Gå til innhold

Hva er deres husarbeidsrutiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan starte med meg selv. Jeg har to dager i uken, mandag og fredag der jeg støvsuger bad og stue. Fredag skifter jeg i tillegg sengetøy og bytter håndklær. Hva er deres rutiner? 

Anonymkode: 6df09...a45

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan starte med meg selv. Jeg har to dager i uken, mandag og fredag der jeg støvsuger bad og stue. Fredag skifter jeg i tillegg sengetøy og bytter håndklær. Hva er deres rutiner? 

Huff. Bytter sengtøy og håndklær rimelig ofte og vasker klær, men av og til stopper det der. Rengjør selvsagt toalettet og vask og bruker kost og støvbrett (smuler).

Nå har oppvasken hopet seg opp til noen litt skumle tårn, har tenkt å gå til skrittet og gi bort noen glass og kopper. Har ikke oppvaskmaskin. Badet må tas, også dusjveggene. Må støvsuge, brette klær, vaske gulv og tørke støv, tørke fronter på kjøkkenskap. Har tenkt å bruke denne søndagen på det. Det har jeg tenkt hver dag i det siste... Har ikke vasket gulv siden før jul.

Ønsker meg en vaskehjelp, cirka en gang i mnd. Det er litt pinlig å ønske noe sånt siden jeg bor alene, men annenhver mnd. hadde vært fint. Kommer til å benytte vaskehjelp av og til, men er litt sånn, at nå er det så rotete her og så mye å gjøre at jeg må gjøre litt før vaskehjelpen kommer...

Vanligvis støvsuger jeg en gang i uka eller cirka hver tiende dag, tar badet etter behov, cirka en gang i uka, tørker over gulv og lister ca. hver tredje uke. Vinduene tar jeg to ganger i året. Har overbygd veranda så de trenger i grunnen ikke mer.

Men julepynten har jeg i alle fall fått ryddet bort.

• Liker 1
Skrevet

Ok takk for innspill :)

• Liker 1
Skrevet

Har igrunn ingen faste rutiner, tar alt ved behov. Rene klær kan ligge i kurven noen dager før det brettes og legges på plass.

Anonymkode: ac63f...e06

• Liker 1
Skrevet

Daglig: rydder, vasker opp, vasker en maskin med klær, legger på plass tørre klær, tørker av kjøkkenbenken.

To ganger i uka: støvsuger 1. etasje.

En gang i uka: tørker støv, vasker golv, vasker bad, skifter på sengene, støvsuger/tørrmopper 2. etasje (bare soverom oppe, og bikkja går ikke opp dit, så våtmopp er ikke nødvendig), stryker klær, tar ut aske fra ovnen (i fyringssesongen)

En gang i måneden: vasker skapdører på kjøkkenet, vasker steikeovnen, vasker kjøkkenvifta, renser kondensatoren i tørketrommelen.

Anonymkode: f251f...d87

Skrevet

Hver dag før jobb ‘går jeg over’ gulvene, og ser at det ikke er noe som ligger der det ikke skal ligge. Gulvene støvsuges mens jeg er borte av en robotstøvsuger (min beste investering!)

Vasker og henger opp en maskin pr dag, sånn i snitt. Alle i familien har hver sin kurv som rent tøy blir lagt i når det plukkes ned fra stativet. Hver og en har da ansvar for å brette og legge dette på plass.

Oppvaskmaskin plukkes ut av/settes in i samtidig som jeg lager middag. (Da er jeg jo på kjøkkenet uansett) Denne settes på igjen etter at barna er ferdig med kveldsmaten.

Vi har også fordelt alle rom på forskjellige dager, slik at alle rom blir vasket og ordnet ordentlig en dag i uka. F.eks på mandager vaskes badet. På tirsdag kjøkken, onsdag gang-områder, torsdag soverom (ink sengetøysskift), fredag stue. Vi opplever det som mer ‘overkommelig’ når vi tar et rom PR dag, og da går det jo også veldig raskt. Og alle må hjelpe til. 

Ellers tas ting etter behov.

Bruker ‘endel’ våtservietter på toalettet f.eks, for da er det mindre ‘styr’ for å vaske over toalettet flere ganger i løpet av uka. 

Anonymkode: 1b214...237

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ok takk for innspill :)

Ja, som du ser går det litt tregt her noen ganger, oppvasken er mitt største mareritt. Neste gang jeg skal ha gjester skal jeg kjøpe engangstallerkner i alle fall. Kanskje, eller be min mor på middag, hun bruker å trives med å vaske opp... ;)

Blir overveldet hvis det blir for mye. Mulig jeg skal spørre en venninne om hun kan hjelpe meg, mot betaling. Kjenner også en som kjenner en som jobber som vaskehjelp på fritida. Litt pinlig å spørre venninner. Gjorde det når jeg hadde rundvask i høst, da var det mer legalt og ikke så pinlig.

Men er nøye med hygiene, så riktig så ille er det ikke. Har jeg hatt omgangsyke går jeg alltid over dørhåndtak etc. med en fille med klorin eller eddik.

Det ble ikke gjort stort i dag, har bare ryddet litt og sittet i telefonen. Skal prøve å ta litt av oppvasken senere, venter en telefon nå. Oppvasken består ikke av matrester og brakkvann, det er et lite pluss.

Gjest earlgrey
Skrevet

Jeg vasker håret hver tredje dag og da slenger jeg samtidig håndklær til vask. Sengetøy vasker jeg på fredager og klær vaskes etterhvert som kurva fylles opp :) Er bare meg og typen så det blir ikke mer enn et par ganger i uken. Vi bor i studentbolig på bare 30 kvadrat så det er heldigvis fort gjort å vaske å rydde! Støvsuger, tørker støv og vanner planter på fredager, og rydder litt hver kveld så jeg alltid våkner opp til en ryddig leilighet om morgenen :)

Bruker nok ikke mer enn en time i uka på husarbeid, men det blir vel andre boller når vi får oss ny leilighet/hus til sommeren :fnise:

Skrevet

Bytter sengtøy hver 10-14 dag. Klesvask tar jeg fortløpende de kveldene jeg er hjemme, ingen rutine. Prøver å vaske 1 gang i uken, men noen ganger går det 14 dager mellom. Vasker kjøkkenbenk og rydder oppvask daglig, vasker bad etter behov. Jeg orker ikke ha for mye planer, tar det spontant etter behov.

Anonymkode: a1576...841

Skrevet

Hver dag: Gjøre det jeg rekker. Noen dager er det såvidt å tømme oppvaskmaskinen og tørke av kjøkkenbenken, andre dager er det gulvvask eller vindusvask. Dagene er såpass travle at jeg ikke klarer å ha noen fast rutine. Men jeg gjør noe hver dag.

Anonymkode: 24c41...3f6

Skrevet

Mine rutiner: 

Kjøkken: 
0. Setter på oppvaskmaskinen på kvelden. 
1. Tar alltid ut av oppvaskmaskinen på morgenen, slik at det ikke blir oppvask på benken i løpet av dagen 
2. Både mannen og jeg rydder mens vi lager mat 
3. Tar av bordet, setter i oppvaskmaskinen så fort vi er ferdig med å spise. Sprayer ned bordet og går over med kluten (vi har små barn så det blir litt i løpet av et måltid). 

Støvesuger kjøkken og stuene etter behov, gjerne litt et par ganger i uka. Har en fantastisk håndholdt støvesuger, så tar ikke lang tid. Jeg har også sånn mopp med sprayflaske på som er veldig grei. Støvesuger mer enn jeg mopper. Grundigere vask gjøres av vaskehjelp hver 14. dag (type bad, kjøkken, stue, overflater med mye håndmerker fra barna). 

Soverom: 
1. Rer opp senga på morgenen til oss og barna. Har bare lyst sengetøy (ingen tid til å dandere sengeteppe osv) og to stk pynteputer. Bruker ca 2 min på hele greia. 
2. Vasker sengetøy hver 14. dag (den ene uka foreldresengen, den andre uka barnas). Tar gjerne mitt eget putevar i vaskemaskinen litt oftere. 

Bad: 
1. Vakser alltid over servanten etter at jeg har renset huden på kvelden. 
2. Skittentøy går i kurven med en gang, eller henges opp på kroken på badet hvis det er rent. 

Klesvask: 
Setter på en klesvask med hvitt og en med farget annenhver dag. Bretter den andre dagen. Vasker ullklær til barna onsdag og søndag. 

Søppel: Går ut med alt av søppel søndag og torsdag. 

Rydding: Praktiserer 10-minutters rydding hver kveld etter barna har sovnet (tar gjerne tiden for å motivere meg selv). Ellers prøver jeg å skvise inn 5 minutter rydding på morgenen også. Ellers er vel det viktigste at alle tingene i et hus har en fast plass, for da blir det ikke rot flytende rundt.  

Tror det er ca det som jeg pleier å gjøre av husarbeid. :)

Anonymkode: f811d...628

Skrevet

Vi er bare to voksne, som begge liker å ta unna når vi ser ting, så så tar egentlig nærmest ingen tid å holde det fint hele tiden. Hadde vaskehjelp noen år, men føler nå vi gjør det raskere og bedre selv. 

Robotstøvsuger som går hver dag. Robotvasker en gang i uka. 

Vasker badene hver torsdag. Servant og speil tørker vi over ved behov. 

Jeg bytter alt av sengeklær og handklær, og vasker klær hver lørdag, brettes og legges på plass søndag. 

Kjøkkenet holdes rent, er det flekker på kaffetrakteren vasker man det. Når man tar benken flytter man på ting og vasker under. Er det smuler i en skuff bruker man støvsugeren. Maskinen settes på så snart den er full, og ryddes så snart den er ferdig. 

Støvsuger en gang i uka på alt roboten ikke tar - sofaer, flosstepper, filtre, varmepumpe...

Går rundt med støvkosten en gang i uka. Varierer hva jeg tar, alt fra grønne planter, lister, oppå skap... 

Vinduer tas ca annenhver måned, utendørs kun i sommerhalvåret

På soverom ristes dyner og brettes til siden hver morgen, for å ikke stenge inne fukt. I helgene res sengen opp. 

Tar en runde med rydding hver dag. Det vil si alle klær legges på plass, alt av kopper i maskinen, alle sko inn i skapet, aviser sorteres og kastes, pledd brettes og puter legges på plass. Så er aldri rot som ligger fra en dag til neste. 

Anonymkode: 7be40...fd1

Skrevet

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har noen fast rutine eller faste dager men sørger for å vaske alle gulv og overflater minst 1 gang per uke.

Klesvask og oppvask etter behov.

Skifte dynetrekk gjør jeg 1-2ggr pr mnd

Ellers så rydder jeg når det trengs å ryddes. Har en regel om å alltid ta med noe fra det ene rommet til et annet dvs om jeg er på soverommet og skal på do så ser jeg om det er noe som "tilhører" badet som jeg må ta med meg. Det samme gjelder når jeg går ut,ser om det er noe søppelposer/papp/glass eller panteflasker å ta med.

Jeg hadde en sånn rydderunde før jul der jeg kvittet meg med masse. Solgte,gå bort,leverte på dynga og kastet så nå har jeg mindre ting og ergo mindre rot. Man trenger liksom ikke 4 visper og 5 øser...

Skrevet

I uken: robotstøvsugeren går over alle rom som regel 2 ganger pr uke. Drar over benk og vask på bad hver dag, samme med kjøkkenet. 

Lørdag: skifter sengetøy

Søndag: husvask. Tørker støv i alle rom. Robotstøvsugeren gjør en så god jobb at det er uhyre sjelden vi gidder dra frem den ordentlige støvsugeren. Vasker gulvet i gang og kjøkken hver uke, de andre gulvene tas kanskje en gang i kvartalet (blir nok en endring på det når vi får barn....). Badene vaskes hver uke. 

Anonymkode: 4e140...14b

Skrevet

Etter behov. Har tre hunder så er litt periodisk etter vær, føre og røyting hvor ofte ting blir gjort. Fra støvsuging to dager i uka til hver dag, vasking en dag i uka til 4. Vasker bad minst en dag i uka og tørker over etter behov. Skifter alle håndklær, tuer ol minst en dag i uka. Sengetøy ukentlig eller annenhver uke.

Anonymkode: aee76...a8d

Skrevet

Jeg syns jeg har gode rutiner. Hater rot, og skitt. Tar litt hver dag, så jeg slipper de store rundene.

Når jeg står opp, går jeg innom vaskerom å setter på vaskemaskin. Åpner vindu på soverom og henger ut sengetøy.

Spiser frokost, kaffe og nyheter. Etter frokost, rydder jeg kjøkken. Vasker over benker og bord etter behov.  Henger opp tøyet fra maskin, og rer opp på soverommet.

På tide med en dusj. Ferdig der, så tar jeg miljøutfordringene over speil,  vask og dusj. Har jeg tid tørrmopper jeg gulvene med sånn ullmopp. Bedre enn å støvsuge.  Dette jeg har gjort nå, tar veldig liten tid. 

Dette er tre rom som er viktig å holde rent, og ryddig for meg. 

Skifter sengetøy på lørdager. Vasker de med en gang, så er det i skapene i helgen.

Støvtørking tar jeg innimellom. Eks når jeg hører på radio eller lydbok. Har en støvkost, som kommer til overalt. 

Vasker ikke ofte gulv, da det Eg lite skitt. Mest tørrmopping. Vasker kjøkkengulvet og badegulv.  Fort gjort med mopp. 2 min

Har gode rutiner så husarbeidet er ikke noe ork. Det er alltid ryddig og rent om jeg tar etterhvert hver dag. Tipper at om jeg fordeler rutiner utover uken, så bruker jeg 15 min hver dag.

Anonymkode: f1cb8...5d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...