Gå til innhold

Rasisme i Norge

Fremhevede innlegg

Gjest Catalina Culès
Skrevet
26 minutter siden, Elseby13 skrev:

Jeg skjønner ikke hva du mener. Hva er eksemplet ditt? Hva opplevde du? Jeg er interessert i å høre om folks møte med rasisme. Jeg har bodd i Norge i 48 år, men møtt rasistiske holdninger de siste par årene. Min opplevelse er at nordmenn blir mer skeptiske til medmennesker med mørk hud. Dette syns jeg er trist fordi jeg anser meg selv for norsk.

Ok, det var en som lurte på hvor jeg og min venninne kom i fra, vi svarte hvor, men denne personen mente hvor i egentlig kom i fra, jeg har syd-europeisk utseende min venninne er har indisk utseende, og er født i Norge,, hun ble ganske fornærmet for at denne personen ikke så på henne som norsk , men jeg mener hun bare kunne si at hun var født i Norge og at foreldrene kom fra India. Jeg tenkte ikke noe rasisme med dette, og prøvde å forklare henne at personen nok bare var nykjerrig, som så mange er når de møter nye folk, for personen var bare hyggelig og ikke frekk på noen måte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
53 minutter siden, Catalina Culès said:

Ok, det var en som lurte på hvor jeg og min venninne kom i fra, vi svarte hvor, men denne personen mente hvor i egentlig kom i fra, jeg har syd-europeisk utseende min venninne er har indisk utseende, og er født i Norge,, hun ble ganske fornærmet for at denne personen ikke så på henne som norsk , men jeg mener hun bare kunne si at hun var født i Norge og at foreldrene kom fra India. Jeg tenkte ikke noe rasisme med dette, og prøvde å forklare henne at personen nok bare var nykjerrig, som så mange er når de møter nye folk, for personen var bare hyggelig og ikke frekk på noen måte.

Dette er da ikke rasisme, og ingenting å bli fornærmet over. Vi har opplevd sånt. Barns mine er stolte av sitt opphav, og sin familie og forklarer villig vekk. 

Er jo bare å svare, eller om det ikke passer med store utgreiinger, så dra på smilebåndet og si «long story» 😊

Tenker at om man opplever slikt som krenkende, trenger man å gå i seg selv.

Anonymkode: 54a8b...cb3

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er da ikke rasisme, og ingenting å bli fornærmet over. Vi har opplevd sånt. Barns mine er stolte av sitt opphav, og sin familie og forklarer villig vekk. 

Er jo bare å svare, eller om det ikke passer med store utgreiinger, så dra på smilebåndet og si «long story» 😊

Tenker at om man opplever slikt som krenkende, trenger man å gå i seg selv.

Nå var det jo ikke jeg som tok det som rasisme da, men venninna mi..

Skrevet
19 minutter siden, Catalina Culès said:

Nå var det jo ikke jeg som tok det som rasisme da, men venninna mi..

Ja, jeg forsto det 😉

Det er allikevel problematisk med «offisielle» statistikker som går på subjektive følelser/opplevelser av rasisme, om det da teller med slikt som dette. 

Det er et problem om media beskriver en virkelighet full av rasisme, om det er en virkelighet som folk flest ikke kjenner igjen. 

Tenker det er to aspekter det bør forskes på, og forklares som det ikke er særlig fokus på. 

-Hvorfor føler noen mer rasisme, enn andre. 

-Hvorfor blir noen individer faktisk utsatt for mer rasisme, enn andre individer med samme hudfarge.

Gjest making.a.mess
Skrevet

Rasisme? Om politiet arresterer en mørkudet banditt så er det jo politiet som får pes for å være rasister...  

Det ropes om rasisme over den minste motgang utlendinger opplever.

Skrevet

Jeg lurer på om det er slik at dersom man er norsk, men med mørk hud, så kan man lett føle seg som en "dårligere" nordmann? Altså at det blir "oss" og "dem"? Håper ikke det! Jeg har heldigvis sett veldig lite til rasisme, men det kan jo hende at mine utenlandske venninner føler det på en annen måte. Uansett bør vi alle so ifra om vi ser, eller opplever det. Rasisme blir bare for dumt. 

Anonymkode: a1a5a...ae9

Skrevet

jeg har en halvbror som har en bestefar (!!!) fra sri lanka. Han er derfor litt mørk i huden selv om vi har samme mamma. Han har opplevd så mye dritt gjennom tidene fordi han har annerledes hudfarge. senest i fjor vinter så ble han anmeldt til politiet for å ha båret en kniv. det var personer rundt han som følte seg truet. Det viste seg at han bare hadde spist et eple som han skjærte med en vanlig smørkniv. Han er utdannet økonom og har aldri gjort en flue vondt. Han ble omtalt som utenlandsk, bevæpnet og truende av politiet. Anmeldelsen ble selvsagt trekt og politiet måtte komme hjem til han for å beklaget tilfelle. Det viste seg da at de hadde sjekket opp overvåkningskamera på olso s.  Vi kommer fra en liten bygd, der det er få mørkhudete. Det var en gang en pc som var stjelt fra skolen, den som hadde gjort det var mørk i huden. Min bror fikk skylden, kun fordi han var mørk. (igjen så fant de ut at dette ikke stemte). Jeg tror det er mye indirekte rasisme her i Norge. 

Anonymkode: 1b42c...918

Skrevet
På 11.2.2018 den 17.05, AnonymBruker skrev:

Tenker, tror, merker DU mye til rasisme i det norske samfunnet? Er det et stort problem, eller er det ikke det? Hva baserer du din mening på? 

Nordmenn flest her til lands har det ganske godt. Dersom de sosioøkonomiske forskjellene hadde vært som situasjonen har vært i de baltiske landene, hadde nok en god del nordmenn også vært mer direkte om hva de mener om folk fra andre deler av verden her på berget. Men det er ikke minste tvil om at det er folk som mener at mennesker utenfor Norge og Europa er underdanige pba hudfarge, kultur, osv beliggenhet. Dette er også noe som kommer tydelig frem i ulike forum og kommentarfelt.

Det er kanskje lite åpenlys rasisme. En del skruer kanskje. Dog mye trynefaktor. Som innvandrer merker du på hvor annerledes du blir behandlet sammenliknet med nordmenn/skandinavere (f.eks. kundeovervåking og kundebehandling). 

Anonymkode: 5e7a4...09a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om det er slik at dersom man er norsk, men med mørk hud, så kan man lett føle seg som en "dårligere" nordmann? Altså at det blir "oss" og "dem"

Anonymkode: a1a5a...ae9

Så lenge man er en minoritet vil man ha "negativ" stempel over seg som "de andre", bare fordi mann er litt annerledes. Selv det å være same er "negativt" eller kan brukes som skjellsord. Norge burde selvsagt være stolt av Samene tilhørighet her til lands.

Anonymkode: 5e7a4...09a

Skrevet

Jeg har noen ganger opplevd direkte rasisme, men tror heldigvis jeg har opplevd mindre enn forhold til mine amerikanske venner. Jeg vet ikke hvorfor folk på sosiale medier har begynt å synes at rasistiske utsagn er helt akseptabelt nå til dags, jeg ser altfor mye stygge kommentarer på FB.
 Ofte på utesteder møter jeg folk som har fordommer at asiater er lette å mobbe, så de begynner å dra øynene sine og synge ''ching chong'' og ler av oss, helt til vi begynner å kjefte på dem og blir helt pysete :dry:. Har også fått dritt kommentarer fra folk som prøver å blande forholdet mitt med mannen min (som er europeer), hørt bla.jeg er en thai hore som man ikke skal være seriøs med, ødelegge ''hvite gener'' og gi stygge apebarn. Ble så sur at jeg helte øl på disse kvinnene :laugh: Ellers så opplever jeg egentlig ikke mye av det, men det skjer av og til. De fleste i landet er jo hyggelige.

Anonymkode: 5e97e...d1f

• Liker 1
Skrevet

Da jenta mi fortalte i barnehagen at hun skulle ha bunad på seg på 17. mai-feiring med barnehagen, fikk hun beskjed fra ei jevnaldrende jente at hun ikke kunne ha på seg bunad fordi hun har mørk hud. Da jenta mi svarte at det ikke var sant, sa denne jenta at det var sant, fordi bunad er norsk og mammaen hennes hadde sagt at ekte norske barn har lys hud og lyst hår. Fikk gjenfortalt fra ped leder fordi jenta mi var veldig lei seg. Denne andre jenta har jo ikke fått slike holdninger av seg selv, det er et vitne om rasistiske holdninger som eksisterer rundt om, uten at det så ofte kommer veldig eksplisitt til syne.

Anonymkode: 66dd3...e73

Skrevet

Den verste rasismen jeg har opplevd er mot norske personer, så ja! Vet at flere foreldre til utlendinger jeg kjente ikke likte at de var med meg fordi jeg er blond og norsk.

Anonymkode: 6d2ab...6fa

• Liker 3
Skrevet
På 12.2.2018 den 13.27, WubWub skrev:

Stadig flere jenter opplever rasisme i skolehverdagen sin dessverre, dette er et økende problem i samfunnet. ;

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/nye-norge/unge-jenter-blir-hetset-av-moralpolitiet/a/10002677/

Var i mindretall

- I klassen på skolen i Groruddalen var mindretallet av jentene etnisk norske. Mari skilte seg ut, både som en jente som sto for meningene sine, men også som lys og blond, forteller Maris mamma, Kristin Pedersen.

- De kalte meg dum, bimbo, hore og billig, fordi jeg var blond, sier Mari.

«Stadig flere» sier du, og linker til en 8 år gammel artikkel...

Alle steder vil det være en fare for at majoriteten oppfører seg ufint mot minoriteten. Noen få steder i Norge er majoriteten ikke etnisk norske, og de etnisk norske kan i dette miljøet oppleve rasisme. Men å påstå at det er et stort omfang av rasisme fra ikke-etisk-norske mot etnisk norske i Norge blir bare idiotisk, og viser at du ikke evner å se hvilke betraktelig større problemer mennesker med mørk hud eller unorske navn kan oppleve i Norge. 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle steder vil det være en fare for at majoriteten oppfører seg ufint mot minoriteten. Noen få steder i Norge er majoriteten ikke etnisk norske, og de etnisk norske kan i dette miljøet oppleve rasisme. Men å påstå at det er et stort omfang av rasisme fra ikke-etisk-norske mot etnisk norske i Norge blir bare idiotisk, og viser at du ikke evner å se hvilke betraktelig større problemer mennesker med mørk hud eller unorske navn kan oppleve i Norge. 

Du kan umulig bo i Oslo eller være blond jente!

Anonymkode: 6d2ab...6fa

Skrevet

Eller jødisk

Anonymkode: c4235...55d

Skrevet
On 2/14/2018 at 12:20 AM, AnonymBruker said:

Det er definitivt helt vanlig og akseptabelt å true døtre og søstre dersom de har norske venner og spesielt norske kjærester. Man behøver ikke være i majoritet heller. Denne rasismen er omfattende og lite belyst. Og langt mer alvorlig enn å spørre folk hvor de er fra. 

Anonymkode: f40c1...a92

Skrevet

For en stund siden stod jeg på t-banen, og det kom noen som skulle sjekke at alle hadde betalt for billetter, eller hadde månedskort. 

Ett par stykker i vognen var mørke i huden, og snakket temmelig gebrokkent norsk. De begynte å skrike om "rasisme, rasisme, rasisme" mot de som skulle sjekke billetter. Dersom kontrollørene bare hadde sjekket utlendingene (men latt alle andre i vognen  være i fred) så kunne de selvfølgelig ha klagd over rasisme og diskriminering... 

Men kontrollørene skulle jo faktisk sjekke SAMTLIGE i vognen, ikke bare de som var mørke i huden. Men en del tullinger skriker jo om "Rasisme" for hver minste lille ting, uansett hva det gjelder...

Anonymkode: 8bc0d...b58

• Liker 1
Skrevet

Ja det finnes rasisme, ja det finnes de som er helt tullete i hode, men generelt synes jeg nordmenn er ganske greie.

Føler at mye av snakket kommer fra USA og det er trist at ett land der det faktisk er "krig" mellom folk skal kunne påvirke andre land så veldig.

Jeg bor I utlandet (hvitt europeeisk land) og her ser jeg mer til det. Ett blandet par her blir kalt for n***eren og prinsessa og det liksom bare er så morsomt. Hvis man sier noe rasistisk i Norge så må man være litt slu med det, her kan man si det helt åpent og folk nikker med. Kvalmende.

Anonymkode: fa395...89f

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

For en stund siden stod jeg på t-banen, og det kom noen som skulle sjekke at alle hadde betalt for billetter, eller hadde månedskort. 

Ett par stykker i vognen var mørke i huden, og snakket temmelig gebrokkent norsk. De begynte å skrike om "rasisme, rasisme, rasisme" mot de som skulle sjekke billetter. Dersom kontrollørene bare hadde sjekket utlendingene (men latt alle andre i vognen  være i fred) så kunne de selvfølgelig ha klagd over rasisme og diskriminering... 

Men kontrollørene skulle jo faktisk sjekke SAMTLIGE i vognen, ikke bare de som var mørke i huden. Men en del tullinger skriker jo om "Rasisme" for hver minste lille ting, uansett hva det gjelder...

Anonymkode: 8bc0d...b58

Et vanlig triks er jo å anklage andre for hva de selv er for å unngå å bli stemplet som rasister. Mange blir rett og slett opplært fra barndommen til at nordmenn (og jøder) er ondskapsfulle rasister.

Anonymkode: f40c1...a92

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...