennende! 

Anonymkode: 00aea...13b

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

tror det akkurat en måned for meg å få svarene, står vel et sted at det tar mellom 4-6 uker

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du forstår vel at det kun var et eksempel og at tallene da betyr lite?

Anonymkode: 01033...88e

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tiden det har tar variere. Da jeg sendte min, tok det to uker før den ble registrert på labben. Deretter 3 uker før resultatet var. Men mitt søskenbarn fikk resultatet 11 dager etter at labben mottok prøven.

Du vil jo få en oversikt slik de andre har vist til. Det kommer også opp personer. Det er her du vil få mer eksakt hvem som er dine slektinger. Kanskje har faren din tatt testen også. Onkler, tanter, søskenbarn kan også ha tatt. Disse kommer da opp.

Anonymkode: 58a78...e69

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vil jo si at slike tester er lite verd når det gjelder å finne ut hvem far var, slik TS håper. Siden man kan arve mye fra den ene siden og lite fra den andre vil jo ikke testen si så mye om hvem TS' far var og hvor han kom fra.

Skrevet
3 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Det vil jo si at slike tester er lite verd når det gjelder å finne ut hvem far var, slik TS håper. Siden man kan arve mye fra den ene siden og lite fra den andre vil jo ikke testen si så mye om hvem TS' far var og hvor han kom fra.

Dette avhenger av hvor mange på fars side som har tatt en slik test. Dess flere som har tatt, dess mer informasjon får hun og kan derfra nøste seg fram til hvem som er faren hennes.

Mor tar jo også testen, på den måten luker hun ut alle treffene som er på mors side. Det hjelper jo mye.

Anonymkode: 58a78...e69

• Liker 1
Skrevet

Hvordan slår det ut i de tilfellene far er en annen enn den "offisielle" faren? I noen tilfeller tar jo menn på seg farskap for barn de ikke er biologiske fedre for (Men holder sammen med mor dette hemmelig, også for barnet) og i andre tilfeller vet ikke far at han ikke er biologisk far.. Må jo bli rot..? Kanskje derfor enkelte ikke får så god match med egen far?

Anonymkode: fd9f7...6ce

• Liker 1
Skrevet

Hvis far er den biologiske faren vil man dele rundt 50% DNA uansett.

Anonymkode: bb924...1b6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...