Gå til innhold

Barn som sier stygge ting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi går i 2. klasse på en stor skole (1-10 skole). Jeg mistenker at hun kanskje ikke har det så bra på skolen, hun forteller om episoder som høres veldig ugreie ut. Hun har to «bestevenninner» i klassen som tidvis fryser henne ut og ber henne gå et annet sted. Guttene i klassen sier stygge ting til jentene, men særlig til henne (sier hun selv i alle fall). For eksempel «du er stygg/feit» eller «du er den rareste på skolen», og at de peker og ler.

Men når vi er på foreldresamtaler så får vi høre at alt er i den skjønneste orden, at hun har mange venner og at alt er så bra, så jeg føler det er vanskelig å vite hvor ille det egentlig er. Går det inn under ting hun bare må lære seg å tåle, liksom? Jeg kan ikke huske at noen kalte meg stygg eller feit da jeg gikk på skolen, synes det er drøyt! Jenta mi vil absolutt ikke at jeg skal si noe, for da blir hun ertet for det. Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 63212...bf9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke ta en prat med læreren bare dere to? Spør han rett ut og be han/hun være litt ekstra obs. Og be om at dette ikke blir tatt opp med noen av barna direkte bortsett fra (selvsagt) hvis de observerer en konkret situasjon. 

Jeg tror nok hun må lære seg å tåle en noe tøff tone nå og spesielt etterhvert, selv om det selvsagt ikke skulle vært sånn. Men det kommer jo an på hvor ille det faktisk er. Slik er det dessverre i barnas klasser og også når jeg gikk på skolen. Det skal selvsagt ikke være snakk om mobbing og plaging, men det går ikke an å helt unngå en tøff og ertende tone tror jeg. Selvsagt må lærere og foreldre være obs og si ifra, men helt kvitt det blir man aldri. 

Lykke til med datteren din! 

• Liker 1
Skrevet

Det er ganske vanlig at gutter gjør det med jenter de liker. Forklar for henne at det er bare en måte som gutter viser kjærlighet på.

Anonymkode: 6c70b...cff

• Liker 2
Skrevet

Ringt til læreren og bedt om samtale. Har de trivselsundersøkelser på skolen deres? Da kommer iallfall alt sånt fram og blir tatt tak i. Nei, hun skal ikke lære seg å tåle å bli dårlig behandlet. 

Anonymkode: c6a71...844

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske vanlig at gutter gjør det med jenter de liker. Forklar for henne at det er bare en måte som gutter viser kjærlighet på.

Har du som skriver dette barn?

Anonymkode: c6a71...844

• Liker 6
Skrevet

Jeg har en førsteklassing i år, og hadde en for noen år siden også.

Min erfaring er at skolehverdagen for de minste er stappa full av inntrykk. De kommer hjem og forteller det de husker best, og det er ofte det negative/ vanskelige. Førsteklassingen min kan i ene øyeblikket si at han ikke har noen å være sammen med i friminuttene, for så å fortelle at han og han gjorde ditt og datt i friminuttet. De lever sin egen virkelighet, og tolker ofte situasjoner helt feil.

Derfor er det veldig vanskelig å vite hva som faktisk skjer, om det er så ille som barnet forteller, eller om de gjenforteller 7 kjipe sekunder av en ellers helt topp dag.

Ring kontaktlærer og forklar problemet, og be de om å observere barnet ditt litt ekstra fremover.

Anonymkode: 5b296...cb7

Skrevet
On 2/12/2018 at 10:16 AM, AnonymBruker said:

Sånn at hun i fremtiden finner seg i å bli seksuelt trakassert mener du ....🙄

trodde vi hadde kommet litt lenger! 

Anonymkode: 0c714...d93

• Liker 6
Skrevet

Fortell henne at de jeg gikk på skole med som hadde foreldre som tok affære med mobbingen, fikk slutt på den, mens jeg som ikke hadde det, fikk aldri slutt på den.

Anonymkode: fda45...e2a

Skrevet
På 12.2.2018 den 9.16, AnonymBruker skrev:

Da er gutter utrolig teite. 👈🏾

Anonymkode: 1a8eb...1b3

Skrevet
På 12.2.2018 den 10.16, AnonymBruker skrev:

Nei, de gjør det ikke fordi de liker jentene. De gjør det fordi voksne folk lærer dem helt fra de er bittesmå at de kan ture fram akkurat som de vil og at jenters følelser, reaksjoner og grenser ikke er noe å bry seg om. 

Anonymkode: 0d358...928

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...