miracle Skrevet 11. februar 2005 #1 Skrevet 11. februar 2005 noen som har en god chiligryte å anbefale? også litt sterk det må jeg også ha;)
Gjest MrsL Skrevet 11. februar 2005 #2 Skrevet 11. februar 2005 Åååå, det har jeg også lyst på oppskrift på :-)
Arkana Skrevet 11. februar 2005 #3 Skrevet 11. februar 2005 Chili con carne (4 pers.) 300 g kjøttdeig 2-3 fedd hvitløk 1 liten rød chilipepper 1 ts oregano 2 ss hvetemel 1 boks hermetiske tomater 3 dl hvite bønner 2 løk 100 g bacon 1 ss paprikapulver 1,5 dl buljong ½ ts cayennepepper Legg bønnene i bløt natten over. Kok dem i en time. Hakk løk og hvitløk og surr i panne. Tilsett kjøttdeig og bacon og stek det brunt. Finhakk chili og tilsett i kjøttet sammen med krydder og hvetemel. Tilsett tomater og buljong. Kok opp og la småkoke 6-8 minutter. Bland i bønner og la alt putre 10 minutter (sjekk at bønnene er møre). Chiligryte 3-4 kyllingbryst i biter 1 løk, hakket 1-2 hakket chili 3-4 fedd hvitløk, hakket 2 selleristilker 1 purre, i strimler 1 boks crème fraîche 1 ts karri 1-2 gulrøtter, i biter 1 squash, i biter 2 ss paprikapulver 2-3 tomater, flådde, uten frø, i biter pilaffris Gulrøtter og squash kan lettkokes først. Surr kylling i olje og ta den ut. Surr løk, hvitløk og chili. Tilsett kyllingen og alle grønnsakene + krydder. La småsurre til alt er mørt, tilsett evt buljong. crème fraîche tilsettes like før servering. Server med pilaffris.
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #4 Skrevet 12. februar 2005 Jeg vil anbefale chili con carne fra Jamie Olivers tredje bok (den med oransje omslag). I grove trekk: Surr løk og hvitløk+ kjøttdeig og frisk chili, tilsett finhakkede soltørkede tomater og hermetiske tomater. Krydder: Chilipulver, cayenne, oregano og, NB, spisskummen (cumin). Uten sistnevnte får du ikke den gode chilismaken. Kok opp, og la koke videre, evt i stekeovn ved 150 grader, i ca. 1 time. Tilsett så avrente hermetiske bønner (jeg foretrekker to ulike bokser, feks svarte og kidney) og kok i 15 min. til. Server med grønn salat, rømme og hjemmelaget guacamole. Kjempegodt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå