AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #1 Skrevet 12. februar 2018 Hei. Jeg leier en leilighet å lurer jeg veldig på hva som er billigst og varme opp leiligheten med? Her har jeg varmekabler over hele leiligheten og panelovn, jeg har aldri hatt varmekabler før så det er nytt for meg. Hva blir billigst ? Anonymkode: e87f8...1f9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #2 Skrevet 12. februar 2018 Husker da vi fikk varmekabler på badet hjemme, vi brukte mye mere strøm da. Men vet ikke om kablene kan ha blitt mere effektivt med tiden, dette er vel 30 år siden Anonymkode: 61d73...735
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #3 Skrevet 12. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Husker da vi fikk varmekabler på badet hjemme, vi brukte mye mere strøm da. Men vet ikke om kablene kan ha blitt mere effektivt med tiden, dette er vel 30 år siden Anonymkode: 61d73...735 Kabler er kabler. Det er bare en ren motstand som blir varm, det vil aldri bli mer effektive kabler såvidt jeg kan se, fram til kabler blir avleggs og vi får noe nytt. Varmekabler har for mange en "varmere" følelse da varmen kommer fra gulvet og stiger opp, dette gjør at du gjerne vil kunne skru ned temperaturen en grad eller to og likevel føles som tilsvarene en varmere panelovn. I de senere årene (sammenlignet med for 30 år siden) så har man begynt å ha mer isolasjon under varmekablene som gjør at mer av varmen kommer rett opp enn at den også sprer seg nedover, noe som har økt effektiviteten. Men, når alt kommer til alt er trolig panelovner littegranne billigere enn varmekabler mener jeg, men jeg har aldri selv hatt en leilighet der jeg har kunne teste dette selv i praksis, så alt er bare basert på teori. Anonymkode: 747c9...649
Gjest PaN Skrevet 12. februar 2018 #4 Skrevet 12. februar 2018 Mener du over tid? Fikk innstalert varmekabel i gangen og prisen var på rundt 30-40 000.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #5 Skrevet 12. februar 2018 5 minutter siden, WoopieH said: Mener du over tid? Fikk innstalert varmekabel i gangen og prisen var på rundt 30-40 000. Ts skriver " Her har jeg varmekabler over hele leiligheten og panelovn" Anonymkode: 747c9...649 1
Gjest PaN Skrevet 12. februar 2018 #6 Skrevet 12. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts skriver " Her har jeg varmekabler over hele leiligheten og panelovn" Anonymkode: 747c9...649 Så det nå og kan si av egen erfaring at panel er billigst, hadde varmkablene på hele fjor vinter og strømprisen steg drastisk fra før jeg fikk innstalert det, har normalt lite strømforbuk og merkest lett så nå har jeg de bare av, bortsett fra badet.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #7 Skrevet 12. februar 2018 6 minutter siden, WoopieH said: Så det nå og kan si av egen erfaring at panel er billigst, hadde varmkablene på hele fjor vinter og strømprisen steg drastisk fra før jeg fikk innstalert det, har normalt lite strømforbuk og merkest lett så nå har jeg de bare av, bortsett fra badet. men er det mest fordi du nå fikk masse ekstra varme i gangen, der du tidligere ikke har hatt noe særlig oppvarming (utover varmen som siger inn gjennom veggene) eller fordi nettopp varmekablene var dyrere mon tro? Anonymkode: 747c9...649
Gjest PaN Skrevet 12. februar 2018 #8 Skrevet 12. februar 2018 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: men er det mest fordi du nå fikk masse ekstra varme i gangen, der du tidligere ikke har hatt noe særlig oppvarming (utover varmen som siger inn gjennom veggene) eller fordi nettopp varmekablene var dyrere mon tro? Anonymkode: 747c9...649 Har egentlig en ganske stor gang så kan være at kablene bruker mer energi å varme opp en badet. Endret 12. februar 2018 av PaN
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #9 Skrevet 12. februar 2018 Både varmekabler og varmeovner bruker strømmen 100% effektivt ved å gjøre om all elektrisk energi til varme. 2000w varmeovn gir like mye varme som en 2000w varmekabel. MEN hvordan dette oppleves er en annen ting, for meg så er det mindre terskel å skru opp termostaten på gulvvarmen og glemme det enn å guffe på varmeovnen. Dette kan utgjøre et stor forskjell på strømforbruket- Så er det mange stedlige forhold som kan spille inn, har du dårlig isolasjon under varmekablene kan du risikere å sende varmen nedover. En varmeovn varmer bare et punkt, derfor setter du varmeovnen nære der du oppholder deg. Varmekabler varmer opp hele rommet. Om boligen er dårlig isolert er det billigere å dra med seg en varmeovn og punktvarme der du oppholder deg, er boligen godt isolert lønner det seg å ha varmekablene ståenes på hele tiden fordi det kreves lite energi å fortsatt holde et rom varmt dersom isolasjonen er god. Jeg synes disse varmemetodene oppleves veldig forskjellig, om det skal være varmeovn. varmekabler, varmepumpe eller vedovn. Jeg bruker varmekabler mest fordi det er så¨deilig å stå opp om morgenen og tråkke på et varmt gulv. Anonymkode: a5a23...e71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå