AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #1 Skrevet 11. februar 2018 Tenker, tror, merker DU mye til rasisme i det norske samfunnet? Er det et stort problem, eller er det ikke det? Hva baserer du din mening på? Anonymkode: 54a8b...cb3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #2 Skrevet 11. februar 2018 Det er lite rasisme i Norge. Det er bare vi som er så dumme å tror at alt er det. Mokkamann er tidenese vits, men dumme nordmenn syntes ikke det. Håpløst. Det gjør meg flau av å være norsk. Anonymkode: 73fc4...89c 3
Gjest Catalina Culès Skrevet 11. februar 2018 #3 Skrevet 11. februar 2018 Veldig lite rasisme, men så er det jo de som tar alt for rasisme. Nei det er ikke rasisme å spørre hvor noen kommer fra.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #4 Skrevet 11. februar 2018 Jeg merker og ser mye hverdagsrasisme, da kjæresten min er mørkhudet (adoptert). Fikk litt sjokk faktisk, visste ikke at det var så ille. Det er utrolig hva fremmede mennesker klarer å lire av seg, både av uvitenhet og noen ganger hat. Anonymkode: 6a671...69a 3
Gjest NotNaomi Skrevet 11. februar 2018 #5 Skrevet 11. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg merker og ser mye hverdagsrasisme, da kjæresten min er mørkhudet (adoptert). Fikk litt sjokk faktisk, visste ikke at det var så ille. Det er utrolig hva fremmede mennesker klarer å lire av seg, både av uvitenhet og noen ganger hat. Anonymkode: 6a671...69a Kan du komme med noen eksempler på hvordan det skjer og hva som blir sagt? Det er ikke det at jeg ikke tror deg altså,men ville vært litt interessant å se.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #6 Skrevet 11. februar 2018 Alle mennesker har fordommer i større eller mindre grad som bevisst eller ubevisst påvirker hvordan du oppfører deg ovenfor forskjellige folk basert på utseende og andre ting. All forskning viser dette og det gjelder i alle land også Norge Det som varier litt fra land til land er hvordan staten og lovverket er rasistisk eller ikke rasistisk, i Norge er lovverket og staten ikke rasistisk og enhver rasisme som blir oppdaget vil bli slått ned på Det betyr ikke at du ikke kan oppleve rasisme fra noen som jobber i staten, men det er ihvertfall ikke lagt opp til og støttet av staten, heller noe en forsøker unngå, men ting skjer fra tid til annen, det finnes slemme folk overalt i alle land i alle posisjoner... I de fleste land utenfor vesten er lovverket og staten som regel rasistisk til en viss grad. mulig derfor enkelte nye landsmenn er ekstra på vakt når de ser noen fra staten opptre som noe som kunne tolkes som rasisme Er staten og lovverket rasistisk bør en kjempe mot det demokratisk, å kjempe mot enkelt-mennesker sine fordommer kan kun gjøres ved å vise dem at fordommene ikke stemmer, så vil du vise at dem tar feil i hva enn de tror om "sånne som deg" så kjør på vis dem at de tok feil, om deg ihvertfall. Lykke til Anonymkode: cc34a...ec4 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #7 Skrevet 12. februar 2018 16 hours ago, AnonymBruker said: Jeg merker og ser mye hverdagsrasisme, da kjæresten min er mørkhudet (adoptert). Fikk litt sjokk faktisk, visste ikke at det var så ille. Det er utrolig hva fremmede mennesker klarer å lire av seg, både av uvitenhet og noen ganger hat. Anonymkode: 6a671...69a Jeg er i tilsvarende situasjon som deg. Jeg og mannen har barn sammen. Det er derfor jeg er opptatt av denne problemstillingen. Jeg har motsatt erfaring. Dette til tross for at vi nå bor på bygda, som visstnok skal være mye mer rasistisk enn byene. Hva er alt oppstusset om? Hvorfor opplever ikke vi noe til dette samfunnsproblemet. Hva har du opplevd? Kanskje del av defineringen av problemet er subjektivt, hva man føler på som rasistisk. At noen lettere føler seg krenket, at noen letter tar ting i verste mening? Om man ikke får jobben en har søkt på, så tenker noen rasisme, andre tenker lettere at det dreier seg om kvalifikasjoner eller personlig egnethet? Anonymkode: 54a8b...cb3 1
WubWub Skrevet 12. februar 2018 #8 Skrevet 12. februar 2018 I voksen alder har jeg ikke sett noe særlig til rasisme men når jeg gikk på VGS bevitnet jeg at endel norske jenter ble utsatt for det daglig , spesielt utsatt var de som hadde blondt hår i tillegg. Skolen hadde stort frafall av norske jenter 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #9 Skrevet 12. februar 2018 16 timer siden, NotNaomi skrev: Kan du komme med noen eksempler på hvordan det skjer og hva som blir sagt? Det er ikke det at jeg ikke tror deg altså,men ville vært litt interessant å se. Her på Løren ropte en dame etter en somalisk dame og sa kom deg hjem.Hører dere blir omkjært der dere kommer i fra pakk.En annen sier at hun bare hater utlendinger uten grunn.Ei på jobb sier at hun forstår hvorfor det som skjedde her 2011 terror fordi dem hvite er best. Så dem som sier det ikke er rasisme er folk som er blinde eller vil bare tro at alle er så snille. Anonymkode: 0cf38...5a0 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #10 Skrevet 12. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Her på Løren ropte en dame etter en somalisk dame og sa kom deg hjem.Hører dere blir omkjært der dere kommer i fra pakk.En annen sier at hun bare hater utlendinger uten grunn.Ei på jobb sier at hun forstår hvorfor det som skjedde her 2011 terror fordi dem hvite er best. Så dem som sier det ikke er rasisme er folk som er blinde eller vil bare tro at alle er så snille. Anonymkode: 0cf38...5a0 Har du noen flere historier fra skyriket eller var dette dagens eventyr? Anonymkode: 6bf22...a37 2
Gjest Elseby13 Skrevet 12. februar 2018 #12 Skrevet 12. februar 2018 19 timer siden, Catalina Culès skrev: Veldig lite rasisme, men så er det jo de som tar alt for rasisme. Nei det er ikke rasisme å spørre hvor noen kommer fra. Jeg visste ikke at du har en annen etnisitet/opphav, men det er veldig fint om du kan illustrere ditt utsagn med eksempler?
Jolene Skrevet 12. februar 2018 #13 Skrevet 12. februar 2018 Nei det synes jeg ikke. I hvertfall ikke fra etniske nordmenn. 2
WubWub Skrevet 12. februar 2018 #14 Skrevet 12. februar 2018 1 minutt siden, Jolene skrev: Nei det synes jeg ikke. I hvertfall ikke fra etniske nordmenn. Stadig flere jenter opplever rasisme i skolehverdagen sin dessverre, dette er et økende problem i samfunnet. ; https://www.vg.no/nyheter/innenriks/nye-norge/unge-jenter-blir-hetset-av-moralpolitiet/a/10002677/ Var i mindretall - I klassen på skolen i Groruddalen var mindretallet av jentene etnisk norske. Mari skilte seg ut, både som en jente som sto for meningene sine, men også som lys og blond, forteller Maris mamma, Kristin Pedersen. - De kalte meg dum, bimbo, hore og billig, fordi jeg var blond, sier Mari. 2
Jolene Skrevet 12. februar 2018 #15 Skrevet 12. februar 2018 3 timer siden, WubWub skrev: Stadig flere jenter opplever rasisme i skolehverdagen sin dessverre, dette er et økende problem i samfunnet. ; https://www.vg.no/nyheter/innenriks/nye-norge/unge-jenter-blir-hetset-av-moralpolitiet/a/10002677/ Var i mindretall - I klassen på skolen i Groruddalen var mindretallet av jentene etnisk norske. Mari skilte seg ut, både som en jente som sto for meningene sine, men også som lys og blond, forteller Maris mamma, Kristin Pedersen. - De kalte meg dum, bimbo, hore og billig, fordi jeg var blond, sier Mari. Som sagt, opplever ikke rasisme fra etniske nordmenn. Alle andre har jeg ikke uttalt meg om. Da hadde sikkert jeg blitt omtalt som rasist. 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 12. februar 2018 #16 Skrevet 12. februar 2018 3 timer siden, Elseby13 skrev: Jeg visste ikke at du har en annen etnisitet/opphav, men det er veldig fint om du kan illustrere ditt utsagn med eksempler? Det var bare et eksempel på hvor langt noen drar rasismekortet.
Gjest Elseby13 Skrevet 12. februar 2018 #17 Skrevet 12. februar 2018 1 time siden, Catalina Culès skrev: Det var bare et eksempel på hvor langt noen drar rasismekortet. Jeg skjønner ikke hva du mener. Hva er eksemplet ditt? Hva opplevde du? Jeg er interessert i å høre om folks møte med rasisme. Jeg har bodd i Norge i 48 år, men møtt rasistiske holdninger de siste par årene. Min opplevelse er at nordmenn blir mer skeptiske til medmennesker med mørk hud. Dette syns jeg er trist fordi jeg anser meg selv for norsk.
Gjest NotNaomi Skrevet 12. februar 2018 #18 Skrevet 12. februar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Her på Løren ropte en dame etter en somalisk dame og sa kom deg hjem.Hører dere blir omkjært der dere kommer i fra pakk.En annen sier at hun bare hater utlendinger uten grunn.Ei på jobb sier at hun forstår hvorfor det som skjedde her 2011 terror fordi dem hvite er best. Så dem som sier det ikke er rasisme er folk som er blinde eller vil bare tro at alle er så snille. Anonymkode: 0cf38...5a0 Spørsmålet var jo om en selv har opplevd det,og ingen har vel nektet her for at det er rasisistiske nordmenn.Ser jo veldig hyggelig ut der du bor.Jeg hadde seriøst trodd at menneskene bak de utsagnene du gjengir,ikke var helt gode i topplokket.Mest sannsynlig er de ikke det.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #19 Skrevet 12. februar 2018 Jeg var sammen med en marokkaner en gang og har vært mye sammen med marokkanere i Norge. Noen født her, andre har kommet som barn eller i voksen alder. Mulig jeg bare var uheldig, men omfanget av rasisme jeg opplevde blant disse var uten sammenligning. De nedsettende holdningene som var utbredt og akseptert om nordmenn, hvite og jødiske ville sjokkert selv de mest hardbarka blant oss. Anonymkode: c4235...55d 1
hotellpute09 Skrevet 12. februar 2018 #20 Skrevet 12. februar 2018 Ikke så mye direkte rasisme, men mye indirekte rasisme både i politikk og folkeprat. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå