AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #1 Skrevet 11. februar 2018 Jeg startet i ny jobb 2.august i fjor, har jeg krav på 5 uker ferie i år da? (Jobben praktiserer 5 uker) Og jeg er vandt til fra min forrige arbeidsplass og de andre jeg kjenner til, at man får lønn når man tar ferie. Altså jeg vet man ikke har betalt ferie i den forstand, men man får feriepenger i juni. Men hvis jeg tar ei uke i mars, eller oktober har jeg alltid fortsatt fått min fastlønn, siden lønnen trekkes i juni. Er dette normalt i alle jobber? Anonymkode: 441ec...179
penny_ Skrevet 11. februar 2018 #2 Skrevet 11. februar 2018 Hvis du har fast månedslønn, så er det normalt at du får vanlig lønn alle måneder utenom juni hvor du får feriepenger. Har man timelønn, så får man lønn for de timene man jobber. Man blir trekt i lønn om man tar ferie i mars f.eks. Sånn har det i alle fall vært der jeg har jobbet. Du har opparbeidet deg 10 feriedager hos nåværende arbeidsgiver, men du har sikkert opparbeidet feriepenger fra forrige arbeidsgiver også? Du har rett på 5 uker ferie uansett om du har byttet arbeidsgiver, men arbeidsgiveren din kan ikke kreve det dersom du ikke har opparbeidet deg feriepenger for 5 uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå