AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #1 Skrevet 11. februar 2018 Ja, jeg lurer på akkurat det. Mange kastrerer jo ikke hannkatten sin, så da lurer jeg på om det finnes noen gode grunner for å la være? (Økonomi anses IKKE som en god grunn her, da man har tatt på seg et økonomisk ansvar så snart man har tatt over ansvaret for et dyr) Anonymkode: 1c504...6be 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #2 Skrevet 11. februar 2018 Hunnkatter også for den saks skyld, men orker ikke diskusjonen her på det siden jeg vet det er mange rare meninger om akkurat det der ute. Så her diskuteres hannkatter! (Som jo er det større problemet fremfor ukastrerte hunnkatter, pga atferd osv) Anonymkode: 1c504...6be
spektralkatt Skrevet 11. februar 2018 #3 Skrevet 11. februar 2018 Må jo være om det er en slik premiert katt en skal drive avl med? Ellers ser jeg egentlig bare fordeler med kastrering. De er roligere, utsetter seg selv for mindre fare/ slåsskamper, stikker sjeldnere på langtur og blir borte, skvetter ikke tiss over alt. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #4 Skrevet 11. februar 2018 2 minutter siden, spektralkatt skrev: Må jo være om det er en slik premiert katt en skal drive avl med? Ellers ser jeg egentlig bare fordeler med kastrering. De er roligere, utsetter seg selv for mindre fare/ slåsskamper, stikker sjeldnere på langtur og blir borte, skvetter ikke tiss over alt. Ja, selvsagt. Det er jo en god grunn. Men da går de jo inne (iallefall om oppdretterne er ansvarlige folk, som de jo som regel er?!). Men de tilfellene jeg kjenner er til er katter som reker rundt overalt og nesten aldri er hjemme, og ser pjuskete ut, og eierne bare sier at "næh, han er ikke kastrert". Helt enig med deg, og lurer derfor på hvorfor i all verden man ikke bare kastrerer de. Blir arg! Anonymkode: 1c504...6be
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #5 Skrevet 11. februar 2018 Mine to er innekatter som ikke markerer/bråker eller stresser. Da ser jeg egentlig ikke noe grunn til å kastrere de. Kommer til å gjøre det i fremtiden om de som AB over nevner, blir pjuskete, tynn, fettete i pelsen eller stresser. De er 3 og 5 år nå. Anonymkode: 6ce40...166
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #6 Skrevet 11. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine to er innekatter som ikke markerer/bråker eller stresser. Da ser jeg egentlig ikke noe grunn til å kastrere de. Kommer til å gjøre det i fremtiden om de som AB over nevner, blir pjuskete, tynn, fettete i pelsen eller stresser. De er 3 og 5 år nå. Anonymkode: 6ce40...166 Nei om de bare er inne så er det jo greit. Mente utekatter. - TS Anonymkode: 1c504...6be
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #7 Skrevet 11. februar 2018 Ingen som kan nevne en god grunn for å ikke kastrere hannkatter som går ute og ikke skal brukes i avl? Anonymkode: 1c504...6be
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #8 Skrevet 11. februar 2018 Hjertefeil eller andre medisinske lidelser som kan gjøre narkose vanskelig? Anonymkode: ab8be...847
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #9 Skrevet 11. februar 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjertefeil eller andre medisinske lidelser som kan gjøre narkose vanskelig? Anonymkode: ab8be...847 Hvorfor har man katten ute i det hele tatt da? Anonymkode: 1c504...6be 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #10 Skrevet 11. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har man katten ute i det hele tatt da? Anonymkode: 1c504...6be Katter er ikke sofadyr Anonymkode: 5f35f...f2c 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #11 Skrevet 11. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Katter er ikke sofadyr Anonymkode: 5f35f...f2c Nei det vet jeg, men man er direkte uansvarlig om man lar en ukastrert hannkatt gå ute. Anonymkode: 1c504...6be 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #12 Skrevet 11. februar 2018 At det koster penger er en jævla god grunn i slaurenes øyne TS. Anonymkode: 177e9...4be
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #13 Skrevet 11. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: At det koster penger er en jævla god grunn i slaurenes øyne TS. Anonymkode: 177e9...4be Hvorfor skaffe seg dyr da, når det sier seg selv at dyrehold ikke er gratis?? Anonymkode: 1c504...6be 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #14 Skrevet 11. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor skaffe seg dyr da, når det sier seg selv at dyrehold ikke er gratis?? Anonymkode: 1c504...6be Tror de ofte gjør det på impuls, og kunnskapsløse som de er tror de katter er tilnærmet lik gratis å holde. Og det er det jo også om du ikke bryr deg om dyret. Anonymkode: 177e9...4be
Thyra Skrevet 11. februar 2018 #15 Skrevet 11. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hunnkatter også for den saks skyld, men orker ikke diskusjonen her på det siden jeg vet det er mange rare meninger om akkurat det der ute. Så her diskuteres hannkatter! (Som jo er det større problemet fremfor ukastrerte hunnkatter, pga atferd osv) Anonymkode: 1c504...6be Ukastrerte hunnkatter er da et større problem en ukastrerte hunnkatter. Utallige uønskede kattunger som enten avlives (ofte med tvilsomme metoder) eller går for lut og kaldt vann er etter min mening et verre problem enn hannkatter som reker rundt og pisser. Men for å svare på spørsmålet i åpningsinnlegget, jeg synes ikke det er noen unnskyldning for å la være å kastrere hannkatter. Det er et lite inngrep som gjør livet bedre for både eier og naboer og ikke minst katten selv. Katten lever sannsynligvis lenger og unngår skader etter slossing. 1
Thyra Skrevet 11. februar 2018 #16 Skrevet 11. februar 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjertefeil eller andre medisinske lidelser som kan gjøre narkose vanskelig? Anonymkode: ab8be...847 Ja, det kan være en grunn for å la være, selvsagt.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #17 Skrevet 11. februar 2018 3 minutter siden, Thyra skrev: Ukastrerte hunnkatter er da et større problem en ukastrerte hunnkatter. Utallige uønskede kattunger som enten avlives (ofte med tvilsomme metoder) eller går for lut og kaldt vann er etter min mening et verre problem enn hannkatter som reker rundt og pisser. Men for å svare på spørsmålet i åpningsinnlegget, jeg synes ikke det er noen unnskyldning for å la være å kastrere hannkatter. Det er et lite inngrep som gjør livet bedre for både eier og naboer og ikke minst katten selv. Katten lever sannsynligvis lenger og unngår skader etter slossing. Nei, ukastrerte hannkatter er definitivt et mye større problem enn ukastrerte hunnkatter. Hannkatter som ikke er kastrert markerer overalt, vandrer over lange strekninger, sloss med hverandre og setter kattunger på alt de måtte komme over av ukastrerte hunnkatter. De ukastrerte hunnkattene setter jo ikke kattunger på seg selv. Hilsen en som har vokst opp med ukastrert hunnkatt og hatt ukastrert hannkatt i hus (pga mistanke om hjemløshet). Har nå både kastrert hunnkatt og kastrert hannkatt. Anonymkode: 1c504...6be
Thyra Skrevet 11. februar 2018 #18 Skrevet 11. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, ukastrerte hannkatter er definitivt et mye større problem enn ukastrerte hunnkatter. Hannkatter som ikke er kastrert markerer overalt, vandrer over lange strekninger, sloss med hverandre og setter kattunger på alt de måtte komme over av ukastrerte hunnkatter. De ukastrerte hunnkattene setter jo ikke kattunger på seg selv. Hilsen en som har vokst opp med ukastrert hunnkatt og hatt ukastrert hannkatt i hus (pga mistanke om hjemløshet). Har nå både kastrert hunnkatt og kastrert hannkatt. Anonymkode: 1c504...6be Nei, ukastrerte hunnkatter setter ikke kattunger på seg selv. Men du skal bo veldig grisegrent til om det ikke finnes en eneste ukastrert hannkatt i nærheten. En hannkatt kan sette kattunger på utallige hunkatter. Samme hvor mange som kastrerer hannkattene sine, vil det alltid være noen som ikke gjør det. Eller en villkatt som kommer forbi. Så om man har en utegående hunnkatt, bør den kastreres. Om du kastrerer hunkatten din, vil det føre til ferre uønskede kattunger. Om du kastrerer hankatten din, vil det dessverre fødes akkurat like mange kattunger i nabolaget som om du ikke hadde gjort det. Uønskede kattunger som blir avlivet i hopetall eller går for lut og kaldt vann er en tragedie. Hannkatter som markerer er først og fremst et irritasjonsmoment. Hilsen en som har en gammel kastrert hunnkatt som de siste årene har levd som innekatt. 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #19 Skrevet 11. februar 2018 5 minutter siden, Thyra skrev: Nei, ukastrerte hunnkatter setter ikke kattunger på seg selv. Men du skal bo veldig grisegrent til om det ikke finnes en eneste ukastrert hannkatt i nærheten. En hannkatt kan sette kattunger på utallige hunkatter. Samme hvor mange som kastrerer hannkattene sine, vil det alltid være noen som ikke gjør det. Eller en villkatt som kommer forbi. Så om man har en utegående hunnkatt, bør den kastreres. Om du kastrerer hunkatten din, vil det føre til ferre uønskede kattunger. Om du kastrerer hankatten din, vil det dessverre fødes akkurat like mange kattunger i nabolaget som om du ikke hadde gjort det. Uønskede kattunger som blir avlivet i hopetall eller går for lut og kaldt vann er en tragedie. Hannkatter som markerer er først og fremst et irritasjonsmoment. Hilsen en som har en gammel kastrert hunnkatt som de siste årene har levd som innekatt. Enig med deg om at det er viktig å kastrere hunnkatter også, det var jo det jeg skrev i innlegget du først siterte. Men man kan ikke si at det er viktigere å kastrere dem enn hannkatter, fordi de har ikke den atferden som hannkatter har når de er ukastrerte. Kilde: http://maxshouse.com/effects_of_neutering.htm Denne atferden fører til masse ekstra problemer for katter som går ute, så som skader etter slosskamper o.l. i tillegg til at mange naboer opplever å være plaget av markering og hyling osv. Jeg tror ikke du personlig kjenner til hvor mye problemer en ukastrert hannkatt kan skape rundt seg. Jeg var heller ikke fullstendig klar over det før jeg selv fikk personlig kjennskap til hva det innebærer for både katten selv og mennesker rundt. Og det er ikke til å kimse av. Både katten selv, andre katter i miljøet og oss mennesker rundt fikk det mye bedre da katten ble kastrert. (Det var den hjemløse som ble nevnt) Mankan heller ikke tenke seg at det fødes like mange katter om man lar være å kastrere en hannkatt som om man kastrerte den, fordi det vil alltid være folk der ute som ikke gidder å kastrere hunnkatten sin og da fødes det jo kattunger så lenge du ikke har kastrert din hannkatt. Anonymkode: 1c504...6be
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #20 Skrevet 11. februar 2018 Nå tenker jeg på innekatter. Utekatter en selvfølge og mange vet hvorfor. Slåssing, streifing, markering etc. For hannkatter så er det absolutt urinsteiner og overvekt største grunn. Er usikker på om de vokser av seg markering inne. Da jeg har kastrert alle mine mens de var ung. Jeg mener mangel på kastrering av hunnkatter er en uting. De har få bivirkninger, hvor overvekt er den mest vanlige. Det hindrer også kreft. Men for hannkatter så er overvekt et større problem. Fordi det fører til urinsteiner. Urinsteiner er dødelig og gir en smertefull død. 2 av 3 kastrerte hannkatter jeg har hatt, de har hatt urinsteiner. selv ved riktig fòr og mosjon. Den siste døde ung (påkjørt) så kan ikke si at han ikke ville ha fått urinsteiner senere i livet. Det er mindre bivirkninger og flere positive effekter av å kastrere hunnkatter. Hos hannkatter har du vanlige, dødelige bivirkninger. Slåssing og streifing er et problem hos ukastrerte hannkatter. Så det er positivt og negativt med begge deler. Men når det kommer til uønsket kattunger så burde hunnkatter kastreres oftere. Det er svært få som ser på kastrering av ei hunnkatt som en mulighet. for det er en selvfølge at hannkattene skal stå for "prevensjon". Jeg angrer på at jeg kastrerte min nåværende hannkatt. Fordi han er innekatt og sliter med urinstein. Neste gang så vil jeg se an katten før jeg kastrerer innekatter. Den ene markerte inne, men de var alle rundt 6 mnd da de ble kastrert. Så de kunne ha vokst av seg markering inne. Hunnkatter stresser mye under løpetid, p-piller fører til kreft. Så det å ikke kastrere hunnkatter er rett og slett dyreplageri. Men det er som sagt kun fokus på hannkatter og det mener jeg er en uting. Anonymkode: d60f0...21c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå