AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #1 Skrevet 12. februar 2018 Årsaken til at jeg ble en aktivist for menns rettigheter er fordi jeg synes det er trist at så mange menn blir barnløse. Som kjent økte den fra 15 til 25 prosent mellom fra ca. 1990 til 2014. Mens den blant kvinner gikk fra 9 til 13. De fleste som undersøker saken har vist at det er menn med lav status (utdanning, økonomi, sosialt) og som faller utenfor tidlig i livet som ikke får barn. At det skyldes kravstorhet tror jeg ikke, fordi da ville jo ikke damene likevel fått partner/barn. De er jo tydeligvis gode nok likevel. Staten har gjort utrolig mange tiltak for å bedre kvinners stilling. I mellomtiden har de ikke gjort noe for gutter i utdanningssektoren eller for menn som faller fra. Det som skjer er at kvinner får det beste fra begge verdener, jobb, god økonomi, status + fordeler mtp å få seg en partner. Synes du at norsk likestillingspolitikk er rettferdig? Synes dere kvinner at det som skjer er greit? Anonymkode: 854a0...6f8 2
stan Skrevet 12. februar 2018 #2 Skrevet 12. februar 2018 Når det gjelder å få barn er det jo noen biologiske fakta som ingen politikk kan endre. Det er fra naturen sin side enklere for damer å få barn. Hvordan skulle politikken være for at det skulle bli like enkelt for menn? 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #3 Skrevet 12. februar 2018 Nå er det ikke mulig for menn å bli gravid, og politikken kan ikke endre dette. Å få barn er ikke en menneskerettighet uansett. Anonymkode: 16acc...b75 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #4 Skrevet 12. februar 2018 Trist at menn og kvinner som ønsker barn ikke får barn. Men. For å få barn trenger man en livmor. Jeg synes det er mindre trist at noen som ønsker seg barn ikke får det enn det ville være å aktivt eller gjennom å endre samfunnets institusjoner tvinge de som har livmor til å få barn med noen de ikke vil ha barn med. Anonymkode: 1d5a4...aae 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #5 Skrevet 12. februar 2018 Virkelig? Du synes kvinner har det så bra? Forskning viser at kun 17% av norske arbeidsgivere er positive til å ansette småbarnsmødre. Småbarnsfedre er ikke så uønsket hos arbeidsgivere. Det er mødrene som er uønsket. Har du prøvd å være i fruktbar alder, kvinne, og jobbsøker? Eller enda verre: gravid kvinne og jobbsøker? Eller i mammaperm og jobbsøker? Jeg kan love deg at du ikke hadde sittet der og ment at kvinner hadde det så greit da... Jeg skulle også veldig gjenre sluppet å være i perm i 9 mnd med baby. Men siden babyen ikke tok flaske, overgangen til fast føde gikk treigt, og barnet jo måtte ha mat, så måtte jeg altså være vekke fra jobb så lenge. Mannen min slapp. Hurra for meg? Hvor lykkelig tror du min arbeidsgiver var for graviditeten min, kontra hva mannens arbeidsgiver var? Anonymkode: 896b0...9ba 11
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #6 Skrevet 12. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virkelig? Du synes kvinner har det så bra? Forskning viser at kun 17% av norske arbeidsgivere er positive til å ansette småbarnsmødre. Småbarnsfedre er ikke så uønsket hos arbeidsgivere. Det er mødrene som er uønsket. Har du prøvd å være i fruktbar alder, kvinne, og jobbsøker? Eller enda verre: gravid kvinne og jobbsøker? Eller i mammaperm og jobbsøker? Jeg kan love deg at du ikke hadde sittet der og ment at kvinner hadde det så greit da... Jeg skulle også veldig gjenre sluppet å være i perm i 9 mnd med baby. Men siden babyen ikke tok flaske, overgangen til fast føde gikk treigt, og barnet jo måtte ha mat, så måtte jeg altså være vekke fra jobb så lenge. Mannen min slapp. Hurra for meg? Hvor lykkelig tror du min arbeidsgiver var for graviditeten min, kontra hva mannens arbeidsgiver var? Anonymkode: 896b0...9ba Uff da. Men nå handlet ikke denne tråden om deg. Denne tråden handler om uønsket barnløshet blant menn og likestillingspolitikk. Følg med! Anonymkode: 57a0e...50c
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #7 Skrevet 12. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff da. Men nå handlet ikke denne tråden om deg. Denne tråden handler om uønsket barnløshet blant menn og likestillingspolitikk. Følg med! Anonymkode: 57a0e...50c Følg med selv. Ts påstår at kvinner har fått det beste fra begge verdener, og nevner likestilling generelt, i tillegg til utdanning og whatnot. Så nei, selv om tittelen er om barnløshet, er innlegget til ts om likestilling, og påstand om at kvinner har det så mye bedre. Anonymkode: 896b0...9ba 11
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #8 Skrevet 12. februar 2018 Det som mangler i alle disse trådene er konkrete forslag til løsninger. Så hva er dine ideer her, TS? Du har forresten et litt vel rosenrødt syn på at kvinner får alt på bekostning av menn. Anonymkode: 11b06...ca1 3
stan Skrevet 12. februar 2018 #9 Skrevet 12. februar 2018 Hvordan lykkes i livet? Samfunnet kan hjelpe til å fjerne mange hindre for folk å lykkes. Samfunnet kan legge tilrette for mye. Men kan samfunnet gjøre slik at folk lykkes i livet uten egen innsats? Og helt konkret hvordan kan samfunnet gjøre slik at barnløse menn får barn?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #10 Skrevet 12. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Årsaken til at jeg ble en aktivist for menns rettigheter er fordi jeg synes det er trist at så mange menn blir barnløse. Som kjent økte den fra 15 til 25 prosent mellom fra ca. 1990 til 2014. Mens den blant kvinner gikk fra 9 til 13. De fleste som undersøker saken har vist at det er menn med lav status (utdanning, økonomi, sosialt) og som faller utenfor tidlig i livet som ikke får barn. At det skyldes kravstorhet tror jeg ikke, fordi da ville jo ikke damene likevel fått partner/barn. De er jo tydeligvis gode nok likevel. Staten har gjort utrolig mange tiltak for å bedre kvinners stilling. I mellomtiden har de ikke gjort noe for gutter i utdanningssektoren eller for menn som faller fra. Det som skjer er at kvinner får det beste fra begge verdener, jobb, god økonomi, status + fordeler mtp å få seg en partner. Synes du at norsk likestillingspolitikk er rettferdig? Synes dere kvinner at det som skjer er greit? Anonymkode: 854a0...6f8 Skal gi deg et tips, om du genuint kjemper for menns rettgiheter, så aldri sammenligne dem med kvinners. Da gjør du saken om til en "hvem har det verst" diskusjon, ikke en "hvordan kan vi bedre vilkårene for de menn som sliter". Man trenger ikke hevde at andre har fått bedre behandling for å kreve bra behandling av grupper som sliter. Utenom det kan du ikke forvente at kvinner flest skal kjenne menn eller vite hvordan det er å være ungkar eller ung gutt. Om ungkarer som aldri får barn sliter, så må jo selvsagt de mannfolka som vet at dette er et problem gå ut og forsøke sette lys på det. Tror ikke det jobber særlig mange mennesker i politikken og andre områder de kan påvirke avgjørelser rundt behandling av menn på kg, så du må nok ut i offentligheten om du vil bli hørt. Selv om det sitter 100 kvinner på kg og er enig i at det er et problem at mange menn ender opp barnløse, så er disse kvinnene gjerne butikkarbeidere, økonomer, sykepleiere, uføre osv og disse har ikke noe makt eller påvirkningskraft på samfunnet. Anonymkode: 319c3...059 4
WubWub Skrevet 12. februar 2018 #11 Skrevet 12. februar 2018 Det er sant at sosial kompetanse og utdannelse er viktige elementer som kvinnfolket setter pris på, de som ikke har disse 2 tingene er gjerne uaktuelle. Men jeg har heldigvis løsningen; Sosial kompetanse kan alltids forbedres ved mye øving og feiling. Og man er nesten aldri for gammel for studier så da er det bare å sette seg på skolebenken igjen så er begge delene i boks og sannsynligheten for suksess hos bertene øker betraktelig. 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #12 Skrevet 12. februar 2018 Barnløsheten blant norske menn har gått ned på samme tid som asylinnvandringen har vært på sitt høyeste. Og som alle vet så er det stort sett menn som er asylinnvandrere. Verdt å merke seg. Anonymkode: fa2b5...4c0 2
Zatsu Skrevet 12. februar 2018 #13 Skrevet 12. februar 2018 Så gjør det lettere for ungkarer og adoptere da?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #14 Skrevet 12. februar 2018 Enig med vedkommende oppi tråden her, som poengterer at det kan være greit - dersom man vil ha fokus på menn som er «tapere» - å unngå tråder der det legges opp til lite konstruktiv kjønnskamp. Slike tråder med historieløs, evneveik og fordummende argumentasjon (fra både kvinneleiren og guttegeriljaen) er det allerede altfor mange av her på KG. Vil man reelt sett gjøre noe med problematikken med menn som er barnløse uten å ønske det sjøl, må man slik jeg ser det ta et dypdykk inn i materien og finne ut hvorfor situasjonen er slik (nei, hypotesene fremmet her på KG om at det er kvinner som er dumme er ikke tilstrekkelig), Deretter må det utredes hvilke tiltak som kan gjøres. Aller først er det imidlertid politisk bevissthet og gjenomslagskraft som må til, og i så måte burde det jo kanskje etableres en interessegruppe for denne gruppen menn. Kanskje en idé for noen sv dere menn her på forumet å starte opp noe slikt? Anonymkode: 27b94...aa6 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #15 Skrevet 12. februar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Årsaken til at jeg ble en aktivist for menns rettigheter er fordi jeg synes det er trist at så mange menn blir barnløse. Som kjent økte den fra 15 til 25 prosent mellom fra ca. 1990 til 2014. Mens den blant kvinner gikk fra 9 til 13. De fleste som undersøker saken har vist at det er menn med lav status (utdanning, økonomi, sosialt) og som faller utenfor tidlig i livet som ikke får barn. At det skyldes kravstorhet tror jeg ikke, fordi da ville jo ikke damene likevel fått partner/barn. De er jo tydeligvis gode nok likevel. Staten har gjort utrolig mange tiltak for å bedre kvinners stilling. I mellomtiden har de ikke gjort noe for gutter i utdanningssektoren eller for menn som faller fra. Det som skjer er at kvinner får det beste fra begge verdener, jobb, god økonomi, status + fordeler mtp å få seg en partner. Synes du at norsk likestillingspolitikk er rettferdig? Synes dere kvinner at det som skjer er greit? Anonymkode: 854a0...6f8 Og der har du svaret ditt. Problemet til disse mennene er ikke kvinner eller likestilling, det er økende økonomiske ulikheter som spesielt rammer de i sårbare yrker (som f.eks. industri, eller ufaglærte). Det er ofte menn som har hatt disse yrkene, som nå er på vei ned grunnet svingninger i marked eller økt teknologi og automatisering. Likestillingstiltak har ikke tatt jobber eller økonomisk trygghet fra menn, det er det andre faktorer som har gjort. Hvis en ufaglært, arbeidsløs mann ikke får seg kone og barn, så er det ikke fordi kvinner er for kresne og har det for godt, men fordi mennene i disse tilfellene ikke er veldig egnet til å starte familie. Det som kan hjelpe er å politiske endringer i arbeidsliv og økt fokus på sosial utjevning. Det som er dumt er at disse mennene forbausende ofte stemmer FrP, som gjør det komplett motsatte: øker de økonomiske forskjellene i befolkningen, gir skattekutt til rikinger, gjør arbeidsmarkedet tøffere for folk flest, og gjør særdeles lite for å heve innholdet i den offentlige skolen. Men, det er selvsagt lettere å skylde på damer og likestilling, som alltid her inne. Anonymkode: 49c0c...ce7 7
Gjest making.a.mess Skrevet 12. februar 2018 #16 Skrevet 12. februar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Årsaken til at jeg ble en aktivist for menns rettigheter er fordi jeg synes det er trist at så mange menn blir barnløse. Som kjent økte den fra 15 til 25 prosent mellom fra ca. 1990 til 2014. Mens den blant kvinner gikk fra 9 til 13. De fleste som undersøker saken har vist at det er menn med lav status (utdanning, økonomi, sosialt) og som faller utenfor tidlig i livet som ikke får barn. At det skyldes kravstorhet tror jeg ikke, fordi da ville jo ikke damene likevel fått partner/barn. De er jo tydeligvis gode nok likevel. Staten har gjort utrolig mange tiltak for å bedre kvinners stilling. I mellomtiden har de ikke gjort noe for gutter i utdanningssektoren eller for menn som faller fra. Det som skjer er at kvinner får det beste fra begge verdener, jobb, god økonomi, status + fordeler mtp å få seg en partner. Synes du at norsk likestillingspolitikk er rettferdig? Synes dere kvinner at det som skjer er greit? Anonymkode: 854a0...6f8 Det er vel færre som ønsker barn i dagens samfunn også. Det koster og krever på en helt annen måte enn før, og dessuten vil folk gjerne ta lang utdannelse, reise, leve livet og starte karrieren før de får barn. Da er mange nærmere 40 og tiden for å finne partner og få barn har skrumpet betraktelig inn. Det er ikke rart at flerehadde barn og partner før da det var vanlig å gifte seg og starte familie i tyveårene. Og hvorfor MÅ alle få barn? Verden er temmlig full så ikke se deg blind på statistikker. Men klart synd at de som ønsker barn ikke kan få pga mangel på partner. Begynte de letingen tidsnok eller ventet de forlenge? Og kvinner har ikke alt. Mange sliter mye fordi man skal ha flott hus, ha karriere, ha fritidsaktiviteter, følge opp barna - kort sagt være super overalt. Dessuten med dagens likestilling der alt skal være på millimetern likt så blir det å skaffe partner en slitsom greie som man likegjerne kan la være. I statistikken din skal også alt være likt ettersom du vil at like mange kvinner som menn skal være barnløse så balansen går opp. Mange kvinner velger menn med dårlig økonomi pga andre egenskaper. Men flere av disse mennene har kanskje en slapp holdning til livets oppgaver generelt og blir da ekstra uattraktive i et samfunn det alle må prestere max? Det vil ikke syntes i statistikken. En kvinne med slappe holdninger kan lettere bli gravid pga dette fordi det jo er kvinner som blir gravide, mens en mann blir bortvalgt av samme årsak. Jeg syntes ikke spesielt synd på menn. Det er ikke verre for dem enn noen annen, men samfunnet og kravene er tøffere for alle.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #18 Skrevet 12. februar 2018 2 timer siden, Mrs.Purdey skrev: En kvinne med slappe holdninger kan lettere bli gravid pga dette fordi det jo er kvinner som blir gravide, mens en mann blir bortvalgt av samme årsak. Jeg syntes ikke spesielt synd på menn. Det er ikke verre for dem enn noen annen, men samfunnet og kravene er tøffere for alle. Ikke noe å gråte over. Sånn er naturen bare. De som tilpasser seg, strever for å bli gode nok til at de er attraktive, er de som får barn. De som ikke tilpasser seg er de som blir valgt fra. Det er ikke noe å synes synd på, det er bare sånn naturen er. Naturens lover gjelder også oss mennesker. Anonymkode: 0a6bf...468 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #19 Skrevet 12. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke noe å gråte over. Sånn er naturen bare. De som tilpasser seg, strever for å bli gode nok til at de er attraktive, er de som får barn. De som ikke tilpasser seg er de som blir valgt fra. Det er ikke noe å synes synd på, det er bare sånn naturen er. Naturens lover gjelder også oss mennesker. Anonymkode: 0a6bf...468 Problemet er at det er strukturene i samfunnet som skaper forskjellene vi ser, ikke naturen. De kan ikke tilpasse seg en stat som gjør forskjell på folk. Anonymkode: 854a0...6f8
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #20 Skrevet 12. februar 2018 Survival of the fittest. Hvis det er en gruppe menn som har vanskeligere for å føre sine gener videre så er det en grunn til det. Eventuelt kan vi alltids innføre tvangsekteskap. Anonymkode: 04758...452
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå