Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som ville stemt på et parti som forbød høye lederlønninger? Ingen burde tjene mer enn statsministeren. All inntekt over det er bortkastet og de fleste ledere sitter jo bare på rumpa uansett. 

Gi lønnen heller til de som jobber på gulvet og holder Norge i gang. Hvor mange hadde merket om sjefene i Telenor, DNB og Statoil hadde streiker?

Anonymkode: a6980...630

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man ønsker at politikere skal være drevet av indre motivasjon/insentiver, da i form av ønsket om å skape det beste for fellesskapet. For å få tak i de best kvalifiserte faglige lederne blir derimot ytre insentiver i form av høy lønn mye viktigere. Konkurranse i arbeidslivet er viktig for at samfunnet skal fungere. 

Er vel egentlig ikke så veldig vanskelig å forstå? 

https://snl.no/insentiv

Anonymkode: e92c9...f1c

Skrevet

Hva skal da være motivasjonen for å få folk tli å påta seg lederansvar? For det ER et ekstra ansvar. Ikke faen om jeg vil bli leder, med alt det fører med seg av ansvar og personaldritt. 

En kan selvsagt si at nivået er alt for høyt i forhold til ansvaret, og det er nok i veldig mange tilfeller riktig. Men at ledere skal tjene mer enn ikke-ledere, er helt ok. 

Anonymkode: 26b18...c3e

• Liker 4
Gjest GiftMann38
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du ha noe med hva jeg velger å gjøre med mine penger? Om jeg vil bruke 8 millioner i året på en leder i mitt firma så ser jeg ikke hvorfor det angår andre enn meg.

Skrevet
På 11.2.2018 den 20.21, AnonymBruker skrev:

Flere som ville stemt på et parti som forbød høye lederlønninger? Ingen burde tjene mer enn statsministeren. All inntekt over det er bortkastet og de fleste ledere sitter jo bare på rumpa uansett. 

Gi lønnen heller til de som jobber på gulvet og holder Norge i gang. Hvor mange hadde merket om sjefene i Telenor, DNB og Statoil hadde streiker?

Høres ut som en utmerket ide for å drive et land inn i fattigdom...

Anonymkode: 1692e...9e8

• Liker 2
Skrevet

Høye lederlønner er ok. Til en viss grad selvsagt. Man må sette tæring etter næring. Passer ikke å si opp f.eks 100 ansatte og deretter gi lederen f.eks 10 mill i bonus samme år.

På den andre siden må sinnsyke sluttpakker vekk. Nå nylig sa direktøren i UNN Tromsø opp jobben fordi han som han så fint sa det ville bruke mer tid på ski, skru veteranbil og seg selv. Han har sluttpakke på 1,5-2 mill pr år til han er pensjonist. Og han er akkurat fyllt 50 år!!!! Det er ikke greit!

Anonymkode: b5d88...e90

• Liker 4
Skrevet

Hva private selskap velger å gjøre med pengene sine, er ikke vår sak. Det får bli opp til eierne. 

Men når det er sagt, så har vel forskning vist at høyere lederlønninger ikke gir bedre resultat. En kan si at høye lederlønninger har utviklet seg heller irrasjonelt over årene, og det faktum at ledere ofte sitter i styret til andre selskap, slik at alle har incentiv av å øke lønninger. Dersom du sitter i styret til Selskap A, men er selv sjef for selskap B, og sjefen for selskap A sitter i styret til selskap B, så ser du kanskje hvordan høyere lønn fra ene siden kan føre til høyere lønn på andre siden. 

Ellers er jo selskap veldig redde for å miste "de beste", og betaler dyr premium for å sikre seg dem. På den andre siden krever potensielle ledere høy lønn og god fallskjerm, med begrunnelse om at karrieren deres står på spill om bedriften går under (som de kanskje ikke har kontroll over). 

Og til slutt: De fleste årslønninger til ledere er helt kurante. Det er snakk om 10-20 ganger årsinntekt - Det de tjener på er bonuser og aksjeandeler. Det er der de virkelige pengene ligger. Dette er også for å incentivere bedre resultat. 

Dersom en CEO får 5000000 aksjer i selskapet, så ser dere at det ikke skal mye til før disse er verdt veldig mye. Et hopp på 10 kr gjør at sjefen plutselig er verdt 50 Millioner mer. Men det skal nevnes at disse folka kan gjøre dårlige valg for å presse opp aksjene, som de selv har planer om å selge. 

Anonymkode: 7d06b...a69

Gjest Overrasket
Skrevet

Dersom du forbyr et gitt lønnsnivå for en gruppe, betyr ikke det at andre grupper får høyere lønn. Det betyr bare at mer penger holder igjen i bedriften/deles ut i utbytte til aksjonærene. Da er det vel bedre at en leder får en høy lønn, enn at enda flere penger skal betales ut til aksjonærene. Vil du gjøre noe med lønnen til de lavest betalte må du nesten lage en lov om minimumslønn, men det vil etterfølges av økte matvarepriser, økte boligpriser osv. så det er nok ikke så hensiktsmessig. Generelt skal man være litt forsiktig med bare å finne opp masse idealistiske lover om økonomi uten å ha tatt et relevant studium slik at man har kunnskap om årsak og virkning, og kan selv sette sammen en logisk tankerekke om mulig konsekvenser av et forslag, samt hvorvidt man liker eller ikke liker de mulige konsekvensene.

Skrevet

De sjuke gullpakkene har jeg problemer med, men ser ingen grunn til å forby lederlønningene. Men jeg synes det er HELT feil at de rikeste skal få skatteette. Høy lønn + normal skatt er en rettferdig løsning i mine ører. 

Anonymkode: 10538...8f3

• Liker 2
Skrevet

Det burde innføres en regel om at de best lønnede på en arbeidsplass aldri kan tjene mer enn det dobbelte av dem med lavest lønn (forutsatt 100% stilling). Dette vil i det minste begrense forskjellsbehandlingen noe.

Anonymkode: f096b...8ea

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det burde innføres en regel om at de best lønnede på en arbeidsplass aldri kan tjene mer enn det dobbelte av dem med lavest lønn (forutsatt 100% stilling). Dette vil i det minste begrense forskjellsbehandlingen noe.

Så desom man leder en arbeidsplass med ufaglærte som tjener 380 000,- i året så kan lederen aldri tjene mer enn 760 000,-? For jeg hadde i alle fall ikke giddet å ha lederansvar for en så lav sum :fnise: 

Jeg tror ikke du helt har begrep om hva en lederjobb i en stor bedrift innebærer. Å aldri ha helt fri for det er alltid e-poster og telefoner som må besvares. Å bli oppringt til alle døgnets tider når noe ikke går etter planen. Å risikere avisoppslag med bilde og kommentar fra deg dersom noen i bedriften møller på leggen...

Anonymkode: 80fd6...2cf

Skrevet (endret)

Enkelt og greit. Forskjellen på en middels og god leder har uendelig mer å si for inntjeningen til bedriften enn samme forskjell har for 1 som "jobber på gulvet"

Endret av MonsIvar
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så desom man leder en arbeidsplass med ufaglærte som tjener 380 000,- i året så kan lederen aldri tjene mer enn 760 000,-? For jeg hadde i alle fall ikke giddet å ha lederansvar for en så lav sum :fnise: 

Jeg tror ikke du helt har begrep om hva en lederjobb i en stor bedrift innebærer. Å aldri ha helt fri for det er alltid e-poster og telefoner som må besvares. Å bli oppringt til alle døgnets tider når noe ikke går etter planen. Å risikere avisoppslag med bilde og kommentar fra deg dersom noen i bedriften møller på leggen...

Anonymkode: 80fd6...2cf

760.000 høres da ut som en klekkelig gasje som alle burde være tilfreds med.

• Liker 1
Skrevet

Absolutt ikke

Anonymkode: 64553...b11

Skrevet

Det er greit at de tjener mer da de har mer ansvar,men lønna burde også variere etter hvor mye de faktisk får utrettet.

Leverer du dårlig så burde det bli sett på om du kanskje ikke passer som leder allikavel. Samme om det er resultatmessig eller om de ansatte er misfornøyde med deg.

Skrevet
På 15.2.2018 den 19.05, AnonymBruker skrev:

Sånn er det jo. Tror ikke barnehagestyrere tjener så mye mer enn det

Anonymkode: fa94e...088

Skrevet
På 11.2.2018 den 20.21, AnonymBruker skrev:

Folkene på gulvet velger jo selv lønn.

Når jeg ser etter en ny jobb vurderer jeg hva jeg er verdt og så ber jeg om det. Hvis de er gniene finner jeg noen som ikke er det. Eller starter min egen bedrift.

At fattige folk ikke forhandler riktig er virkelig ikke ledernes feil.

Makan til smålighet å ville redusere lønnen til noen andre fordi man selv har valgt et yrke uten brukbar betaling. Hvis du trenger mer penger, hvorfor ble du ikke bare direktør i telenor?

I tillegg, hvis du misliker lederlønnen i telenor er det rivende enkelt å gjøre noe med, bytt teleselskap, eller start ditt egent og betal deg selv lite. Vidar Vollvik har masse erfaring i å tape penger på å drive selskaper, les om han og følg eksempelet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...