AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #1 Skrevet 11. februar 2018 Jeg forstår ikke helt sykemeldingsgrunnlaget til nav. Jeg har gått opp i stilling og dermed fått høyere lønn i mnd. har timesbetaling og jobber i butikk. når de da skal vurdere sykemeldingsgrunnlaget, så blir det 25% mer enn pensjonsgivende inntekt enn i fjor, fordi jeg tjener jo mer pga høyere stilling. Så derfor setter de da sykepengegrunnlaget, til det jeg har tjent de 3 siste årene, hvor det første året var jeg ekstrahjelp, men jobbet meg oppover. Hvorfor straffer det seg å få høyere stilling? Er sykemeldt pga svangerskap hvis det har noe å si. Ellers har jeg aldri vært syk. Jeg får da veldig lite utbetalt fordi jeg tjente veldig dårlig de to første årene. Er først nå jeg har begynt å få en grei lønning. På nav står det jo at de vurderer sykepengene etter de 4 siste ukene, men det gjelder ikke meg tydeligvis siden jeg ikke har tjent det samme i mange år. Jeg fremstår sikkert som meget dum nå, men jeg forstår ikke helt systemet. Er 23 om det har noe å si. Anonymkode: d981c...d9a
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #2 Skrevet 11. februar 2018 Du må lese paragraf 8-30 ang sykepengegrunnlaget. Det stemmer ikke at det er de 4 siste ukene som legges til grunn når det gjelder grunnlaget. Det er snakk om den generelle retten. Det er krav til fast og varig endring slik at man feks ikke kan spekulere i dette. Dette er NAV spesielt oppmerksom på i saker med svangerskapsrelatert sykdom da det er utrolig mye spekulering og at folk jobber ekstremt mye i en svært kort periode i håp om å få høyere grunnlag i foreldrepermisjonen. Det skal være et realistisk inntektstap, det er feks ikke realistisk å jobbe 200% over lang tid, men mange gjør dette over en kort periode i forkant av foreldrepenger. Hvis du er uenig foreslår jeg du klager. Hvis du kan legge frem en kontrakt om at det er en fast jobb og en fast prosent kan det jo hende du får medhold, men hovedregelen for å vike fra 25% regelen er «fast og varig endring» (altså en lenger periode). Anonymkode: d2024...4ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå