AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #1 Skrevet 10. februar 2018 ...Kvalifiserer til å jobbe innen IT? Usikker på om jeg skal velge bygg, datateknikk eller elektronikk. Tips? Anonymkode: 7dadb...478
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #2 Skrevet 11. februar 2018 Dataingeniør/Datateknikk, men se nøye på studiets oppbygning slik at du vet at du har mulighet til å velge mange IT emner, hvis ikke kan det lønne seg å studere informatikk. Ingeniør har ofte mye mer matematikk/realfag, derfor utgår en del IT emner du kunne ha tatt på Informatikk om det gir mening. Anonymkode: 31ab8...bdf
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #3 Skrevet 11. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dataingeniør/Datateknikk, men se nøye på studiets oppbygning slik at du vet at du har mulighet til å velge mange IT emner, hvis ikke kan det lønne seg å studere informatikk. Ingeniør har ofte mye mer matematikk/realfag, derfor utgår en del IT emner du kunne ha tatt på Informatikk om det gir mening. Anonymkode: 31ab8...bdf Hvilke fag bør jeg se etter da? Er to forskjellige skoler jeg vurderer. Takk for svar Anonymkode: 7dadb...478
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #4 Skrevet 11. februar 2018 I utgangspunktet kan du jobbe med IT med en hver bakgrunn, så lenge du har kompetanse innen fagfeltet du vil arbeide med. Men så klart bør du velge IT/Data om du ser for deg en karriere i it-industrien. Å velge noe annet blir jo å gå over bekken etter vann... Anonymkode: 6bd91...f3e
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #5 Skrevet 11. februar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilke fag bør jeg se etter da? Er to forskjellige skoler jeg vurderer. Takk for svar Anonymkode: 7dadb...478 Det kommer an på hva du vil gjøre innen IT, dersom du f.eks har lyst til å programmere kan du se hvilke programmeringsspråk de har i sine emner - mange har C/C++ eller Java i sine grunnkurs i programmering, objektorientert programmering er også et emne som er obligatorisk på flere skoler. Noen gir deg muligheten til å fordype deg i enkelte språk, mens andre har større prosjekter med valgfritt språk - dette er da for IT studier, jeg tenkte også på ingeniør men det var så veldig mye matematikk og ikke så mye IT, så da slo jeg det fra meg. De fleste IT studier har ofte 2-3 matematikkemner, som går på algoritmer/diskret matematikk o.l som du får bruk for - mens ingeniørstudiene har alt mulig rart. Anonymkode: 31ab8...bdf
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #6 Skrevet 11. februar 2018 Hvorfor ikke bare ta Informatikk om du vil jobbe med IT? Dataingeniør er det nærmeste, men selv der har du flere fag på f.eks Hardware, enn Computer Science (aka. Informatikk). Typisk Dataingeniør har: - Generell programmering - Objektorientert Programmering - Datastrukturer og Algoritmer - Systemutvikling (OS f.eks) - Databaser - Nettverk Informatikk går litt dypere på noen av emnene, og har generelt mye mer. Veldig mye stoff som er rettet mot moderne "web-scale" utvikling, der utrolig store mengde data skal bearbeides, lagres, analyseres, osv. Anonymkode: 9202c...cc0
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #7 Skrevet 11. februar 2018 Jeg er ikke TS, men er det forskjell på lønn på informatikk og dataingeniør? Man innbiller seg liksom at ingeniør er det beste, men det stemmer kanskje ikke? Det er mulig å ta master i informatikk? Anonymkode: 3e91b...e81
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #8 Skrevet 11. februar 2018 Informatikere tjener langt mer i dag. Dataingeniører ansettes til ca. samme jobber som Elektronikkingeniører, dvs. mer fokus på Embedded, mikrokontrollere, hardware, osv. Informatikere og Dataingeniører kan bli ansatt til samme jobb, men som regel søker Informatikere seg til utviklerjobber, mens Dataingeniører søker seg til Ingeniørjobber. Har du en Master i Informatikk, og har relevante internships under beltet, så kan du nok forvente deg en veldig grei lønn. Og etter et par år med erfaring, så stiger denne betraktelig. Det negative er at du hele tiden må holde deg oppdatert, ofte på egen tid, og at jobbene kan variere veldig. Anonymkode: 9202c...cc0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå