Gå til innhold

Hunderase til en stor familie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken type hunderase bør jeg se etter som en hund til en stor familie der alle kommer og går. En reservert - uinteressert hund som ikke bryr seg eller en happy go lucky hund som blir ellegal av glede og skal hilse på alle som kommer og går?

Tenker det da blir litt mere slitsomt med en happy go lucky hund som da lever på lykkehormoner hele dagen lang av å ønske alle velkommen?

Kanskje gå for en reservert rase da, men samtidig er det jo ofte de som oftest har mye vakt. Men det gjør kanskje ikke så mye?

Er mann og ungdommer og barn med venner så det er alltid mange som kommer og går her i hus. I tillegg så får vi ofte besøk av andre voksne mennesker og foreldrene mine og mannens sine som da gjerne overnatter en uke og som da bor her på ett eget gjesterom pga. lang reisevei. De går som oftest ut og inn som de selv vil så hadde kanskje blitt litt mye med en happy go lucky hund? Eller reservert - uinteressert hund kanskje da hadde passet best. En oversosial hund eller ikke? Valgets kvaler. 

Anonymkode: 88338...663

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville gått for en sosial rase med lite varsling. Det er til en viss grad trenbart, men er veldig slitsomt om bikkja farer opp og skal bjeffe og styre hver eneste gang det går i døren (jeg synes det er slitsomt i alle fall). At hunden blir ellevill og gal av glede hver gang er enklere å trene på, at den skal forholde seg rolig når folk kommer og ikke hoppe og danse for mye (f.eks vente til alle fire beina er i bakken før den før oppmerksomhet fra den nyankomne). Den må også lære å slappe av selv om det skjer ting i huset. Mange raser som skal være "reserverte" er dessverre ofte usikre og skeptiske, så er ikke sikkert den reservertheten slår ut slik dere ønsker. Og så skal jo alle de andre tinga også stemme mtp. aktivitetsnivå osv. :) 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor vil du ha hund? Det virker ikke som du har noe formål med den. Du skriver ingenting om trening, mosjon, turer osv.

• Liker 6
Skrevet

Nå var det å velge hund etter kun reserverte - uinteresserte eller happy go lucky hund jeg spurte om her. Alt det andre har jeg funnet ut selv på Internett og spørsmål til andre hundeeiere ol.

Flere synspunkter på å ha en reservert - uinteressert hunderase kontra en happy go lucky hund til en stor familie med mange mennesker som kommer og går.

• Liker 1
Skrevet

Golden retriever - elsker mennesker :) kanskje litt mye, men begeistringen kan dempes ved trening, ikke gi oppmerksomhet når man kommer inn døra osv.

Anonymkode: 08661...713

Skrevet

Vi har Lhasa apso, og den tåler fint at folk kommer og går. Liker alle, men tar ikke helt av. Blir ikke stresset av at folk kommer og går. Er bare tillitsfull og glad. Er ikke noe til vakthund da. Kommer av og til et "Boff" når folk kommer på døren, men koser den seg der den ligger er det ikke sikkert at hun gidder å reise seg engang, med mindre hun oppdager at det er et av favorittmenneskene som kommer. Da hilser og svirrer hun litt rundt, men aldri hysterisk. 

Om Lhasa apso er for liten finnes det en større "slektning" som visstnok er temmelig lik i lynne, men står bom fast for meg hva den heter. 

Lhasa er iallefall den snilleste og letteste rase jeg har hatt. Det er en rolig gladdott. Litt pelsstell, men vi har den kortklippet, så da er det ikke mye. 

Anonymkode: 03002...2c8

Skrevet

Men blir det da ikke for mye begeistring av å ha en hund som elsker alt og alle? Slitsomt i lengden og å leve med? Uutholdelig? Masete?

Skrevet

Hvorfor velger noen vakthunder som er reserverte - uinteresserte i andre folk og dyr da?

Hvorfor velger noen hunder som er happy go lucky og som vil hilse på alt og alle i full glede?

Hva har du og hvorfor?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger noen vakthunder som er reserverte - uinteresserte i andre folk og dyr da?

Hvorfor velger noen hunder som er happy go lucky og som vil hilse på alt og alle i full glede?

Hva har du og hvorfor?

Fordi folk er forskjellige og har ulik livsstil og ulike prioriteringer :) Og ikke minst liker ulike typer personligheter i en hund.

Noen hater å prate med fremmede, da er det en fordel med en hund som ikke bryr seg om å hilse på alt og alle en møter på tur. Bor man alene eller veldig avsides kan det være greit med en hund som sier ifra dersom noe uventet skjer eller uvedkommende kommer.

Jeg har hunderasene jeg har først og fremst basert på de andre egenskapene de har, at de er veldig sosiale er en bonus. Begge er overlykkelige over å møte folk de kjenner/er glade i, men er litt reserverte mot fremmede. Begge varsler på lyder og besøk, det er ok siden jeg er mye hjemme alene og er litt husredd.

Skrevet
2 minutter siden, Pantoten skrev:

Fordi folk er forskjellige og har ulik livsstil og ulike prioriteringer :) Og ikke minst liker ulike typer personligheter i en hund.

Noen hater å prate med fremmede, da er det en fordel med en hund som ikke bryr seg om å hilse på alt og alle en møter på tur. Bor man alene eller veldig avsides kan det være greit med en hund som sier ifra dersom noe uventet skjer eller uvedkommende kommer.

Jeg har hunderasene jeg har først og fremst basert på de andre egenskapene de har, at de er veldig sosiale er en bonus. Begge er overlykkelige over å møte folk de kjenner/er glade i, men er litt reserverte mot fremmede. Begge varsler på lyder og besøk, det er ok siden jeg er mye hjemme alene og er litt husredd.

Hva slags hund ville du anbefale til noen som hater nettopp dette; å stoppe for alle med hund og småprate? 

Anonymkode: 2a834...94d

Skrevet
On 2/12/2018 at 3:23 AM, AnonymBruker said:

Hvilken type hunderase bør jeg se etter som en hund til en stor familie der alle kommer og går. En reservert - uinteressert hund som ikke bryr seg eller en happy go lucky hund som blir ellegal av glede og skal hilse på alle som kommer og går?

Tenker det da blir litt mere slitsomt med en happy go lucky hund som da lever på lykkehormoner hele dagen lang av å ønske alle velkommen?

Kanskje gå for en reservert rase da, men samtidig er det jo ofte de som oftest har mye vakt. Men det gjør kanskje ikke så mye?

Er mann og ungdommer og barn med venner så det er alltid mange som kommer og går her i hus. I tillegg så får vi ofte besøk av andre voksne mennesker og foreldrene mine og mannens sine som da gjerne overnatter en uke og som da bor her på ett eget gjesterom pga. lang reisevei. De går som oftest ut og inn som de selv vil så hadde kanskje blitt litt mye med en happy go lucky hund? Eller reservert - uinteressert hund kanskje da hadde passet best. En oversosial hund eller ikke? Valgets kvaler. 

Kinesisk nakenhund passer for dere 🙂

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags hund ville du anbefale til noen som hater nettopp dette; å stoppe for alle med hund og småprate? 

Anonymkode: 2a834...94d

De fleste hunder kan jo læres opp til at man går rett forbi og til å ikke ha forventning om at man skal hilse på alt og alle. Til syvende og sist er det du som bestemmer om du vil la fremmede hilse på dere, det er ikke frekt å takke nei og gå forbi. Men for noen raser kommer det nok mer naturlig. For eksempel en del mynder, spisshunder, noen terriere, basenji eller shiba kan ofte være uinteresserte i fremmede. Men en haug andre også, har ikke full oversikt :) Mange av de har for eksempel "kan være reservert mot fremmede" i rasestandarden. Så spørs det jo hvilke andre kriterier du har.

Skrevet
På 14.2.2018 den 3.30, AnonymBruker skrev:

Men blir det da ikke for mye begeistring av å ha en hund som elsker alt og alle? Slitsomt i lengden og å leve med? Uutholdelig? Masete?

Har en hund som trodde alle som kom, kom for å være med han. Så måtte trene alle barnas venner til å ignorere han når de kom inn.  Nå møter han etter 11 år alle i døra, men sitter pent å venter til de som kommer på besøk vil ta kontakt. Blir alltid en klapp på hode før barna flyr videre. Da er han fornøyd. Så ved å lære besøkende rett væremåte lærer hunden å ikke mase om kos av alle.

Anonymkode: 6cc1c...72a

• Liker 1
Skrevet

Har en flat coated retriever som nesten må sies er definisjonen på happy go lucky, det krever tilvenning men lærer seg det greit å roe seg med masse folk rennende inn dørene. Vi elsker denne glade energien som alltid møter oss uansett hvor lenge vi har vært borte. Han er alltid glad og viser det med hele kroppen, men så var dette noe vi ønsket i en hund da. Men ville aldri valgt en reservert rase selv, men det er min mening da. Er heller aldri redd for at han skal skade noen, er heller mer at han logrer barn over ende og så slikker de i ansiktet :fnise:

Skrevet
På 12.2.2018 den 16.54, Arabella skrev:

Hvorfor vil du ha hund? Det virker ikke som du har noe formål med den. Du skriver ingenting om trening, mosjon, turer osv.

Man må da ikke skrive en lang "søknad" her på kg for å få godkjennelse til å kjøpe hund? 

Hun har et spørsmål. Hun hadde nok spurt om hun lurte på mer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...