Gjest Bhsiltsk Skrevet 11. februar 2005 #1 Del Skrevet 11. februar 2005 Da jeg gikk på p-piller, leste jeg selvfølgelig "bruksanvisningen" som fulgte med. Men jeg trodde det var med p-piller som med de fleste andre medisiner at det bare var i ekstreme tilfeller at bivirkningene slo ut. Det er visst ikke slik: http://web3.aftenbladet.no/magasin/helse/a...ticle176931.ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salt Skrevet 11. februar 2005 #2 Del Skrevet 11. februar 2005 Den artikkelen leste jeg også- utrolig skremmende :o Jeg visste jo at det kunne følge bivirkninger med p-piller, men dette var jo et ekstremt tilfelle! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #3 Del Skrevet 11. februar 2005 Jeg blir ikke så veldig skremt. Det skrives om blodproppfare ved p-pillebruk, så det er man jo klar over. Spesielt om man røyker i tillegg. Og slike skrekkhistorier er det jo noen som har å fortelle når det gjelder det meste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Basementart Skrevet 11. februar 2005 #4 Del Skrevet 11. februar 2005 Jeg tror dette er et veldig ekstremt tilfelle.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bhsiltsk Skrevet 11. februar 2005 #5 Del Skrevet 11. februar 2005 Har ikke noe med saken å gjøre, men For en nydelig avatar du har!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. februar 2005 #6 Del Skrevet 11. februar 2005 Dette skremmer meg ikke i det hele tatt. Dette er et ekstremt tilfelle, og skjer med de færreste. Det blir litt som å si at bestefaren min røykte 20 sigaretter daglig og levde til ham ble 100. Ett slikt tilfelle fjerner ikke det faktum at røyking er svært skadelig for kroppen. Ja, det vil alltids finnes noen få uheldige som får problemer av p-piller, men man kan da ikke bekymre seg for alt heller. Og faktisk er det mye høyere risiko for blodpropp om man er gravid enn om man går på p-piller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*M* Skrevet 11. februar 2005 #7 Del Skrevet 11. februar 2005 En kamerat av meg er lege og sier at det er flere dødsfall i Norge p.g.a. p-pille bruk hvert år. Det er mange unge jenter som ikke tenker over de bivirkningene pillene kan ha. Jeg tror allikevel de aller fleste er trygge på pillen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 11. februar 2005 #8 Del Skrevet 11. februar 2005 Man skal ikke bruke p-piller hvis noen i familien har hatt blodpropp. Det er alltid én i familien som må være først, og det var tydeligvis den jenta i artikkelen. Synd, men slik er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #9 Del Skrevet 11. februar 2005 Det som skjedde med denne jenta, og andre, er mer enn nok til å holde meg unna p-piller! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene24 Skrevet 12. februar 2005 #10 Del Skrevet 12. februar 2005 jeg fikk blodpropp pga p pillene, og er den første i familien som har hatt det.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Callie Skrevet 12. februar 2005 #11 Del Skrevet 12. februar 2005 Jeg vet ikke om det har noen hensikt, men for litt siden begynte jeg å ta p-pillene mine sjeldnere. Nå tar jeg hver 1 1/2 dag. Det blir 36 timer mellom hver, og det er grensen som står på pakningen. Begynte hovedsakelig med det fordi jeg får humørsvingninger av hormonene, men dette kan jo også være en god grunn til å redusere mengden. Har også byttet til et "mildere" merke. Skynder meg å legge til at det ikke er krise om jeg blir gravid. Vi skal ha flere barn, men har egentlig tenkt å vente i ett år til av praktiske hensyn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 12. februar 2005 #12 Del Skrevet 12. februar 2005 Jeg vet ikke om det har noen hensikt, men for litt siden begynte jeg å ta p-pillene mine sjeldnere. Nå tar jeg hver 1 1/2 dag. Det blir 36 timer mellom hver, og det er grensen som står på pakningen. Begynte hovedsakelig med det fordi jeg får humørsvingninger av hormonene, men dette kan jo også være en god grunn til å redusere mengden. Har også byttet til et "mildere" merke. Skynder meg å legge til at det ikke er krise om jeg blir gravid. Vi skal ha flere barn, men har egentlig tenkt å vente i ett år til av praktiske hensyn. Du kan like gjerne slutte med pillene...hormonmengden for en uke er ikke veiledende. Du tar altså 4-5 piller i uka? Skulle ikke forundre meg om du fikk mer humørsvigninger av det, fordi hormonmengden varierer mer enn nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2005 #13 Del Skrevet 12. februar 2005 Jeg har iallefall tatt p-piller så godt som uavbrutt (minus to svangerskap) i femten år, og har aldri hatt antydning til bivirkninger. Trist historie. Men det står "skyldes trolig." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie78 Skrevet 12. februar 2005 #14 Del Skrevet 12. februar 2005 Jeg ble helt rar i kroppen av p-pillene, så jeg sluttet. Var utrolig irritert for bare den minste ting, og hadde ofte lyst til åknuse glass og andre ting.... :evil: Sluttet før jul, og nå har det roet seg veldig... Men savner et godt alternativ... Kondom er utrolig kjedelig!!!! Og vi vil ikke ha barn før om et år, ca.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@riel Skrevet 12. februar 2005 #15 Del Skrevet 12. februar 2005 Skummel historie :o Jeg har slutta med p-piller fordi jeg er ktitisk til hva tilføring av hormoner kan gjøre med kroppen på lang sikt. Du roter jo til kroppens naturlige balanse. Det finnes jo naturlige alternativ som er like trygge when done correctly. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2005 #16 Del Skrevet 12. februar 2005 Det finnes jo naturlige alternativ som er like trygge when done correctly. Som for eksempel...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 12. februar 2005 #17 Del Skrevet 12. februar 2005 Husker også jeg leste om ei jente som angivelig dødde av Trionetta-bruk. Det var i 2001, da jeg nettopp hadde begynt på p-pillen av samme merke selv. Leste avisa i lunsjen på jobb og ble selvsagt sjokkert og redd. Men jeg tror dette hører med til sjeldenhetene. Det er en bivirkning med ALT. Stort sett alle får en eller annen kort/langvarig lidelse/plage/tragisk hendelse i løpet av livet. NOE skal en ha, sies det. Andre får plutselig hjerteinfarkt eller blodpropp eller kanskje dør av noe så simpelt som influensa. Det er mange tilfeldigheter. Jeg tror ikke p-piller generelt er veldig skummelt. Hormonene er jo diskutert, men jeg tror at fagfolk hadde kommet med store advarsler og at det evt. hadde blitt flere forbud mot "risikofylte" preparater om dette hadde vært så utbredt. Det er bare noe jeg tror da men... Det er jo ikke så greit å vite alltid, slik som med preparatet Vioxx da det ble tatt av markedet. Jeg synes selv ikke å bruke hormonpreparater er så stas, men det er ikke så veldig mange andre muligheter, synes jeg da. Sånn til sist, skal jo jenter som får p-piller undersøkes nøye, både med klinisk undersøkelse og gjennomgang av familiehistorikk mht sykdommer som kan være arvelige. Jeg føler at dette gjøres alt for lite og alt for dårlig. Ikke for å kritisere leger, men noen er kanskje LITT raske med å skrive ut p-piller. Det er også mange kontraindikasjoner mot p-pillebruk/grunner til å være særdeles forsiktig med p-pillebruk, og dette bør også tas hensyn til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 13. februar 2005 #18 Del Skrevet 13. februar 2005 Uff, skremmende. Jeg byttet selv til minipillen Cerazette etter at mamma fikk hjerneslag i en alder av 42 år. Har sluttet å røyke og trener regelmessig, men jeg vet jo at det er en risiko - selv om den er veldig liten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 13. februar 2005 #19 Del Skrevet 13. februar 2005 Selvfølgelig skremmende å lese om sånne ekstreme enkelttilfeller, men jeg for min del er ikke sjokkert iallefall. Jeg måtte slutte med p-piller på dagen når det ble funnet arvelig anlegg for blodpropp i familien, og jeg også ble testet positiv. Men hallo, folk har forskjellige kropper og "systemer", jeg hadde ikke blitt overskremt av en sånn artikkel iallefall.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 13. februar 2005 #20 Del Skrevet 13. februar 2005 Jeg har ikke lest artikkelen en gang. Men at flere unge jenter dør hvert år...! Ringer ikke det en bjelle? Jeg vil ikke tilføre kroppen min kunstige hormoner. Det er så typisk å tenke at dette er noe som skjer "andre". Det skjer jo faktisk noen, og noen kan være deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå