Gå til innhold

Ringevikar og dagpenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som er ringevikar? Jeg har barn og huslån så er avhengige av fast inntekt. Her tilbys kun ringevikar og ingen vikariat på kontrakt. Jeg sliter hver mnd når lønnen kommer 4-5 uker etter endt vakt. Frustrerende at det er slik. I vikariat kommer lønnen fortere og på forskudd. For å være ærlig så har jeg ikke råd til å kun være ringevikar. Burde ikke nav kreve oss inn i vikariat når det er så mangel på folk alle steder?

Anonymkode: 70d4e...bd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som er ringevikar? Jeg har barn og huslån så er avhengige av fast inntekt. Her tilbys kun ringevikar og ingen vikariat på kontrakt. Jeg sliter hver mnd når lønnen kommer 4-5 uker etter endt vakt. Frustrerende at det er slik. I vikariat kommer lønnen fortere og på forskudd. For å være ærlig så har jeg ikke råd til å kun være ringevikar. Burde ikke nav kreve oss inn i vikariat når det er så mangel på folk alle steder?

Nei.

• Liker 2
Skrevet

Lønnen kommer vel en gang i mnd uansett om du har fast vikariat eller er ringevikar? Slik er det i hvert fall alle steder jeg vet om.

Sjelden man får faste vikarstillinger om man ikke har utdanning innen det feltet man jobber med.

Meld deg som ringevikar mange steder, og helst i flere ulike kommuner, dersom det er i det offentlige du jobber, for da kan du jobbe over 100% hvis du vil.

Skrevet

I vikariat kommer lønnen etter 10-12 dager. Er man ringevikar må vaktene jobbes først så lønn. Da går det 4-5 uker. Har vært ringevikar før, men da ikke avhengig av fast inntekt. Nå er jeg det pga huslån. Dagpengene faller jo bort om en fører opp mye jobbing, så da er man blakk i 4 uker.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I vikariat kommer lønnen etter 10-12 dager. Er man ringevikar må vaktene jobbes først så lønn. Da går det 4-5 uker. Har vært ringevikar før, men da ikke avhengig av fast inntekt. Nå er jeg det pga huslån. Dagpengene faller jo bort om en fører opp mye jobbing, så da er man blakk i 4 uker.

Men tar du da bare en vakt en sjelden gang? Jeg jobber som ringevikar i tillegg til en annen jobb og lønnen min som ringevikar får jeg jo fast på samme dag hver mnd. Det eneste som varierer er jo hvor mye jeg får utbetalt ut fra hvor mye jeg har jobbet i mnd før. Problemet for deg er jo ikke at du ikke har et fast vikariat, men at du tydeligvis tar for få vakter. Du sier jo selv at det er mangel på folk alle steder, så da er det jo åpenbart vakter å få?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ringevikar. Jeg har barn og er selv avhengig av fast inntekt. Nei, nav burde ikke det. Hvis du mener det er mangel på folk alle steder, så kan du selv ta kontakt med de aktuelle stedene og høre om mulighet for arbeid. Egeninnsats! :) 

Jeg sier aldri nei til å arbeide når jeg blir tilbudt å jobbe de og de dagene. Det har jo endt med flere arbeidsdager og jeg står ordentlig på! Og lønna kommer inn mnd etter jeg har sendt inn timeliste. Arbeider i et yrke, på stedet jeg bor, der det er en god del sykemeldinger/sykdom osv, så jeg arbeider ofte :)  Men det går i perioder. Noen måneder er det lite arbeid, andre mnd er det veldig mye. 

Jeg er veldig fornuftig med pengene, så det går rundt akkurat. Men det hender jo jeg må innom nav for hjelp til en regning eller to :) Lenge siden det nå heldigvis.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...