AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #1 Skrevet 11. februar 2018 står mellom disse to, jeg er glad i å sitte stille og ha noe å drive med (programmering er passende), men jeg liker også en blanding av et sosialt/teknisk yrke (optometri passer her). jeg ønsker å høre fra dere som har bakgrunn innen disse bransjene, IT studiet heter IT og informasjonssystemer. Jeg er opptatt av å ha et godt skille mellom jobb og fritid, er dette noe jeg kan få av disse yrkene? hva ville dere valgt? Anonymkode: 87eae...c18
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #2 Skrevet 11. februar 2018 Om du er opptatt av et godt skille mellom jobb og fritid, bør du nok hvertfall ikke velge IT. Kommer litt an på hva man skal jobbe med innen IT, men mange retninger i denne bransjen er svært arbeidsintensive, og mange jobber hele døgnet, 24/7/365. Anonymkode: 379c8...5e0 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #3 Skrevet 11. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du er opptatt av et godt skille mellom jobb og fritid, bør du nok hvertfall ikke velge IT. Kommer litt an på hva man skal jobbe med innen IT, men mange retninger i denne bransjen er svært arbeidsintensive, og mange jobber hele døgnet, 24/7/365. Anonymkode: 379c8...5e0 Jobber med IT og skriver under på denne. Anonymkode: 3a04b...b0e
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #4 Skrevet 11. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Om du er opptatt av et godt skille mellom jobb og fritid, bør du nok hvertfall ikke velge IT. Kommer litt an på hva man skal jobbe med innen IT, men mange retninger i denne bransjen er svært arbeidsintensive, og mange jobber hele døgnet, 24/7/365. Anonymkode: 379c8...5e0 hvordan er det mulig? hvordan orker folk? Anonymkode: 87eae...c18
CannibalLektor Skrevet 11. februar 2018 #5 Skrevet 11. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: hvordan er det mulig? hvordan orker folk? Anonymkode: 87eae...c18 Dedikasjon. Og en liten dose autisme
puppi Skrevet 11. februar 2018 #6 Skrevet 11. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Om du er opptatt av et godt skille mellom jobb og fritid, bør du nok hvertfall ikke velge IT. Kommer litt an på hva man skal jobbe med innen IT, men mange retninger i denne bransjen er svært arbeidsintensive, og mange jobber hele døgnet, 24/7/365. Anonymkode: 379c8...5e0 Er i utgangspunktet uenig. Kommer helt an på hva slags stilling du har i firmaet. Nå er det jo slik at det finnes veldig mange små IT-selskaper i landet, der en stor andel av de ansatte også har eierandel i firmaet, bonusordninger osv. Da kan det nok være litt som her skissert. Men det er fint mulig å være ansatt innenfor IT-sektoren, og likevel ha en 8-16 arbeidstid. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #7 Skrevet 12. februar 2018 23 timer siden, puppi skrev: Er i utgangspunktet uenig. Kommer helt an på hva slags stilling du har i firmaet. Nå er det jo slik at det finnes veldig mange små IT-selskaper i landet, der en stor andel av de ansatte også har eierandel i firmaet, bonusordninger osv. Da kan det nok være litt som her skissert. Men det er fint mulig å være ansatt innenfor IT-sektoren, og likevel ha en 8-16 arbeidstid. Jeg skrev jo i praksis at det ikke gjelder absolutt alle IT stillinger, men veldig mange. Sannsynligheten for at man havner i en stilling der man må jobbe hele tiden er likevel så høy at man bør styre unna dersom det er veldig viktig med god balanse med tanke på fritid. Anonymkode: 379c8...5e0
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #8 Skrevet 12. februar 2018 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skrev jo i praksis at det ikke gjelder absolutt alle IT stillinger, men veldig mange. Sannsynligheten for at man havner i en stilling der man må jobbe hele tiden er likevel så høy at man bør styre unna dersom det er veldig viktig med god balanse med tanke på fritid. Anonymkode: 379c8...5e0 burde værrt kriminelt å bli pålagt så mye arbeid, hvor er arbeidstilsynet? tesktilfabrikk i etiopia har bedre arbeidstid Anonymkode: 87eae...c18
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #9 Skrevet 12. februar 2018 It-bransjen er den bransjen med mest overtid. Ikke i alle firmaer, og ikke i alle stillinger, men i snitt er det i det yrket du risikerer å måtte jobbe mest overtid. I tillegg går utviklignen i rasende fart, så om du skal være faglig oppdatert, må du bruke fritid på det. Du kan selvsagt la være å holde deg faglig oppdatert, men da sliter du når du skal søke nye jobber. Så om du ønsker skille mellom jobb og fritid er gjerne ikke it-bransjen det beste valget. Jeg jobber i it-bransjen selv, og jeg sliter nå med at jeg ønsker ny jobb, men ikke har klart å holde meg faglig oppdatert (har prioritert mann og barn fremfor å bruke fritiden på det), og følgelig er det ikke så lett med jobbsøkingen. Anonymkode: 3ee64...008
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #10 Skrevet 12. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: burde værrt kriminelt å bli pålagt så mye arbeid, hvor er arbeidstilsynet? tesktilfabrikk i etiopia har bedre arbeidstid Anonymkode: 87eae...c18 Arbeidstilsynet har aldri løftet en finger i denne bransjen, og det tas aldri ting i aspekter som arbeidsvilkår. Så for min del blir det ikke resten av livet i denne bransjen. For all del, det er på flere måter en interessant bransje der man lærer mye, og jobber man tett mot andre fagområder kan man lære litt om dem også. Men tempoet, de lange dagene og ingen fleksibilitet med tanke på når man kan ta fri (det kan man som regel aldri) gjør at det ikke er bærekraftig å jobbe livet ut for min del i denne bransjen. Maks noen år til. Anonymkode: 379c8...5e0
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #11 Skrevet 12. februar 2018 På 11.2.2018 den 9.46, AnonymBruker skrev: Om du er opptatt av et godt skille mellom jobb og fritid, bør du nok hvertfall ikke velge IT. Kommer litt an på hva man skal jobbe med innen IT, men mange retninger i denne bransjen er svært arbeidsintensive, og mange jobber hele døgnet, 24/7/365. Anonymkode: 379c8...5e0 Jeg jobber som utvikler og har aldri opplevd slike forhold. Vet heller ikke om noen andre. Du må jobbe i en useriøs/dårlig bedrift. Anonymkode: a21f8...e8d 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #12 Skrevet 12. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som utvikler og har aldri opplevd slike forhold. Vet heller ikke om noen andre. Du må jobbe i en useriøs/dårlig bedrift. Anonymkode: a21f8...e8d Men nå skrev jeg altså heller ikke at det gjelder absolutt alle. Det lønner seg å lese før man svarer Anonymkode: 379c8...5e0
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #13 Skrevet 13. februar 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som utvikler og har aldri opplevd slike forhold. Vet heller ikke om noen andre. Du må jobbe i en useriøs/dårlig bedrift. Anonymkode: a21f8...e8d At du ikke vet om noen, betyr ikke at det ikke er sånn... Det er mange undersøkelser som viser at it-bransjen er verstinger når det gjelder å presse folk til overtid. Jeg har jobbet i nordens største it-firma, og der var det mange som hadde det sånn. Jeg har også mange venner som jobber i konsulentselskaper, og de har det også sånn. Her jeg jobber nå, har et par av drifterne det sånn. Anonymkode: 3ee64...008
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå