AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #1 Skrevet 12. februar 2018 Folk som av en eller annen grunn ikke jobber i korte eller lengre perioder, med mindre det er snakk som alvorlig sykdom som gjør en sengeliggende, hvordan kan de kjede seg hjemme? Har de ikke hobbyer? Ting de liker å gjøre, eller filmer/TV-serier de liker å se? Og hvis man ikke allerede har en hobby man elsker, så er det ikke akkurat vanskelig å finne en i dagens samfunn. De fleste har internett. Og har man internett har man bokstavelig talt en hel verden av muligheter. Jeg husker en kollega var sykemeldt pga. (relativt) lette men langvarige plager. Denne personen kom innom på jobb og uffet seg over hvor kjedelig det var å "bare gå hjemme" og lengtet seg tilbake i jobb. Så der står jeg i uniformen min, hendene fulle av arbeid og lengter hjem til alle hobbyene mine, og denne personen sier de KJEDER seg hjemme! Å gå flere måneder hjemme høres ut som himmelen for meg. Tenk på alt det jeg får gjort. Husarbeid, oppussing, alle hobbyene mine jeg kan investere all min tid i... Jeg kan besøke venner og bekjente, få all den søvnen jeg trenger og virkelig pleie meg selv. Finnes det folk som rett og slett ikke har hobbyer, eller blir de lei hobbyene sine? Er det andre ting som gjør at en kjeder seg på fritiden sin? Anonymkode: 1de0e...7b8 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 Populært innlegg #2 Skrevet 12. februar 2018 Er du seriøs nå!? Det er utrolig psykisk nedbrytende for de fleste å gå arbeidsledig, for ikke å snakke om isolerende. Det er faktisk ikke bare å hoppe ut i diverse hobbier, livet og psyken er mye mer komplekse enn som så. Lykke til med ditt snevre verdenssyn. Anonymkode: d6355...3d3 55
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #3 Skrevet 12. februar 2018 Tro meg... uten jobb faller så ekstremt mye bort. Alle nye du møter vil ofte utarte eb samtale om jobb og bli kjent sånn. Uten en jobb faller følelsen av å være til nytte helt bort. Den sosiale delen faller bort. Den mestringsfølelsen man er avhengig av faller bort. Du hadde sikkert hatt det kjekt med hobbyene dine litt, så hadde det blitt tomt... veldig tomt.. Anonymkode: 7f029...fad 16
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #4 Skrevet 12. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Er du seriøs nå!? Det er utrolig psykisk nedbrytende for de fleste å gå arbeidsledig, for ikke å snakke om isolerende. Det er faktisk ikke bare å hoppe ut i diverse hobbier, livet og psyken er mye mer komplekse enn som så. Lykke til med ditt snevre verdenssyn. Anonymkode: d6355...3d3 Herregud, hva for noe svar er det? Jeg spurte et åpent spørsmål på en ordentlig måte. Jeg tvingte ikke mine synspunkter på noen. Jeg sa min personlige mening, og spurte hva andres mening og forklaring var. Hvis du skal svare så frekt kan du iallefall svare med brukernavnet ditt, sånn at jeg kan blokkere dritten din til senere. Anonymkode: 1de0e...7b8 9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #5 Skrevet 12. februar 2018 Det er jo en grunn til at de er sykemeldt eller uføre, og det er fordi de er for syke for å gjøre mange ting som friske folk egentlig tar for gitt. Som å jobbe, eller for eksempel ha en hobby. Man kjeder seg jo ihjel bare man har måttet være syk fra jobb i to uker pga influensa, så du kan jo tenke deg hvor jævlig og umenneskelig det er for de som må gå hjemme måned etter måned, eller år etter år. Det er ikke sånn at man bare kan drive med hva man vil og ha masse gøyale hobbyer og dra på cafe når man vil, man er jo for syk for det 99% av tiden ellers hadde man jo ikke vært sykemeldt. Anonymkode: 1ff43...8d0 22
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #6 Skrevet 12. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Herregud, hva for noe svar er det? Jeg spurte et åpent spørsmål på en ordentlig måte. Jeg tvingte ikke mine synspunkter på noen. Jeg sa min personlige mening, og spurte hva andres mening og forklaring var. Hvis du skal svare så frekt kan du iallefall svare med brukernavnet ditt, sånn at jeg kan blokkere dritten din til senere. Anonymkode: 1de0e...7b8 Ikke hør på de over her. Jeg skal ærlig innrømme at de fire-fem årene jeg gikk på AAP var befriende mtp husarbeid, søvn, hobbier osv. Jeg hadde tid til alt! Jeg digget det og jeg skulle gjerne ha sluppet å jobbe resten av livet om det var mulig. Anonymkode: a9792...dcc 10
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #7 Skrevet 12. februar 2018 Og hverdagen føles ikke akuratt veldig meningsfull ut av å se på serier som eneste gjøremål gjennom dagen, uka og måneden heller. Anonymkode: 1ff43...8d0 9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #8 Skrevet 12. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Man kjeder seg jo ihjel bare man har måttet være syk fra jobb i to uker pga influensa Jeg har aldri kjedet meg fordi jeg måtte være borte fra jobb. Anonymkode: a9792...dcc 7
Katten.2.0 Skrevet 12. februar 2018 #9 Skrevet 12. februar 2018 (endret) The Devil find work for idle hands. Fullstendig manglende struktur og isolering fra store deler av samfunnet kan virkelig tære på syken. Var skadet slik at jeg knapt kunne gå på tre måneder. Helt grusomt når jeg, på tidspunktet, hadde tre jobber og trente 4-7 ganger i uken. Det å bare gå hjemme er en snarvei til en depresjon. Endret 12. februar 2018 av Katten.2.0 14
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #10 Skrevet 12. februar 2018 Just now, AnonymBruker said: Og hverdagen føles ikke akuratt veldig meningsfull ut av å se på serier som eneste gjøremål gjennom dagen, uka og måneden heller. Anonymkode: 1ff43...8d0 Man kan lære seg språk, lese bøker (både faglitteratur og skjønnlitteratur), høre på musikk, trene osv osv. Jeg hadde aldri problemer med å finne ting å gjøre de årene jeg ikke jobbet. Anonymkode: a9792...dcc 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #11 Skrevet 12. februar 2018 1 minutt siden, Katten.2.0 said: Det å bare gå hjemme er en snarvei til en depresjon. Det er ikke skrevet i stein. For de som er tiltaksløse og uten initiativ, kanskje. Anonymkode: a9792...dcc 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #12 Skrevet 12. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker said: Tro meg... uten jobb faller så ekstremt mye bort. Alle nye du møter vil ofte utarte eb samtale om jobb og bli kjent sånn. Uten en jobb faller følelsen av å være til nytte helt bort. Den sosiale delen faller bort. Den mestringsfølelsen man er avhengig av faller bort. Du hadde sikkert hatt det kjekt med hobbyene dine litt, så hadde det blitt tomt... veldig tomt.. Anonymkode: 7f029...fad Det må være forferdelig å kun ha jobb som noe meningsfullt i livet sitt. Huff, jeg misunner deg ikke. Anonymkode: a9792...dcc 6
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #13 Skrevet 12. februar 2018 30 minutter siden, AnonymBruker said: Finnes det folk som rett og slett ikke har hobbyer, eller blir de lei hobbyene sine? Er det andre ting som gjør at en kjeder seg på fritiden sin? Det høres iallfall fryktelig trist ut å ha det slik mange beskriver det. Jeg forstår det heller ikke og jeg har vært i den situasjonen at jeg var syk og uten jobb. Anonymkode: a9792...dcc
Katten.2.0 Skrevet 12. februar 2018 #14 Skrevet 12. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er ikke skrevet i stein. For de som er tiltaksløse og uten initiativ, kanskje. Anonymkode: a9792...dcc Det er faktisk nettopp dét for en stor andel av mennesker. Noe som er grunnen til at en del av behandling for både skader og depresjoner er nettopp rutinerer og dette med å komme seg ut av huset. Faktisk hører det til sjeldenheten at man har mennesker som deg, som forherligere å være hjemme og på uføre. 12
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #15 Skrevet 12. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må være forferdelig å kun ha jobb som noe meningsfullt i livet sitt. Huff, jeg misunner deg ikke. Anonymkode: a9792...dcc Du tror jeg kun har jobben som betyr noe? Men når det er sagt, Jeg misunner ikke deg som ikke forstår tyngden av det å ha et arbeid å gå til. Men for all del, å hvis det å sitte hjemme og sortere knapper og glansbilder gjør deg glad, så forklarer det jo alt. Anonymkode: 7f029...fad 9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #16 Skrevet 12. februar 2018 4 minutter siden, Katten.2.0 said: Det er faktisk nettopp dét for en stor andel av mennesker. Noe som er grunnen til at en del av behandling for både skader og depresjoner er nettopp rutinerer og dette med å komme seg ut av huset. Faktisk hører det til sjeldenheten at man har mennesker som deg, som forherligere å være hjemme og på uføre. Ja, og det overrasker meg veldig at så mange mennesker ikke er i stand til å leve et godt liv uten å ha en jobb man-fre. Anonymkode: a9792...dcc 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #17 Skrevet 12. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri kjedet meg fordi jeg måtte være borte fra jobb. Anonymkode: a9792...dcc Da får du prøve over flere år da vet du. 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan lære seg språk, lese bøker (både faglitteratur og skjønnlitteratur), høre på musikk, trene osv osv. Jeg hadde aldri problemer med å finne ting å gjøre de årene jeg ikke jobbet. Anonymkode: a9792...dcc Tror du ikke at de som har kapasitet til det gjør det? Prøver å lære seg språk, leser bøker osv? Men du forstår kanskje ikke at når man er alvorlig syk så er det ikke alle som greier å høre på musikk hver dag, eller ukentlig engang, uten å bli sykere av det, og som også er for syke til å få med seg noe lese stoff av det de leser eller prøver å lære seg fordi mange sykdommer fører med seg sterk kognitiv svikt. Og mange fysiske sykdommer er også sånn at man ikke kan trene særlig ofte heller, kanskje 2 min annenhver uke for eksempel. Det dekker ikke akuratt 16 timer i døgnet uke etter uke år etter år. . Anonymkode: 1ff43...8d0 8
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #18 Skrevet 12. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo en grunn til at de er sykemeldt eller uføre, og det er fordi de er for syke for å gjøre mange ting som friske folk egentlig tar for gitt. Som å jobbe, eller for eksempel ha en hobby. Man kjeder seg jo ihjel bare man har måttet være syk fra jobb i to uker pga influensa, så du kan jo tenke deg hvor jævlig og umenneskelig det er for de som må gå hjemme måned etter måned, eller år etter år. Det er ikke sånn at man bare kan drive med hva man vil og ha masse gøyale hobbyer og dra på cafe når man vil, man er jo for syk for det 99% av tiden ellers hadde man jo ikke vært sykemeldt. Anonymkode: 1ff43...8d0 Det er sant det, at mange er for syke til å gjøre det de virkelig vil. Og det er kanskje heller ikke de jeg tenker mest på når jeg snakker om folk som kjeder seg hjemme (jeg nevnte det litt i hovedinnlegget mitt). Men så har man de som ikke er såppass syke. Kanskje har man dager der man ikke er helt frisk, mens man andre dager har det ganske greit. Kanskje er man mellom jobber, eller kanskje er det andre ting som ikke er direkte helserelatert som gjør at man ikke jobber, og da er man jo åpen til å gjøre det man vil. Men likevel er det mange av de også som synes livet er fælt og kjedelig uten jobb mandag til fredag. Kanskje har det noe med at man må føle seg nyttig, men for meg har jeg aldri kjent på at jeg ikke føler meg nyttig. (Jeg går på AAP, og jobber 3 dager i uken.) Kanskje er det komplekse grunner til det (som jeg ikke skal gå inn på her, for det blir både langt og off-topic) men jeg har alltid klart å finne en mening og nytte. Som f.eks. å besøke noen som trenger det, frivillig arbeid, eller være ekstra blid og trivelig til tilfeldige folk på butikken o.l. Jeg føler ikke jeg trenger å være superhelt hver eneste dag, for i dette livet skal man både gi og få, ikke bare gi. Tenker jeg. Anonymkode: 1de0e...7b8 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #19 Skrevet 12. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du tror jeg kun har jobben som betyr noe? Men når det er sagt, Jeg misunner ikke deg som ikke forstår tyngden av det å ha et arbeid å gå til. Men for all del, å hvis det å sitte hjemme og sortere knapper og glansbilder gjør deg glad, så forklarer det jo alt. Anonymkode: 7f029...fad Slik du skrev innlegget ditt virket det som om det kun var jobben din som ga deg verdi som menneske og innhold i livet ditt. Jeg er i jobb igjen, men hadde gladelig gått tilbake til å ikke jobbe om jeg hadde muligheten til det. Ingen tvil. Anonymkode: a9792...dcc 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #20 Skrevet 12. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Da får du prøve over flere år da vet du. Jeg gikk nesten fem år uten å jobbe, så det har jeg forsøkt. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tror du ikke at de som har kapasitet til det gjør det? Prøver å lære seg språk, leser bøker osv? Men du forstår kanskje ikke at når man er alvorlig syk så er det ikke alle som greier å høre på musikk hver dag, eller ukentlig engang, uten å bli sykere av det, og som også er for syke til å få med seg noe lese stoff av det de leser eller prøver å lære seg fordi mange sykdommer fører med seg sterk kognitiv svikt. Og mange fysiske sykdommer er også sånn at man ikke kan trene særlig ofte heller, kanskje 2 min annenhver uke for eksempel. Det dekker ikke akuratt 16 timer i døgnet uke etter uke år etter år. . Jeg trodde TS tenkte mest på de som ikke taklet noen uker eller måneder uten å jobbe fordi det var så drepende kjedelig. Men for all del, man kan enten sitte og synes synd pås eg selv 24/7, eller man kan leve et så godt liv som mulig. Anonymkode: a9792...dcc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå