AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #1 Skrevet 10. februar 2018 Jeg går på høyskole. I klassen min er vi ca 40 mennesker, som har mye gruppearbeid og sitter i samme klasserom og jobber hver dag. Vi går nå andre året på studiet, og selv om det er en annen klassekombinasjon enn vi hadde i fjor, så henger folk i de samme "klikkene" de gjorde i fjor. Folk har funnet sine venner, og det er ikke så lett å komme innpå de som allerede har laget sin egen gjeng. Personlig føler jeg ikke at jeg hører hjemme i noen av de gjengene, men snakker litt med alle. Har ingen nære venner i klassen. MEN: I høst kom det et nytt fjes i klassen. En dame som er 7 år eldre enn de fleste andre i klassen, og som har vært sykemeldt pga depresjon i seks år. Jeg har alltid syntes at det er viktig å ta vare på de svake, og føler egentlig at jeg alltid er den eneste som bryr meg om de som faller utenfor. Hun tar ikke kontakt med noen andre, og jeg var den første som gikk bort og hilset på henne. I tillegg bor hun på andre siden av gaten fra meg, så det skjer ofte at vi møtes på vei hjem eller til skolen. Men jeg synes det er utrolig slitsomt å snakke med henne. Hun klager alltid over alt som kan klages på, mangler sosiale antenner, og jeg føler meg ganske tappet for energi hver gang vi har gått til og fra skolen eller snakket sammen lenge. Denne våren skal vi på studietur. Jeg har endelig funnet en annen i klassen som jeg føler er ganske lik som meg. Vi har samme interesser, ler av hverandres humor, og har det generelt hyggelig i hverandres selskap. Men jeg skjønte jo at ingen kom til å spørre hun slitsomme om hun ville reise sammen med dem, og syntes synd på henne. Derfor spurte jeg om hun ville reise med oss. Vi bestilte billetter, og jeg tenkte at jeg kunne "overleve" hun slitsomme. Nå har hun jeg liker best booket nye billetter, og jeg sitter igjen med nummer to. Føler meg skikkelig dårlig når jeg gruer meg til å reise med hun slitsomme. Det er jo ikke hyggelig å bli holdt utenfor, men er det ikke ditt eget ansvar å få venner når man er 30 år gammel?? Eller kan jeg bestille alenerom, eller hotellrom med andre i klassen, med god samvittighet? Anonymkode: fafce...cbe
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #2 Skrevet 10. februar 2018 Du kan bestille alenerom, men jeg syns ikke du kan ha rom med noen andre om hun tror at du og henne skal ha rom sammen. Anonymkode: 11dc9...d99 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #3 Skrevet 10. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan bestille alenerom, men jeg syns ikke du kan ha rom med noen andre om hun tror at du og henne skal ha rom sammen. Anonymkode: 11dc9...d99 Mye indre frustrasjon her. På en side føler jeg jo at dette er min mulighet til å bli bedre kjent med de andre i klassen, og kanskje få meg noen gode venner. Har flyttet fra hjembyen min, og har egentlig ingen venner her som jeg føler jeg kan snakke skikkelig med. På den andre siden synes jeg synd på henne hvis hun havner utenfor.. Men hun kommer herfra, og har flere venner (som gikk ut av skolen for flere år siden, men startet samtidig som henne) Anonymkode: fafce...cbe
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #4 Skrevet 11. februar 2018 Du kaller henne svak og slitsom ? Hva er du da ? Som sitter å skriver et lite nyansert innlegg. Du har heller ikke evne til problemløsning som sitter å skriver her om en enkel problemstilling. Dårlig menneskesyn som kaller en med depresjon for hun slitsomme. Du er vel han klysete og blærete fyren som mangler hjerneceller og hjerte og tror alt handler om penger og status. Buhu du har aldri hatt ordentlige utfordringer i livet og har deretter ikke lært stort... Anonymkode: ce78b...6a9 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #5 Skrevet 11. februar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Føler meg skikkelig dårlig når jeg gruer meg til å reise med hun slitsomme. Det er jo ikke hyggelig å bli holdt utenfor, men er det ikke ditt eget ansvar å få venner når man er 30 år gammel?? Eller kan jeg bestille alenerom, eller hotellrom med andre i klassen, med god samvittighet? Problemet ditt er nok at du prøver å være for grei, så du ender opp med å være vennen. Det er hennes eget ansvar å finne venner, men det har hun jo nå også fått i deg da. Vær hyggelig og inkluderende generelt, men du behøver ikke å gå lenger enn det om dette er noen som "plager" deg. For all del fint at du prøver å inkludere alle, men du gjør deg selv til martyr her. Selvsagt kan du bestille alenerom eller rom med andre om du ønsker det, og bruke turen på å bli kjent med de andre i klassen din også. Du kan også være direkte mot henne, og si at nå blir det litt mye negativitet og sykdomsprat og at du gjerne vil prate om andre ting. Anonymkode: ac20b...017 11
Pianomann Skrevet 11. februar 2018 #6 Skrevet 11. februar 2018 Nei du er ikke nødt til å være hyggelig med slitsom klassekamerat. Så spørsmålet blir da hvorfor i alle dager du er det? Det å si at du skal gjøre noe, for så å ombestemme seg, er ganske dårlig stil. Du skulle bare holdt deg unna fra begynnelsen. Dette «problemet» blir værre av din oppførsel, som ikke er helt innafor. Hadde du latt vær hadde vedkommende måtte fikse ting selv. Noe folk på hennes alder burde. Bare fordi du ønsker å bøte på dårlig samvittighet at du er i denne situasjonen. 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #7 Skrevet 11. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kaller henne svak og slitsom ? Hva er du da ? Som sitter å skriver et lite nyansert innlegg. Du har heller ikke evne til problemløsning som sitter å skriver her om en enkel problemstilling. Dårlig menneskesyn som kaller en med depresjon for hun slitsomme. Du er vel han klysete og blærete fyren som mangler hjerneceller og hjerte og tror alt handler om penger og status. Buhu du har aldri hatt ordentlige utfordringer i livet og har deretter ikke lært stort... Anonymkode: ce78b...6a9 Takk for feedback Anonymkode: fafce...cbe
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #8 Skrevet 11. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet ditt er nok at du prøver å være for grei, så du ender opp med å være vennen. Det er hennes eget ansvar å finne venner, men det har hun jo nå også fått i deg da. Vær hyggelig og inkluderende generelt, men du behøver ikke å gå lenger enn det om dette er noen som "plager" deg. For all del fint at du prøver å inkludere alle, men du gjør deg selv til martyr her. Selvsagt kan du bestille alenerom eller rom med andre om du ønsker det, og bruke turen på å bli kjent med de andre i klassen din også. Du kan også være direkte mot henne, og si at nå blir det litt mye negativitet og sykdomsprat og at du gjerne vil prate om andre ting. Anonymkode: ac20b...017 Takk for hyggelig svar Problemet er jo at jeg lett kan sette meg inn i hennes situasjon. Det er ingen som kommer bort til meg på skolen for å snakke, som regel jeg som tar initiativ sosialt - hva om folk synes at jeg er like sær som hun er? God løsning å være ærlig med henne, tror jeg. Det føles bedre enn å eventuelt sprekke foran noen andre og baksnakke henne. Anonymkode: fafce...cbe
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #9 Skrevet 11. februar 2018 Vurdert å ta opp med henne at du blir trist og sliten av å snakke med henne, siden alt hun gjør er å klage eller være negativ. Hun trenger nok en wakeupcall bare. Fikk samme beskjed selv på jobb for noen år siden, og jeg var faktisk ikke klar over det selv. Satte faktisk pris på å få vite det, siden jeg ikke ønsket å være et menneske som forpester arbeidsplassen. Anonymkode: 9b634...7f1 5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #10 Skrevet 11. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vurdert å ta opp med henne at du blir trist og sliten av å snakke med henne, siden alt hun gjør er å klage eller være negativ. Hun trenger nok en wakeupcall bare. Fikk samme beskjed selv på jobb for noen år siden, og jeg var faktisk ikke klar over det selv. Satte faktisk pris på å få vite det, siden jeg ikke ønsket å være et menneske som forpester arbeidsplassen. Anonymkode: 9b634...7f1 Prøver å bare tenke at det er fordi hun er i en tilvenningsfase. Psykolog, psykiater, lege og besøk av en sosialarbeider på ukentlig basis, og antageligvis under ganske sterk medisinering.. Også er vi ganske forskjellige. Jeg er minimalist og bor sammen med to andre studenter på min alder, hun hoarder og bor sammen med den lille hunden sin som hun legger ut bilde av på facebook fem ganger om dagen.. I tillegg til det føler jeg meg som støttekontakten hennes når vi snakker sammen.. Ser ut som om det ender opp med at det blir henne og meg på studietur i en uke. De andre i klassen svarer hverken på om de har bestilt, eller hvor de skal bo. At tredjemann har bestilt, fikk jeg vite av en annen. Føler meg egentlig ganske utenfor selv, får bare gjøre det beste ut av situasjonen! Heldigvis er det bare en uke, og vi skal jo sikkert ikke bruke all tid på hotellet allikevel Anonymkode: fafce...cbe 1
Vera Skrevet 11. februar 2018 #11 Skrevet 11. februar 2018 Seriøst?? Det høres ut som klassen består av en gjeng tenåringer? Jeg trodde man var ferdig med klikker, utestengelse, statusjag, og mobbing på ungdomsskolen? Veldig nysgjerrig på hvilke studium dette er. For meg høres det ut som dere begge blir utestengt, og at din egentlige bekymring er at du skal bli assosiert med henne? At de andre skal tro du er som henne. Vær mot andre som du ønsker at andre skal være mot deg er vel en grei lekse i denne sammenheng. Det er en mulighet for deg å bli kjent med dette mennesket bak scenen - negativiteten hennes kan skyldes usikkerhet og avvisning, kanskje hun er helt tipp topp når du bare kommer gjennom skallet hennes? Samtidig skal ingen tvinges til å henge sammen, det er ikke bra for noen av partene, og det oppfattes ganske kjappt. Men du? Studiekompisene dine høres ikke spesielt hyggelige og oppegående ut - ikke bli som dem. 7
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #12 Skrevet 11. februar 2018 Syns absolutt kke du trenger å ofre deg selv for denne damen. Og det er lov å si fra at nå blir det så mye negativt preik at har hun ikke noe positivt p si er det best hun ikke sier noe. Anonymkode: 09bb9...e4f 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #13 Skrevet 11. februar 2018 34 minutter siden, AnonymBruker said: Prøver å bare tenke at det er fordi hun er i en tilvenningsfase. Psykolog, psykiater, lege og besøk av en sosialarbeider på ukentlig basis, og antageligvis under ganske sterk medisinering.. Også er vi ganske forskjellige. Jeg er minimalist og bor sammen med to andre studenter på min alder, hun hoarder og bor sammen med den lille hunden sin som hun legger ut bilde av på facebook fem ganger om dagen.. I tillegg til det føler jeg meg som støttekontakten hennes når vi snakker sammen.. Ser ut som om det ender opp med at det blir henne og meg på studietur i en uke. De andre i klassen svarer hverken på om de har bestilt, eller hvor de skal bo. At tredjemann har bestilt, fikk jeg vite av en annen. Føler meg egentlig ganske utenfor selv, får bare gjøre det beste ut av situasjonen! Heldigvis er det bare en uke, og vi skal jo sikkert ikke bruke all tid på hotellet allikevel Anonymkode: fafce...cbe Det høres rett og slett ut som at du ikke liker henne. Slutt å gjør deg selv til martyr. Anonymkode: d432d...305 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #14 Skrevet 11. februar 2018 Du høres veldig snill ut. Men hun er ikke ditt ansvar. Anonymkode: 94a34...061 2
ViljaH Skrevet 11. februar 2018 #15 Skrevet 11. februar 2018 Du ser ikke at de andre kanskje skyr deg fordi du belemrer dem med et menneske på studietur som bruker andre som støttekontakt og kun sprer negativitet? Du er selv ikke sosialt etablert i gruppen, så hvis du alltid inkluderer henne så er du neppe verdt det for dem. Å være alminnelig høflig og real til alle, selvsagt, men det er et stykke fra det til å dra på ukeslang tur hvor du bor med dette mennesket og tilbringer all din tid med henne. Det er ikke din oppgave å fixe henne. Hold litt mer avstand slik at du prater med flere. Du må kunne snakke med andre også uten at hun er tilstede. Ikke forvent at hun setter grensene for deg. 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #16 Skrevet 11. februar 2018 Hva skjedde egentlig med hun som du likte - bestilte hun en annen tur enn dere skal på? Ville hun ikke være med dere på grunn av hun slitsomme? I så fall skjønner jeg det jo. Du har jo stelt i stand dette problemet selv. Men hadde jeg vært deg ville jeg ikke dratt på samme tur som hun slitsomme nå. For det er jo stor sjanse for at hun kommer til å henge seg på deg. Kan du kanskje droppe turen med klassen, og heller dra dit alene en annen langhelg, dersom det er viktig for pensum? Det er riktig som en annen sa, at de andre vil unngå deg så lenge du henger med henne. Synd at det er slik for henne, men hun bør kanskje gå i seg selv og fikse egne problemer om hun skal lykkes sosialt. Anonymkode: a24cc...8f8 2
Kinder Skrevet 11. februar 2018 #17 Skrevet 11. februar 2018 Du skriver at det er hennes ansvar å få venner når hun er 30år gammel, hvorfor har du tatt dette ansvaret for henne da? Du har invitert henne på en tur du egentlig ikke ønsker å ha henne med på. Nå høres det ut som om at det kun er deg hun kjenner i klassen, du inviterte henne på tur, og da er det naturlig at hun tenker at dere skal være sammen på turen. Hvorfor ombooket hun du liker billettene sine? Er det fordi du drar med deg en som de andre ikke orker? Fin gest av deg å invitere henne med, men når dette er en person du oppfatter som svært negativ og som tapper deg for energi så er det lov til å tenke på seg selv. En uke er ganske lang tid. En ting er å være grei og høflig mot andre mennesker, det forventes av alle i et klassemiljø, men noe helt annet blir å ta de med på ukelange turer. Du må ta ansvar for ditt eget liv og dine valg. En måte du kan gjøre det på nå er å ta samtale med denne personen du omtaler som den slitsomme. Du skriver også selv at du ser på ærlighet som løsningen. Du forteller jo her at du opplever henne som slitsom, at du mener at hun klager mye og tapper deg for energi. Fortell dette til henne, f.eks. når dere går hjem sammen fra skolen og hun klager på noe kan du si til henne at du opplever at hun klager mye og at dette tapper deg for energi. Det verste som kan skje er jo at hun blir fornærmet på deg, og ikke vil ha noe mer med deg å gjøre. Og er egentlig det så farlig for deg? Men det kan også skje at hun faktisk tar til seg det du sier, og skjønner hvordan hun oppfattes av andre. Lykke til uansett hva du ender opp med 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #18 Skrevet 11. februar 2018 Takk for alle råd <3 Tar det til meg! Har det ganske vondt med meg selv som går rundt og tenker sånn om henne, men ikke gir uttrykk for det når jeg er sammen med henne. Går et kreativt studie, og synes folka i klassen min er kule og flinke, men føler meg jo holdt utenfor når alle har bestilt leiligheter å bo i uten meg, selv om jeg har snakket med flere av dem om at det hadde vært hyggelig å bo sammen. Spesielt var det et stikk i siden at hun tredjemann bestemte seg for å bestille leilighet sammen med tre andre på studiet jeg kommer godt overens med uten å si noe til meg om det, og så late som om hun ikke hadde bestilt og ikke svare på meldingene jeg sendte til henne med forslag om hvor vi kunne bo.. Er litt vanskeligere å se for meg at vi to skal bli gode venner nå. Har bestemt meg for å satse litt mer på å få venner utenfor studiet. Ikke gå inn i noen krig mot klassekameratene, selvsagt, bare prøve å bli kjent med noen andre gjennom en fritidsaktivitet eller lignende. Og bruke mer tid med de to hyggelige jentene jeg bor sammen med. Anonymkode: fafce...cbe
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #19 Skrevet 13. februar 2018 Oppdatering: Har nå bestilt hotell med "den slitsomme". Spurt en del av de andre jentene i klassen hvor de bor, personlig, ikke bare i facebookgruppen vår. Dere hadde rett. De assosierer meg med henne. "Kommer ikke dere to ganske godt overens...?" "Jo, hun er kanskje litt rar..". Får bare overleve. Kan jo bli hyggelig, kanskje hun er annerledes når vi er på tur. Anonymkode: fafce...cbe
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #20 Skrevet 13. februar 2018 Du høres akkurat ut som meg! Dette er nøyaktig noe jeg kunne gjort. Vet du hva jeg har lært de siste åra? Jeg er min egen, verste fiende. Jeg er alltid den inkluderende, den diplomatiske og den som prater med alle. Takk høyere makter for de vennene jeg fikk på ungdomsskolen, ellers hadde jeg ikke hatt noen nære i dag... Jeg vet med meg selv at jeg ikke må inkludere alle, hele tiden, men det er så innmari vanskelig å stenge følelser ute. Du er nok veldig godhjertet, og veldig opptatt av at alle skal like deg, men vet du hva? Av og til må folk som oss gi litt F. Det er veldig lett å si, men vanskelig og gjøre. Men du? De jentene i klassen din virker ikke særlig snille, eller inkluderende. Jeg ville heller brukt mer tid på å komme gjennom til "hu plagsomme". Spørre hvorfor hun alltid er så negativ, eller høre om hun kanskje vil prate om noe annet Anonymkode: ecadc...986 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå