Gå til innhold

Hente pus hjem i morgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg skal hente en skjønning fra Redd Dyra i morgen, og lurer fælt på om jeg egentlig har alt jeg trenger til det nye familiemedlemmet?

Jeg har; kattedo, kattesand, klorestativ, halsbånd, våt fôr, mat/vann skåler, transport bur. Og jeg skal kjøpte tørrfôr i morgen, men lurer også på hvilket tørrfôr som er best? Fikk ikke noe opp på Google når jeg prøvde der, kom bare frem til at de billigste alternativene ikke er bra.

Så har jeg alt jeg trenger til pus kommer hjem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket tørrfor kommer an på hvilken katt det er, det vil si, hvor gammel den er, hvordan vekten er, hvordan pelsen er, generell helse og lignende. Det beste er å sjekke hva den har fått i det siste, brå overganger kan gi trøblete mage. 
Om man går innom dyrebutikker, så er dem ofte veldig flink til å gi råd om foring :) 

Angående utstyr ser det ut som du er godt forberedt, men er greit å ha noen leker også :) 

Skrevet
50 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Hvilket tørrfor kommer an på hvilken katt det er, det vil si, hvor gammel den er, hvordan vekten er, hvordan pelsen er, generell helse og lignende. Det beste er å sjekke hva den har fått i det siste, brå overganger kan gi trøblete mage. 
Om man går innom dyrebutikker, så er dem ofte veldig flink til å gi råd om foring :) 

Angående utstyr ser det ut som du er godt forberedt, men er greit å ha noen leker også :) 

Pus som skal bli med meg hjem er 4 år, kort håret og normalvektig. De får blandet for hos Redd Dyra. Får nok bare gjøre som du sier, høre hos en dyrebutikk. :) 

Ja, katteleker har jeg og, glemte å skiv det på bare. Håper jeg er godt forberedt til lille ruska skal komme hjem!!

• Liker 1
Skrevet

Orijen, men råforing er best.

Anonymkode: ba12d...b7f

• Liker 1
Skrevet

Ville spurt hvilket fór den har fått hittil og fortsatt på det en stund for å gjøre overgangen til nytt hjem smidigst mulig.

Anonymkode: 487c1...fce

• Liker 2
Skrevet
16 hours ago, Lillemorbare said:

Pus som skal bli med meg hjem er 4 år, kort håret og normalvektig. De får blandet for hos Redd Dyra. Får nok bare gjøre som du sier, høre hos en dyrebutikk. :) 

Ja, katteleker har jeg og, glemte å skiv det på bare. Håper jeg er godt forberedt til lille ruska skal komme hjem!!

Jeg og pusene mine er veldig fornøyd med Royal Canin, så ut i fra info på din pus, så ville jeg prøvd Sterilized, Indoor eller Outdoor i starten. 
Orijen og Acana er også gode for, men mine liker ikke dette noe spesielt bra. 
Har også prøvd Hills, og det er heller ikke spiselig i følge min gjeng. 

For til katt er en jungel generelt, mange artikler og forskninger motsier hverandre også. Det eneste de fleste er enig om, er at billig butikkfor ikke er spesielt bra. Så man må egentlig bare prøve seg litt fram, og finne ut hva din katt foretrekker og har behov for. Noen ganger må man justere typen for i løpet av året/sesonger. 
Så start med noe "standard" kvalitetsfor, og gjør eventuelt justeringer etterhvert :) Jeg føler meg trygg på min foring av pusene mine, men har årlig helsesjekk hos veterinær, hvor jeg alltid spør om hva dem mener om min foring på de aktuelle kattene, og om jeg bør justere/bytte noe. 

Og gratulere med nytt familiemedlem :D 

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, Lillemorbare said:

Hør med Redd dyra hvilket for den er vant med. Det skader ikke å fortsette med det, men det skader heller ikke å bytte til et annet. Tørrfor er anbefalt, men det de har i vanlige matbutikker er ikke så næringsrikt. Kjøp det derfor heller hos dyrlegen, dyrebutikken eller felleskjøpet. Det finnes mange merker å velge i. Vær forberedt på at katta kanskje ikke liker alle typer tørrfor like godt. Derfor kan det være lurt å kjøpe små poser og prøve seg fram med hva katta synes er best. Min katt liker de fleste merker, men vil ikke ha royal canin. Virker som alt annet jeg har prøvd er greit.

Skrevet

Personlig så har jeg funnet ut av at de fleste lekene vi har kjøpt til vår katt, ikke blir brukt men mye annet som man har hjemme fra før av fungerer helt fint!

Tips til leker: laserpeker, rulle et ark til en ball(favoritten hos oss), rolle en sokk til en ball, hårstrikk, garn som du gjør til en ball i enden med et langt snøre som den henger i, pingpong ball osv.

Lykke til!

Anonymkode: b1f62...166

Skrevet

Litt snop kanskje. Jeg kjøper tørrfor på dyrebutikk, men snop på matbutikk. Dreamies er topp hos oss, og lange sticks. De er veldig greie de første dagene, om pus er redd og ikke vil komme helt nært kan man lokke med sticks.

Skrevet

Vi bruker Royal Canin til våre katter. De får også litt våtfor. Vi har to katter og de får dele en pose med våtfor hver morgen. Blitt en rutine. Vi varierer på hvilket våtfor vi gir. Noen ganger er det Whiskas og andre ganger Hills fra dyrebutikk. De liker også Soup som de selger i dagligvare. Snacks varierer også hvor vi kjøper fra. Forsøker å variere kosten deres slik at de ikke blir kresne. En del katter er det. 

Har vi reker får de smake litt. De elsker det! Fisk får de av og til. Kylling. 

Skrevet

Vi bruker Acana med oksekjøtt, og har også en mindre pose med Orijen kylling for å variere litt. Ellers får han våtfor 1-3 ganger i uken til "middag". Tørrfor står fremme og er tilgjengelig for katten hele tiden. Ville hørt med dyrebutikken, det var der vi ble anbefalt foret vi bruker. Var uvitende i starten og brukte friskies fra dagligvarebutikk. 

Ellers ville jeg kjøpt litt mer leker, f.eks sånn "fiskestang" som du kan leke med katten med, lekemus, ball, osv. Finnes mye kjekt på dyrebutikken. Hos oss er grå lekemus det mest populære, særlig om de har små kuler inni så den rasler når katten leker med den. Har måttet kjøpe ny helt lik mus 5 ganger siden vi fikk pus for to år siden, fordi den blir så herpet av mye bruk.

Anonymkode: fb70a...f97

Skrevet

Orijen er tørrforet med høyest proteininnhold og har svært lite karbohydrater. Og veterinærene hevder de trenger tørrfór for å holde tannsten unna. Men prøv gjerne rå-fór hvis du orker. Det luktet forferdelig da jeg prøvde, og mine to rømme unna!

Min ene fikk "best-shape-prisen" på utstilling nylig, bland alle i sin rase. Og hun spiser Orijen kattungemat til tross for at hun er voksen.

Skrevet

Takk for alle tips! Virker som pus stoooortrives her hjemme. Leker har ikke vært av interesse så langt, vil bare ligge i sofaen og kose :ninuskapus:

Fikk anbefalt tørrfôr av dyrebutikken, men pus spiser ikke så mye annet en middagen sin(våtfor), så burde kanskje vurdere kun råkost? Eller kan det være at pus ikke vil spise så mye siden det er nytt hjem?

Skrevet
9 hours ago, Lillemorbare said:

Takk for alle tips! Virker som pus stoooortrives her hjemme. Leker har ikke vært av interesse så langt, vil bare ligge i sofaen og kose :ninuskapus:

Fikk anbefalt tørrfôr av dyrebutikken, men pus spiser ikke så mye annet en middagen sin(våtfor), så burde kanskje vurdere kun råkost? Eller kan det være at pus ikke vil spise så mye siden det er nytt hjem?

Nytt hjem er ofte litt spennende og skummelt, så vent et par uker før du vurderer å endre fóringen. Og våtfór vil *alltid* være mer interessant enn tørrfór, uansett hva du fórer med.

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, Lillemorbare said:

Om du gir tørrfor kan du ha tørrfor stående fremme hele tiden, katter regulerer måltidene sine selv. Råfor er sannsynligvis bedre for, og dersom du velger riktig merke er det også mer etisk

Anonymkode: 93a04...4d4

Skrevet
1 time siden, Minya skrev:

Nytt hjem er ofte litt spennende og skummelt, så vent et par uker før du vurderer å endre fóringen. Og våtfór vil *alltid* være mer interessant enn tørrfór, uansett hva du fórer med.

Det er sant. Med de andre kattene jeg har hatt har vi alltid spist middag(våtfor for pus) sammen kl 17, så vil innføre det med henne også, er så koselig atte!

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du gir tørrfor kan du ha tørrfor stående fremme hele tiden, katter regulerer måltidene sine selv. Råfor er sannsynligvis bedre for, og dersom du velger riktig merke er det også mer etisk

Anonymkode: 93a04...4d4

Tørrforet står fremme hele tiden, så vidt rørt det bare. Jeg får se an noen uker, så pus har landet litt her hjemme. Men takk for tips!

Skrevet

Som mange andre skriver, hør hva pus spiser nå. Start med det og evt. beveg deg over på et annet om du ønsker.

Mine to gutter har vert velsig fornøyd med både steralized fra Royal Canin og Eukenuba. Et for fra Hills (tror jeg) som hadde en ny sammensetning av grønnsker og kjøtt... det gikk rett i magen på han ene min, men har ikke testet ut "vanlig" for fra Hills :) 

Mine spiste mye butikk tørrfor i starten, men det jeg merket der var at de veldig fort gikk lei, og jeg måtte bytte type (som passet dårlig for han ene som har sensitiv mage 😅). 

Veldig fornøyd med Royal Canin som det går i nå:nordvesta: 

Leker... er viktig å aktivisere katten, men har selv funnet ut at du bør ikke kjøpe for mye før du lærer hva katten liker. Kjøpte en del selv; Mus er bra, baller ikke fult så kjekt 😅 

Men virker som om du har det meste som trengs 👍🏻😸

Anonymkode: 63cd2...b69

Skrevet

Min spiser helt enkelt Friskis tørrfor og Purina Gourmet våtfor, begge deler handles inn hos butikken på hjørnet. Han er en flott, stor katt, alltid vært frisk og sterk.

Tror det er mye det samme som er i de ulike forene, bare prisene som varierer...

Anonymkode: d4aeb...629

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...