Gå til innhold

Finner ikke svar på nett som gjelder meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Derfor skriver jeg her, virker som det er mange oppegående folk med råd her.

er prøver og har vært over året. Ingen barn og er 37 (mann 39). Vi har vært gravide men hatt MA og SA, derfor piller til hjelp nå.

provera og femar. Skal begynne å blø av provera men i dag er det 10 dager siden jeg tok siste provera (1 stk daglig i 5 dager) og gynekolog sa det skulle ta 3-7 dager. Skal jeg ta ny runde med provera? Eller skal jeg begynne med femar? Trenger jeg kanskje lengre runde provera? Ser at noen har gått 10 dager. 

KAN jeg være gravid? Selv om jeg er på provera? Leser både at det ikke er «lov» å være gravid på provera og at det ikke er mulig og at noen har vært - så her er jeg veldig usikker på hva som er «rett». Det er for tidlig å teste for graviditet tenker jeg, dessuten har jeg ingen tegn som jeg har hatt tidligere-ømme bryster, økt utflod av forskjellig grad og type, osv.

Gynekolog er på ferie og erstatter «kjenner» ikke hele historien min og jeg orker ikke forklare meg så mye. Min er tilbake torsdag så får vente, men sjekker her inne om noen har noe smart å komme med ;)

Takk!

Anonymkode: 36a50...c24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, såvidt jeg vet er det vanligste å bruke Provera i 10 dager.

Anonymkode: a05d6...2c6

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror kanskje du har misforstått? Jeg skal gå på Provera i 10 dager, deretter skal blødningen begynne 3-7 dager etter avsluttet Provera-kur. På dag 4 i syklusen  (regnet fra første blødningsdag med friskt blod) skal jeg ta Femar. Høres dette kjent ut? :)

edit: ser du skriver du skulle gå på det i fem dager og det er ti dager siden siste pille.. Da er det jeg som har misforstått, trodde du hadde gått på det i 10 dager og venter på blødning nå:) men da ville jeg ringt vikaren. de vet nok selv om de ikke kjenner deg :)

Endret av Aryamili
  • Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, såvidt jeg vet er det vanligste å bruke Provera i 10 dager.

Anonymkode: a05d6...2c6

Hei, har lest både fem og ti dager og engangs og over tre måneder. Derfor jeg lurer på om jeg skal vente lengre på blødning eller bare begynne med fem nye. Eller om jeg bare skal ta 10. Lurer på hvorfor noen skal ta fem mens andre 10, noen en gang og andre som en slags «kur» over flere måneder.

Skrevet
8 minutter siden, Aryamili skrev:

Jeg tror kanskje du har misforstått? Jeg skal gå på Provera i 10 dager, deretter skal blødningen begynne 3-7 dager etter avsluttet Provera-kur. På dag 4 i syklusen  (regnet fra første blødningsdag med friskt blod) skal jeg ta Femar. Høres dette kjent ut? :)

edit: ser du skriver du skulle gå på det i fem dager og det er ti dager siden siste pille.. Da er det jeg som har misforstått, trodde du hadde gått på det i 10 dager og venter på blødning nå:) men da ville jeg ringt vikaren. de vet nok selv om de ikke kjenner deg :)

Måtte sjekke pakken for sikkerhets skyld nå :P Står fem dager, en stk og femar fra dag tre med blødning etter endt provera.

Fikk ikke tak i dem i dag, skal prøve igjen i morgen, du har nok rett - selv om de ikke kjenner meg så kjenner de nok situasjonen og slikt :)

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor noen skal ta i fem dager mens andre i ti? Hva er hovedårsaken til denne forskjellen?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Måtte sjekke pakken for sikkerhets skyld nå :P Står fem dager, en stk og femar fra dag tre med blødning etter endt provera.

Fikk ikke tak i dem i dag, skal prøve igjen i morgen, du har nok rett - selv om de ikke kjenner meg så kjenner de nok situasjonen og slikt :)

Har hørt at noen ikke får blødningen, kan det være at livmorshinnen ikke er blitt "tykk" nok og dermed ikke støtes ut? Jeg vet ikke... Men leser at for noen tar det flere uker før blødningen kommer.. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvorfor noen skal ta i fem dager mens andre i ti? Hva er hovedårsaken til denne forskjellen?

Hvor stor dose tar du? Har sikkert noe med det å gjøre..

Skrevet

Med tanke på alder, at du aborterer og tidsfrist for offentlig prøverør (38) hvorfor får dere ikke hjelp? Sjansen for at dere lykkes med prøverør er antagelig langt høyere enn naturlig nå.

Anonymkode: 0650e...1c7

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på alder, at du aborterer og tidsfrist for offentlig prøverør (38) hvorfor får dere ikke hjelp? Sjansen for at dere lykkes med prøverør er antagelig langt høyere enn naturlig nå.

Anonymkode: 0650e...1c7

Jeg er enig med innlegget her.

Du er «alt for gammel» mtp offentlig IVF til å drive med hormonell behandling nå slik reglene er med 38årsgrense.

Jeg er selv på samme alder, og driver med hormonbehandling fo å få barn nummer 2, men det er mest fordi jeg uansett må ta privat IVF(får ikke søskenforsøk dekket offentlig lengre). 

Hadde aldri kastet bort tid her, still dere i køen nå og prøv med hormonbehandling i mellomtiden mens dere venter på samtaler/forsøk. Her har dere ingen tid å miste - med mindre dere har god nok økonomi til å ta forsøk privat.

Anonymkode: a0747...ebb

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Derfor skriver jeg her, virker som det er mange oppegående folk med råd her.

er prøver og har vært over året. Ingen barn og er 37 (mann 39). Vi har vært gravide men hatt MA og SA, derfor piller til hjelp nå.

provera og femar. Skal begynne å blø av provera men i dag er det 10 dager siden jeg tok siste provera (1 stk daglig i 5 dager) og gynekolog sa det skulle ta 3-7 dager. Skal jeg ta ny runde med provera? Eller skal jeg begynne med femar? Trenger jeg kanskje lengre runde provera? Ser at noen har gått 10 dager. 

KAN jeg være gravid? Selv om jeg er på provera? Leser både at det ikke er «lov» å være gravid på provera og at det ikke er mulig og at noen har vært - så her er jeg veldig usikker på hva som er «rett». Det er for tidlig å teste for graviditet tenker jeg, dessuten har jeg ingen tegn som jeg har hatt tidligere-ømme bryster, økt utflod av forskjellig grad og type, osv.

Gynekolog er på ferie og erstatter «kjenner» ikke hele historien min og jeg orker ikke forklare meg så mye. Min er tilbake torsdag så får vente, men sjekker her inne om noen har noe smart å komme med ;)

Takk!

Hvordan du skal dosere medisinene din er noe en lege må vurdere. Journalen din skal inneholde relevant info om din situasjon. 

Anonymkode: 2a79d...2e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...