AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #1 Skrevet 11. februar 2018 Vi venter barn i år og far mistet dessverre jobben sin i fjor og får ikke lenger dagpenger slik at vi lever på min inntekt. Jeg har forstått det slik at fedrekvoten blir overført til meg når han ikke har hatt inntektsgivende arbeid 6 av de siste 10 mnd men jeg ble fortalt at dette ikke stemmer av en bekjent og at vi istedenfor mister far sine 10 uker av permisjonen. Hva stemmer her? Slik jeg forstår det nav skriver her så er det slik som jeg tror: Fedrekvoten Fedrekvoten er på 10 uker. For å ha rett til fedrekvote, må både du og mor ha rett til foreldrepenger. Les mer om rettighetene dine hvis mor ikke har rett til foreldrepenger. Hvis mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne. Dere kan avtale at du likevel skal ta ut fedrekvote, i så fall må du søke om det og legge ved en bekreftelse fra mor på at du har omsorgen for barnet de dagene du søker om.. Hvis mor ikke har rett til foreldrepenger og har mottatt engangsstønad, har du ikke rett til fedrekvote. Hvis du ikke har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til mor. Hvis du ikke benytter deg av fedrekvoten, mister dere disse ukene med mindre mor søker om å få fedrekvoten overført til seg fordi du er for syk til å ta seg av barnet. Medmor har samme rettigheter som far. Anonymkode: ec48b...b3f
Cezanne Skrevet 11. februar 2018 #2 Skrevet 11. februar 2018 Enig med deg, nav skriver akkurat det du sier i det siste punktet.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #3 Skrevet 11. februar 2018 Du har rett. Du får overført ukene til deg. Anonymkode: a39ef...4ca
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #4 Skrevet 11. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har rett. Du får overført ukene til deg. Anonymkode: a39ef...4ca Så bra å høre! Tusen takk for svar begge to! Anonymkode: ec48b...b3f
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #5 Skrevet 12. februar 2018 Får han ikke dagpenger? Det er vel mer enn 52 uker det? Anonymkode: b54bf...632
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå