Gå til innhold

Hvorfor blir man automatisk meldt inn i statskirken og må manuellt melde seg ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Burde vært 18års grense for å melde seg inn når du er voksen og kan ta stilling til om du vil være religiøs eller ikke. Ikke at staten skal velge for deg og at du skal tvnges inn et fiktivt religiøst samfunn før du vet hva religion er. 

Anonymkode: ae89c...2d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Burde vært 18års grense for å melde seg inn når du er voksen og kan ta stilling til om du vil være religiøs eller ikke. Ikke at staten skal velge for deg og at du skal tvnges inn et fiktivt religiøst samfunn før du vet hva religion er. 

Anonymkode: ae89c...2d3

Vel, for det første så er ikke statskirken mer. For det andre kan en være innført som medlem i DnK hele livet uten å være det minste religiøs, eller kristen for den del. 

• Liker 2
Gjest Ms. Daisy
Skrevet

Du blir ikke meldt inn såfremt du ikke døpes. Det var gammelt, men dersom en sv foreldrene er medlem blir du satt som tilhørig. Ønsker du ikke dette kan du be om at dette fjernes. Det gjorde jeg. 

Skrevet
På 11.2.2018 den 9.16, Ms. Daisy skrev:

Du blir ikke meldt inn såfremt du ikke døpes. Det var gammelt, men dersom en sv foreldrene er medlem blir du satt som tilhørig. Ønsker du ikke dette kan du be om at dette fjernes. Det gjorde jeg. 

Jeg ville anbefalt deg å sjekke om du reelt er utmeldt. Jeg har meldt meg ut seks ganger uten å noensinne ha meldt meg inn. 

Anonymkode: 51656...963

Gjest Ms. Daisy
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville anbefalt deg å sjekke om du reelt er utmeldt. Jeg har meldt meg ut seks ganger uten å noensinne ha meldt meg inn. 

Jeg er reelt utmeldt nå, men tok to henvendelser da. 

Skrevet
På 11.2.2018 den 9.16, Ms. Daisy skrev:

Motsier ikke første og andre setning hverandre?

Hva mener du med "Det var gammelt"? resten av setningen er presens så den skjønte jeg ikke.. :klo:

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Nå er det vel først når man blir døpt man blir meldt inn.

Jeg er aldri blitt døpt så jeg har aldri vært medlem av statskirka.

Skrevet

Jeg har måtte melde meg ut tre ganger, og jeg skulle heller aldri stått der i første omgang. Mine foreldre hadde ikke vært medlemmer på mange år da jeg ble født, og jeg er ikke døpt. Ble egentlig ganske forbanna tredje gangen jeg måtte melde meg ut, så nå sjekker jeg hver gang jeg har meldt flytting til nytt sted. De to siste gangene jeg ble meldt inn har det skjedd etter meldt flytting. 

Og jeg er i starten av 20-årene, så de har hatt det travelt. Dette har ikke skjedd ved en feil over 40 år liksom... 

Gjest Ms. Daisy
Skrevet
55 minutter siden, applestories skrev:

Motsier ikke første og andre setning hverandre?

Hva mener du med "Det var gammelt"? resten av setningen er presens så den skjønte jeg ikke.. :klo:

Den ser jeg - må være noe med autokorrekturen - uansett jeg tror jeg mente at man blir registert som tilhørig dersom en av foreldrene er medlem. Man må da ta kontakt med kirken og be dem slette tilhørighet (da slipper man å få diverse informasjon og invitasjoner fra dem). 

Skrevet
11 minutter siden, Ms. Daisy skrev:

Den ser jeg - må være noe med autokorrekturen - uansett jeg tror jeg mente at man blir registert som tilhørig dersom en av foreldrene er medlem. Man må da ta kontakt med kirken og be dem slette tilhørighet (da slipper man å få diverse informasjon og invitasjoner fra dem). 

Man blir nå medlem uten å være døpt?

Hva slags informasjon og invitasjoner er det man får som medlem? Og hvor i landet får man dette? FInnes ikke her jeg bor... 

Skrevet

Man blir vel meldt inn så lenge man allerede har minst én foreldre som er medlem mener jeg. Har ingenting med dåp å gjøre :) 

Anonymkode: 3f69d...f19

Gjest making.a.mess
Skrevet

Kirken får statsstøtte for hvert enkelt medlem. Ved å være medlem der støtter du dem altså økonomisk selv om du aldri setter dine bein der. 

Så tenk over om du vil støtte dem.  eller om du vil støtte et annet trosamfunn eller ingen i det hele tatt. 

Jeg syntes dette er snikmedlemifisering. Når foreldre føder et barn bør de få et skjema der man krysser av for om de vil barnet skal være medlem slik at de aktivt tar et valg. Kirken har mange støttespillere som ikke aner noe om det. 

Sånn som akkurat nå kom jeg på at mine barn er medlem av kirken. Jeg og mannen var medlem ( men har ikke satt en fot der, medlem fordi vi er døpt. )når barna ble født. (Meldte oss ut senere) altså har de automatisk blitt medlemmer. De er ikke døpt så jeg tenkte ikke over det før nå. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
1 time siden, Balian de Ibelin skrev:

Nå er det vel først når man blir døpt man blir meldt inn.

Jeg er aldri blitt døpt så jeg har aldri vært medlem av statskirka.

Feil. Er dine foreldre medlem (eller en av dem), eller var det når du ble født så er du automatisk medlem. Du må fysisk melde deg ut om du ikke vil være medlem der. 

Skrevet

Det er fordi statskirken ønsker seg flest mulig medlemmer. 

Skrevet
1 minutt siden, Testosteron skrev:

Det er fordi statskirken ønsker seg flest mulig medlemmer. 

Jepp, og de skyr hverken tvang, medlemsjuks, løgn, dokumentforfalskning eller økonomisk svindel for å nå målet sitt. 

Skrevet

Jeg er ikke døpt og var ikke oppført/medlem når jeg sjekket for noen år tilbake. Begge foreldrene mine er døpt. 

Skrevet

Ingen av mine foreldre var medlemmer da jeg ble født, og jeg er heller ikke døpt. Har måttet melde meg ut tre ganger likevel. Akkurat det samme som @Citha over her, med andre ord.

Jeg vet at kirken en gang ble instruert av politikerne til å mer eller mindre bare legge folkeregisteret og medlemskap i andre trossamfunn til grunn da de skulle "få orden" i listene, så jeg kan tilgi dem den ene dagen. Når det imidlertid har skjedd to andre ganger også er det i beste fall mistenkelig. I utgangspunktet er jeg ikke så himla opptatt av om jeg står som medlem eller ei, men når jeg først ikke skulle vært medlem og de tviholdt på meg hver gang ble det en prinsippsak.

Men denne tredje gangen har utmeldingen tilsynelatende fungert, så nå er det forsåvidt i orden. Jeg hørte ingenting i forbindelse med kirkevalget sist og stod som ikke-medlem sist jeg sjekket selv. 

Anonymkode: 06912...62b

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
4 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Feil. Er dine foreldre medlem (eller en av dem), eller var det når du ble født så er du automatisk medlem. Du må fysisk melde deg ut om du ikke vil være medlem der. 

Vel jeg er ikke medlem og har aldri vært medlem. 

Jeg sjekket det for noen år siden om jeg var medlem. Og det var jeg ikke og det har jeg aldri vært.

Skrevet

Hvordan finner dere ut om dere er medlemmer eller ikke? Finnes det en side man kan sjekke dette på? Foreldrene mine var ikke medlemmer da jeg ble født, og jeg er ikke døpt. Er det seriøst mulig at jeg fremdeles står som medlem? Aldri mottatt noe skriverier

Anonymkode: 35add...d3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...