AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #1 Skrevet 11. februar 2018 Ja, dette lurer jeg på. Hvis du får penger fra dem, sånn sosialhjelp, akuratt til å leve for + at du får gratis sted å bo som de betaler for, og de betaler også for strømmen, det eneste du betaler for selv er mat og det får du penger til. På nav har man en kontaktperson, kan denne personen gå inn å se på hva du bruker pengene dine på ? Nå har det seg sånn at jeg bruker mye penger på mat, som jeg spyler ned i do igjen. Jeg er nesten redd for å skrive her, fordi at tenk hvis vedkommende går inn her og leser og kjenner seg igjen. Har fått litt hjelp fra nav den siste tiden, siden jeg ikke kunne bo hjemme lenger. Jeg kom til å si til nav-person at jeg kastet opp. Dette var gjennom mobil, og da sa ho at det hadde hun skjønt allerede. Hvordan visste hun om dette?? Jeg har veldig dårlige tenner, og er sur på verdenen siden at det er det eneste folk tenker at kan være grunnen til at tenna mine er helt jævlige. Jeg håper virkelig at ingen kjenner meg igjen her... Anonymkode: 6fb36...c20
Pringle Skrevet 12. februar 2018 #2 Skrevet 12. februar 2018 Bulimi er dessverre et altfor vanlig problem, og det er typisk å være sur på akkurat det du er sur på og bekymret over det du er bekymret over, istedenfor å ville løse problemet, som er at du kaster opp maten din. Får du behandling? 7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #3 Skrevet 12. februar 2018 De kan ikke gå inn på kontoen din, den er jo din private bankkonto, ingen andre kommer inn på den hvis ikke du har gitt noen fullmakt, har økonomisk verge eller lignende. Jeg hadde bulimi før. Det var fælt, var livredd for at noen skulle oppdage hvor mye mat jeg kjøpte. Interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser og bøker om bulimi fikk meg ut av det. Det var en lettelse, det er en fæl avhengighet. Det vet de på nav også, det er ikke som at de kommer til å dømme deg eller nekte deg sosialhjelp, kanskje det heller ville vært bra om de visste. Anonymkode: 27547...ade
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #4 Skrevet 12. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: De kan ikke gå inn på kontoen din, den er jo din private bankkonto, ingen andre kommer inn på den hvis ikke du har gitt noen fullmakt, har økonomisk verge eller lignende. Jeg hadde bulimi før. Det var fælt, var livredd for at noen skulle oppdage hvor mye mat jeg kjøpte. Interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser og bøker om bulimi fikk meg ut av det. Det var en lettelse, det er en fæl avhengighet. Det vet de på nav også, det er ikke som at de kommer til å dømme deg eller nekte deg sosialhjelp, kanskje det heller ville vært bra om de visste. Anonymkode: 27547...ade De vet. Det er defor jeg lurer på hvorfor de vet. Eller er ei dame som vet. Jeg skrev en en melding til hun. Da svarte hun at det hadde hun skjønt. Jeg har helt for jævlige tenner, virkelig og jeg er ganske ung så det er dumt. Men jeg skjønner ikke, hva hadde du tenkt om du sa en jente med fæle tenner? Kan jo være mange grunner til det. Så ble rett og slett sur på den damen som liksom hadde forsttt det fra før av. Anonymkode: 6fb36...c20
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #5 Skrevet 12. februar 2018 4 timer siden, Pringle skrev: Bulimi er dessverre et altfor vanlig problem, og det er typisk å være sur på akkurat det du er sur på og bekymret over det du er bekymret over, istedenfor å ville løse problemet, som er at du kaster opp maten din. Får du behandling? Nei Anonymkode: 6fb36...c20
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #6 Skrevet 12. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei Anonymkode: 6fb36...c20 jeg klarer ikke siden jeg er i kke tynn og da blir man ikke tatt på alvor. Jeg føler at spiseforstyrrelser er å være tynn, og jeg er ikke det og dah ar jeg det ikke heller. Klarer ikke å få det ut av hodet. Anonymkode: 6fb36...c20
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #7 Skrevet 12. februar 2018 Ta en prat med https://nettros.no/ De skriver bl.a. Quote Den tynne, unge jenta er for mange bildet på en spiseforstyrrelse. Derfor er det viktig å huske at de fleste som har en spiseforstyrrelse, er normalvektige. Spiseforstyrrelser rammer både jenter/kvinner og gutter/menn og i alle aldre, selv om de fleste utvikler en spiseforstyrrelse i yngre alder. https://nettros.no/bulimi/ Anonymkode: d3366...824 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #8 Skrevet 12. februar 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: De vet. Det er defor jeg lurer på hvorfor de vet. Eller er ei dame som vet. Jeg skrev en en melding til hun. Da svarte hun at det hadde hun skjønt. Jeg har helt for jævlige tenner, virkelig og jeg er ganske ung så det er dumt. Men jeg skjønner ikke, hva hadde du tenkt om du sa en jente med fæle tenner? Kan jo være mange grunner til det. Så ble rett og slett sur på den damen som liksom hadde forsttt det fra før av. Anonymkode: 6fb36...c20 Hun er nok ikke blind. Hvis du får penger fra dem, så har du sikkert levert en kontoutskrift. Med høyt forbruk på mat, dårlige tenner, og andre kjente trekk hadde jeg også tatt den konklusjonen. Anonymkode: c64e7...582 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #9 Skrevet 12. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er nok ikke blind. Hvis du får penger fra dem, så har du sikkert levert en kontoutskrift. Med høyt forbruk på mat, dårlige tenner, og andre kjente trekk hadde jeg også tatt den konklusjonen. Anonymkode: c64e7...582 Nei, dette med kontoutskrift stemmer ikke. Jeg er ikke så gammel, ikkehatt jobb enda. Vi skreiv det ut sammen. Da kikket hun på de tre siste måneder og der sto det absolutt ingen ting. For jeg har brukt bare kontanter. Anonymkode: 6fb36...c20
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #10 Skrevet 12. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette med kontoutskrift stemmer ikke. Jeg er ikke så gammel, ikkehatt jobb enda. Vi skreiv det ut sammen. Da kikket hun på de tre siste måneder og der sto det absolutt ingen ting. For jeg har brukt bare kontanter. Anonymkode: 6fb36...c20 Hvor får du kontantene fra? Så du viser ingen form for inntekt/gave fra familie evnt? Anonymkode: c64e7...582
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #11 Skrevet 12. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor får du kontantene fra? Så du viser ingen form for inntekt/gave fra familie evnt? Anonymkode: c64e7...582 Kontantene vil jeg ikke snakke om. Vi skreiv ut kontoutskruft sammen. Når du trykker på måneder kom det ikke noe opp, for mista bankort og det har jeg ikke brukt på lenge, ikke før nå hvor jeg har bestilt meg et nytt. Anonymkode: 6fb36...c20
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #12 Skrevet 12. februar 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: De vet. Det er defor jeg lurer på hvorfor de vet. Eller er ei dame som vet. Jeg skrev en en melding til hun. Da svarte hun at det hadde hun skjønt. Jeg har helt for jævlige tenner, virkelig og jeg er ganske ung så det er dumt. Men jeg skjønner ikke, hva hadde du tenkt om du sa en jente med fæle tenner? Kan jo være mange grunner til det. Så ble rett og slett sur på den damen som liksom hadde forsttt det fra før av. Anonymkode: 6fb36...c20 Det er flere symptomer og tegn på bulimi enn bare tenner. Anonymkode: 2b265...b09 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #13 Skrevet 12. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er flere symptomer og tegn på bulimi enn bare tenner. Anonymkode: 2b265...b09 Ja, jeg vet det. Men det er mer innvendiig. Det er vansklekig å se det på folk. Bare tenna, og hovne spyttkjertler, thats it. Mange bruker ikke fingrene. Det har jeg aldri gjort. Anonymkode: 6fb36...c20
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #14 Skrevet 12. februar 2018 Men får du noe stønad til tannbehandling? Hvis du har sagt det til tannlegen kan han søke nav for deg, og du får dekket en stor del av nye kroner f eks. Det fikk jeg, på alle fortennene, følte meg som et nytt menneske. Kan det ha kommet inn i systemet på den måten, at saksbehandleren har fått opp at du har fått dekket tannbehandling? Vet ikke om de ser det isåfall. Eller har du levert noe legeerklæringer hvor det står spiseforstyrrelser kanskje? Ellers er jeg enig i at man ofte ikke kan se på noen at de har bulimi. Mange kjendiser f eks har det, husmødre og idrettsfolk. Ingen visste at jeg hadde det heller, bare tannlegen, han så det. Anonymkode: 27547...ade
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #15 Skrevet 12. februar 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vet det. Men det er mer innvendiig. Det er vansklekig å se det på folk. Bare tenna, og hovne spyttkjertler, thats it. Mange bruker ikke fingrene. Det har jeg aldri gjort. Anonymkode: 6fb36...c20 Neida. Det er godt synlig på enkelte mennesker hvis man vet hva man kan se etter. For alt du vet så kan hun ha nære familiemedlemmer med sykdommen, som gjør at hun kjenner det igjen. 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kontantene vil jeg ikke snakke om. Vi skreiv ut kontoutskruft sammen. Når du trykker på måneder kom det ikke noe opp, for mista bankort og det har jeg ikke brukt på lenge, ikke før nå hvor jeg har bestilt meg et nytt. Anonymkode: 6fb36...c20 Så klart vi skal snakke om kontanter. Hvor får du penger til mat fra? Hva har du sagt til saksbehandleren? Anonymkode: c64e7...582
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #16 Skrevet 12. februar 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men får du noe stønad til tannbehandling? Hvis du har sagt det til tannlegen kan han søke nav for deg, og du får dekket en stor del av nye kroner f eks. Det fikk jeg, på alle fortennene, følte meg som et nytt menneske. Kan det ha kommet inn i systemet på den måten, at saksbehandleren har fått opp at du har fått dekket tannbehandling? Vet ikke om de ser det isåfall. Eller har du levert noe legeerklæringer hvor det står spiseforstyrrelser kanskje? Ellers er jeg enig i at man ofte ikke kan se på noen at de har bulimi. Mange kjendiser f eks har det, husmødre og idrettsfolk. Ingen visste at jeg hadde det heller, bare tannlegen, han så det. Anonymkode: 27547...ade Ts: Det kan ikke være på grunn av tannlegebahndling, da jeg ikke har vært til det. Finnes noen papirer på spf fra tidligere, men det har ikke de sett. Vi har snakket om det, og hun skal få noe papirer på det senere, noe av det som ligger i system fra tidligere behandling osv. Så det er inngentign å finne på meg, annet en dårlige tenner. Så har det vært få, men noen ting som f.eks når hun har kommet inn, jeg sier at oj, beklager at det stinker her, jeg har glemt å gå ut med søpla, tror jeg har sagt det alle ganger. Eller at det kan ha stinka av ånde, eller at jeg sa at de medisiner vil jeg ikke bruke for har blitt feit på de, kan jeg få noe annet, vet du om noe annet? men dt er jo smååå ting. Uansett, kan jeg ikke få dekket noe tannlege, da dårlige tenner hos meg ikke bare skyldes oppkast, men også dårlig tannpuss. Jeg har ikke typiske bulimi tenner. Tror ikke det ser ut som det heller. Tannlegen vil se at det er ikke dte som gjør at tennene ,mine har blitt stygge, men at jeg har vært dårlig på tannpuss, og mat mellom tenna og belegg gjør at tenne rråtner, så da får jeg heller ike noe dekka. Anonymkode: 6fb36...c20
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #17 Skrevet 12. februar 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts: Det kan ikke være på grunn av tannlegebahndling, da jeg ikke har vært til det. Finnes noen papirer på spf fra tidligere, men det har ikke de sett. Vi har snakket om det, og hun skal få noe papirer på det senere, noe av det som ligger i system fra tidligere behandling osv. Så det er inngentign å finne på meg, annet en dårlige tenner. Så har det vært få, men noen ting som f.eks når hun har kommet inn, jeg sier at oj, beklager at det stinker her, jeg har glemt å gå ut med søpla, tror jeg har sagt det alle ganger. Eller at det kan ha stinka av ånde, eller at jeg sa at de medisiner vil jeg ikke bruke for har blitt feit på de, kan jeg få noe annet, vet du om noe annet? men dt er jo smååå ting. Uansett, kan jeg ikke få dekket noe tannlege, da dårlige tenner hos meg ikke bare skyldes oppkast, men også dårlig tannpuss. Jeg har ikke typiske bulimi tenner. Tror ikke det ser ut som det heller. Tannlegen vil se at det er ikke dte som gjør at tennene ,mine har blitt stygge, men at jeg har vært dårlig på tannpuss, og mat mellom tenna og belegg gjør at tenne rråtner, så da får jeg heller ike noe dekka. Anonymkode: 6fb36...c20 Da tror jeg at hun bare sa det for å virke imøtekommende, at hun forsto og ikke ble sjokkert på en måte, så du skulle føle deg bedre, hun mente nok ikke at det syntes på deg .Angående tannbehandling ville jeg prøvd uansett. Magesyren gjør emaljen tynn og porøs, og mer utsatt for råte og skader. Så du trenger ikke ha typiske bulimitenner, det tar tid å få det. Men tannlegen kan se at de er syreskadet alikevel, og at du har mer hull fordi emaljen er svak. Som du da kan få støtte til å fikse. Det kan bli sånn av å drikke veldig mye brus og juice også, det er jo ikke som at han sier at aha, her har vi en bulimiker , hvis du ikke vil fortelle det.😶 😊 Anonymkode: 27547...ade
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #18 Skrevet 12. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da tror jeg at hun bare sa det for å virke imøtekommende, at hun forsto og ikke ble sjokkert på en måte, så du skulle føle deg bedre, hun mente nok ikke at det syntes på deg .Angående tannbehandling ville jeg prøvd uansett. Magesyren gjør emaljen tynn og porøs, og mer utsatt for råte og skader. Så du trenger ikke ha typiske bulimitenner, det tar tid å få det. Men tannlegen kan se at de er syreskadet alikevel, og at du har mer hull fordi emaljen er svak. Som du da kan få støtte til å fikse. Det kan bli sånn av å drikke veldig mye brus og juice også, det er jo ikke som at han sier at aha, her har vi en bulimiker , hvis du ikke vil fortelle det.😶 😊 Anonymkode: 27547...ade Ts: Må man ha en diagnose for å få støtte til tannlegebehandling? Jeg har jo såklart ikke dette, hvem har vel det? Jeg tror de færreste har vært i behandling slik at de har fått en diagnose. Er det gjennom nav man får støtte? Nav skal i allefall betale utgifter for meg innen helse slik at jeg kan få frikort. Fordi jeg skal kanskje i behandling. Det er ikke sikkert. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for det. Anonymkode: 6fb36...c20
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #19 Skrevet 12. februar 2018 Jeg hadde ihvertfall ingen bulimi diagnose, gikk aldri til behandling, var livredd for å inrømme det. (Skulle ønske jeg hadde gjort det) Men det holdt med tannlegens søknad til nav, han skrev syreskader og erosjoner, pasienten har hatt bulimi, husker jeg. Mulig at jeg var heldig med ham, og at du må prøve fler hvis du ikke møter en like forståelsesfull. Men det virket veldig greit, og jeg var langt ifra den første sa han. Jeg har inntekt og må betale egenandel, og den varierer nok fra tannlege til tannlege, men hvis nav betaler helseutgifter for deg slipper du kanskje det også nå i første omgang:) Da er det isåfall veldig lurt av deg å gå i behandling nå, så får du diagnosen dokumentert, hvis du skulle trenge det siden. Anonymkode: 27547...ade
Anglofil Skrevet 12. februar 2018 #20 Skrevet 12. februar 2018 Kjære trådstarter Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Yvonne (mod)
Anbefalte innlegg