Gå til innhold

kjæresten skal flytte inn - hvordan fortelle venninna at hun må flytte ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 22 år som for tiden studerer. For to år siden kjøpte jeg leilighet og venninna mi flyttet inn. Vi har tidsubestemt kontrakt med 3 måneders oppsigelse. Planen var i utangspunktet at vi skulle bo sammen nå til sommeren, men nå har vi begge bestemt oss for at vi skal gå to år ekstra på skole, og det virker som hun har tatt som et selvfølge at hun skal bo her de neste to årene også. 

Kjæresten min skal også begynne på skole her, og vi har nå bestemt oss for å flytte sammen til høsten. Det vil si at venninna mi må flytte ut. Jeg synes det er så vanskelig å vite hva jeg skal si eller når jeg skal si det. I utgangspunktet burde jeg vente til mai for å være sikker på at jeg har inntekt til å betale ned på lånet, men siden det virker som hun tror vi skal bo sammen videre vil jeg ikke komme midt i eksamensperioden og si hun må finne seg en ny plass å bo. Jeg vil hverfall gi henne en liten advarsel og si at vi tenker på å flytte sammen, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. Det har vært så utrolig dårlig stemning mellom oss i det siste, og vi snakker rett og slett ikke når vi er hjemme. Jeg er mye borte, enten på skolen, på besøk hos venninner, eller ute å reiser, og hver gang jeg kommer hjem virker hun bare sur og ser ikke engang på meg. Blir så vanskelig å starte en slik samtale med henne når hun bevisst prøver å unngå meg hjemme. Dette er velig ubehagelig, og jeg føler meg rett og slett ikke velkommen i mitt eget hjem.

Hva burde jeg gjøre? Burde jeg si fra nå eller vente til mai? Hvordan ville dere gått frem for å fortelle det?

Anonymkode: a9d37...efa

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan hun være sur fordi hun har skjønt eller hørt via andre at hun må flytte ut? I så fall er det jo klar bane til å snakke om det.

Anonymkode: ff09c...be6

• Liker 25
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan hun være sur fordi hun har skjønt eller hørt via andre at hun må flytte ut? I så fall er det jo klar bane til å snakke om det.

Anonymkode: ff09c...be6

Jeg har kun snakket med bestevenninna mi, foreldrene mine og selvølgelig kjæresten min om at han skal flytte inn, så tror ikke hun vet noe

• Liker 1
Skrevet

Men hun har vel skjønt det av seg selv da.

Anonymkode: 1d651...bcd

• Liker 6
Skrevet

Selvsagt må du si noe med en gang slik at venninna di kan begynne å se seg om etter et annet sted å bo. 

Anonymkode: 78769...be4

• Liker 23
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en jente på 22 år som for tiden studerer. For to år siden kjøpte jeg leilighet og venninna mi flyttet inn. Vi har tidsubestemt kontrakt med 3 måneders oppsigelse. Planen var i utangspunktet at vi skulle bo sammen nå til sommeren, men nå har vi begge bestemt oss for at vi skal gå to år ekstra på skole, og det virker som hun har tatt som et selvfølge at hun skal bo her de neste to årene også. 

Kjæresten min skal også begynne på skole her, og vi har nå bestemt oss for å flytte sammen til høsten. Det vil si at venninna mi må flytte ut. Jeg synes det er så vanskelig å vite hva jeg skal si eller når jeg skal si det. I utgangspunktet burde jeg vente til mai for å være sikker på at jeg har inntekt til å betale ned på lånet, men siden det virker som hun tror vi skal bo sammen videre vil jeg ikke komme midt i eksamensperioden og si hun må finne seg en ny plass å bo. Jeg vil hverfall gi henne en liten advarsel og si at vi tenker på å flytte sammen, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. Det har vært så utrolig dårlig stemning mellom oss i det siste, og vi snakker rett og slett ikke når vi er hjemme. Jeg er mye borte, enten på skolen, på besøk hos venninner, eller ute å reiser, og hver gang jeg kommer hjem virker hun bare sur og ser ikke engang på meg. Blir så vanskelig å starte en slik samtale med henne når hun bevisst prøver å unngå meg hjemme. Dette er velig ubehagelig, og jeg føler meg rett og slett ikke velkommen i mitt eget hjem.

Hva burde jeg gjøre? Burde jeg si fra nå eller vente til mai? Hvordan ville dere gått frem for å fortelle det?

Hvorfor snakker du ikke med venninnen din?? Hva ville du ønsket dersom du var i din vennines situasjon?

• Liker 3
Skrevet

Synes ikke du skal være redd for en reaksjon når hun går rundt og er så drittsur. Synes du skal lufte det nå. Hun tar det nok hel greit :) 

Anonymkode: af0db...e73

• Liker 6
Skrevet

Du må si i fra nå så hun får forberedt seg. Bare å sette deg ned å si at siden kjæresten din skal begynne på skole her så blir det naturlig at han flytter inn i din leilighet til høsten og at da må hun desverre finne noe annet til den tid.

Anonymkode: ad804...7c8

• Liker 5
Skrevet

Med tre måneder oppsigelsestid, så sier du i fra slik at hun er ute når du vil at hun skal være ute. Sier du i fra nå, er vel det å anse som varsel om oppsigelse og de 3 mnd begynner å løpe nå allerede?

Anonymkode: 7b38b...eed

• Liker 2
Skrevet

Man gir et varsel, ikke advarsel. Lær forskjellen. 

Anonymkode: 6a7dc...5db

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville sagt ifra nå om at hun kommer til å bli sagt opp med utflytning slik og slik dato. Deretter ville jeg gitt skriftlig oppsigelse tre måneder før. Da har du gitt henne ekstra lang tid til å se etter noe nytt, men du risikerer selvsagt også at hun sier opp før du hadde tenkt å si henne opp og derfor flytter ut litt før.

Det er allerede dårlig stemning hjemme, så du har du vel ikke så mye å tape med tanke på det.

• Liker 11
Skrevet

Gi beskjed om at hun må flytte ut til høsten pga kjæresten skal flytte inn.

Skrevet

Siden det er dårlig stemning allerede nå, så har du neppe mye å tape på å si det nå. Det er jo naturlig at du vil bo sammen med kjæresten. Ta det over en middag eller be henne komme ut i stuen fordi du har noe du må si. Fortell at din kjæreste nå skal studere i samme by og at dere har planer om å bo sammen, dvs. at han skal flytte inn hos deg og at dere to har lyst å bo sammen kun som kjærester (dvs at hun ikke kan bo hos deg). Minn henne på at hun fremdeles har 3mnd å finne nytt sted å bo, men at hun kan bo hos deg frem til kjæresten din flytter inn om hun ikke finner noe (høsten). Ville skrevet en skriftlig kontrakt på dette i såfall slik at du har noe å vise til om det blir problemer. Viktig å få med hvilken dato dere avtaler at hun SKAL ut. 

Skrevet

Si fra så tidlig som mulig. Du må jo uansett si det før eller senere, så da er det greit for henne å få ekstra lang tid på seg.

Anonymkode: 89b71...0d8

Skrevet

Beste er å ta det opp så fort som mulig. Sånn at hun får god tid på seg til å finne noe. Du må ikke være redd for å si ifra. Skal kjæresten flytte inn, så må du jo ta dette opp med henne. Hun blir kanskje sur, men da får hun bare bli det. Forståelig du vil bo med han 

• Liker 1
Gjest GoldenLioness
Skrevet
På 11.2.2018 den 18.27, AnonymBruker skrev:

Si det rett ut som det er. 

Om stemningen allerede er dårlig et bedre å bare hoppe i det og bli ferdig med det.

Til sommeren så flytter kjæresten min inn til meg. Sier i fra nå så du har god tid på å finne deg et nytt sted å bo.

Skrevet

Gi beskjed om at kjæresten din skal flytte inn til høsten, så hun må flytte ut innen en viss dato. Så sender du skriftlig varsel tre måneder før den datoen. Det kan være at hun bestemmer seg for å si opp og flytte før, men jeg syns ikke du skal late som ingenting og vente til det er tre måneder igjen så du skal slippe å betale alle utgifter selv. Det er utrolig stygt gjort mot venninnen din, ærlig talt

Anonymkode: 5d236...452

• Liker 6
Skrevet

Helt forståelig at kjæresten skal bo hos deg, men du kan ikke vente til det kun er 3 mnd igjen med å si noe når du faktisk vet nå.

Det er å spekulere økonomisk i egne venninner og ikke så veldig hyggelig. Om hun finner noe annet før den tid, altså med 3 mnd oppsigelse selv - så må du bare ta kostnaden selv sammen med kjæresten.

Anonymkode: 0c4d9...d83

• Liker 6
Skrevet

Hvordan kan du prioritere en mann foran venninnen din?

Hoes before bros. Betyr det ingenting lenger?

Anonymkode: 8a76e...eed

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Du sier det som det er, at kjæresten skal flytte inn,, sånn at hun må flytte ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...