AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #1 Skrevet 10. februar 2018 Hei! Jeg skal skrive en større oppgave på universitetet som jeg er litt nervøs for. Har prøvd å sette meg inn i kildereferering og diverse da det er strenge krav med tanke på plagiering. Har lest gjennom APA veiledningen i forhold til referering av artikler, bøker, nettsider osv. Har også bladd gjennom flere veiledninger som ligger ute på diverse universitetssider. Det jeg er usikker på er; hvor går grensen for omformulering av setninger/avsnitter jeg bruker? Hvor går grenesen for plagiering? Slik jeg forstår det så er ikke direkte oversettelse lov (fra engelsk til norsk f.eks), med mindre man anvender anførselstegn og oppgir kilde samt sidetall. Det virker som om det heller ikke er greit å erstatte ordene med synonymer og bytte om på setningsoppbyggingen. Forstår at man skal vise forståelse for det man skriver om og gjøre teksten om til sin egen, men hvordan gjør man det best mulig når det er mange fagbegreper og fakta? Håper det er noe studenter eller lærere/forelesere der ute som kan hjelpe Anonymkode: c5c5c...f5f
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #2 Skrevet 10. februar 2018 Hvis du skal sitere, så må du sitere, ikke skrive om teksten til noen andre. Du skal gjøre din egen vurdering, trekke ikke fakta f.eks. fra kilder og skrive din egen tekst. Gjør du det skikkelig vil du ikke ha dette problemet. Jeg liker ikke APA og brukte ikke det selv, men må du så må du. Anonymkode: 721b3...3d3
DysterPytten Skrevet 10. februar 2018 #3 Skrevet 10. februar 2018 Last ned endnote og lær deg å bruke det! 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #4 Skrevet 11. februar 2018 Enig med siste taler om Endnote! Veldig praktisk og greit og enkelt. Ellers, hvis ordene og ideen er din egen, behøver du ikke å vise til kilde. Er du usikker, før opp kilde, og spør eventuelt veileder om det i møte seinere. Du har kanskje også noen medstudenter du kan spørre? Eller så har mange universiteter forskjellige "mastergrupper" med masterstudenter på forskjellige linjer som av ulike årsaker ønsker å møte andre masterstudenter. Har hørt mye bra om det! Anonymkode: bede1...6d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå