Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en baby på to uker som er veldig sår i baken. Han har en del luft i magen og det virker som det kommer litt avføring hver gang han fiser - noe som innebærer enten veldig mye rumpevask eller at sporene av avføring blir liggende, noe som begge deler er med på å gi sår...

Nå prøver vi å skylle mer enn vi bruker klut, tørke godt med hårføner på svak varme og strø på potetmel. Dette hjelper litt, men det blir ikke helt bra. Noen andre tips?

Og er det normalt at det kommer litt avføring hver gang han fiser? Med vårt første barn hadde vi ikke dette problemet, så dette er nytt for oss.

Anonymkode: 911ed...35c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har akkurat vært gjennom dette:

Kjøp inotyol-salve på apoteket, den fungerer veldig bra, de bruker den på sykehusene. Den beskytter huden mot avføringen.  

Ikke bruk hårføner, varme gjør det verre og gjør at det blir mer oppvekst. Bare dytt litt på med en klut for at det skal bli tørt, og lufttørk minst 5 minutter hver gang dere skifter bleie. 

La ungen ligge og luft helt uten bleie i feks stua, minst en halvtime hver dag. Det blir søl, men bruk handduker og plastposer osv. :)

Blir det ikke bedre etter 1-2 uker feks, må dere ta barnet til legen, da det kan være sopp og dere behøver antibiotikasalve.

Vanlig med "konstant" avføring ja :) 

• Liker 6
Skrevet

Helt vanlig :) inotynol er kjempegreier på såre babyrumper!

Anonymkode: 4b69b...a1e

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en baby på to uker som er veldig sår i baken. Han har en del luft i magen og det virker som det kommer litt avføring hver gang han fiser - noe som innebærer enten veldig mye rumpevask eller at sporene av avføring blir liggende, noe som begge deler er med på å gi sår...

Nå prøver vi å skylle mer enn vi bruker klut, tørke godt med hårføner på svak varme og strø på potetmel. Dette hjelper litt, men det blir ikke helt bra. Noen andre tips?

Og er det normalt at det kommer litt avføring hver gang han fiser? Med vårt første barn hadde vi ikke dette problemet, så dette er nytt for oss.

Slutt med potetmel! Det gjør ting mye verre. Potetmel var noe de brukte i gamle dager når de ikke hadde andre ting å hjelpe seg med. Hudleger og andre har for lengst slått fast at potetmel å menneskehud er mer til skade enn til gangs. Det er stivelse som er skadelig for huden og særlig på små nyfødte. 

Oppsøk enten vaktapotek i dag eller dra på apoteket i morgen og få det produktet farmasøyten anbefaler å bruke. 

Inntid du får skikkelige smøremidler så lufttørk, og legg bort hårføneren, den er helle rikke bra å bruke på et spebarns sarte hud. Skyll under kranen med lunkent vann, gni og tørk minst mulig og la huden lufttørke. 

Vær og obs på at enkelte barn blir såre av papirbleier. Noen av alle merker andre av enkelte bleiemerker. Jeg får vondt i hjertet av måten du har løst dette på så langt. 

Anonymkode: 90f05...8fc

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil anbefale Bepanthen salve, den fungerer kjempebra.

• Liker 1
Skrevet

Det fantes rispapir tidligere til å legge inni bleiene, men om dette fortsatt er mulig å få tak i er jeg usikker på. 

Skrevet
5 minutter siden, Hanne67 skrev:

Jeg vil anbefale Bepanthen salve, den fungerer kjempebra.

Signerer denne. Er det eneste som fungerer her i huset.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det fantes rispapir tidligere til å legge inni bleiene, men om dette fortsatt er mulig å få tak i er jeg usikker på. 

Hvordan hjelper det? Aldri hørt om det før.

Skrevet

Takk for alle svar! 

Vi brukte Inotyol til å begynne med, men det ikke bedre, bare verre. Noe jeg synes var rart, for den har alltid fungert veldig bra på treåringen vår. Når vi bruker hårføneren bruker vi den på svakeste nivå, dvs nesten kaldluft - så det blir nok ikke verre enn å blåse på. 

Jeg visste ikke at potetmel ikke er anbefalt, merkelig at det faktisk har blitt bedre med det da. Han har vært litt rød i lysken også, det forsvant over natten med potetmel. Men baken er da altså fremdeles rød. Vi byttet bleietype i går, så får vi se om det hjelper - ellers får vi bare være flinke til å lufte mest mulig :) Bepanthen har jeg dårlig erfaring med på eldstemann, men kan jo være det funker på han her. Vi kan evt kjøpe en tube i morgen.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Forundret.. skrev:

Hvordan hjelper det? Aldri hørt om det før.

Det ligger inn mot huden og holder huden tørr for både urin og fukten fra flytende avføring. 

https://nostebarn.no/rispapir-bleieinnlegg Ser at Nøstebarn fortsatt har rispapir - men de anbefaler det til innlegg i tøybleier. Vi bruke rispapir inni vanlige pampers og fungerte bra på såre stumper i begynnelsen og forebygget i fortsettelsen. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar! 

Vi brukte Inotyol til å begynne med, men det ikke bedre, bare verre. Noe jeg synes var rart, for den har alltid fungert veldig bra på treåringen vår. Når vi bruker hårføneren bruker vi den på svakeste nivå, dvs nesten kaldluft - så det blir nok ikke verre enn å blåse på. 

Jeg visste ikke at potetmel ikke er anbefalt, merkelig at det faktisk har blitt bedre med det da. Han har vært litt rød i lysken også, det forsvant over natten med potetmel. Men baken er da altså fremdeles rød. Vi byttet bleietype i går, så får vi se om det hjelper - ellers får vi bare være flinke til å lufte mest mulig :) Bepanthen har jeg dårlig erfaring med på eldstemann, men kan jo være det funker på han her. Vi kan evt kjøpe en tube i morgen.

Forsvant ptoblemet over natten så er vel denne tråden unødvendig? At du har klart å få denne typen hudproblem til å forsvinne over natten er i det store og hele nokså utrolig. 

Å forklare problemet til farmasøyt og hva som ikke har fungert for så å be om råd om produkt er ofte mer til nytte enn å be om en bestemt krem. 

Skrevet

Jeg jobber på en barneavd på et sykehus. Vi bruker en type barrierekrem ved hver bleieskift slik at huden unngår å bli sår i første omgang. Blir de såre så bruker vi vanlig zinksalve. 

MEN som andre nevner så er INOTYOL fantastisk på veldig såre babyrumper. Der vanlig zinksalve ikke har effekt, eller der babyene får blødende sår pga X-tra sur avføring ila sekunder nesten. Det er ikke farlig å bruke inotyol ved hver bleieskift eller ved alle typer sår, men det er unødvendig. I tillegg er den dyr, vet ikke hva den koster nå, men da jeg fikk min yngste for 11 år siden, kostet den 80 kr for en liten tube. Vi har leverer heller ikke inotyol tube til alle pasientene, men har vanlig zinksalve tilgjengelig på alle pasientrom og gir litt inotyol i et medisinbeger når det trengs. Derimot anbefaler vi alle baby foreldrene å ha inotyol tube tilgjengelig i alle stellevesker da man ikke vet når den plutselig trengs. 

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar! 

Har dere brukt potetmel sammen med inotyol? Vi brukte ulike kremer og krem med talkum, og det ble bare verre og verre. Da legen sa vi kun skulle bruke inotyol, så ble det bedre. Men det ble verre med inotyol før det ble bedre her også. 

På kraftige sår, så fungerer ikke bpanthen. Her reagerte ungen kraftigere av det.

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær og obs på at enkelte barn blir såre av papirbleier. Noen av alle merker andre av enkelte bleiemerker. Jeg får vondt i hjertet av måten du har løst dette på så langt. 

Usaklig og usmakelig. Alle gjør det de tror er best, og alle prøver sitt beste. Ikke døm noen om ber om råd.

• Liker 5
Skrevet

Et annet tips er å bruke litt babyoolje på kluten når du tørker av. Da glir bæsjen bedre av uten å "gnisse" huden noe særlig

Anonymkode: 170eb...fba

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsvant ptoblemet over natten så er vel denne tråden unødvendig? At du har klart å få denne typen hudproblem til å forsvinne over natten er i det store og hele nokså utrolig. 

Les hva jeg skriver. Rødheten i lysken forsvant over natten. Sårheten i baken har blitt bedre men ikke borte...

Ellers takk for råd og svar :) vi har ikke brukt potetmel og salve samtidig nei, kun en ting om gangen. 

Vi brukte vanlig sinksalve på vår eldste en gang vi var på ferie, og syntes ikke det fungerte like bra som Inotyol. Men det er tydeligvis litt forskjellig fra barn til barn hva som fungerer best :) 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et annet tips er å bruke litt babyoolje på kluten når du tørker av. Da glir bæsjen bedre av uten å "gnisse" huden noe særlig

Anonymkode: 170eb...fba

Ja, men da fester ikke salven seg, som beskytter mot avføringen... limbo!

Skrevet
10 timer siden, Mnjah skrev:

Vi har akkurat vært gjennom dette:

Kjøp inotyol-salve på apoteket, den fungerer veldig bra, de bruker den på sykehusene. Den beskytter huden mot avføringen.  

Ikke bruk hårføner, varme gjør det verre og gjør at det blir mer oppvekst. Bare dytt litt på med en klut for at det skal bli tørt, og lufttørk minst 5 minutter hver gang dere skifter bleie. 

La ungen ligge og luft helt uten bleie i feks stua, minst en halvtime hver dag. Det blir søl, men bruk handduker og plastposer osv. :)

Blir det ikke bedre etter 1-2 uker feks, må dere ta barnet til legen, da det kan være sopp og dere behøver antibiotikasalve.

Vanlig med "konstant" avføring ja :) 

Dette! Vi har akkurat vært igjennom 3 uker diare med avføring 10-15 ganger om dagen, og store sår i rompa. Tipsene over var det beste for oss!

Men vil tilføye: Annbefaler å kjøpe kladder på apoteket som barnet kan ligge på når det luftes. Mer lettvindt enn håndklær og plastposer😊 

Bephanten er flott til vanlig røde stumper, Inotyol er magisk for skikkelige såre romper ved diare etc. Smør et generøst tykt lag, etter at barnet er lufttørket. Den er dyr på apoteket, men mye billigere på 123apotek.no

Og understreker at du gjør lurt i å droppe hårføneren! 

Anonymkode: 901ba...067

Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må smøre baken til barnet med sinksalve. Den skal vaskes av med olje. Slutt helt å bruke vann. Fjern avføring med mykt papir. Så vasker du av salven med olje og har på ny salve. Jeg anbefaler deg å bruke jordnøttolje. Den kan kjøpes billig på innvandrerbutikker og da heter den peanutoil eller groundnut oil. Hvis du ikke får tak i det, kan du bruke olivenolje.Unngå mineraljoljer som Natusan, om du kan. Så må du se på hva som gjør at gutten har så urolig mage. Potetmelet vil ikke hjelpe. Det trekker til seg fukt, og kan legge seg i klumper. Så du må bruke en salve som legger seg som en barriære på huden.

Noen ganger må man til lege og få krystallfiolett som man pensler på, før huden blir bra igjen. Andre ganger kan man gi barnet et grønnsåpebad på stumpen, etter å ha vasket av salve, før man lar huden lufttørke og smører den igjen. Men slutt å vaske med vann og bruke føner. Selv når det er kaldluft, tørker det ut huden. Du kan kjøpe tørre vaskeservietter av bomull til å vaske med. De kommer i firkantede pakker og du finner dem på dagligvarebutikken.

Ønsker god bedring til gutten din.

Endret av Rozárka
Glemte å nevne tørre vaskeservietter.
Skrevet
6 timer siden, Mnjah skrev:

Ja, men da fester ikke salven seg, som beskytter mot avføringen... limbo!

Huden må klappes tørr for oljen, med papir eller tørre vaskeservietter. Man kan ikke smøre oljete hud, men man kan smøre hud som er så fri for oljen som man kan.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette! Vi har akkurat vært igjennom 3 uker diare med avføring 10-15 ganger om dagen, og store sår i rompa. Tipsene over var det beste for oss!

Men vil tilføye: Annbefaler å kjøpe kladder på apoteket som barnet kan ligge på når det luftes. Mer lettvindt enn håndklær og plastposer😊 

Bephanten er flott til vanlig røde stumper, Inotyol er magisk for skikkelige såre romper ved diare etc. Smør et generøst tykt lag, etter at barnet er lufttørket. Den er dyr på apoteket, men mye billigere på 123apotek.no

Og understreker at du gjør lurt i å droppe hårføneren! 

Anonymkode: 901ba...067

Kladder! Godt tips, det må vi kjøpe her i huset. Litt mindre styr enn håndkleer etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...